«Spaceman»: Στο Διάστημα κανείς δεν μπορεί να ακούσει τον καημό σου

«Spaceman»: Στο Διάστημα κανείς δεν μπορεί να ακούσει τον καημό σου Facebook Twitter
Στην ταινία ο Σάντλερ υποδύεται τον Γιάκουμπ, έναν Τσέχο αστροναύτη που έχει αποσταλεί στο διάστημα για να ερευνήσει ένα σύννεφο αστρικής σκόνης και να ξεκλειδώσει τα μυστήρια του σύμπαντος.
0

Για τη συνήθεια μεγάλης μερίδας του κοινού να εντυπωσιάζεται που ο τάδε «μπορεί να παίξει», όταν βλέπουν τον x κωμικό να υποδύεται δραματικό ρόλο, τα έχουμε γράψει πολλές φορές – εν ολίγοις, και στην κωμωδία ο ηθοποιός «παίζει», απλώς κάνει το δράμα του κωμωδία. Ο Άνταμ Σάντλερ, βέβαια, είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση κωμικού.

Δεν διαθέτει την πλαστική κινησιολογία και την καρτουνίστικη φρενίτιδα του Τζιμ Κάρεϊ, την αυτοσχεδιαστική δεινότητα και τη random λογοπαραγωγή του Γουίλ Φέρελ, τη deadpan εκφορά και την ανερυθρίαστη επίδειξη κρετινισμού του Στιβ Καρέλ, ούτε καν τη νευρωσική ατζαμοσύνη του Μπεν Στίλερ.

Αντ’ αυτών, έχει μια γήινη, αμερικανική φυσιογνωμία που τον καθιστά ιδανικό για ρόλους «ανθρώπου της διπλανής πόρτας», τουλάχιστον για το αμερικανικό κοινό, και μια περσόνα μεγάλου παιδιού που μπορεί να προκαλέσει γέλιο από την τοποθέτησή της σε ενήλικες καταστάσεις. Στην πραγματικότητα, αν δεν ήταν τόσο έκδηλα διαφορετική η ιδιοσυγκρασία των ταινιών, η μετάβασή του από την κωμωδία στο δράμα δεν θα προξενούσε τόσο μεγάλη εντύπωση.

Δεχόμαστε ότι αν το φιλμ πιάσει τον θεατή σε φάση συναισθηματικής ενδοσκόπησης, ενδέχεται να καλύψει την ανάγκη του να παρακολουθήσει μια ταινία που καταλαβαίνει πώς νιώθει τη δεδομένη στιγμή έτσι εύστοχα που συλλαμβάνει τη σχετική διάθεση.

Εδώ και χρόνια ο Άνταμ Σάντλερ έχει αποκλειστική συμφωνία με το Netflix. Πλάι σε κάθε λαϊκή φαρσοκωμωδία τύπου «The Ricidulous 6» και «Hubie Halloween» του επιτρέπεται να προσθέτει στη φιλμογραφία του και θεάματα πιο arthouse προσανατολισμού, σαν το «Μeyerowitz Stories» του Νόα Μπάουμπακ και το πυρετικό «Uncut Gems», θεάματα όπου αυτή η μερίδα του κοινού, στην οποία αναφερθήκαμε παραπάνω, μπορεί να τον δει να «παίζει».

«Spaceman»: Στο Διάστημα κανείς δεν μπορεί να ακούσει τον καημό σου Facebook Twitter
Εδώ και χρόνια ο Άνταμ Σάντλερ έχει αποκλειστική συμφωνία με το Netflix.

Στα δεύτερα εντάσσεται και το «Spaceman». Στην ταινία ο Σάντλερ υποδύεται τον Γιάκουμπ, έναν Τσέχο αστροναύτη που έχει αποσταλεί στο Διάστημα για να ερευνήσει ένα σύννεφο αστρικής σκόνης και να ξεκλειδώσει τα μυστήρια του σύμπαντος. Η δράση ξεκινά in medias res, με τον ήρωα ήδη στο Διάστημα, αποπροσανατολισμένο και αποξενωμένο από τη σύζυγό του, τη Λένκα. Η τελευταία βιντεοσκοπεί μήνυμα ότι τον εγκαταλείπει, μα οι αρμόδιοι της διαστημικής υπηρεσίας αρνούνται να του το μεταφέρουν για να μη θέσουν περισσότερο σε κίνδυνο τη συναισθηματική του υγεία και κατ’ επέκταση την ίδια την αποστολή.

Κάπου εκεί εμφανίζεται μια υπερμεγέθης αράχνη με τη φωνή του Πολ Ντέινο, ένας ταξιδιώτης σαν τον Γιάκουμπ, που θέλησε να εξερευνήσει τη μοναξιά του δεύτερου. Υπάρχει μια αμφισημία ως προς την ύπαρξη ή μη της αράχνης, μα καμία αμφιβολία για τη συμβολική της χρήση. Ο Χανούς, όπως ονομάζει την αράχνη ο Γιάκουμπ, είναι ταυτόχρονα η συνείδηση του ήρωα αλλά και μια ψυχοθεραπευτική προβολή που εμφανίζεται για να τον βοηθήσει να μη… χαθεί στο Διάστημα με τη Λένκα, αναγνωρίζοντας τα σφάλματά του, τον συνειδητό εγωιστικό εγκλεισμό του σε ένα προσωπικό «διαστημόπλοιο» και την παρεπόμενη συναισθηματική αποστασιοποίησή του. 

Από απάτητες κορυφές του είδους σαν το ταρκοφσκικό «Solaris» και θεαματικές, βιρτουόζικες θριλερικές αφηγήσεις σαν το «Gravity» ως ασκήσεις νεορομαντικής μελαγχολίας σαν το σοντερμπεργκικό «Solaris» –πραγματικά, δώστε του (ακόμα) μία ευκαιρία–, η κατάρτιση αλληγορικών μυθοπλασιών σε αχανείς γωνιές του Διαστήματος έχει γεννήσει έναν φιλμικό κανόνα πολυπληθή, στον οποίο το «Spaceman» μάλλον δεν έχει να προσθέσει απολύτως τίποτα καινούργιο ή αξιοσημείωτο, πέρα από την παραδοξότητα με την αράχνη.

«Spaceman»: Στο Διάστημα κανείς δεν μπορεί να ακούσει τον καημό σου Facebook Twitter
O Γιόχαν Ρενκ, του εξαίρετου Chernobyl, γνωρίζει πώς να χτίσει ατμόσφαιρα, βάζοντας τους  ηθοποιούς του να μιλούν σε πολύ χαμηλή ένταση και με αργό tempo, ώστε να δώσει την αίσθηση μιας ψυχοθεραπευτικής συνεδρίας.

O Γιόχαν Ρενκ του εξαίρετου «Chernobyl» γνωρίζει πώς να χτίσει ατμόσφαιρα, βάζοντας και τους  ηθοποιούς του –πρακτικά τον Σάντλερ και τον Ντέινο– να μιλούν σε πολύ χαμηλή ένταση και με αργό tempo, ώστε να δώσει την αίσθηση μιας ψυχοθεραπευτικής συνεδρίας, μια αίσθηση που εντείνεται και από τους μονότονους, ambient ήχους του Μαξ Ρίχτερ.

Όταν τα γνώριμα έγχορδα του τελευταίου ξεχειλίσουν συναισθηματικά για πρώτη φορά, νιώθεις σαν να συμβαίνει όντως κάτι σημαντικό, κι ας αποδεικνύεται ο Ρενκ κατώτερος των περιστάσεων εικονοκλαστικά. Η διαστημική κατασκευή φέρει στοιχεία ανατολικοευρωπαϊκά –μια διαφοροποίηση από τα συνήθη σκηνικά του είδους–, ενώ η απόδοση ανθρωπόμορφων χαρακτηριστικών στον σχεδιασμό της αράχνης αποτελεί μια ευχάριστη διαφοροποίηση από τον βραχνά του «ρεαλισμού» που μαστίζει εδώ και χρόνια το είδος της φαντασίας, επιστημονικής και μη.

«Spaceman»: Στο Διάστημα κανείς δεν μπορεί να ακούσει τον καημό σου Facebook Twitter
Ο Χανούς, όπως ονομάζει την αράχνη ο Γιάκουμπ, είναι ταυτόχρονα η συνείδηση του ήρωα αλλά και μια ψυχοθεραπευτική προβολή που εμφανίζεται για να τον βοηθήσει μη… χαθεί στο Διάστημα.

Δυστυχώς, το περιεχόμενο είναι λειψό, με τον Χανούς να μιλά διαρκώς με γνωμικά, από εκείνα που έκαναν πλούσιους κάτι Ίβηρες λογοτέχνες, τύπου «ό,τι αρχίζει, τελειώνει, αδύνατε άντρα, ακόμα και το ίδιο το σύμπαν», ή με παραινέσεις εγχειριδίου αυτοβοήθειας. Δεχόμαστε ότι αν το φιλμ πιάσει τον θεατή σε φάση συναισθηματικής ενδοσκόπησης, ενδέχεται να καλύψει την ανάγκη του να παρακολουθήσει μια ταινία που καταλαβαίνει πώς νιώθει τη δεδομένη στιγμή, έτσι εύστοχα που συλλαμβάνει τη σχετική διάθεση. Απλώς, υπάρχουν πολύ καλύτερες δημιουργίες εκεί έξω, οι οποίες, μαζί με αυτό, έχουν και κάτι να του πουν, αλλά κι έναν πιο ευρηματικό τρόπο να του το δείξουν. 

Η ταινία «Spaceman» είναι διαθέσιμη στην πλατφόρμα του Netflix.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Οθόνες / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Το να είσαι τρανς είναι ζήτημα προσωπικής ταυτότητας, όχι πολιτικών πεποιθήσεων. Και το να προϋποθέτουμε ότι τα τρανς άτομα είναι μονολιθικά στις απόψεις τους ή ανίκανα να έχουν συντηρητικές ή αντιδραστικές απόψεις, είναι απλά παράλογο.
THE LIFO TEAM
Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Νέα στήλη/ Κριτική τηλεόρασης / Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Κριτική της Πόπης Διαμαντάκου για το αστυνομικό θρίλερ του Star, για μια ελληνική παραγωγή που προσπαθεί να ανεβάσει τον πήχη και να συγκριθεί με ξένες παρόμοιες.
ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ
«Θολός βυθός», μια ταινία για τις παιδουπόλεις της Φρειδερίκης

Οθόνες / Οι παιδουπόλεις της Φρειδερίκης γίνονται ταινία

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Ατζακά, η νέα ταινία της Ελένης Αλεξανδράκη «Θολός Βυθός» είναι μια βουτιά στις ζωές των παιδιών που έγιναν έρμαια της προπαγάνδας και πιόνια σε έναν πόλεμο που δεν καταλάβαιναν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Δέκα ξεχωριστές οικιακές προβολές, από το διαχρονικό μυστήριο του «Ονόματος του Ρόδου» ως τον ξεσηκωτικό χορό του «Αnother Round» κι από τις weird κωμικές αναζητήσεις του «Chevalier» ως το τρυφερό ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Leon of Athens

Μυθολογίες / Ένα Dogville με Vanilla sky: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Leon of Athens

Εκτός από το «Dogville» του Τρίερ, ο τραγουδοποιός θυμάται πού, πότε και με ποιους έχει δει τις αγαπημένες του ταινίες. Θυμάται επίσης ότι, αν και στην αρχή βαρέθηκε τη «Συνεκδοχή» του Κάουφμαν, εκ των υστέρων συνειδητοποίησε πως η ταινία μιλάει για τους αξεδιάλυτους εφιάλτες μας.
Inland Empire, Κάψε το μετάξι

Pulp Fiction / Inland Empire: Μυστηριώδες και σκοτεινό, όσο αξίζει σε έναν Λιντς

Μία ακόμη παραβολή για τον απόηχο του Χόλιγουντ -πιο υποκειμενική και σουρεαλιστική από εκείνη του Mulholland Drive-, το γλυκόπικρο κλείσιμο του ματιού ενός δημιουργού που τα έκανε όλα μόνος του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Μυθολογίες / «Ήτανε πέναλτι, κύριε Πάνο;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Από μια εισπρακτική αποτυχία και απαγορευμένη ταινία του 1932, μέχρι την ωμή βία της Pieta (που δεν ξέρει γιατί την έχει δει επανειλημμένα) και την cult σουρεαλιστική ματιά του Τσιώλη, η σκηνοθέτρια μας χαρίζει μια σπάνια σινεφίλ λίστα που συνδυάζει θράσος και ανθρωπισμό.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ