Ο Νορβηγός Σίγκβε Κνούτσον και ο Βρετανο-Καναδός Φιλίπ Μαλουάν εκθέτουν τη δουλειά τους στην Αθήνα και στον Πειραιά, ο Κνούτσον στην γκαλερί Carwan και ο Μαλουάν στην Breeder, που οργανώνει και την πρώτη της έκθεση με αντικείμενα design.
Ο 30χρονος designer Σίγκβε Κνούτσον πειραματίζεται με τη φόρμα όπως θα πειραματιζόταν σε ένα κομμάτι χαρτί. Τα αντικείμενα που παράγει είναι παιχνιδιάρικα και δοκιμάζει διαρκώς νέα υλικά και φόρμες. Σπούδασε στο Design Academy Eindhoven και πιστεύει ότι η ελευθερία είναι ένα βασικό συστατικό που απελευθερώνει τον σχεδιασμό από τους κανόνες της παραγωγής.
Με συνδυασμούς μεθόδων και υλικών δημιουργεί με τον ίδιο ελεύθερο τρόπο, όπως θα έκανε με ένα σχέδιο. Τα αντικείμενά του αμφισβητούν τα σχέδια μαζικής παραγωγής, ενώ στη δουλειά που παρουσιάζει στην Carwan Gallery εμπνεύστηκε από τον Πειραιά και την περιοχή, δημιουργώντας έργα, ειδικά για αυτή την έκθεση, τα τελευταία πέντε χρόνια.
Ο χώρος της Carwan στην οδό Πολυδεύκους στον Πειραιά έχει γεμίσει αντικείμενα με φόρμες που έχουν τα ίχνη ενός χειροτέχνη ο οποίος δαμάζει το υλικό του, αφήνοντας επάνω του το αποτύπωμά του. Ο Κνούτσον απαντά στο ερώτημα τι σημαίνει να είσαι «άνθρωπος που φτιάχνει πράγματα στην εποχή μας» με χειροποίητα αντικείμενα, άλλοτε χρηστικά άλλοτε διακοσμητικά.
Κάθε αντικείμενο που σχεδιάζει είναι μοναδικό, αυτοσχεδιαστικό, ή μελετημένο εκ των προτέρων, και αυτός ο γοητευτικός συνδυασμός οδηγεί σε ελεύθερους συνειρμούς για την καταγωγή των αντικειμένων και τις αρχετυπικές μορφές τους.
Η έκθεσή του, με τα αντικείμενα ενσωματωμένα στο βιομηχανικό περιβάλλον της γκαλερί, έχει τίτλο «Assembly», και ο επισκέπτης γρήγορα διαπιστώνει την ελευθερία με την οποία χειρίστηκε ο Κνούτσον το θέμα του, συνδέοντας υλικά, φόρμες και σχέδια.
Κάθε αντικείμενο που σχεδιάζει είναι μοναδικό, αυτοσχεδιαστικό, ή μελετημένο εκ των προτέρων, και αυτός ο γοητευτικός συνδυασμός οδηγεί σε ελεύθερους συνειρμούς για την καταγωγή των αντικειμένων και τις αρχετυπικές μορφές τους.
Οι αφηρημένες ξύλινες στήλες συνυπάρχουν στο έργο του με παιχνιδιάρικα στοιβαγμένα ράφια, φόρμες χειροποίητες, χυτά μεταλλικά καθίσματα και γεωμετρικά γλυπτά.
Η έκθεση περιλαμβάνει μια επιλογή από έργα σε ξύλο, διάφορα είδη μετάλλου και «ξυλολάσπη», ένα μείγμα σκόνης ξύλου και κόλλας που ο Κνούτσον χρησιμοποιεί σαν πηλό για να σμιλεύει διάφορα αντικείμενα.
Ο σχεδιαστής αφήνει ορατά τα σημάδια από τα εργαλεία που έχει χρησιμοποιήσει στη διαδικασία κατασκευής των αντικειμένων, χωρίς να τα επικαλύπτει, ή βάζοντας ελάχιστο βερνίκι, για να επιτρέψει στον θεατή να εξερευνήσει και να βιώσει την υλικότητα κάθε αντικειμένου με πιο άμεσο τρόπο, αλλά και για να κατανοήσει την άσκηση του καλλιτέχνη στην κατασκευή ως μέρος ενός προσωπικού και ενδοσκοπικού πειραματισμού, με τα ιδιότροπα αντικείμενα και τα σημάδια του καλλιτέχνη στην επιφάνεια να υπογραμμίζουν τον τρόπο που δοκίμασε να σμιλεύσει την ύλη.
Από τα πιο διάσημα ονόματα στον χώρο του σύγχρονου design, ο Φιλίπ Μαλουάν κάνει την πρώτη του ατομική έκθεση στην Αθήνα, στην γκαλερί The Breeder.
Ο Μαλουάν, που η δουλειά του «Steel Works» παρουσιάστηκε στο Frieze London 2021 και στο Fiac, με τα παιγνιώδη και φωτεινά χρώματα των αντικειμένων του καταλαμβάνει τον χώρο της ολόλευκης γκαλερί. Τα έπιπλα και τα αντικείμενα από χάλυβα δημιουργήθηκαν στην Αθήνα, όπου πέρασε το προηγούμενο διάστημα. Μιλώντας στη LiFO, εξήγησε πώς, παρέα με τον συνεργάτη του εδώ και οκτώ χρόνια και επικεφαλής του στούντιό του στο Λονδίνο Τζούλιαν Κομόσα, έψαχναν για παλιοσίδερα σε μάντρες υλικών, τα οποία στη συνέχεια μεταποίησαν και τους έδωσαν μια εντελώς διαφορετική μορφή, μέσα από μια διαδικασία γλυπτικής.
Ο Μαλουάν, που εργάζεται στο Λονδίνο και την Αθήνα, τελείωσε τη σχολή Design Academy του Eindhoven και μέχρι σήμερα έχει αποσπάσει πλείστες διακρίσεις για το έργο του.
Η συλλογή των νέων έργων του εστιάζει στην πρακτική του, στη χειροτεχνία και το βιομηχανικό σχέδιο. Οι φόρμες των κομματιών επιτυγχάνονται μέσα από συνθέσεις βασικών υλικών, που μεταμορφώνονται με τον πιο αναπάντεχο τρόπο.
Για αυτά τα χρηστικά, λειτουργικά γλυπτά έργα του, έχει αντλήσει έμπνευση από την ντανταϊστική παράδοση της τεχνικής του ντεκουπέ, όπου ένα γραπτό κείμενο κόβεται και αναδιατάσσεται προκειμένου να νοηματοδοτηθεί ξανά. Σε αυτό το νέο σύνολο έργων, εξερευνά τη σχέση φωτισμού, επίπλου και γλυπτικής, περνώντας το ιστορικό και το πολιτιστικό υπόβαθρο μέσα από μια σύγχρονη οπτική.
Δημιουργεί έναν ενδιαφέροντα διάλογο μεταξύ υλικών, φόρμας και λειτουργικότητας και συναρμολογεί αυτά τα στοιχεία με έναν καινοτόμο και συναρπαστικό τρόπο, διασφαλίζοντας ότι αποτυπώνει όλες τις δυνατότητες που έχει να προσφέρει το υλικό. Τα υλικά του τα επιλέγει ενστικτωδώς, τα απόβλητα της βιομηχανίας αναδιατάσσονται για να δημιουργήσουν αντικείμενα με νέο νόημα και αξία.
Η παραγωγή και κατασκευή αυτών των υβριδικών αντικειμένων αμφισβητεί την αντίληψή μας για το τι μπορεί να είναι ένα τρισδιάστατο αντικείμενο, με τα σχήματα και τη φόρμα τους να μοιάζουν ρεαλιστικά όσο και φουτουριστικά, με τη λειτουργικότητά τους να οριοθετείται ελεύθερα από τον χρήστη.
Η γλώσσα της φόρμας του Μαλουάν που σχεδιάζει τραπέζια, χαλιά, καρέκλες, φώτα, αντικείμενα τέχνης και εγκαταστάσεις εκπλήσσει και ο ίδιος πιστεύει, όπως έχει πει στη LiFO, ότι «η έννοια του καλού γούστου είναι υποκειμενική και μοιάζει με τυραννία. Δεν πιστεύω ότι συγκεκριμένοι άνθρωποι πρέπει να λένε τι είναι καλόγουστο και τι όχι. Οι διαφορές στην κουλτούρα είναι πάντα πολύ ενδιαφέρουσες. Ας πούμε, δεν έχω βρεθεί ακόμα σε πολλά αθηναϊκά σπίτια, αλλά μου αρέσει ο μαξιμαλισμός σας, βρίσκω ενδιαφέρουσα την τάση να μαζεύετε πολλά πράγματα σε έναν χώρο».
Sigve Knutson - Assembly
Έως 8 Ιανουαρίου 2022
Carwan Gallery
Πολυδεύκους 39, Πειραιάς
Philippe Malouin - Steel Works
Έως 4 Δεκεμβρίου 2021
The Breeder
Ιάσονος 45, Αθήνα