Μπολτάνσκι στην Αθήνα

Μπολτάνσκι στην Αθήνα Facebook Twitter
0

Για τον Μπολτάνσκι φαντάζομαι θα χυθεί πολύ μελάνι. Ανάμεσα στους ανθρώπους της τέχνης έχει εχθρούς και φίλους -ορκισμένους και από τις δυο μεριές- .

Για μένα που είμαι θεατής, οι εκθέσεις του λειτουργούν λυτρωτικά.

Διάβαζα τις προάλλες ένα κείμενο από μια ιστορικό τέχνης που τον περιέγραφε σχεδόν σαν απατεώνα. "Εκβιάζει το συναίσθημα του θεατή" έγραφε.

Μπορεί να το κάνει και αυτό, δεν αντιλέγω. Ομως πόσοι καλλιτέχνες μπορούν να το κάνουν αυτό με τόσο μεγάλη επιτυχία; Πόσοι εξαιτίας ακριβώς αυτού του "συναισθηματικού εκβιασμού" έχουν καθολική αποδοχή;

Και ας το πάμε και παραπέρα: γνωρίζει κανείς τις αληθινές προθέσεις, τις προθέσεις γενικώς ενός καλλιτέχνη, ενός ανθρώπου; και αν μπορεί και τις γνωρίζει ή τις αναγνωρίζει, πλιιιζ, ας μας πει το μηχανισμό να βγούμε και εμείς από το σκοτάδι.

  

Εγώ, όσο μεγαλώνω και καταλαβαίνω μάλλον λιγότερα, θεωρώ τον Μπολτάνσκι ως έναν από τους μεγαλύτερους εν ζωή καλλιτέχνες.

Τον Φεβρουάριο του 2010, όταν μπήκα στο παγωμένο Γκραν Παλέ, ένοιωσα όπως ακριβώς όταν μπήκα στο Νταχάου, στα 18 μου, στην πρώτη επίσκεψή μου στο Μόναχο, στην πρώτη μου επίσκεψη στη ζωή μου σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Τα ξύλινα παραπήγματα κοιτώνες των κρατούμενων δεν υπήρχαν. Στη θέση τους, υπήρχε μόνο το περίγραμμα.
Σαν τέτοια μου φάνηκαν τα ορθογώνια παραλληλόγραμμα πλαίσια του Μπολτάνσκι γεμάτα από μεταχειρισμένα πανωφόρια. Και στο βάθος, ο τύμβος με τα ρούχα, μου θύμισε αυτομάτως τον τύμβο μα τα μεταχειρισμένα παπούτσια στην είσοδο του στρατοπέδου.

Τότε δεν ήξερα ότι ο Μπολτάνσκι είναι εβραίος, δεν ήξερα καν ότι το Ολοκαύτωμα υπάρχει με ένα τρόπο σε όλα του τα έργα, σε ότι έχει σχέση με τη μνήμη.
Αλλά αυτή είναι μια λεπτομέρεια που δε με αφορά.
Σημασία έχει ότι το έργο του κινητοποιεί τη δική μου μνήμη και τις αισθητικές μου αναφορές. Κινητοποιεί και τις αισθήσεις μου σε παρόντα χρόνο. Πρόσωπα, βλέμματα, ατελείωτες λίστες από ονόματα αγνοουμένων, αναρίθμητες φωτογραφίες ανωνύμων, ανατυπωμένες σε βιβλία ή κρεμασμένες στον τοίχο και φωτισμένες με κεριά.

Η εικόνα του υπακούει στην εσωτερική μου αναγκαιότητα. Είναι η τέχνη που με αφορά.

Ο Μπολτάνσκι έρχεται στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Το έργο του τα "Βλέμματα" θα φτιαχτεί με βλέμματα Αθηναίων. Θα είναι ένα εικαστικό γεγονός μείζονος σημασίας. Θα διαρκέσει από το φθινόπωρο του 2013 μέχρι την άνοιξη του 2014.

*****

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Εικαστικά / Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Ένας κόσμος μνήμης ξεφεύγει από το προσωπικό επίπεδο και αποκτά πανανθρώπινες διαστάσεις στο έργο της τριαντάχρονης εικαστικού, το οποίο είναι εμπνευσμένο από μια μετακόμιση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης

Εικαστικά / Τα «χαλιά μνήμης» της Silvina Der Meguerditchian στην γκαλερί Kalfayan

«Εστιάζω σε μέρη με ταραχώδη ιστορία. Με τα χρόνια, η δουλειά μου με τη μνήμη με έκανε να δίνω μεγάλη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες που συχνά η επίσημη ιστορία παραβλέπει»: Στα έργα της νέας της έκθεσης η διεθνούς φήμης καλλιτέχνις ενσωματώνει φωτογραφίες που έχει τραβήξει η ίδια από πόλεις όπως το Χαλέπι και η Βηρυτός.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα;

Εικαστικά / Τα ερωτήματα του Homo sapiens σε μια έκθεση για την τεχνητή νοημοσύνη

Σε τέσσερα ιστορικά αθηναϊκά κτίρια εικαστικοί και ακαδημαϊκοί επιχειρούν να απαντήσουν στα μεγάλα ερωτήματα της ψηφιακής εποχής για τη δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το μέλλον του σύγχρονου ανθρώπου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ