«Spaceman»: Στο Διάστημα κανείς δεν μπορεί να ακούσει τον καημό σου

«Spaceman»: Στο Διάστημα κανείς δεν μπορεί να ακούσει τον καημό σου Facebook Twitter
Στην ταινία ο Σάντλερ υποδύεται τον Γιάκουμπ, έναν Τσέχο αστροναύτη που έχει αποσταλεί στο διάστημα για να ερευνήσει ένα σύννεφο αστρικής σκόνης και να ξεκλειδώσει τα μυστήρια του σύμπαντος.
0

Για τη συνήθεια μεγάλης μερίδας του κοινού να εντυπωσιάζεται που ο τάδε «μπορεί να παίξει», όταν βλέπουν τον x κωμικό να υποδύεται δραματικό ρόλο, τα έχουμε γράψει πολλές φορές – εν ολίγοις, και στην κωμωδία ο ηθοποιός «παίζει», απλώς κάνει το δράμα του κωμωδία. Ο Άνταμ Σάντλερ, βέβαια, είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση κωμικού.

Δεν διαθέτει την πλαστική κινησιολογία και την καρτουνίστικη φρενίτιδα του Τζιμ Κάρεϊ, την αυτοσχεδιαστική δεινότητα και τη random λογοπαραγωγή του Γουίλ Φέρελ, τη deadpan εκφορά και την ανερυθρίαστη επίδειξη κρετινισμού του Στιβ Καρέλ, ούτε καν τη νευρωσική ατζαμοσύνη του Μπεν Στίλερ.

Αντ’ αυτών, έχει μια γήινη, αμερικανική φυσιογνωμία που τον καθιστά ιδανικό για ρόλους «ανθρώπου της διπλανής πόρτας», τουλάχιστον για το αμερικανικό κοινό, και μια περσόνα μεγάλου παιδιού που μπορεί να προκαλέσει γέλιο από την τοποθέτησή της σε ενήλικες καταστάσεις. Στην πραγματικότητα, αν δεν ήταν τόσο έκδηλα διαφορετική η ιδιοσυγκρασία των ταινιών, η μετάβασή του από την κωμωδία στο δράμα δεν θα προξενούσε τόσο μεγάλη εντύπωση.

Δεχόμαστε ότι αν το φιλμ πιάσει τον θεατή σε φάση συναισθηματικής ενδοσκόπησης, ενδέχεται να καλύψει την ανάγκη του να παρακολουθήσει μια ταινία που καταλαβαίνει πώς νιώθει τη δεδομένη στιγμή έτσι εύστοχα που συλλαμβάνει τη σχετική διάθεση.

Εδώ και χρόνια ο Άνταμ Σάντλερ έχει αποκλειστική συμφωνία με το Netflix. Πλάι σε κάθε λαϊκή φαρσοκωμωδία τύπου «The Ricidulous 6» και «Hubie Halloween» του επιτρέπεται να προσθέτει στη φιλμογραφία του και θεάματα πιο arthouse προσανατολισμού, σαν το «Μeyerowitz Stories» του Νόα Μπάουμπακ και το πυρετικό «Uncut Gems», θεάματα όπου αυτή η μερίδα του κοινού, στην οποία αναφερθήκαμε παραπάνω, μπορεί να τον δει να «παίζει».

«Spaceman»: Στο Διάστημα κανείς δεν μπορεί να ακούσει τον καημό σου Facebook Twitter
Εδώ και χρόνια ο Άνταμ Σάντλερ έχει αποκλειστική συμφωνία με το Netflix.

Στα δεύτερα εντάσσεται και το «Spaceman». Στην ταινία ο Σάντλερ υποδύεται τον Γιάκουμπ, έναν Τσέχο αστροναύτη που έχει αποσταλεί στο Διάστημα για να ερευνήσει ένα σύννεφο αστρικής σκόνης και να ξεκλειδώσει τα μυστήρια του σύμπαντος. Η δράση ξεκινά in medias res, με τον ήρωα ήδη στο Διάστημα, αποπροσανατολισμένο και αποξενωμένο από τη σύζυγό του, τη Λένκα. Η τελευταία βιντεοσκοπεί μήνυμα ότι τον εγκαταλείπει, μα οι αρμόδιοι της διαστημικής υπηρεσίας αρνούνται να του το μεταφέρουν για να μη θέσουν περισσότερο σε κίνδυνο τη συναισθηματική του υγεία και κατ’ επέκταση την ίδια την αποστολή.

Κάπου εκεί εμφανίζεται μια υπερμεγέθης αράχνη με τη φωνή του Πολ Ντέινο, ένας ταξιδιώτης σαν τον Γιάκουμπ, που θέλησε να εξερευνήσει τη μοναξιά του δεύτερου. Υπάρχει μια αμφισημία ως προς την ύπαρξη ή μη της αράχνης, μα καμία αμφιβολία για τη συμβολική της χρήση. Ο Χανούς, όπως ονομάζει την αράχνη ο Γιάκουμπ, είναι ταυτόχρονα η συνείδηση του ήρωα αλλά και μια ψυχοθεραπευτική προβολή που εμφανίζεται για να τον βοηθήσει να μη… χαθεί στο Διάστημα με τη Λένκα, αναγνωρίζοντας τα σφάλματά του, τον συνειδητό εγωιστικό εγκλεισμό του σε ένα προσωπικό «διαστημόπλοιο» και την παρεπόμενη συναισθηματική αποστασιοποίησή του. 

Από απάτητες κορυφές του είδους σαν το ταρκοφσκικό «Solaris» και θεαματικές, βιρτουόζικες θριλερικές αφηγήσεις σαν το «Gravity» ως ασκήσεις νεορομαντικής μελαγχολίας σαν το σοντερμπεργκικό «Solaris» –πραγματικά, δώστε του (ακόμα) μία ευκαιρία–, η κατάρτιση αλληγορικών μυθοπλασιών σε αχανείς γωνιές του Διαστήματος έχει γεννήσει έναν φιλμικό κανόνα πολυπληθή, στον οποίο το «Spaceman» μάλλον δεν έχει να προσθέσει απολύτως τίποτα καινούργιο ή αξιοσημείωτο, πέρα από την παραδοξότητα με την αράχνη.

«Spaceman»: Στο Διάστημα κανείς δεν μπορεί να ακούσει τον καημό σου Facebook Twitter
O Γιόχαν Ρενκ, του εξαίρετου Chernobyl, γνωρίζει πώς να χτίσει ατμόσφαιρα, βάζοντας τους  ηθοποιούς του να μιλούν σε πολύ χαμηλή ένταση και με αργό tempo, ώστε να δώσει την αίσθηση μιας ψυχοθεραπευτικής συνεδρίας.

O Γιόχαν Ρενκ του εξαίρετου «Chernobyl» γνωρίζει πώς να χτίσει ατμόσφαιρα, βάζοντας και τους  ηθοποιούς του –πρακτικά τον Σάντλερ και τον Ντέινο– να μιλούν σε πολύ χαμηλή ένταση και με αργό tempo, ώστε να δώσει την αίσθηση μιας ψυχοθεραπευτικής συνεδρίας, μια αίσθηση που εντείνεται και από τους μονότονους, ambient ήχους του Μαξ Ρίχτερ.

Όταν τα γνώριμα έγχορδα του τελευταίου ξεχειλίσουν συναισθηματικά για πρώτη φορά, νιώθεις σαν να συμβαίνει όντως κάτι σημαντικό, κι ας αποδεικνύεται ο Ρενκ κατώτερος των περιστάσεων εικονοκλαστικά. Η διαστημική κατασκευή φέρει στοιχεία ανατολικοευρωπαϊκά –μια διαφοροποίηση από τα συνήθη σκηνικά του είδους–, ενώ η απόδοση ανθρωπόμορφων χαρακτηριστικών στον σχεδιασμό της αράχνης αποτελεί μια ευχάριστη διαφοροποίηση από τον βραχνά του «ρεαλισμού» που μαστίζει εδώ και χρόνια το είδος της φαντασίας, επιστημονικής και μη.

«Spaceman»: Στο Διάστημα κανείς δεν μπορεί να ακούσει τον καημό σου Facebook Twitter
Ο Χανούς, όπως ονομάζει την αράχνη ο Γιάκουμπ, είναι ταυτόχρονα η συνείδηση του ήρωα αλλά και μια ψυχοθεραπευτική προβολή που εμφανίζεται για να τον βοηθήσει μη… χαθεί στο Διάστημα.

Δυστυχώς, το περιεχόμενο είναι λειψό, με τον Χανούς να μιλά διαρκώς με γνωμικά, από εκείνα που έκαναν πλούσιους κάτι Ίβηρες λογοτέχνες, τύπου «ό,τι αρχίζει, τελειώνει, αδύνατε άντρα, ακόμα και το ίδιο το σύμπαν», ή με παραινέσεις εγχειριδίου αυτοβοήθειας. Δεχόμαστε ότι αν το φιλμ πιάσει τον θεατή σε φάση συναισθηματικής ενδοσκόπησης, ενδέχεται να καλύψει την ανάγκη του να παρακολουθήσει μια ταινία που καταλαβαίνει πώς νιώθει τη δεδομένη στιγμή, έτσι εύστοχα που συλλαμβάνει τη σχετική διάθεση. Απλώς, υπάρχουν πολύ καλύτερες δημιουργίες εκεί έξω, οι οποίες, μαζί με αυτό, έχουν και κάτι να του πουν, αλλά κι έναν πιο ευρηματικό τρόπο να του το δείξουν. 

Η ταινία «Spaceman» είναι διαθέσιμη στην πλατφόρμα του Netflix.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Οθόνες / «Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Μια σειρά τεσσάρων επεισοδίων υπενθυμίζει μία από τις μεγαλύτερες δικαστικές αδικίες στη βρετανική ιστορία, όταν εκατοντάδες αθώοι υπεύθυνοι ταχυδρομείων κατηγορήθηκαν για κλοπή και απάτη εξαιτίας ενός ελαττωματικού πληροφοριακού συστήματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Λόρεν Γκρίνφιλντ: «Μόλις αποκτήσουμε ξανά χρήματα, επιστρέφουμε στις ίδιες συμπεριφορές»

Οθόνες / «Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω χρήματα, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Με αφορμή το αφιέρωμα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο έργο της, μια δημιουργός που ξέρει πώς να φτιάχνει σωστά crowdpleasers, η Λόρεν Γκρίνφιλντ μιλά στη LiFO για την απροθυμία μας να διδαχτούμε από τις οικονομικές κρίσεις και εξηγεί γιατί βλέπει τις ταινίες τεκμηρίωσης ως μηχανές ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ