Το σινεμά της γυναικείας εκδίκησης

Το σινεμά της γυναικείας εκδίκησης Facebook Twitter
H Ματίλντα Λουτζ στο Revenge
0


ΟΤΑΝ Η ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
του δημοφιλούς newsletter «La Pause Simone», Κλοέ Τιμπό, ισχυρίζεται πως το σινεμά έχει θρέψει την κουλτούρα του βιασμού, εννοεί το σύνολο των απεικονίσεων που δικαιολογούν και ωραιοποιούν τις σεξουαλικές επιθέσεις εναντίον των γυναικών. Τι έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια; Η συγγραφέας του Επιθυμώντας τη βία: Αυτό/αυτοί που η pop κουλτούρα μάς έμαθε να αγαπάμε (Desirer la violence: Ce(ux) que la pop culture nous a appris a aimer, εκδόσεις Les Insolentes) υποστηρίζει σε πρόσφατη συνέντευξή της στο περιοδικό «Numero» πως, εκτός από το τέλος της ανδρικής κυριαρχίας στον τομέα της σκηνοθεσίας ταινιών με βασικό θεματικό άξονα την εκδίκηση, είναι φανερό πως οι κακοποιητές δεν είναι γκάνγκστερ με παραμορφωμένα πρόσωπα, αλλά, όπως στην περίπτωση του Κώδικα Κινδύνου, ο υπεράνω πάσης υποψίας Τσάνινγκ Τέιτουμ, ένας λευκός, πάμπλουτος γόης με ιδιόκτητο νησί που ζητάει συγγνώμη μπροστά σε κάμερες μόνο και μόνο για να συνεχίσει ανενόχλητος την ποινικά κολάσιμη δράση του.

Η Ζόι Κράβιτς σκηνοθετεί και η Ναόμι Άκι πρωταγωνιστεί και σώζει την παρτίδα, όπως περίπου έκανε αρκετά χρόνια πριν η Ματίλντα Λουτζ στο Revenge, την «όνομα και πράγμα» ταινία με την ηρωίδα που μένει όρθια μέχρι το παρά πέντε, όταν όλα δείχνουν πως τελείωσαν, και με μια καραμπίνα αποτελειώνει τον διώκτη της. Πρόκειται για το περιπετειώδες θρίλερ που έβαλε στον χάρτη την Κοραλί Φαρζά, πριν προχωρήσει σε πιο πολύπλοκο κινηματογραφικό φεμινισμό, με το συναρπαστικό και πολυσυζητημένο Substance να εξαπολύει μια αιματοβαμμένη επίθεση στον ηλικιακό ρατσισμό, όπως τον διατυπώνει το Χόλιγουντ εδώ και δεκαετίες, στοιχειώνοντας τις ψυχές και τα πρόσωπα των γυναικών που ενσαρκώνουν τα πρότυπα αλλά και όσων τις ακολουθούν ευλαβικά. Η Columbia, ο Άντριου Μπέργκμαν και, όπως είχε αναφερθεί, 20 εκατομμύρια δολάρια τούμπαραν την Ντεμί Μουρ να πετάξει το σουτιέν της στο διαβόητο Striptease του προηγούμενου αιώνα, αλλά χρειάστηκε μια Γαλλίδα σκηνοθέτις να την πείσει να κοιταχτεί στον καθρέφτη, γυμνή και χαρακωμένη από την απόρριψη, στον ρόλο της ζωής της.

Οι woke απόπειρες της Marvel με τις Eternals, τη Madame Web και, βέβαια, την Captain Marvel, όλες στα πλαίσια της ενεργοποίησης ενός κοριτσίστικου κοινού που μετρήθηκε από τους εγκεφάλους των στούντιο ως πρόθυμο να ταυτιστεί με ηρωίδες, προσέκρουσαν σε τοίχο αδιαφορίας ή χλιαρής ανταπόκρισης.

• Η διαφορά ανάμεσα στη βραβευμένη με Όσκαρ Σεναρίου Υποσχόμενη νέα γυναίκα της Έμεραλντ Φένελ ή ακόμη και στο Jennifer’s Body της –κοίτα σύμπτωση– βραβευμένης με Όσκαρ Σεναρίου Ντιάμπλο Κόουντι, εκεί όπου η δαιμονισμένη Μέγκαν Φοξ ξεπαστρεύει τους αρσενικούς συμμαθητές της, και στο ακόμα και σήμερα αμφιλεγόμενο Μη Αναστρέψιμος του Γκασπάρ Νοέ είναι η ηδονοβλεπτική ματιά του σκηνοθέτη, τουλάχιστον σύμφωνα με την Τιμπό, «μια κοκορομαχία που μας κάνει να πιστεύουμε πως ο σύντροφος και ο πρώην σύντροφος του θύματος ενεργούν ανατρεπτικά ή ρεαλιστικά, ενώ ουσιαστικά κεφαλαιοποιούν τη βία εναντίον των γυναικών για χάρη του θεάματος». Αν και σε επίπεδο κινηματογραφικής αισθητικής διαφωνώ με τη συγγραφέα, κατανοώ την ιδεολογική της θέση. Είναι μια ακτιβιστική τοποθέτηση, ένα γενναίο πίβοτ μακριά από την κατεστημένη ανδρική ματιά στις γυναίκες αλλά και τη δικαιωματική «αρσενική» αφήγηση όπως έρρεε χωρίς εμπόδια και αντιρρήσεις.

Το Desirer la violence: Ce(ux) que la pop culture nous a appris a aimer, εκδόσεις Les Insolentes
Desirer la violence: Ce(ux) que la pop culture nous a appris a aimer, εκδόσεις Les Insolentes

Από τα πρόσφατα παραδείγματα δύο είναι αυτά που ξεχωρίζουν: το θρασύ queer θρίλερ Ματωμένος δεσμός της Ρόουζ Γκλας με την Κρίστεν Στιούαρτ και την Κέιτι Ο’Μπράιαν και το πιο στοχαστικό και αφοσιωμένο στον σκοπό του Ραντεβού με έναν serial killer της Άννα Κέντρικ. Ακόμα και η αινιγματική Μιλαίδη της Έβα Γκριν παρεμβαίνει δραστικά στην άρρηκτη αδελφότητα των πρόσφατων, λουσάτων Τριών Σωματοφυλάκων σαν παράγοντας χ σε μια κλασική αρσενική εξίσωση.

Τίποτα, βέβαια, δεν συγκρίνεται με το cult hit Strange darling, μια συναρπαστικά μη γραμμική μονομαχία παρανοήσεων μέχρι τελικής πτώσης μεταξύ του Δαίμονα (Κάιλ Γκάρνερ) και της Κυρίας (Γουίλα Φιτζέραλντ), όπου –spoiler alert– αξέχαστο μένει το καταματωμένο, ειρωνικό χαμόγελο της ύστατης γυναικείας τιμωρίας – το σκηνοθέτησε άνδρας ωστόσο, ο Τζέι Τ. Μόλνερ. Καμιά φορά το φύλο δεν προεξοφλεί την προκατάληψη. Πάρτε για παράδειγμα την τριλογία Χ του Τάι Γουέστ. Τα σημαδεμένα πρόσωπα της Μία Γκοθ επιβιώνουν διά πυρός και σιδήρου και αντιστρέφουν τη σωματική και ψυχική εκμετάλλευση ενός αιώνα, από την Pearl ως τη Maxxxine, σε μια επώδυνη και μοναχική μεν, αυτόνομη δε κατάκτηση του πολυπόθητου ονείρου.

Το σινεμά της γυναικείας εκδίκησης Facebook Twitter
Maxxxine

• Εδώ και μία γεμάτη δεκαετία υπάρχει μια δόση ορμητικής εκδίκησης στην επιδίωξη της αποκατάστασης μιας ιστορικής αδικίας και της genre ισορροπίας. Ταινίες όπως το Ocean’s 8 ή το all female cast Ghostbusters γυρίστηκαν μάλλον ελαφρά τη καρδία πάνω στην πανηγυρική φούρια της πρώιμης αντίδρασης, σαν επινίκια του ΜeΤoo με ένα απλοϊκό «γιατί όχι κι εμείς;». Οι woke απόπειρες της Marvel με τις Eternals, τη Madame Web και, βέβαια, την Captain Marvel, όλες στα πλαίσια της ενεργοποίησης ενός κοριτσίστικου κοινού που μετρήθηκε από τους εγκεφάλους των στούντιο ως πρόθυμο να ταυτιστεί με ηρωίδες, προσέκρουσαν σε τοίχο αδιαφορίας ή χλιαρής ανταπόκρισης.

Το σινεμά της γυναικείας εκδίκησης Facebook Twitter
Σκηνή από το θρασύ queer θρίλερ Ματωμένος δεσμός της Ρόουζ Γκλας με την Κρίστεν Στιούαρτ και την Κέιτι Ο’Μπράιαν.

Στην περίπτωση ενός αναμενόμενου sequel μεγάλης επιτυχίας, όπως η Furiosa, που δικαιολογείται μέσα από την εξέλιξη των χαρακτήρων του Fury Road, πολλοί αναρωτήθηκαν ποιος ο λόγος ύπαρξης της ηρωίδας που παρατηρεί στη μεγαλύτερη διάρκεια της περιπέτειας αντί να πάρει τη δράση στα χέρια της από την αρχή. Μήπως ο Κουέντιν Ταραντίνο τα είχε πει καλύτερα στο Kill Bill, δεκαετίες πριν; Προφανώς, αντίθετη με τον διαχωρισμό της τέχνης από τη ζωή, η Τιμπό καταγγέλλει μια συνενοχή και επικαλείται την αλήθεια πίσω από τον μύθο για να τοποθετηθεί κάθετα: «Πώς γίνεται να παρακολουθήσουμε σήμερα το Kill Bill ως μια ταινία ενδυνάμωσης των γυναικών, όταν γνωρίζουμε πως ο Χάρβεϊ Γουάινστιν είναι ο παραγωγός της ταινίας και η πρωταγωνίστρια Ούμα Θέρμαν είχε εκμυστηρευθεί στον σκηνοθέτη της, τον Κουέντιν Ταραντίνο, πως της είχε επιτεθεί παραπάνω από μία φορές στο παρελθόν;».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φωνές γυναικείας χειραφέτησης στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Φωνές γυναικείας χειραφέτησης στη λογοτεχνία

Πέντε εμβληματικά βιβλία γυναικείας χειραφέτησης με ηρωίδες που αντιδρούν στο κατεστημένο και στις οριοθετημένες φυλετικές ταυτότητες αναδεικνύει η πρόσφατη λογοτεχνική παραγωγή, με κλασικούς τίτλους και βραβευμένα βιβλία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Απολογία για τις γυναίκες που εγκατέλειψαν τα παιδιά τους

Βιβλίο / Απολογία για τις γυναίκες που εγκατέλειψαν τα παιδιά τους

Από την Ίνγκριντ Μπέργκμαν στην Τζόνι Μίτσελ κι από την Ντόρις Λέσινγκ στη Μίριελ Σπαρκ, ένα νέο βιβλίο καταγράφει τις περιπτώσεις των διάσημων γυναικών που άφησαν τα παιδιά τους χωρίς να κοιτάξουν πίσω.
THE LIFO TEAM
Στο Σώμα της

Θέατρο / Ένα έργο στο Εθνικό Θέατρο για την περίοδο, την εμμηνόπαυση, την κλειτορίδα και τον γυναικείο αυνανισμό

Μαζί με άλλες 22 γυναίκες, η Ελένη Ευθυμίου, η Σοφία Ευτυχιάδου και η Νεφέλη Μαϊστράλη ανεβάζουν το έργο «Στο σώμα της» για ζητήματα που θεωρητικά μπορούν να συζητηθούν ανοιχτά, αλλά στην πραγματικότητα όχι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη των Lost Bodies

Μυθολογίες / «Ο Καουρισμάκι είναι θεούλης»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη

Ο μουσικός και το ½ των Lost Bodies μοιράζεται μια ψαγμένη και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα λίστα, που περιλαμβάνει από μια ταινία που του προκαλεί αβίαστο γέλιο μέχρι ένα βαθιά ποιητικό και φιλοσοφικό έργο με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Οθόνες / 40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Τέσσερις δεκαετίες μετά την κυκλοφορία του «Νευρομάντη» του Γουίλιαμ Γκίμπσον, τα βασικά στοιχεία της cyberpunk λογοτεχνίας – η τεχνοφεουδαρχία, η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης, η ακραία ανισότητα – αντικατοπτρίζονται στον σημερινό κόσμο.
THE LIFO TEAM
CHECK Squid Game 2: «Το παιχνίδι δεν θα τελειώσει, αν ο κόσμος δεν αλλάξει»

Οθόνες / Squid Game 2: Αξίζει η πολυαναμενόμενη επιστροφή της σειράς φαινόμενο;

Ο δημιουργός της σειράς αρχικά δεν ήθελε να δώσει συνέχεια, αλλά παραδέχτηκε πως συμφώνησε για τα λεφτά – και ότι, αν το ήξερε, δεν θα είχε σκοτώσει τόσο κόσμο στην πρώτη σεζόν. — SPOILER ALERT
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
My Sunshine

Οθόνες / 10 ταινίες της χρονιάς που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Από τη γέννηση του Κακού στο «Apprentice» έως το ψυχαγωγικό όργιο του «Kneecap», ταινίες που άξιζαν να βρουν μεγαλύτερο κοινό και συνθέτουν μια εναλλακτική κινηματογραφική λίστα, πλάι σ' εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ