Μπομπ Νιούχαρτ (1929-2024): Ο ταπεινότερος και πιο αξιαγάπητος Αμερικανός κωμικός

Μπομπ Νιούχαρτ (1929-2024) Facebook Twitter
Ο Νιούχαρτ ανήκε στη σκηνή, στο μικρόφωνο και κυρίως στην τηλεόραση, το μέσο που αγκάλιασε ιδανικά τη ζεστασιά των αδέξιων, επίμονων παραλλαγών του αληθινού, αξιαγάπητου Μπομπ. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΑΠΟ ΦΙΛΟΜΟΥΣΗ περιέργεια και ιστορικό ενδιαφέρον τις κορυφαίες επιτυχίες στα charts του Billboard από τα '60s, εξοικειώθηκα από πολύ μικρός με τη μοναδική περίπτωση του Μπομπ Νιούχαρτ: το άλμπουμ του «The Button Down Mind of Bob Newhart», μια συλλογή από σκετς που στην πλειοψηφία τους ήταν επινοημένες τηλεφωνικές συνομιλίες με αληθινά ή φανταστικά πρόσωπα, κάτι που συνήθιζε να προβάρει με ένα φιλαράκι του για να καταπολεμήσει την επαγγελματική του ανία, έμεινε στο νούμερο ένα του εγκυρότερου καταλόγου επιτυχιών των ΗΠΑ σχεδόν ολόκληρο το καλοκαίρι του 1960, απτόητο από την πίεση των rock 'n' roll συγκροτημάτων τριγύρω του, καταλήγοντας να κερδίσει το περίοπτο Άλμπουμ της Χρονιάς στα βραβεία Grammy, με τον κωμικό να αποσπά εκείνο του Καλύτερου Νέου Καλλιτέχνη, επίτευγμα που κανείς συνάδελφός του δεν έχει επαναλάβει έκτοτε.

Ο Νιούχαρτ είχε εξασφαλίσει τη θέση του στην καρδιά των θεατών και ακροατών του, αντιπροσωπεύοντας έναν βασικά ηθικό και φιλήσυχο άνδρα με απροσδόκητα λοξή συμπεριφορά, 85% ο εαυτός του και 15% προϊόν ενός αρρωστημένου μυαλού, όπως υποστήριζε ο ίδιος.

Ελάχιστοι μπορούσαν να προβλέψουν τη μετεωρική επιτυχία του πρώην λογιστή από το Σικάγο, ο οποίος ξεκίνησε από το ραδιόφωνο και συνέχισε στα κλαμπ, εκφράζοντας τις παρατηρήσεις του με ένα αργό, σπαστό κωμικό τέμπο, περίπου όπως μιλούσε στους φίλους και τους γνωστούς του, χωρίς να φαίνεται πως προσπαθεί να γίνει αστείος ή να επιδίδεται σε υπερβολές για να προκαλέσει το γέλιο. Μετά από δύο ακόμη δίσκους, με αξιοπρόσεκτες αν και φθίνουσες πωλήσεις, κι ένα αναπόφευκτο break στην τηλεόραση, απέρριψε πολλές προτάσεις για δική του σειρά, απλώς γιατί δεν έκρινε ότι του ταίριαζαν, ώσπου ήρθε ο πρώτος του θρίαμβος, με το «The Bob Newhart Show», που έσκισε από το 1972 ως το 1978.

Bob Newhart (1929-2024) Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την πρώτη σεζόν του «The Bob Newhart Show». Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Ο κλινικός ψυχολόγος που υποδύθηκε επί 143 επεισόδια παραχώρησε τη θέση του στον ξενοδόχο Ντικ Λούντον για το δεύτερο μεγάλο show του, με τίτλο «Newhart», που κυριάρχησε στη δεκαετία του '80 και έκλεισε εμβληματικά, με τον χαρακτήρα του να υπονοεί πως ό,τι συνέβη στη διάρκεια της οκταετίας ήταν ένα όνειρο από την προηγούμενη σειρά!

Παραδόξως χωρίς Emmy για τόσες σεζόν με σταθερές πρωτιές (κέρδισε για πρώτη φορά ως guest στο «Big Bang Theory» πολύ αργότερα, το 2013), ο Νιούχαρτ αποπειράθηκε να εξελίξει τον τύπο που επικοινώνησε με τεράστια ανταπόκριση κυρίως στο αμερικανικό κοινό, αν και οι επόμενες σειρές του δεν βρήκαν πρόθυμο κοινό. Ωστόσο, είχε εξασφαλίσει τη θέση του στην καρδιά των θεατών και ακροατών του, αντιπροσωπεύοντας έναν βασικά ηθικό και φιλήσυχο άνδρα με απροσδόκητα λοξή συμπεριφορά, 85% ο εαυτός του και 15% προϊόν ενός αρρωστημένου μυαλού, όπως υποστήριζε ο ίδιος.

Ο άνθρωπος που ανέδειξε το ιδιαίτερο χιούμορ του ήταν ο επιστήθιος φίλος του, ο ογκόλιθος του επιθετικού χιούμορ στα παλιά σαλούν και τα καζίνο του Βέγκας, ο Ντον Ρικλς.

Θορυβώδης και ορμητικός, «επιστημονικά» οργανωμένος στο αυτοσχεδιαστικό του στυλ και πρωτοπόρος της προσβλητικής κωμωδίας, ο μικρόσωμος, πληθωρικός Ρικλς της παράδοσης της νεοϋορκέζικης εβραϊκής comedy ήταν το ονειρεμένο αντίβαρο στον αιωνίως ντροπαλό λευκό καθολικό που τραύλιζε και κόμπιαζε στο χαμηλόφωνο delivery των αστείων του, και δεν παρέλειπε να τον ρεζιλεύει με αγάπη σε κάθε ευκαιρία, σημειώνοντας πάντα πόσο τον θαυμάζει και τον λατρεύει – με τις συζύγους τους, Τζίνι και Μπάρμπαρα, έκαναν διακοπές και γιορτές μαζί ανελλιπώς, και η διαχρονική τους φιλία απαθανατίστηκε ανεκδοτολογικά και σπαρταριστά με τις κοινές ή χωριστές εμφανίσεις τους στα talk shows του Τζόνι Κάρσον, του Λένο, του Λέτερμαν και του Φιλ Ντόναχιου, αποτελώντας και θέμα ενός σχετικού πρόσφατου ντοκιμαντέρ σε σκηνοθεσία Τζαντ Άπατοου.

Bob Newhart (1929-2024) Facebook Twitter
Στο σινεμά τον είδαμε σποραδικά σε ταινίες των '70s, όπως το «Catch-22». Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Στον επικήδειο του Ρικλς, ο Νιούχαρτ είπε «ήταν μεγάλη μου τιμή που με ξεφτίλισε ο Ντον», παρότι ο φίλος του επαναλάμβανε συνεχώς σε συνεντεύξεις πως η γυναίκα του, η ανύποπτη και πάντα γελαστή Τζίνι, η οποία απεβίωσε πέρυσι, ήταν παλιά του φίλη και πρώην πόρνη για λογαριασμό του FBI!

Ο μετρ των κενών διαστημάτων ανάμεσα στον λόγο Νιούχαρτ μετέδιδε με ευθύτητα και μετριοφροσύνη μια αίσθηση οικειότητας που έλειπε από το στακάτο ντουέτο των Νίκολς - Μέι και από την αναπάντεχα παγκόσμιας ανταπόκρισης, υπολογισμένη οικογενειακή υπερβολή του Μπιλ Κόσμπι, με sitcoms που έστησε με ακρίβεια και πολύ μεράκι ο ίδιος, δουλεύοντας ασταμάτητα για να πετύχει κάθε λεπτομέρεια και απόχρωση των χαρακτήρων. Όταν η κωμωδία αγρίεψε, με τον Λένι Μπρους να βρίζει, τον Μορτ Σαλ να προβληματίζει και τον Άντι Κάουφμαν να προκαλεί εσκεμμένα δυσφορία, ο Νιούχαρτ παρέμεινε ατάραχος και πιστός στον ευγενικό σχολιασμό της κοινωνίας που άλλαζε ερήμην του.

Στο σινεμά τον είδαμε σποραδικά σε ταινίες των '70s, όπως το «Catch-22», και πολύ αργότερα στο «Elf» του Γουίλ Φερέλ, τη μόνη που συνέλαβε μια πλευρά του ύφους του. Ο Νιούχαρτ ανήκε στη σκηνή, στο μικρόφωνο και κυρίως στην τηλεόραση, το μέσο που αγκάλιασε ιδανικά τη ζεστασιά των αδέξιων, επίμονων παραλλαγών του αληθινού, αξιαγάπητου Μπομπ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ