Το σινεμά της γυναικείας εκδίκησης

Το σινεμά της γυναικείας εκδίκησης Facebook Twitter
H Ματίλντα Λουτζ στο Revenge
0


ΟΤΑΝ Η ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
του δημοφιλούς newsletter «La Pause Simone», Κλοέ Τιμπό, ισχυρίζεται πως το σινεμά έχει θρέψει την κουλτούρα του βιασμού, εννοεί το σύνολο των απεικονίσεων που δικαιολογούν και ωραιοποιούν τις σεξουαλικές επιθέσεις εναντίον των γυναικών. Τι έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια; Η συγγραφέας του Επιθυμώντας τη βία: Αυτό/αυτοί που η pop κουλτούρα μάς έμαθε να αγαπάμε (Desirer la violence: Ce(ux) que la pop culture nous a appris a aimer, εκδόσεις Les Insolentes) υποστηρίζει σε πρόσφατη συνέντευξή της στο περιοδικό «Numero» πως, εκτός από το τέλος της ανδρικής κυριαρχίας στον τομέα της σκηνοθεσίας ταινιών με βασικό θεματικό άξονα την εκδίκηση, είναι φανερό πως οι κακοποιητές δεν είναι γκάνγκστερ με παραμορφωμένα πρόσωπα, αλλά, όπως στην περίπτωση του Κώδικα Κινδύνου, ο υπεράνω πάσης υποψίας Τσάνινγκ Τέιτουμ, ένας λευκός, πάμπλουτος γόης με ιδιόκτητο νησί που ζητάει συγγνώμη μπροστά σε κάμερες μόνο και μόνο για να συνεχίσει ανενόχλητος την ποινικά κολάσιμη δράση του.

Η Ζόι Κράβιτς σκηνοθετεί και η Ναόμι Άκι πρωταγωνιστεί και σώζει την παρτίδα, όπως περίπου έκανε αρκετά χρόνια πριν η Ματίλντα Λουτζ στο Revenge, την «όνομα και πράγμα» ταινία με την ηρωίδα που μένει όρθια μέχρι το παρά πέντε, όταν όλα δείχνουν πως τελείωσαν, και με μια καραμπίνα αποτελειώνει τον διώκτη της. Πρόκειται για το περιπετειώδες θρίλερ που έβαλε στον χάρτη την Κοραλί Φαρζά, πριν προχωρήσει σε πιο πολύπλοκο κινηματογραφικό φεμινισμό, με το συναρπαστικό και πολυσυζητημένο Substance να εξαπολύει μια αιματοβαμμένη επίθεση στον ηλικιακό ρατσισμό, όπως τον διατυπώνει το Χόλιγουντ εδώ και δεκαετίες, στοιχειώνοντας τις ψυχές και τα πρόσωπα των γυναικών που ενσαρκώνουν τα πρότυπα αλλά και όσων τις ακολουθούν ευλαβικά. Η Columbia, ο Άντριου Μπέργκμαν και, όπως είχε αναφερθεί, 20 εκατομμύρια δολάρια τούμπαραν την Ντεμί Μουρ να πετάξει το σουτιέν της στο διαβόητο Striptease του προηγούμενου αιώνα, αλλά χρειάστηκε μια Γαλλίδα σκηνοθέτις να την πείσει να κοιταχτεί στον καθρέφτη, γυμνή και χαρακωμένη από την απόρριψη, στον ρόλο της ζωής της.

Οι woke απόπειρες της Marvel με τις Eternals, τη Madame Web και, βέβαια, την Captain Marvel, όλες στα πλαίσια της ενεργοποίησης ενός κοριτσίστικου κοινού που μετρήθηκε από τους εγκεφάλους των στούντιο ως πρόθυμο να ταυτιστεί με ηρωίδες, προσέκρουσαν σε τοίχο αδιαφορίας ή χλιαρής ανταπόκρισης.

• Η διαφορά ανάμεσα στη βραβευμένη με Όσκαρ Σεναρίου Υποσχόμενη νέα γυναίκα της Έμεραλντ Φένελ ή ακόμη και στο Jennifer’s Body της –κοίτα σύμπτωση– βραβευμένης με Όσκαρ Σεναρίου Ντιάμπλο Κόουντι, εκεί όπου η δαιμονισμένη Μέγκαν Φοξ ξεπαστρεύει τους αρσενικούς συμμαθητές της, και στο ακόμα και σήμερα αμφιλεγόμενο Μη Αναστρέψιμος του Γκασπάρ Νοέ είναι η ηδονοβλεπτική ματιά του σκηνοθέτη, τουλάχιστον σύμφωνα με την Τιμπό, «μια κοκορομαχία που μας κάνει να πιστεύουμε πως ο σύντροφος και ο πρώην σύντροφος του θύματος ενεργούν ανατρεπτικά ή ρεαλιστικά, ενώ ουσιαστικά κεφαλαιοποιούν τη βία εναντίον των γυναικών για χάρη του θεάματος». Αν και σε επίπεδο κινηματογραφικής αισθητικής διαφωνώ με τη συγγραφέα, κατανοώ την ιδεολογική της θέση. Είναι μια ακτιβιστική τοποθέτηση, ένα γενναίο πίβοτ μακριά από την κατεστημένη ανδρική ματιά στις γυναίκες αλλά και τη δικαιωματική «αρσενική» αφήγηση όπως έρρεε χωρίς εμπόδια και αντιρρήσεις.

Το Desirer la violence: Ce(ux) que la pop culture nous a appris a aimer, εκδόσεις Les Insolentes
Desirer la violence: Ce(ux) que la pop culture nous a appris a aimer, εκδόσεις Les Insolentes

Από τα πρόσφατα παραδείγματα δύο είναι αυτά που ξεχωρίζουν: το θρασύ queer θρίλερ Ματωμένος δεσμός της Ρόουζ Γκλας με την Κρίστεν Στιούαρτ και την Κέιτι Ο’Μπράιαν και το πιο στοχαστικό και αφοσιωμένο στον σκοπό του Ραντεβού με έναν serial killer της Άννα Κέντρικ. Ακόμα και η αινιγματική Μιλαίδη της Έβα Γκριν παρεμβαίνει δραστικά στην άρρηκτη αδελφότητα των πρόσφατων, λουσάτων Τριών Σωματοφυλάκων σαν παράγοντας χ σε μια κλασική αρσενική εξίσωση.

Τίποτα, βέβαια, δεν συγκρίνεται με το cult hit Strange darling, μια συναρπαστικά μη γραμμική μονομαχία παρανοήσεων μέχρι τελικής πτώσης μεταξύ του Δαίμονα (Κάιλ Γκάρνερ) και της Κυρίας (Γουίλα Φιτζέραλντ), όπου –spoiler alert– αξέχαστο μένει το καταματωμένο, ειρωνικό χαμόγελο της ύστατης γυναικείας τιμωρίας – το σκηνοθέτησε άνδρας ωστόσο, ο Τζέι Τ. Μόλνερ. Καμιά φορά το φύλο δεν προεξοφλεί την προκατάληψη. Πάρτε για παράδειγμα την τριλογία Χ του Τάι Γουέστ. Τα σημαδεμένα πρόσωπα της Μία Γκοθ επιβιώνουν διά πυρός και σιδήρου και αντιστρέφουν τη σωματική και ψυχική εκμετάλλευση ενός αιώνα, από την Pearl ως τη Maxxxine, σε μια επώδυνη και μοναχική μεν, αυτόνομη δε κατάκτηση του πολυπόθητου ονείρου.

Το σινεμά της γυναικείας εκδίκησης Facebook Twitter
Maxxxine

• Εδώ και μία γεμάτη δεκαετία υπάρχει μια δόση ορμητικής εκδίκησης στην επιδίωξη της αποκατάστασης μιας ιστορικής αδικίας και της genre ισορροπίας. Ταινίες όπως το Ocean’s 8 ή το all female cast Ghostbusters γυρίστηκαν μάλλον ελαφρά τη καρδία πάνω στην πανηγυρική φούρια της πρώιμης αντίδρασης, σαν επινίκια του ΜeΤoo με ένα απλοϊκό «γιατί όχι κι εμείς;». Οι woke απόπειρες της Marvel με τις Eternals, τη Madame Web και, βέβαια, την Captain Marvel, όλες στα πλαίσια της ενεργοποίησης ενός κοριτσίστικου κοινού που μετρήθηκε από τους εγκεφάλους των στούντιο ως πρόθυμο να ταυτιστεί με ηρωίδες, προσέκρουσαν σε τοίχο αδιαφορίας ή χλιαρής ανταπόκρισης.

Το σινεμά της γυναικείας εκδίκησης Facebook Twitter
Σκηνή από το θρασύ queer θρίλερ Ματωμένος δεσμός της Ρόουζ Γκλας με την Κρίστεν Στιούαρτ και την Κέιτι Ο’Μπράιαν.

Στην περίπτωση ενός αναμενόμενου sequel μεγάλης επιτυχίας, όπως η Furiosa, που δικαιολογείται μέσα από την εξέλιξη των χαρακτήρων του Fury Road, πολλοί αναρωτήθηκαν ποιος ο λόγος ύπαρξης της ηρωίδας που παρατηρεί στη μεγαλύτερη διάρκεια της περιπέτειας αντί να πάρει τη δράση στα χέρια της από την αρχή. Μήπως ο Κουέντιν Ταραντίνο τα είχε πει καλύτερα στο Kill Bill, δεκαετίες πριν; Προφανώς, αντίθετη με τον διαχωρισμό της τέχνης από τη ζωή, η Τιμπό καταγγέλλει μια συνενοχή και επικαλείται την αλήθεια πίσω από τον μύθο για να τοποθετηθεί κάθετα: «Πώς γίνεται να παρακολουθήσουμε σήμερα το Kill Bill ως μια ταινία ενδυνάμωσης των γυναικών, όταν γνωρίζουμε πως ο Χάρβεϊ Γουάινστιν είναι ο παραγωγός της ταινίας και η πρωταγωνίστρια Ούμα Θέρμαν είχε εκμυστηρευθεί στον σκηνοθέτη της, τον Κουέντιν Ταραντίνο, πως της είχε επιτεθεί παραπάνω από μία φορές στο παρελθόν;».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φωνές γυναικείας χειραφέτησης στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Φωνές γυναικείας χειραφέτησης στη λογοτεχνία

Πέντε εμβληματικά βιβλία γυναικείας χειραφέτησης με ηρωίδες που αντιδρούν στο κατεστημένο και στις οριοθετημένες φυλετικές ταυτότητες αναδεικνύει η πρόσφατη λογοτεχνική παραγωγή, με κλασικούς τίτλους και βραβευμένα βιβλία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Απολογία για τις γυναίκες που εγκατέλειψαν τα παιδιά τους

Βιβλίο / Απολογία για τις γυναίκες που εγκατέλειψαν τα παιδιά τους

Από την Ίνγκριντ Μπέργκμαν στην Τζόνι Μίτσελ κι από την Ντόρις Λέσινγκ στη Μίριελ Σπαρκ, ένα νέο βιβλίο καταγράφει τις περιπτώσεις των διάσημων γυναικών που άφησαν τα παιδιά τους χωρίς να κοιτάξουν πίσω.
THE LIFO TEAM
Στο Σώμα της

Θέατρο / Ένα έργο στο Εθνικό Θέατρο για την περίοδο, την εμμηνόπαυση, την κλειτορίδα και τον γυναικείο αυνανισμό

Μαζί με άλλες 22 γυναίκες, η Ελένη Ευθυμίου, η Σοφία Ευτυχιάδου και η Νεφέλη Μαϊστράλη ανεβάζουν το έργο «Στο σώμα της» για ζητήματα που θεωρητικά μπορούν να συζητηθούν ανοιχτά, αλλά στην πραγματικότητα όχι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ