Λι Γκραντ: Μια «ακυρωμένη» ηθοποιός, μια ακόμα ενεργή και αξιόλογη σκηνοθέτιδα

Lee Grant: «Η εξορία μου από το Χόλιγουντ ήταν η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσα να φανταστώ» Facebook Twitter
Όσο κι αν ακούγεται παράξενο για μια σοβαρή ηθοποιό που δεν βασίστηκε ποτέ σε χαριεντισμούς, δεν προωθήθηκε για την ομορφιά της, αν και υπήρξε αυτό που κάποτε έλεγαν «νόστιμη», και δεν πλασαρίστηκε από το σύστημα ή από προσωπικούς προωθητικούς μηχανισμούς ως σταρ της εποχής. Φωτ.: Jack Robinson/Hulton Archive/Getty Images/Ideal Images
0

Στην πρόσφατη λίστα που δημοσίευσε το Indiewire με τους σκηνοθέτες με αύξοντα αριθμό την ηλικία τους, όσοι δεν γνώριζαν τη Λι Γκραντ απόρησαν με την παρουσία της στην κορυφή. Ο Ρόμαν Πολάνσκι και ο Γούντι Άλεν γυρίζουν ακόμη ταινίες στα 90 τους, ο Κλιντ πάτησε τα 93 και δεν προτίθεται να αποσυρθεί ακόμη, ο Μελ Μπρουκς στα 97 του επέστρεψε με την αμήχανη συνέχεια της «Τρελής Ιστορίας του Κόσμου», ο Φρέντερικ Γουάιζμαν μαζεύει βραβεία με το φετινό «Menus-Plaisirs», ενώ οι περισσότεροι έχουν σταματήσει προ πολλού. Μετά τον θάνατο του υπεραιωνόβιου πρύτανη των τηλεοπτικών sitcoms Νόρμαν Λιρ, στην κορυφή των μεγαλύτερων εν ζωή σκηνοθετών βρίσκεται η Λι Γκραντ, ηθοποιός με Όσκαρ, που σχεδόν κανείς δεν θυμάται να έχει οποιαδήποτε σταδιοδρομία πίσω από την κάμερα, έστω κι αν ένα ντοκιμαντέρ της είχε κερδίσει Όσκαρ − τότε το βραβείο της Ακαδημίας κατοχυρωνόταν στον παραγωγό. Κι όμως, η επί χρόνια εξοστρακισμένη από το προσκήνιο λόγω μιας εκδικητικής παρανόησης Γκραντ υπέγραψε μια σειρά από ντοκιμαντέρ αιχμής στη δεκαετία του ‘80, ενώ ταυτόχρονα έφερε το ανοιχτό τραύμα μιας καριέρας που της στέρησαν ο Μακάρθι και οι διώκτες του, μόνο και μόνο επειδή αρνήθηκε να καταδώσει τον σύζυγό της. 

Οι γονείς της Γκραντ την ενθάρρυναν από μικρή να χορεύει, να τραγουδά και να παίζει, πιστεύοντας πως το παιδί τους είναι ικανό να ψυχαγωγεί και αρκετά ταλαντούχο για να τα καταφέρει. Μετά τον πόλεμο γράφτηκε στο Actors Studio, έγινε μέλος μιας επίλεκτης ομάδας ηθοποιών που συγκεντρωσε ο Σίντνεϊ Λιουμέτ, και ο Χένρι Φόντα την ξεχώρισε παρακολουθώντας την σε κάποια έργα της σχολής και την πρότεινε στους παραγωγούς του «Detective Story», που θα ανέβαινε στο Broadway. Αμέσως της πρότειναν τον ρόλο της ενζενί, αλλά εκείνη δεν σταμάτησε να γελά με το που ξεκίνησε να προβάρει τα λόγια − της φαίνονταν τόσο κολλώδη και γελοία, που δεν μπορούσε να τα αρθρώσει. Παρακάλεσε τον σκηνοθέτη να της δώσει τον πολύ μικρό ρόλο της 40άρας κλέφτρας και απλικάρισε στον διάλογο μια εκκεντρική προφορά που είχε ξεσηκώσει από σκετς και μαθήματα. Της τον έδωσαν και έκανε αίσθηση.

Ομολογώντας πως ξεκίνησε να κάνει πλαστικές εγχειρήσεις στο πρόσωπό της στα 30 της −και είναι εμφανές πως δεν αρκέστηκε σε μία−, λέει όποτε της δοθεί η ευκαιρία και ευθαρσώς πως της έκλεψαν τη νεότητα και δεν το ξεπέρασε ποτέ.

Μετά από 8 μήνες εγκατέλειψε την παράσταση γιατί ήθελε να προχωρήσει σε κάτι διαφορετικό, αλλά το «Detective Story» έμελλε να γίνει η σημαία της μετεωρικής πρώτης φάσης της καριέρας της, καθώς ο Γουίλιαμ Γουάιλερ ήταν αρκετά διορατικός ώστε να μην την προσπεράσει στην κινηματογραφική μεταφορά του 1951, με πρωταγωνιστές τον Κερκ Ντάγκλας και την Έλινορ Πάουελ. Η Γκραντ κέρδισε το βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών και προτάθηκε για Όσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου στο ντεμπούτο της στο σινεμά. Ωστόσο, η Επιτροπή Αντιαμερικανικών Ενεργειών είχε πιάσει δουλειά για τα καλά, η Γκραντ είχε μπει στο στόχαστρο γιατί το όνομά της βρέθηκε στο βιβλιαράκι «Red Channels» (είχαν μπερδέψει τον επαγγελματικό της ατζέντη με έναν υποτιθέμενο ρόλο της ως «κόκκινης» κατασκόπου, λόγω της λέξης agent…) και ακόμη χειρότερα, ο σύζυγός της, Άρνολντ Μάνοφ, είχε κληθεί, ως κομμουνιστής, να αποκηρύξει τους όποιους δεσμούς του με τη Μόσχα. Όταν ήρθε η σειρά της Γκραντ, έκανε το αυτονόητο, και αρνήθηκε να καταδώσει τον άνδρα με τον οποίο μοιραζόταν μια ζωή και μια κόρη. Τιμωρήθηκε παραδειγματικά, με αποκλεισμό από ταινίες και σειρές, βρίσκοντας περιστασιακά δουλειά στο θέατρο και κάποιους μικρούς ρόλους για την επιβίωση που της έδιναν θαρραλέοι ανεξάρτητοι δημιουργοί, όπως ο Ντέλμπερτ Μαν και ο Πάντι Τσαγιέφσκι. Ο Κερκ Ντάγκλας, ένας από τους πρώτους που έσπασαν το επαίσχυντο εμπάργκο, δίνοντας δουλειά στον Ντάλτον Τράμπο στον «Σπάρτακο», είχε πει πως η Γκραντ ήταν πιτσιρίκα τότε, ένα τρομερό ταλέντο που έκανε μπαμ από μακριά, και το Χόλιγουντ την κατέστρεψε χωρίς αιτία. 

Lee Grant: «Η εξορία μου από το Χόλιγουντ ήταν η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσα να φανταστώ» Facebook Twitter
Ο Σίντνεϊ Πουατιέ και ο Λι Γκραντ στην ταινία In the Heat of the Night (1967)
Lee Grant: «Η εξορία μου από το Χόλιγουντ ήταν η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσα να φανταστώ» Facebook Twitter
H Λι Γκραντ στην ταινία Detective Story (1951). Φωτ.: © Paramount Pictures

Το κορίτσι που απέφευγε την εμπροσθοφυλακή στην υποκριτική προτιμώντας, όπως η shoplifter του «Detective Story» που την έφερε στο προσκήνιο, να κλέβει την παράσταση για να τραβήξει με το σπαθί της την προσοχή, άλλαξε διάθεση μετά την άδικη εξορία που υπέστη, και απέκτησε κίνητρο από το σκληρό μάθημα που της δίδαξε το δειλό Χόλιγουντ της δεκαετίας του ‘50. Με το που χτύπησε το τηλέφωνό της για να σημάνει το τέλος του εμπάργκο, άδραξε κάθε ευκαιρία και δεν είπε σχεδόν κανένα «όχι» έκτοτε. Αμέσως μετά από ένα επεισόδιο στον «Φυγά», η επιστροφή της με το αιώνιας διάρκειας «Peyton Place», δίπλα στον Ράιαν Ο’ Νιλ και τη Μία Φάροου στα τηλεοπτικά ξεκινήματά τους, της χάρισε Emmy και ακολούθησαν εμφανίσεις στην «Ιστορία ενός Εγκλήματος», το «Valley of the Dolls», το «Buona Sera, Mrs. Cambell» και το «Marooned» − όχι κάτι αξιομνημόνευτο, αλλά μια υπενθύμιση πως η δουλειά δεν θα σταματήσει να έρχεται. Και πάλι σε ρόλο μεγαλύτερης από την ηλικία της, στο πολύ ευχάριστο «Landlord» του Χαλ Άσμπι, ψεκάστηκε με μπογιά μαυρίσματος και έστριψε τα φώτα πάνω από το κεφάλι της για να πείθει ως γηραιά Τζόις Έντερς, αποσπώντας τη δεύτερη υποφιότητά της για Όσκαρ.

Lee Grant: «Η εξορία μου από το Χόλιγουντ ήταν η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσα να φανταστώ» Facebook Twitter
Η επιστροφή της με το αιώνιας διάρκειας «Peyton Place», δίπλα στον Ράιαν Ο’ Νιλ και τη Μία Φάροου στα τηλεοπτικά ξεκινήματά τους, της χάρισε Emmy

Στο «Shampoo», και πάλι σε σκηνοθεσία Άσμπι, έπαιξε απολαυστικά τη νυμφομανή πελάτισσα του κομμωτή Γουόρεν Μπίτι, επιβήτορα του Μπέβερλι Χιλς και εκφραστή της πολιτικής παθητικότητας μιας μετα-Νίξον, πνευματικά κατάκοπης και παραδομένης στο ό,τι να ‘ναι σεξ Αμερικής. Για μια συγκεκριμένη σκηνή, διαφώνησε με τον Μπίτι, λέγοντάς του πως ο χαρακτήρας της δεν γίνεται να λέει τις ατάκες που εκείνος θέλει να πει, αφού είναι καψωμένη και θέλει να ανέβει τάχιστα στην κρεβατοκάμαρα για να βγάλει το εσώρουχο, κρατώντας το μαντίλι και τη γούνα της. Απείλησε ότι θα αποχωρήσει και όντως έφυγε, ώσπου ο Μπίτι τη σταμάτησε λέγοντάς της «τι να ξέρω κι εγώ, μόνο 12 ταινίες έχω γυρίσει» (όπως θυμάται η Γκραντ, γιατί άλλες πηγές αναφέρουν πως της απάντησε «πού να ξέρω από αυτά, άνδρας είμαι»).

Η Γκραντ ευτυχώς έμεινε και πήρε Όσκαρ στην τρίτη της υποψηφιότητα. Την ώρα που άκουσε το όνομά της και ανέβαινε στο πόντιουμ για να παραλάβει το βραβείο, κάτι μέσα της τής έλεγε πως όλα είχαν τελειώσει. Στα 50 της, δεν θα ξαναέβρισκε δουλειά ως ηθοποιός στην ίδια πόλη που εκείνη τη στιγμή την τιμούσε για την ερμηνεία της. Ίσως έπαιξε ρόλο η ταυτόχρονη ακύρωση του «Fay», της μοναδικής τηλεοπτικής σειράς στην οποία είχε πρωταγωνιστήσει, μετά από μία μόλις σεζόν. Ίσως θεώρησε πως με τον πιο τιμητικό και απλόχερο τρόπο οι άνθρωποι του σινεμά αποδέχονταν το λάθος τους και διόρθωναν μια τεράστια αδικία.

Ωστόσο, αντικρίζοντας το κοινό, δεν έβλεπε κανέναν από τους παλιούς εχθρούς της, ή έστω κάποιον από εκείνους που είχαν αποφασίσει να της κλείσουν με δύναμη την πόρτα στο πρόσωπο. Και παρά την τέταρτη υποψηφιότητά της την αμέσως επόμενη χρονιά, για το «Ταξίδι των Καταραμένων», στον σπαρακτικό ρόλο μιας γυναίκας που επιβιβάζεται στο πλοίο που θα τη γυρνούσε πίσω στον σίγουρο θάνατό της, γνώριζε πως έπρεπε να προχωρήσει σε διαφορετική πίστα, αν ήθελε να διοχετεύσει κάπου την ακόμη ακμάζουσα δημιουργικότητα που είχε αναβάλει παρά τη θέλησή της.

Lee Grant: «Η εξορία μου από το Χόλιγουντ ήταν η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσα να φανταστώ» Facebook Twitter
Στο Shampoo (1975), και πάλι σε σκηνοθεσία Άσμπι, έπαιξε απολαυστικά τη νυμφομανή πελάτισσα του κομμωτή Γουόρεν Μπίτι
Lee Grant: «Η εξορία μου από το Χόλιγουντ ήταν η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσα να φανταστώ» Facebook Twitter
Lee Grant in The Landlord (1970). Φωτ.: © 1970 United Artists Corporation
Lee Grant: «Η εξορία μου από το Χόλιγουντ ήταν η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσα να φανταστώ» Facebook Twitter
Με τον Ράιαν Ο' Νιλ στην ταινία The Big Bounce (1969).

Έχοντας ήδη σκηνοθετήσει τηλεοπτικές ταινίες και κάποιες μικρού μήκους, υπέγραψε την πρώτη της μυθοπλασία μεγάλου μήκους για αίθουσες, «Tell me a Riddle», με τη Λίλα Κεντρόβα και τον Μέλβιν Ντάγκλας, με συγκρατημένα καλές κριτικές, το 1980, για να προσχωρήσει τρία χρόνια αργότερα σε μια συντονισμένη προσπάθεια του HBO να περάσει στον χώρο των κινηματογραφικών ντοκιμαντέρ. Μετά από το «When Women Kill» για φυλακισμένες γυναίκες και το «What Sex am I» με πρωταγωνιστές μια ομάδα τρανς ατόμων, στηλίτευσε τη χρεοκοπημένη οικονομία στη θητεία του Ρίγκαν στο «Down and Out in America», μια σχεδόν ρεβανσιστική ματιά στην Αμερική που αποφασίζει πως κάποιοι πολίτες περνούν σε δεύτερη μοίρα. Κέρδισε Όσκαρ, το πρώτο ever για την καλωδιακή τηλεόραση, πολύ πριν οι πλατφόρμες κατακλύσουν την Ακαδημία με υποψηφιότητες και οι γυναίκες «πάρουν το οκ» να λένε τη γνώμη τους σε θέματα αιχμής. Υπογράφοντας συνολικά 12 ταινίες κοινωνικής τεκμηρίωσης (με ύφος πιο απλό σχετικά με τη συναφούς προβληματικής εργογραφία της πιο αναγνωρισμένης Μπάρμπαρα Κοπλ), η Γκραντ συνέχισε να σκηνοθετεί μέχρι το 2001, και μέχρι σήμερα περιοδεύει τον κόσμο στηρίζοντας τη δουλειά της και παραλαμβάνοντας τιμητικές διακρίσεις. Είναι μια χαρά, και επιτέλους συμφιλιωμένη με την ηλικία της.

What Sex Am I? Official Trailer

Όσο κι αν ακούγεται παράξενο για μια σοβαρή ηθοποιό που δεν βασίστηκε ποτέ σε χαριεντισμούς, δεν προωθήθηκε για την ομορφιά της, αν και υπήρξε αυτό που κάποτε έλεγαν «νόστιμη», και δεν πλασαρίστηκε από το σύστημα ή από προσωπικούς προωθητικούς μηχανισμούς ως σταρ της εποχής, τα 12 χρόνια του επαγγελματικού αποκλεισμού τής στοίχισαν πολύ, σε βαθμό που μπέρδεψε τις μηχανές αναζήτησης με την αληθινή ημερομηνία γέννησής της, από το 1925 ως το 1930, επί δεκαετίες έλεγε ψέματα όποτε συνδύαζε την ηλικία με το έτος παραγωγής κάποιας ταινίας της, και απέφευγε ως και πέρυσι να δηλώσει σε συνεντεύξεις ακριβώς πόσων ετών είναι.

Ομολογώντας πως ξεκίνησε να κάνει πλαστικές εγχειρήσεις στο πρόσωπό της στα 30 της −και είναι εμφανές πως δεν αρκέστηκε σε μία−, λέει όποτε της δοθεί η ευκαιρία και ευθαρσώς πως της έκλεψαν τη νεότητα και δεν το ξεπέρασε ποτέ. Ο φόβος της πως δεν θα ξαναβρεί δουλειά, ειδικά όταν χώρισε και βρέθηκε με ένα παιδί, άνεργη και κλεισμένη σπίτι της, να περιμένει μια προσφορά για έναν ρολάκο που θα τη συντηρούσε, παρέμεινε στην ψυχή της ένα μελανό συναίσθημα, επώδυνο και αξεπέραστο, που επανήλθε στα 50 της, στην πλέον λαμπερή της στιγμή, όταν το Χόλιγουντ της έδωσε το Όσκαρ για το «Shampoo». Από τότε που νόμιζε πως όλα είχαν τελειώσει για δεύτερη φορά έχει περάσει περίπου μισός αιώνας, και με την πρωτιά της στην πρόσφατη λίστα των «επιζώντων», η Γκραντ παίρνει άλλη μια προσωπική εκδίκηση, υπενθυμίζοντας έμμεσα σε όσους το αγνοούσαν πως, εκτός από «ακυρωμένη» ηθοποιός, είναι μια αξιόλογη σκηνοθέτιδα.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η πολύτιμη παραμυθία του Μάρτιν Σκορσέζε

Ανταπόκριση από το Βερολίνο / Ο Μάρτιν Σκορσέζε μάς δίνει κουράγιο για το μέλλον του σινεμά

Ενθουσιώδης, ενεργητικός, πάντα επίκαιρος, ο Μάρτιν Σκορσέζε ενώνει την ιστορία της τέχνης που λατρεύει άνευ όρων με το πάθος του για το storytelling. Όποτε αναγγέλλει καινούργια ταινία ή μιλά για ό,τι αυτός θέλει, νιώθουμε σαν καλεσμένοι σε οικογενειακή γιορτή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Υπέροχες μέρες: Η αναπάντεχη ολική επαναφορά του Βιμ Βέντερς

Οθόνες / Υπέροχες μέρες: Η αναπάντεχη ολική επαναφορά του Βιμ Βέντερς

Η ταινία που ξεκίνησε ως μικρού μήκους για την προώθηση του πρότυπου οργανισμού δημόσιων τουαλετών του Τόκιο κατέληξε να είναι ένα κομψοτέχνημα αισθητικής και αφήγησης από τον άλλοτε πανίσχυρο του νέου γερμανικού κινηματογράφου, που τελευταία έδειχνε ανέμπνευστος, σαν να είχε χάσει το κίνητρο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κότζι Γιακούσο: «Οι επιφυλάξεις μου για τον Βέντερς διαλύθηκαν την πρώτη μέρα»

Αποκλειστική συνέντευξη / Κότζι Γιακούσο: «Οι επιφυλάξεις μου για τον Βέντερς διαλύθηκαν την πρώτη μέρα»

Ένας ζωντανός μύθος της υποκριτικής, ο «Τοσίρο Μιφούνε της γενιάς του», όπως έχει χαρακτηριστεί, μιλά αποκλειστικά στη LiFO για τη συνεργασία του με τον κορυφαίο Γερμανό δημιουργό στο υποψήφιο για Όσκαρ «Perfect Days», που του χάρισε και το βραβείο ερμηνείας στις Κάννες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
Το απαλό σκηνοθετικό άγγιγμα της Σοφία Κόπολα: Ξαναβλέπουμε όλες τις ταινίες της

Οθόνες / Το απαλό σκηνοθετικό άγγιγμα της Σοφία Κόπολα: Ξαναβλέπουμε όλες τις ταινίες της

Από το αξέχαστο ντεμπούτο της με τις «Αυτόχειρες Παρθένους» μέχρι τη νέα της ταινία «On the Rocks», που έκανε μόλις πρεμιέρα στο AppleTV+, ανατρέχουμε στη φιλμογραφία μιας από τις δυνατότερες σύγχρονες γυναικείες φωνές του αμερικανικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Oscar stories: Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Pulp Fiction / Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Από το αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ μέχρι τη σαρωτική διάκριση της Εμίλια Πέρεζ με τις 13 υποψηφιότητες, η πορεία των ξενόγλωσσων ταινιών στα Όσκαρ είναι γεμάτη από σταθμούς που αμφισβητούν και αναμορφώνουν τα όρια του κινηματογράφου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Μυθολογίες / «Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Παραγνωρισμένα διαμάντια, ένας Σουηδός ημίθεος και χαρακτήρες που ξεπερνούν τα βιβλία από τα οποία γεννήθηκαν: ο σκηνοθέτης μοιράζεται τις ταινίες που τον σημάδεψαν καθώς και την αγαπημένη του αφίσα για καθεμιά από αυτές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Οθόνες / 12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Για όσους δεν έχουν αρκετό χρόνο, αλλά θέλουν να τηρήσουν τη σινεφιλική τους δίαιτα, και για παραπονούμενους ότι η διάρκεια των ταινιών «έχει μεγαλώσει πολύ», ξεψαχνίσαμε τις πλατφόρμες και τους καταλόγους τους και παρουσιάζουμε 12 ταινίες που δεν υπερβαίνουν τη μιάμιση ώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ