Το «Gran Turismo» και το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος

Το «Gran Turismo» και το σινεμά ως product placement Facebook Twitter
Το «Gran Turismo» βασίζεται στο ομώνυμο παιχνίδι του Playstation και είναι ακόμα μια ταινία αυτής της κατηγορίας, μια ταινία-τοποθέτηση προϊόντος δηλαδή.
0

Λίγο αν ασχολείστε με το σινεμά και αν διαβάζετε (ή ακολουθείτε) σχετικές ιστοσελίδες, θα έχετε πέσει πάνω σε κάποιο από τα δεκάδες άρθρα για τον «κορεσμό του υπερηρωικού σινεμά», με αφορμή τις χλιαρές (ή ακόμα και οικτρές) εισπρακτικές επιδόσεις μιας σειράς από ταινίες του είδους μέσα στο τελευταίο διάστημα. Φυσικά, θα συνεχίσουν να γυρίζονται ταινίες με υπερήρωες, κάποιες θα κάνουν και εισιτήρια, ίσως προκύψουν και μερικές πολύ καλές, όταν τα στούντιο και οι δημιουργοί θυμηθούν ότι το υπερηρωικό υποείδος είναι απλά η φόρμα για να πεις μια ιστορία με ένα θέμα και να καταθέσεις και κάτι γύρω από αυτό και δεν συνεχίσουν να προσεγγίζουν τη φόρμα ως αυτοσκοπό – τουλάχιστον στην κυρίαρχη, μέχρι πρότινος «ασφαλή» εκδοχή της. Aπλά, φαίνεται ότι οι συγκεκριμένες ταινίες δεν θα αποτελούν πια ούτε σίγουρο εμπορικό χαρτί, ούτε τον πρωταγωνιστή του box-office.

Στο ερώτημα από τι θα αντικατασταθούν, έχει απαντήσει ήδη η αγορά. Οι δύο εμπορικότερες ταινίες της χρονιάς είναι το «Super Mario Bros» και η «Barbie». Αν κάτι τις ενώνει, πέρα από μια επίκληση στον παράγοντα της νοσταλγίας, καθώς αφορούν παιχνίδια με τα οποία έχει συνδεθεί σε νεαρότερη ηλικία ένα συντριπτικό μέρος των θεατών, είναι ότι, ιδωμένες πιο αποστασιοποιημένα, αποτελούν αμφότερες μακροσκελείς διαφημίσεις ενός εμπορικού προϊόντος. Αν στο σινεμά είχαμε συνηθίσει το λεγόμενο product placement, με τις εταιρείες να πληρώνουν υπέρογκα ποσά ώστε ο Τζέιμς Μποντ να οδηγεί Aston Martin ή ο Σταλόνε να τρώει με τη Σάντρα Μπούλοκ στα Taco Bell στο «Demolition Man» - ή στην Pizza Hut στο διεθνές cut της ταινίας- πλέον έχουμε το φαινόμενο να αποτελεί η ίδια η ταινία ένα μεγάλο product placement. Θα μας πείτε ότι και στο παρελθόν έχουν υπάρξει αντίστοιχα εγχειρήματα, δηλαδή ταινίες με αντικείμενο παιχνίδια και εμπορικά προϊόντα, χρηματοδοτημένες από τις εταιρείες τους με στόχο τη διεύρυνση του κύκλου εργασιών τους, αλλά δεν είχαν ανάλογη επιτυχία.

Τουλάχιστον, το «Gran Turismo» είναι ευθύ και ειλικρινές και ενσωματώνει την προώθηση του προϊόντος σε μια παραδοσιακή αφηγηματική συνταγή, εκείνη του «Ρόκι», και ως προς αυτό το σκέλος ίσως να είναι εντιμότερο κινηματογραφικά από τη «Βarbie» κι από το «Super Mario Bros», χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι και καλύτερη ταινία από εκείνες – δεν είναι.

Ίσως είναι λίγο νωρίς για να εξετάσουμε το φαινόμενο και ενδεχομένως θα χρειαστούμε περισσότερα δείγματα και δεδομένα, αλλά, σε πρώτη φάση, σημαντικό ρόλο για το σουξέ των εν λόγω ταινιών φαίνεται να παίζει η πλήρης απενοχοποίηση της διαφήμισης και ενός (υπερ)καταναλωτικού προτύπου, αντίστοιχου με εκείνου που ξεκίνησε να διαμορφώνεται στα μέσα των ‘80s, θέριεψε στα ‘90s και καταλάγιασε με το κραχ του ’08,  μέσα από το instagram και το TikTok, που αποτέλεσαν τα βασικά εργαλεία της αναγέννησής του.

Η νέα μορφή αυτού του προτύπου φέρει τα στοιχεία της (ψυχαναγκαστικής) ελαφρότητας, της συμμετοχικότητας –οι εταιρείες μας καλούν να γίνουμε μέρος της διαφημιστικής καμπάνιας, με την υπόσχεση «δωρεάν δειγμάτων» αλλά και λίγων ακολούθων παραπάνω– και μιας (πάντα ακίνδυνης) αυτοπαρωδικής διάθεσης, ώστε να επιτευχθεί ευκολότερα και ομαλότερα η διείσδυση σε ένα κοινό γαλουχημένο στην κουλτούρα των memes και των gifs.

Το «Gran Turismo» και το σινεμά ως product placement Facebook Twitter
Η «Barbie» ιδωμένη πιο αποστασιοποιημένα, αποτελεί μακροσκελή διαφημίση ενός εμπορικού προϊόντος.

Το «Super Mario Bros» προσπαθεί να χωρέσει όσες περισσότερες πίστες και παραλλαγές παιχνιδιών με τον διάσημο υδραυλικό μπορεί, στη δε «Barbie» ο κυνισμός χτυπά κόκκινο σε σκηνές σαν εκείνη που παγώνει το καρέ για να θαυμάσουμε διαφορετικές αμφιέσεις του Κεν. Η δε απόδοση της παράθεσης των αμφιέσεων ως  χωρατό, εμπίπτει στις «προδιαγραφές» της προαναφερθείσας αυτοπαρωδικής διάθεσης και θυμίζει τα «διαφημιστικά» διαλείμματα στο «Truman Show», μόνο που εκεί στόχος ήταν το δηκτικό σχόλιο, ενώ εδώ ζητούμενο είναι ο θαυμασμός των περιφερειακών αξεσουάρ - και η επακόλουθη αγορά τους.

Για να μην παρεξηγηθώ, βρίσκω αρετές και στις δυο ταινίες – μπορείτε να αναζητήσετε και τις σχετικές κριτικές- έχουν ευρήματα και θεωρώ ότι εκπληρώνουν σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό τις «αποδραστικές» υποσχέσεις τους. Σε δεύτερο χρόνο, όμως, βρέθηκα να αναρωτιέμαι αν ακόμα κι ο παραμερισμός της παραδοσιακής αφηγηματικότητας προς όφελος μιας περιήγησης του θεατή στο εντυπωσιακά καμωμένο φιλμικό τους σύμπαν - ένα ακόμα κοινό στοιχείο τους που αρχικά λογάριασα για αρετή- πραγματοποιήθηκε λιγότερο για λόγους αισθητικής και αφηγηματικής διαφοροποίησης και περισσότερο για να σαγηνεύσουν ένα κοινό που έχει μάθει ότι «ιστορίες» είναι μια σειρά από ασύνδετες μεταξύ τους εικόνες και βίντεο.

Το «Gran Turismo» και το σινεμά ως product placement Facebook Twitter
Τουλάχιστον, το «Gran Turismo» είναι ευθύ και ειλικρινές και ενσωματώνει την προώθηση του προϊόντος σε μια παραδοσιακή αφηγηματική συνταγή

Το «Gran Turismo» βασίζεται στο ομώνυμο παιχνίδι του Playstation και είναι ακόμα μια ταινία αυτής της κατηγορίας, μια ταινία-τοποθέτηση προϊόντος δηλαδή. Κι αν αμφέβαλες, το καθιστά σαφές μια εισαγωγή που δηλώνει καθαρά και ξάστερα ότι το παιχνίδι είναι ο καλύτερος προσομοιωτής αγώνων ταχύτητας που κατασκευάστηκε ποτέ. Οπότε ναι, θα παρακολουθήσεις ακόμα μια ταινία για ένα προϊόν – μετά εμβόλιμων τοποθετήσεων λοιπών συσκευών της Sony, βεβαίως, βεβαίως. Τουλάχιστον, το «Gran Turismo» είναι ευθύ και ειλικρινές και ενσωματώνει την προώθηση του προϊόντος σε μια παραδοσιακή αφηγηματική συνταγή, εκείνη του «Ρόκι», και ως προς αυτό το σκέλος ίσως να είναι εντιμότερο κινηματογραφικά από τη «Βarbie» κι από το «Super Mario Bros», χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι και καλύτερη ταινία από εκείνες – δεν είναι.

Το σενάριό του βασίζεται στην αληθινή ιστορία ενός δεξιοτέχνη gamer που μπήκε σε πραγματικούς αγώνες ταχύτητας και μέσα από σκληρή δουλειά και υπό την καθοδήγηση μιας παλιάς καραβάνας του αθλήματος – στο έργο τον υποδύεται ο αξιόλογος δευτεραγωνιστής Ντέιβιντ Χάρμπορ – κατάφερε να γίνει σύντομα ανταγωνιστικός σε επαγγελματικό επίπεδο.

Το «Gran Turismo» και το σινεμά ως product placement Facebook Twitter
Ο αξιόλογος δευτεραγωνιστής Ντέιβιντ Χάρμπορ

Η συνταγή του «Ρόκι» παραμένει γοητευτική μέχρι σήμερα, γι’ αυτό και τόσες αθλητικές ταινίες την ακολουθούν, ενώ η αυτοκινητιστική δράση έχει σχεδιαστεί με μεράκι και έχει κινηματογραφηθεί με νεύρο και μονταριστεί με τρόπο ώστε να είναι πάντα διακριτή η γεωγραφία της – ποιος να το φανταζόταν ότι αυτό θα γινόταν και πάλι εξαίρεση και λόγος επαίνου στους καιρούς μας, όταν οι κινηματογραφικές «διδαχές» του Μάικλ Μπέι και των επιγόνων του έμοιαζαν να έχουν εγκαταλειφθεί οριστικά.  

Επειδή το εν λόγω παιχνίδι απευθύνεται εκ των πραγμάτων σε ένα πολύ ειδικότερο κοινό, μοιραία η συγκεκριμένη ταινία-product placement θα σημειώσει εισπράξεις σημαντικά χαμηλότερες από εκείνες των δύο μεγάλων επιτυχιών της χρονιάς. Αποτελεί, όμως, κι αυτή δείγμα της νέας εποχής που φαίνεται να ανατέλλει στο στουντιακό σινεμά, μιας εποχής που φαίνεται ότι θα καταστήσει εντονότερη από ποτέ την ταύτιση θεατή και καταναλωτή. Ας ελπίσουμε, στο μεταξύ, να μας φέρει και καλύτερες ταινίες από εκείνες του προηγούμενου «καθεστώτος».

GRAN TURISMO - official trailer

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

H Barbie φεμινίστρια: το πιο ακριβό ανέκδοτο του κόσμου

Οπτική Γωνία / H Barbie φεμινίστρια: Το πιο ακριβό ανέκδοτο του κόσμου

Τώρα που καταλαγιάζει (κάπως) η λύσσα για τον φεμινιστικό θρίαμβο της Barbie, ας δούμε λίγο γιατί δεν θα συγγενέψουμε ποτέ (ούτε ιδεολογικά) με ένα brand που μπορεί να πουλήσει τα πάντα: ακόμα και φεμινιστική αλληλεγγύη.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
«Fargo»: Όταν οι άνθρωποι κάνουν σχέδια, οι Κοέν γελούν

Οθόνες / «Fargo»: Όταν οι άνθρωποι κάνουν σχέδια, οι Κοέν γελούν

Η ταινία που παγίωσε τη θέση του σκηνοθετικού διδύμου ανάμεσα στους κορυφαίους του αμερικανικού κινηματογράφου και που πρέπει οπωσδήποτε να έχετε δει, έστω και μία φορά στη ζωή σας, προβάλλεται σε επανέκδοση από την Πέμπτη 17 Αυγούστου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10 κινηματογραφικά διαμάντια που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 κινηματογραφικά διαμάντια που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Aπό τη θρυλική «Βασίλισσα της Αφρικής» και τα αριστουργηματικά «Απομεινάρια μιας μέρας», στην ταινία που μας έκανε να προσέξουμε τον Νόα Μπάουμπακ και το ντοκιμαντέρ του Έντγκαρ Ράιτ για τους Sparks.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη των Lost Bodies

Μυθολογίες / «Ο Καουρισμάκι είναι θεούλης»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη

Ο μουσικός και το ½ των Lost Bodies μοιράζεται μια ψαγμένη και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα λίστα, που περιλαμβάνει από μια ταινία που του προκαλεί αβίαστο γέλιο μέχρι ένα βαθιά ποιητικό και φιλοσοφικό έργο με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Οθόνες / 40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Τέσσερις δεκαετίες μετά την κυκλοφορία του «Νευρομάντη» του Γουίλιαμ Γκίμπσον, τα βασικά στοιχεία της cyberpunk λογοτεχνίας – η τεχνοφεουδαρχία, η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης, η ακραία ανισότητα – αντικατοπτρίζονται στον σημερινό κόσμο.
THE LIFO TEAM
CHECK Squid Game 2: «Το παιχνίδι δεν θα τελειώσει, αν ο κόσμος δεν αλλάξει»

Οθόνες / Squid Game 2: Αξίζει η πολυαναμενόμενη επιστροφή της σειράς φαινόμενο;

Ο δημιουργός της σειράς αρχικά δεν ήθελε να δώσει συνέχεια, αλλά παραδέχτηκε πως συμφώνησε για τα λεφτά – και ότι, αν το ήξερε, δεν θα είχε σκοτώσει τόσο κόσμο στην πρώτη σεζόν. — SPOILER ALERT
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
My Sunshine

Οθόνες / 10 ταινίες της χρονιάς που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Από τη γέννηση του Κακού στο «Apprentice» έως το ψυχαγωγικό όργιο του «Kneecap», ταινίες που άξιζαν να βρουν μεγαλύτερο κοινό και συνθέτουν μια εναλλακτική κινηματογραφική λίστα, πλάι σ' εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM