«Shogun»: Η μεγάλη επιστροφή μιας παλιάς τηλεοπτικής δόξας

«Shogun»: Η μεγάλη επιστροφή μιας παλιάς τηλεοπτικής δόξας Facebook Twitter
Το ριμέικ δεν έχει μεγάλα ονόματα στο καστ, αν και η φυσιογνωμία του θρυλικού για τους Ιάπωνες Χιρογιούκι Σανάντα είναι γνώριμη από τη συμμετοχή του σε μια σειρά από αγαπητούς τίτλους στη fan κοινότητα.
0

Μέχρι την προβολή της ομώνυμης τηλεοπτικής διασκευής του στις αρχές των ‘80s, το «Shogun» του Τζέιμς Κλάβελ υπολογίζεται ότι είχε πουλήσει γύρω στα 6 εκατομμύρια αντίτυπα. Στο βιβλίο και στην τηλεοπτική μεταφορά του οφείλεται η ενίσχυση του ενδιαφέροντος της Δύσης για τα ήθη και τα έθιμα της Άπω Ανατολής, η προσθήκη του λήμματος «seppuku» στο δυτικό λεξιλόγιο, ακόμα και μέρος της εισπρακτικής επιτυχίας του «Kagemusha» του Ακίρα Κουροσάβα στο παγκόσμιο box-office.

Ο Τοσίρο Μιφούνε, κάποτε ηθοποιός-φυλαχτό του τελευταίου, μα τσακωμένος μαζί του την περίοδο εκείνη, ήταν το μεγάλο όνομα του τηλεοπτικού «Shogun», συνοδευόμενος από τον Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν, που στα ‘80s θα έβρισκε καταφύγιο στο μέσο που τον έκανε διάσημο, τη μικρή οθόνη. Πέρα από τη φρενίτιδα του κοινού για τους σαμουράι, στο «Shogun» οφείλουμε να πιστώσουμε και τη θεμελίωση του trend της μίνι σειράς. Ερχόμενo μετά από το «Roots» και τον «Ιησού από τη Ναζαρέτ», το «Shogun» ήταν η σειρά που έπεισε τα τηλεοπτικά δίκτυα και τις εταιρείες παραγωγής ότι μόνο κέρδος μπορούν να έχουν από την επένδυση σε αυτό το διαφορετικό format τηλεοπτικής μυθοπλασίας, που δεν στoχεύει στην εβδομαδιαία ανανέωση του ραντεβού με τους τηλεθεατές και στη μακροζωία του, μα έχει αρχή, μέση και τέλος και ολοκληρώνεται σε ελάχιστα επεισόδια.

Το αξιοπρεπές worldbuilding σε συνδυασμό με μια ίντριγκα που θέλει να θυμίσει κάτι από τις δολοπλοκίες και τα παιχνίδια εξουσίας του «Game of Thrones» θα είναι αρκετά για να ξεγελάσουν τη δίψα των θεατών που αναζητούν το επόμενο τηλεοπτικό κόλλημά τους σε μια, κατά γενική ομολογία, άνυδρη περίοδο για το format.

Η νέα εκδοχή του «Shogun» έρχεται τέσσερις δεκαετίες μετά, όταν το format της μίνι σειράς δεν αποτελεί πια ένα ελκυστικό αξιοπερίεργο, μα τον κανόνα για τις streaming πλατφόρμες. Το ριμέικ, αν μπορούμε να το αποκαλέσουμε έτσι, δεν έχει μεγάλα ονόματα στο καστ, αν και η φυσιογνωμία του θρυλικού για τους Ιάπωνες Χιρογιούκι Σανάντα είναι γνώριμη από τη συμμετοχή του σε μια σειρά από αγαπητούς τίτλους στη fan κοινότητα – οι φίλοι του arthouse ίσως να τον πρόσεξαν για πρώτη φορά στο εξαίρετο «Twilight Samurai». Ο μαγνήτης για το κοινό εδώ είναι το ίδιο το brand name του «Shogun», η επιστροφή μιας παλιάς δόξας, «ανακαινισμένης» για ένα κοινό που μπορεί να έχει ακούσει το όνομα, μα ποτέ δεν γνώρισε τη χάρη.

«Shogun»: Η μεγάλη επιστροφή μιας παλιάς τηλεοπτικής δόξας Facebook Twitter
Με τη δράση τοποθετημένη στη φεουδαρχική Ιαπωνία και την ιστορία χωρισμένη σε κεφάλαια, η δημιουργική ομάδα υπόσχεται ακριβέστερη αποτύπωση.

Με τη δράση τοποθετημένη στη φεουδαρχική Ιαπωνία και την ιστορία χωρισμένη σε κεφάλαια, η δημιουργική ομάδα υπόσχεται ακριβέστερη αποτύπωση, μεγαλύτερη εκπροσώπηση και περισσότερο σεβασμό για το «ντόπιο» στοιχείο, εκεί που η προηγούμενη εκδοχή πόνταρε πολλά στον εξωτισμό και στη διάθλαση του σύμπαντος υπό το βλέμμα του Δυτικού.

Αυτό μπορεί σε ένα πρώτο (και επιφανειακό) επίπεδο να επιτυγχάνεται μέσω κάποιων σεναριακών προσαρμογών, στην πράξη όμως πρόκειται για σειρά που ούτε τον ρυθμό, ούτε την αισθητική της γιαπωνέζικης μυθοπλασίας φέρει, είναι προσαρμοσμένη ώστε να αρέσει στο δυτικό μάτι, πατώντας σε αφηγηματικά μοτίβα που μας έχει συνηθίσει η αγγλόφωνη τηλεόραση. Είναι μια εύλογη, αν όχι σοφή επιλογή για τη διεθνή επιτυχία και τη γοητεία της σειράς, αν μας ρωτάτε, μα οφείλαμε να το αναφέρουμε λόγω των επίμονων εξαγγελιών της παραγωγής.

Τα δυο πρώτα επεισόδια, που είδαμε για τις ανάγκες του παρόντος, τα σκηνοθετεί ο Tζόναθαν φαν Τάλενκεν, ο οποίος θα αναλάβει σύντομα και τα δυο πρώτα επεισόδια του επερχόμενου «Blade Runner 2099». Αποτελούν αμφότερα μια γνωριμία με τους χαρακτήρες και μια σύσταση των εύθραυστων ισορροπιών στην περιοχή, η διάρρηξη των οποίων μοιάζει αναπόφευκτη. Παρακολουθώντας τα, παρατηρήσαμε μια κατάχρηση του lens flare και μια επιμονή σε μεσαία πλάνα, με στόχο να δοθεί μια νότα ρεαλισμού σε ένα ολωσδιόλου τεχνητό σύμπαν – από τα μέσα των ‘00s και για περίπου μια δεκαετία αυτό ήταν το trend σε στουντιακό σινεμά και τηλεόραση.

«Shogun»: Η μεγάλη επιστροφή μιας παλιάς τηλεοπτικής δόξας Facebook Twitter
Στη σειρά πρωταγωνιστεί η Άνα Σαουάι, γνωστή από το «Pachinko».

Είναι μια αισθητική επιλογή που μπορεί να γεννήσει συναισθήματα νοσταλγίας σε θεατές που μεγάλωσαν, π.χ., με τις σειρές του Tζέι Τζέι Έιμπραμς ή με το «Game of Thrones», το οποίο αναφέρεται επίμονα στο promo αλλά και στις περισσότερες «πρώτες εντυπώσεις», κυρίως σε ιστοσελίδες fan κουλτούρας. Επίσης, αν και ζητούμενο είναι το έπος, η πλανοθεσία δεν υπηρετεί επαρκώς την επική στοχοθεσία. Βλέπεις, αν δεν σε διέπει αγνή επική στόφα, καταφεύγεις στο μέγεθος της παραγωγής, στη σκηνογραφία και στον κάποτε δυσανάλογο στόμφο του μουσικού score για να καλύψεις την ένδεια.

Από το καστ, οι τρεις βασικοί παίχτες είναι ο Χιρογιούκι Σανάντα, η Άνα Σαουάι του «Pachinko» και ο Κόσμο Τζάρβις. Ο πρώτος στηρίζεται κυρίως στο ανάστημα και στο εξωφιλμικό κύρος της περσόνας του, για όσους την (ανα)γνωρίζουν, ενώ η δεύτερη είναι η ήρεμη δύναμη, συνδυάζοντας έναν έμφυτο μαγνητισμό με μετρημένους υποκριτικούς τόνους και κερδίζοντας τις τελικές εντυπώσεις. Ο αδύναμος κρίκος είναι ο Τζάρβις, με μια ερμηνεία που θυμίζει κάτι ανάμεσα στον Άντονι Χόπκινς του «Bounty», αλλά όπως τον μιμούνται οι Στιβ Κούγκαν και Ρομπ Μπράιντον στα «Trip», και στον Μάικλ Σιν στις πιο camp στιγμές του. Καταφέρνει να σε πετάξει εκτός κλίματος σε μια σειρά που, αν μη τι άλλο, φροντίζει υπομονετικά και επιμελημένα ώστε να απορροφηθεί ο θεατής από το σύμπαν της.

«Shogun»: Η μεγάλη επιστροφή μιας παλιάς τηλεοπτικής δόξας Facebook Twitter
Η νέα εκδοχή του «Shogun» έρχεται τέσσερις δεκαετίες μετά, όταν το format της μίνι σειράς δεν αποτελεί πια ένα ελκυστικό αξιοπερίεργο, μα τον κανόνα για τις streaming πλατφόρμες.

Το αξιοπρεπές worldbuilding σε συνδυασμό με μια ίντριγκα που θέλει να θυμίσει κάτι από τις δολοπλοκίες και τα παιχνίδια εξουσίας του προαναφερθέντος «Game of Thrones» θα είναι αρκετά για να ξεγελάσουν τη δίψα των θεατών που αναζητούν το επόμενο τηλεοπτικό κόλλημά τους σε μια, κατά γενική ομολογία, άνυδρη περίοδο για το format. Κοινώς, μπορεί το ανανεωμένο «Shogun» να μην αποτελεί τη Δευτέρα Παρουσία της Peak TV, αλλά κάνει τη δουλειά.

Τα πρώτα δυο επεισόδια της σειράς «Shogun» είναι διαθέσιμα από σήμερα στο Disney+.

SHOGUN | Official Trailer (2024) FX

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι είναι αυτό που κάνει τις τουρκικές σειρές τόσο δημοφιλείς;

Οθόνες / Τι είναι αυτό που κάνει τις τουρκικές σειρές τόσο δημοφιλείς;

Η Τουρκία είναι πλέον ο τρίτος μεγαλύτερος εξαγωγέας τηλεοπτικών σειρών στον κόσμο και οι σειρές που παράγει η χώρα είναι εξαιρετικά δημοφιλείς όχι μόνο στη Μέση Ανατολή αλλά και στην Ευρώπη και στη Λατινική Αμερική.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Οθόνες / Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Ξεκίνησε ως εφηβικό είδωλο στα ’80s, πρωταγωνίστησε σε δύο εμβληματικές ταινίες του Κόπολα και έχτισε την καριέρα του επιλέγοντας ταινίες με γνώμονα τα ενδιαφέροντά του. Στα 60 του έχει συνδεθεί με μερικές από τις πιο αγαπημένες καλτ ταινίες διεθνώς, δηλώνει ζωγράφος και διατηρεί σημαντική συλλογή τέχνης. Έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να παραλάβει έναν τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οθόνες / Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οι κατηγορίες εναντίον του Φράνκο για σεξουαλική κακοποίηση έβαλαν στον γύψο όχι μόνο την καριέρα του στο Χόλιγουντ αλλά και τη στενή φιλία του με τον επί εικοσαετίας κολλητό και συνεργάτη του.
THE LIFO TEAM