Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι: «Δεν προτιμώ τα κραυγαλέα twists, είμαι υπέρ πιο λεπτών αλλαγών στην πλοκή»

Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι: «Το σινεμά δεν αφορά τη γλώσσα, αλλά την κίνηση και τη δράση» Facebook Twitter
Ο Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι επιστρέφει με ένα περίπλοκο, ποιητικό σχόλιο για τη ραγισμένη ισορροπία μεταξύ ανθρώπου και φύσης.
0

Μετά το δίτομο, επικό ρομάντσο «Ασάκο», το γαϊτανάκι διαπροσωπικών σχέσεων του «Τροχού της τύχης και της φαντασίας» και το τσεχοφικά αριστουργηματικό «Drive my Car», που δίκαια τον έφερε στην πρωτοπορία του παγκόσμιου σινεμά, με βραβείο σεναρίου στις Κάννες και πολλαπλές υποψηφιότητες στα Όσκαρ, ο Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι επιστρέφει με ένα περίπλοκο, ποιητικό σχόλιο για τη ραγισμένη ισορροπία μεταξύ ανθρώπου και φύσης, με αφορμή την αυθάδικη, αυθαίρετη δημιουργία ενός glamping στην καρδιά ενός ειδυλλιακού χωριού.

Ο σπουδαίος Ιάπωνας σκηνοθέτης μάς παραχώρησε μια αποκλειστική συνέντευξη στο Φεστιβάλ Βενετίας, λίγο πριν τιμηθεί με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής και το βραβείο Fipresci των διεθνών κριτικών για το υπέροχο «Ο διάβολος δεν υπάρχει», και μας μίλησε για την εμπειρία της επένδυσης της παρτιτούρας μιας από τις αγαπημένες του μουσικοσυνθέτριες με εικόνες, για την απέχθειά του για τα προφανή twists (παρά το γεγονός πως η φετινή του ταινία θα απασχολήσει πολύ για το παράξενο φινάλε της) και για την αγάπη του για τον Ντάγκλας Σερκ και τον Βιμ Βέντερς, ο οποίος φέτος διεκδικεί το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, που ο Χαμαγκούτσι επάξια κέρδισε πρόπερσι, πάντα με τα χρώματα της Ιαπωνίας!

Μπορείς να πεις πως το κακό δεν υπάρχει στη φύση. Ακόμη κι ένα καταστροφικό τσουνάμι δεν το αποκαλούμε «διαβολικό». Όσοι διαφωνούν με τον τίτλο εντοπίζουν τις δυνάμεις του κακού στον τρόπο που επιλέγουν να συνδιαλέγονται και να ενεργούν οι άνθρωποι.

— Φαντάζομαι πως όλοι σάς ρωτούν για το φινάλε της ταινίας σας…
Ναι. (χαμογελάει)

— Να υποθέσω πως δεν θα θέλατε να το σχολιάσετε.
Σωστά!

— Γιατί;
Πιστεύω πως η ταινία είναι τα πάντα.

— Εννοείτε πως αποτελεί ένα αδιαίρετο σώμα.
Ακριβώς!

— Δίνει την αίσθηση ενός ποιήματος…
Σας ευχαριστώ.

Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι: “Το σινεμά δεν αφορά τη γλώσσα, αλλά την κίνηση και τη δράση” Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία. Φωτ.: NEOPA, Fictive

— Αυτό είχατε κατά νου; Έναν πιο αφαιρετικό τόνο, που επιδιώξατε και ακολουθήσατε, γράφοντας την ιστορία και σκηνοθετώντας την;
Στις προηγούμενες ταινίες μου χρησιμοποίησα εκτεταμένους διαλόγους. Με τους διαλόγους τοποθετείς τις αντιδράσεις των χαρακτήρων μεταξύ τους. Το αίτιο και το αιτιατό ξεκαθαρίζουν. Επίσης το κοινό παρακολουθεί, καταλαβαίνει και χωνεύει πιο εύκολα την πλοκή. Ωστόσο, αν θέλω να είμαι ειλικρινής με τον εαυτό μου, η συγκεκριμένη φόρμα τείνει να γίνεται βαρετή και επαναλαμβανόμενη, συγκριτικά με την ποίηση και τη μουσική. Σέβομαι τα πιο φιλολογικά φιλμ, αλλά επιδιώκω κάτι ανώτερο. Όταν η Έικο Ισιμπάσι μου παρουσίασε το πρωτότυπο μουσικό της σκορ και συζητήσαμε την ιδέα της επένδυσης από εμένα με εικόνες, χωρίς ήχο, σκέφτηκα να το προσεγγίσω με τρόπο που δεν είχα κάνει ποτέ στο παρελθόν, οπότε αντιμετώπισα μια καινούρια δημιουργική πρόκληση.

— Αγαπάτε τις μεγάλες κινηματογραφικές ανατροπές; Όπως στις περιπτώσεις του Χίτσκοκ, ή της «Έκτης Αίσθησης» πιο συγκεκριμένα…
Προσωπικά δεν προτιμώ τα κραυγαλέα twists. Είμαι υπέρ πιο λεπτών αλλαγών στην πλοκή, όπως για παράδειγμα όταν ένας περιφερειακός χαρακτήρας εξελίσσεται σε σημαντικότερο όσο προχωρά η ιστορία. Στα μελοδράματα του Ντάγκλας Σερκ, ο «δεύτερος» άνδρας κάνει πιο έντονη την παρουσία του όσο αναπτύσσεται η πλοκή και αλλάζει τη δυναμική, προκαλώντας στον θεατή μια πιο μεστή εμπειρία.

Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι: “Το σινεμά δεν αφορά τη γλώσσα, αλλά την κίνηση και τη δράση” Facebook Twitter
Φωτ.: NEOPA, Fictive
Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι: “Το σινεμά δεν αφορά τη γλώσσα, αλλά την κίνηση και τη δράση” Facebook Twitter
Φωτ.: NEOPA, Fictive

— Παρότι πολλοί λένε πως το θέμα δεν κάνει την ταινία, όσο το βλέμμα, η προσέγγιση, ο τρόπος, από το σενάριο ως την εκτέλεση και το μοντάζ, στη φιλμογραφία σας η θεματολογία διαφοροποιείται θεαματικά από ταινία σε ταινία. Πώς επιλέγετε το θέμα, που κάθε φορά φαίνεται να απέχει πολύ από το προηγούμενο που σας ενδιέφερε μια άλλη στιγμή;
Μακάρι να ήξερα (γελάει). Αν το καλοσκεφτώ, συμβαίνει σταδιακά, και προκύπτουν ιδέες πολύ μακρινές μεταξύ τους, σε προέλευση και συνάφεια, που αρχίζω να ενώνω τα κομμάτια τους, ώσπου να μορφοποιούνται. Δεν έχω εντοπίσει μια πραγματική μέθοδο ανακάλυψης και συρραφής θεμάτων. Βασικά ψάχνω απελπισμένα να βρω κάτι ουσιαστικό, που να φτάσω σε σημείο να το διηγηθώ. Πρόσφατα ανακάλυψα πως η έρευνα και η έμπρακτη συμμετοχή μου με βοηθούν σημαντικά, γενικά μιλώντας. Στην περίπτωση του «Ο διάβολος δεν υπάρχει», η μουσική της Έικο προκάλεσε τις εικόνες. Ταξίδεψα ως την περιοχή όπου ζει και εργάζεται για να αναζητήσω έμπνευση κι εκεί βρήκα τις επωδούς της φύσης και των ανθρώπων που εργάζονται και μοιράζονται τις ίδιες παραστάσεις, βιώνοντας κοινά προβλήματα.

— Γιατί κάποια στιγμή «καρφώσατε» μια κάμερα στο αυτοκίνητο;
Γιατί το αμάξι είναι κινούμενο αντικείμενο (χαμογελάει). Ειδικά σε αυτήν τη σεκάνς, ο φακός απεικονίζει τη συνομιλία των εποχούμενων και επειδή συχνά οι διάλογοι τραβάνε σε διάρκεια, η κίνηση βοηθά τον ρυθμό. Πολλές φορές θεατές μού επισημαίνουν πως η τοποθέτηση της κάμερας προδίδει υποκειμενικό πλάνο. Το να βάλω την κάμερα στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου έτσι ώστε να δείχνει τι αφήνει πίσω μαρτυρά την πρόθεσή μου να δείξω πως οι ταινίες μου δεν αφορούν μόνο το προσωπικό βλέμμα όσων κοιτάζουν μπροστά, ή όποιου συνομιλεί με αυτούς, αλλά τον χώρο του φιλμ, επιβεβαιώνοντας πως πρόκειται για έργο μυθοπλασίας.

— Θεωρείτε τον εαυτό σας περισσότερο σεναριογράφο ή σκηνοθέτη; Και ποιος από τους δυο διορθώνει περισσότερο τον άλλον;
Σκηνοθέτη, ωστόσο αισθάνομαι πως συχνά προβάλλω τα σενάριά μου πάνω στον τρόπο που σκηνοθετώ. Αν και εκτιμώ πως κυρίως σκηνοθετώ, γράφω σενάρια συχνότερα από ό,τι επιθυμώ γιατί όποτε ζητώ από άλλους να το κάνουν, δεν μου κάθονται σωστά, δεν μου ταιριάζουν.

Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι: “Το σινεμά δεν αφορά τη γλώσσα, αλλά την κίνηση και τη δράση” Facebook Twitter
Φωτ.: NEOPA, Fictive

— Θα σας ταίριαζε να γυρίσετε μια ταινία σε άλλη γλώσσα;
Θα ήταν υπέροχο, καθώς πιστεύω πως το σινεμά δεν αφορά τη γλώσσα, αλλά την κίνηση και τη δράση. Αν όντως μου δοθεί αυτή η ευκαιρία, κάτι που ελπίζω, εύχομαι να μπορέσω να αποβάλω την ευαισθησία στη μητρική μου γλώσσα και να ξεπεράσω την ανησυχία μου για την ακρίβεια στις λεπτομέρειες.

— Ο τίτλος, «Ο διάβολος» ή, αν θέλετε, «το κακό δεν υπάρχει», χρησιμοποιήθηκε κυριολεκτικά ή μεταφορικά;
Και τα δυο, κατά κάποιον τρόπο. Μπορείς να πεις πως το κακό δεν υπάρχει στη φύση. Ακόμη κι ένα καταστροφικό τσουνάμι δεν το αποκαλούμε «διαβολικό». Όσοι διαφωνούν με τον τίτλο εντοπίζουν τις δυνάμεις του κακού στον τρόπο που επιλέγουν να συνδιαλέγονται και να ενεργούν οι άνθρωποι. Κι όποτε συμβαίνει αυτό, ο τίτλος ισχύει, με μια ειρωνική διάσταση.

— Τέλος, ποια είναι η γνώμη σας για την επιλογή της Ιαπωνίας να υποβάλει επίσημα την ταινία του Βιμ Βέντερς «Perfect Days» για την κατηγορία της καλύτερης διεθνούς ταινίας στα επερχόμενα Όσκαρ;
Το βρίσκω υπέροχο! Άλλωστε αγαπώ πολύ το σινεμά του Βέντερς από τη δεκαετία του '70 και του '80 και με έχει επηρεάσει βαθιά. Το γεγονός πως γύρισε στη χώρα μου αυτή την ταινία του που δεν έχω προλάβει ακόμη να δω, αν και έχω ακούσει καλά λόγια, με πρωταγωνιστή τον σπουδαίο ηθοποιό Κότζι Γιακούσο, είναι μια εξαιρετική κίνηση και συμφωνώ με την υποβολή της ταινίας για τη βράβευση της Ακαδημίας.

Η ταινία «Ο διάβολος δεν υπάρχει» θα προβάλλεται στις ελληνικές αίθουσες από τις 15/2

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

EVIL DOES NOT EXIST

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Evil does not exist: Ο σπουδαίος Ρ. Χαμαγκούτσι κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στη Βενετία

Η παραβολή του Ιάπωνα σκηνοθέτη για το περιβάλλον ήταν η καλύτερη ταινία μετά το «Poor Things» του Golden Lion King, Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μάικλ Μαν

Οθόνες / Μάικλ Μαν: «Δεν θεωρώ τον εαυτό μου συναισθηματικό σκηνοθέτη»

Ένας από τους σπουδαιότερους εν ζωή σκηνοθέτες μιλά στη LiFO γι' αυτό που τον εξιτάρει περισσότερο στο σινεμά (του), με αφορμή το «Φεράρι» που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλεξάντερ Πέιν: «Νομίζετε πως οι παλιοί σκηνοθέτες κάθονταν να αναλύουν τις ταινίες τους;»

Οθόνες / Αλεξάντερ Πέιν: «Νομίζετε πως οι παλιοί σκηνοθέτες κάθονταν να αναλύουν τις ταινίες τους;»

Ο βασιλιάς της κινηματογραφικής χαρμολύπης και ένας από τους σπουδαιότερους σύγχρονους κινηματογραφιστές σε μια ζουμερή συζήτηση με αφορμή τα «Παιδιά του χειμώνα», μια από τις καλύτερες ταινίες της σεζόν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Μυθολογίες / «Ήτανε πέναλτι, κύριε Πάνο;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Από μια εισπρακτική αποτυχία και απαγορευμένη ταινία του 1932, μέχρι την ωμή βία της Pieta (που δεν ξέρει γιατί την έχει δει επανειλημμένα) και την cult σουρεαλιστική ματιά του Τσιώλη, η σκηνοθέτρια μας χαρίζει μια σπάνια σινεφίλ λίστα που συνδυάζει θράσος και ανθρωπισμό.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ