Ο διεθνής Μισέλ Δημόπουλος

Ο διεθνής Μισέλ Δημόπουλος Facebook Twitter
O Μισέλ Δημόπουλος στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1999. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
0

«ΓΕΙΑ ΣΟΥ, ΜΕΓΑΛΕ» ήταν ο αγαπημένος χαιρετισμός του Μιχάλη Δημόπουλου όποτε τον έβλεπα, συνήθως πριν από επίσημη πρεμιέρα σε φεστιβάλ, έξω από αίθουσα για συζήτηση για τις ταινίες που μόλις είδαμε, για συνέντευξη στις αρχές της δεκαετίας του ’90 στα δικά του λημέρια, στη Θεσσαλονίκη, στον θεσμό που ανέλαβε να ξεκολλήσει από τη στενή οπτική της εγχώριας παραγωγής και απογείωσε, με τη συνδρομή του Δημήτρη Εϊπίδη, σε ένα όραμα που σήμερα φαντάζει απαραίτητο, αλλά τότε συνάντησε αρκετές αντιδράσεις. 

Πίστευε πως η Θεσσαλονίκη δεν χρειάζεται σταρ για να τραβήξει τους θιασώτες ενός γκλαμ που δεν αντέχει, αλλά οφείλει να χτίσει μια καλλιτεχνική υπόληψη για να διατηρήσει και να αυξήσει ένα ανήσυχο κοινό ‒ και είχε δίκιο.

Ο Μισέλ, όπως όλοι τον φωνάζαμε, ένας αγέρωχος σινεφίλ που νόμιζες πως μόλις επέστρεψε από το Quartier Latin, με βροντερή φωνή και ευδιάκριτο αξάν στα ελληνικά του, είχε από νωρίς στην πορεία του μια αφοσίωση στο σινεμά των δημιουργών, και το υπηρέτησε από κάθε πόστο: από την «Αυγή» και τον «Σύγχρονο Κινηματογράφο», με κείμενα που μετέδιδαν την αύρα των «Cahiers», από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, που αναστήλωσε και διεθνοποίησε από το 1992, όταν και ανέλαβε διευθυντής και υπεύθυνος του κύριου προγράμματος και των αφιερωμάτων, από τις εκδόσεις κυρίως για σκηνοθέτες που φιλοξενούσε το Φεστιβάλ και, βέβαια, την Κινηματογραφική Λέσχη της κρατικής τηλεόρασης, όπου είχε την επιμέλεια της επιλογής των ταινιών μαζί με τον Γιάννη Μπακογιαννόπουλο για περίπου τρεις δεκαετίες. 

Κατά βάθος εσωστρεφής και ντροπαλός άνθρωπος, αδιαπραγμάτευτος στις προτιμήσεις του, αν και γενναιόδωρος στις εκλεκτικές εμμονές του, πάντα παρατηρητικός και εύστοχος στις περιγραφές και στις αναλύσεις του, αυστηρός με το ελληνικό σινεμά, αλλά λάτρης των σκηνοθετών που είχαν κάτι να πουν, ανοιγόταν και σπινθήριζε όποτε πραγματευόταν το σινεμά που πίστευε πραγματικά, και θυμάμαι τη ζέση που έδειχνε στις κατ’ ιδίαν συνομιλίες αλλά και στις παρουσιάσεις δημιουργών όπως ο Ζαν Ντανιέλ Πολέ ή ο Οτάρ Ιοσελιάνι, και πολλών άλλων που σύστησε στο ελληνικό κοινό.

Δεν κλείστηκε ποτέ εντός των συνόρων. Πίστευε πως η Θεσσαλονίκη δεν χρειάζεται σταρ για να τραβήξει τους θιασώτες ενός γκλαμ που δεν αντέχει, αλλά οφείλει να χτίσει μια καλλιτεχνική υπόληψη για να διατηρήσει και να αυξήσει ένα ανήσυχο κοινό ‒ και είχε δίκιο. 

Ανήκε σε μια γενιά κριτικών που τείνει να εκλείψει, στην κάστα εκείνων που συγκεντρώνουν, συγκρίνουν και αναδεικνύουν αξίες με σταθερότητα και πνοή έναντι του σύγχρονου ρεύματος γραφιάδων που λειτουργούν με άξονα την εφήμερη συγκίνηση του hip και την περιορισμένη ματιά του οπαδού. Όταν έκανε το άλμα στο ανώτερο πόστο του programmer, έδειξε τι μπορεί να πετύχει ένας διανοούμενος πέρα από τη συνθήκη του εντύπου και της εβδομαδιαίας στήλης ‒ έγινε σηματωρός και πλοηγός για ένα ευρύτερο κοινό, με υπομονή και ψυχραιμία.

Τελευταία φορά που είδαμε ταινία μαζί ήταν στις Κάννες, στην πρώτη παγκόσμια του «2046» του Γουόνγκ Καρ Βάι. Στο φινάλε, με τους ακόμη ημιτελείς τίτλους τέλους, αυτός ο θεόρατος διανοούμενος, πετάχτηκε όρθιος, και άρχισε να χειροκροτεί βουρκωμένος: «Πού να το είχε ολοκληρώσει, φαντάζεσαι τι θα βλέπαμε», μου είπε…

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ