Το «The Favourite» του Λάνθιμου ως αλληγορία για τον εφιάλτη του Brexit

Το «The Favourite» του Λάνθιμου ως αλληγορία για τον εφιάλτη του Brexit Facebook Twitter
Η Ολίβια Κόλμαν στο ρόλο της Βασίλισσας Άννας - της τελευταίας εκπρσώπου της βρετανικής μοναρχίας που έθεσε βέτο σε νομοσχέδιο - στo "The Favourite" του Γιώργου Λάνθιμου
0

Υπάρχει μια εξαιρετική σκηνή στο The Favourite, την ταινία με θέμα το τέλος της μοναρχίας των Στιούαρτ», ξεκινά η κυριακάτικη στήλη του κεντρικού πολιτικού αρθρογράφου του Observer, Andrew Rawnsley, «όταν η Βασίλισσα Άννα [την οποία υποδύεται η Ολίβια Κόλμαν] είναι έτοιμη να προτείνει μια νέα ευρωπαϊκή πολιτική στην κυβέρνησή της. Πριν όμως προλάβει να ανοίξει το στόμα της, γίνεται φανερό από τις αντιδράσεις των βουλευτών με τις περούκες, ότι δεν πρόκειται να κάνουν αποδεκτές τις εισηγήσεις της. Τότε εκείνη λιποθυμά και πέφτοντας χτυπά το πάτωμα με δυνατό γδούπο».

«Δεν περιμένω να σωριαστεί τοιουτοτρόπως η "Βασίλισσα Τερέζα" όταν ηττηθεί στο κοινοβούλιο αυτή την εβδομάδα, από τη στιγμή ειδικά που η απόρριψη της πρότασής της για το Brexit δεν αναμένεται να προκαλέσει έκπληξη σε κανένα.

Αν ζούσαμε ακόμα σύμφωνα με τους παραδοσιακούς βρετανικούς πολιτικούς κανόνες, η ήττα θα αποτελούσε αυτομάτως αυλαία για την κυρία Μέι. Το Brexit είναι το καθοριστικό ζήτημα της θητείας της, ζήτημα στο οποίο αναμένεται να αποτύχει παταγωδώς.

Λογικά θα περιμέναμε την αυτονόητη παραίτηση ενός πρωθυπουργού μετά από μια τέτοια ταπεινωτική απόρριψη. Κι όμως κανείς, φίλος ή εχθρός, δεν περιμένει από την κύρια Μέι να υποβάλλει την παραίτησή της.

Το Brexit έχει διαβρώσει τις πολιτικές μας αντιλήψεις και έχει κανονικοποιήσει πολιτικά δράματα που κάποτε θα θεωρούσαμε εξαιρετικά κρίσιμα. Έχει κάνει το ασύλληπτο να μοιάζει με ρουτίνα».

Το Brexit έχει διαβρώσει τις πολιτικές μας αντιλήψεις και έχει κανονικοποιήσει πολιτικά δράματα που κάποτε θα θεωρούσαμε εξαιρετικά κρίσιμα. Έχει κάνει το ασύλληπτο να μοιάζει με ρουτίνα».

Το The Favourite μπορεί να μας διαφωτίσει σχετικά με το πώς η Βρετανία και η κυβέρνησή της παγιδεύτηκαν σ' αυτόν τον κραυγαλέο εφιάλτη. Συνιστώ ανεπιφύλακτα την ταινία και όχι μόνο για τις εκθαμβωτικές ερμηνείες της Ολίβια Κόλμαν, της Ρέιτσελ Γουάιζ και της Έμμα Στόουν. Παρότι δεν στέκεται με αυστηρότητα στην ιστορική ακρίβεια των γεγονότων, μας παρακινεί να δώσουμε περισσότερη προσοχή σε μια κρίσιμη περίοδο της ιστορίας μας που ελάχιστα διδάσκεται στο σχολείο και παραμένει μάλλον άγνωστη σε πολλούς Βρετανούς».

Και καταλήγοντας στο άρθρο του με τον τίτλο «Από τον εφιάλτη του Brexit πρέπει να προκύψει μια πιο στιβαρή δημοκρατία», ο Andrew Rawnsley σημειώνει:


«Άνθρωποι των οποίων την αντίληψη σέβομαι, πιστεύουν ότι όταν κατακαθίσει τελικά η σκόνη, η Βρετανία θα χρειαστεί να επαναπροσδιορίσει την "χαλαρή" συμπεριφορά της σε σχέση με τους κανόνες της δημοκρατίας και να υιοθετήσει ένα πιο συγκροτημένο και κωδικοποιημένο σύνταγμα...»

«...Αν είχαμε κατανοήσει την ιστορία μας, ενδεχομένως να είχαμε αποφύγει αυτόν τον εφιάλτη – ή τουλάχιστον να ήμασταν καλύτερα εξοπλισμένοι για να τον αντιμετωπίσουμε. Η Βασίλισσα Άννα, η οποία έχασε και τα 17 παιδιά της, πέθανε χωρίς διάδοχο. Αντί να ρισκάρουν να παραδώσουν τον θρόνο σε κάποιον άλλο ταραχοποιό εκπρόσωπο της δυναστείας των Στιούαρτ, οι "πραγματιστές" ιθύνοντες του βρετανικού κοινοβουλευτισμού στρατολόγησαν έναν ανταλλακτικό μονάρχη από τη Γερμανία που δεν μιλούσε λέξη αγγλικά. Η δισ-δισ-δισ-δισ-δισ-δισ-δισέγγονή του είναι αυτή που φοράει ακόμα το στέμμα».

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Σε μια άγνωστη χώρα»: Μια τολμηρή ταινία, γυρισμένη στην Αθήνα

Οθόνες / «Πιστεύει κανείς ότι οι Παλαιστίνιοι θα ξεχάσουν και θα συμβιβαστούν με την απώλεια;»

Ωμή, διεισδυτική, αφτιασίδωτη, η ταινία «To a land unknown» εστιάζει στο προσφυγικό και ιδιαίτερα στους Παλαιστίνιους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο σκηνοθέτης Μαντί Φλάιφελ μίλησε στη LifO για όλα τα ζητήματα που θίγει η εξαιρετική και με έντονο ελληνικό «χρώμα» ταινία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ