«Only the river flows»: Ένα άγνωστο neo-noir διαμάντι του κινεζικού σινεμά

«Only the river flows»: Ένα άγνωστο neo-noir διαμάντι του κινεζικού σινεμά Facebook Twitter
Στην ταινία μια σειρά φόνων ταράζει τα λιμνάζοντα νερά μιας παράκτιας επαρχιακής κωμόπολης στην Κίνα.
0

Αν κάτι ισχύει πέραν πάσης αμφιβολίας για τα μεγάλα, τα μεσαία και τα μικρομεσαία φεστιβάλ του εξωτερικού, είναι ότι προβάλλεται σ’ αυτά ένας υπέρογκος αριθμός ταινιών. Γι’ αυτό εκατοντάδες δημιουργοί εκεί έξω κάνουν σινεμά που στοχεύει πρωτίστως σε φεστιβαλική πορεία, και έχουν πολλές ευκαιρίες να πραγματοποιήσουν τέτοια – και τα φεστιβάλ είναι υπεράριθμα και καθένα από αυτά διαθέτει μπόλικα τμήματα. Ακόμα και μεγάλα φεστιβάλ που έχουμε παρακολουθήσει διά ζώσης έχουν παράλληλα τμήματα τα οποία ανακαλύπτουμε σε δεύτερο χρόνο επειδή έγινε δεκτή σ’ αυτά εγχώρια παραγωγή – επισήμως προσποιούμαστε ότι πανηγυρίζουμε και την ίδια ώρα ανοίγουμε στα κρυφά την επίσημη ιστοσελίδα του φεστιβάλ και ψάχνουμε τις υποκατηγορίες της, για να εντοπίσουμε το επίμαχο τμήμα και να αντλήσουμε τις απαραίτητες πληροφορίες. 

Tο «Ένα κάποιο βλέμμα» του Φεστιβάλ Καννών δεν ανήκει σ’ αυτήν τη (δευτερεύουσα) κατηγορία τμημάτων. Είναι το δεύτερο μεγαλύτερο τμήμα των Καννών και έχουν ξεπηδήσει από εκεί δημιουργοί και ταινίες που σήμερα λατρεύουμε. Συχνά περιλαμβάνει τίτλους με θετικότερη κριτική υποδοχή από (τουλάχιστον) τις μισές συμμετοχές του επίσημου διαγωνιστικού και ταινίες που δεν χώρεσαν στο τελευταίο, κατά ένα μέρος επειδή οι προγραμματιστές του φεστιβάλ στηρίζουν επιφανείς δημιουργούς που ξεκίνησαν από την Κρουαζέτ και έχτισαν το όνομά τους χάρη σ’ αυτή – και από μια πλευρά πολύ καλά κάνουν. 

Κάποιοι Έλληνες θεατές ίσως πρόλαβαν να δουν την ταινία στις Νύχτες Πρεμιέρας, ευτυχώς προστέθηκε στον κατάλογο του Cinobo κι έτσι θα μπορέσουν να το ανακαλύψουν περισσότεροι.

Για να επανέλθουμε, όμως, σε όσα γράφαμε στην αρχή, το κακό με τον υπερβολικό αριθμό συμμετοχών είναι ότι μια ταινία λιγότερο γνωστού δημιουργού που δεν έχει καταφέρει να χτίσει buzz και έχει την ατυχία να προβληθεί σε μέρες με «μποτιλιάρισμα» κινδυνεύει να περάσει απαρατήρητη από την πλειονότητα της κριτικής. Κι αυτό μπορεί να επηρεάσει την πορεία της μετά το φεστιβάλ – την αγορά, τη διανομή, την παρουσία της σε λίστες με τα καλύτερα της χρονιάς και, βασικά, τη διάδοσή της. Τέτοια ήταν η περίπτωση του Only the river flows το 2023. Μόλις έντεκα οι κριτικές στο Rotten Τomatoes, παντελής η απουσία του από το σοβαρότερο Metacritic. Κάποιοι Έλληνες θεατές ίσως πρόλαβαν να το δουν στις Νύχτες Πρεμιέρας, ευτυχώς προστέθηκε στον κατάλογο του Cinobo κι έτσι θα μπορέσουν να το ανακαλύψουν περισσότεροι.

«Only the river flows»: Ένα άγνωστο neo-noir διαμάντι του κινεζικού σινεμά Facebook Twitter
Υπάρχουν ταινίες όπου μεγαλύτερο spoiler δεν συνιστά το να γράψεις τι γίνεται αλλά τι αφορούν και, κυρίως, «πώς» μιλούν γι’ αυτό.

Στην ταινία μια σειρά φόνων ταράζει τα λιμνάζοντα νερά μιας παράκτιας επαρχιακής κωμόπολης στην Κίνα. Ένας νεαρός αστυνομικός αναλαμβάνει να διαλευκάνει την υπόθεση. Υπό την πίεση των ανωτέρων του για άμεσα αποτελέσματα, ο ήρωας φτάνει σύντομα στην πολυπόθητη σύλληψη, με το πρόσωπο του συλληφθέντα να είναι αρκετά περιθωριακό, άρα και αρεστό στη διοίκηση. Μήπως, όμως, ο πραγματικός ένοχος εξακολουθεί να βρίσκεται εκεί έξω; Και μήπως ο μεγαλύτερος κίνδυνος πηγάζει από ένα σύστημα προγραμματισμένο να συγκαλύπτει κακουργηματικά τις ατέλειές του;

Η πρώτη ώρα της ταινίας θα ευχαριστήσει τον φαν των βραδύκαυστων θρίλερ αστυνομικής προδικασίας, ο οποίος θα νιώσει ότι παρακολουθεί το καλλιτεχνικό παιδί του υπνωτιστικού Memories of murder του Μπονγκ Τζουν-Χο και του Police, Adjective του Κορνέλιου Πορουμπόιου. Στο πρώτο η ταινία παραπέμπει λόγω της σχολαστικής ανάδειξης της πληροφορίας, του υπνωτιστικού ρυθμού και της πεποίθησης ότι η διοικητική πλημμέλεια ευνοεί τη δράση και την εδραίωση του (πολύ πιο οργανωμένου) Κακού. Το δεύτερο το θυμίζει επειδή καταδεικνύει το γραφειοκρατικό σύστημα ως μεγαλύτερο σύμμαχο ενός ολοκληρωτικού καθεστώτος και επικαλείται το γνώριμο, πικρό χιούμορ του ρουμανικού νέου κύματος. 

«Only the river flows»: Ένα άγνωστο neo-noir διαμάντι του κινεζικού σινεμά Facebook Twitter
Η πρώτη ώρα της ταινίας θα ευχαριστήσει τον φαν των βραδύκαυστων θρίλερ αστυνομικής προδικασίας.

Κι εκεί που έχεις νιώσει πια ασφαλής στο φιλμικό σύμπαν, εκεί που έχεις εξοικειωθεί με τη γλώσσα της ταινίας και έχεις εφησυχάσει ίσως λόγω της οικειότητας (ή της ραθυμίας), έρχεται μια σκηνή-σοκ και δίνει τη σκυτάλη σε μια άλλη ταινία, φυσική μα απρόβλεπτη συνέχεια εκείνης που προηγήθηκε. Με μια γενναία στροφή, η αφήγηση από αντικειμενική μετατρέπεται σε υποκειμενική και σημείο αναφοράς γίνονται οι μεστές δημιουργίες του Ατόμ Εγκογιάν για την πάντα διαφεύγουσα φύση της αλήθειας, οι οποίες συνήθιζαν να συσχετίζουν την εν λόγω θεματική (και) με την κινηματογραφική εικόνα και το βίντεο.

Δεν κάνει να πούμε περισσότερα, υπάρχουν ταινίες όπου μεγαλύτερο spoiler δεν συνιστά το να γράψεις τι γίνεται αλλά τι αφορούν και, κυρίως, «πώς» μιλούν γι’ αυτό. Αν αγαπάτε τον arthouse κινηματογράφο, δείτε οπωσδήποτε αυτή την ταινία με το υπέροχο πόστερ που παραπέμπει στην «Κραυγή» του Μουνκ, και κρατήστε το όνομα του 32χρονου Γουέι Σουτζούν, πρόκειται για μεγάλο ταλέντο. 

Η ταινία «Only the River Flows» είναι διαθέσιμη στο Cinobo.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Καλοκαίρι είναι και θέλει το θερινό του

Pulp Fiction / Καλοκαίρι είναι και θέλει το θερινό του

O Θοδωρής Κουτσoγιαννόπουλος συγκεντρώνει την πιο πλήρη κινηματογραφική λίστα του καλοκαιριού: Πολυαναμενόμενα blockbusters, κλασικές επανεκδόσεις, ευρωπαϊκές πρεμιέρες και ελληνικές ταινίες σε πρώτη προβολή, που θα απολαύσουμε στα θερινά σινεμά της πόλης, πάντα παρέα με τη Fischer.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ