«Αναφορά για μια Ακαδημία»: Το καφκικό σύμπαν μέσα από μια συλλογική σωματική συναρμογή

«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Είναι πολύ ενδιαφέρουσα η προσπάθεια που καταβάλλεται για να αποδοθεί μέσα από μια συλλογική σωματική συναρμογή το καφκικό σύμπαν. Φωτο: © Αντωνία Κάντα
0

Αυτό το είδος θεάτρου ζητάει να πάει ενάντια σε κάθε απομίμηση ζωής, σε κάθε οικεία αναπαράσταση. Αυτό το είδος θεάτρου δεν εστιάζει στον ψυχολογικό άνθρωπο με τον εξαντλητικά αναλυμένο χαρακτήρα και τα διαφανή αισθήματα αλλά ούτε και στον «κοινωνικό άνθρωπο», όπως τον έχει διαμορφώσει ο δυτικός πολιτισμός με το ορθολογικό πνεύμα του. Δεν επιδιώκει να προσφέρει μια διανοητική εμπειρία στον θεατή, δεν ενδιαφέρεται να διασκεδάσει το κοιμισμένο του μυαλό ή το ταλαιπωρημένο θυμικό του μέσα από την αφήγηση ιστοριών∙ θέλει να τον οδηγήσει πέρα από το εννοιολογικό περιεχόμενο του λόγου, σε μια περιοχή κρυμμένη και δυσπρόσιτη, ανεξιχνίαστη από τη λογική συνείδηση.

Στο θέατρο αυτό ο ηθοποιός είναι δημιουργός και, ως εκ τούτου, δεν αρκείται στο να υποδύεται με συνέπεια και ταλέντο έναν θεατρικό ήρωα αλλά επιθυμεί να κινηθεί, μέσω του σώματός του, πέρα από προδιαμοιρασμένους ρόλους∙ να γίνει ολόκληρος ένας τρεμάμενος και τα πάντα δυνάμενος πομπός∙ να στείλει σήματα μέσα από τις φλόγες, ενώ καίγεται στην πυρά (Αρτό).

Το θέατρο αυτό γίνεται πιο εκφραστικό και προκλητικό ακριβώς επειδή αποφεύγει τη λεκτική αφήγηση, αναζητώντας εναλλακτικές διόδους επικοινωνίας, που όλες όμως έχουν ως αφετηρία το ανθρώπινο σώμα και τις θαυμαστές δυνατότητές του.

Πράγματι, σ’ αυτό το θέατρο το σώμα είναι το πιο πολύτιμο, το πιο εύγλωττο, το πιο ευαίσθητο όργανο και ο ηθοποιός καλείται να το οδηγήσει στα όρια των δυνατοτήτων του για να μας το προσφέρει γενναιόδωρα∙ να μας κάνει κοινωνούς της δοκιμασίας που βιώνει, προκειμένου να «ελευθερωθεί», να ξεχυθεί ενώπιόν μας ίσως, αυτό που αποζητούσε ο Αρτό: το πνεύμα σαν ένα είδος σώματος.

Είναι πολύ ενδιαφέρουσα η προσπάθεια που καταβάλλεται για να αποδοθεί μέσα από μια συλλογική σωματική συναρμογή το καφκικό σύμπαν, όπως αυτό δονείται και ασφυκτιά μέσα στον καφκικό λόγο∙ η προσπάθεια να μιλήσει το ίδιο το σώμα, η προσπάθεια να μας φανερωθεί τι θα πει «αναπνέω», τι σημαίνει να αποκτά σωματικότητα –υλικότητα– ο εκφερόμενος λόγος και πώς αυτή διοχετεύεται σε μεταμορφωτικές ενέργειες που επιδιώκουν να αναστατώσουν τις αισθήσεις του θεατή.

Αν θρυμματίσουμε την κρούστα της απολιθωμένης, καθαρά λεκτικής γλώσσας και των καθιερωμένων, οικείων χειρονομιών και λειτουργιών που κωδικοποιούν την πραγματικότητα με αναμενόμενο, ευανάγνωστο τρόπο, τότε θα βρούμε μια άλλη πραγματικότητα να πάλλεται από κάτω ή κάπου αλλού. Σε αυτό το αλλού ευελπιστεί να μας οδηγήσει το εν λόγω θέατρο, με οδηγό το σώμα, την αστείρευτη ενέργειά του, τις απροσμέτρητες δυνάμεις του.

Οι λέξεις χρησιμοποιούνται περισσότερο ως ήχοι –συλλαβές, φθόγγοι, φωνήεντα και αναπνοές– παρά ως γλώσσα∙ κάθε κίνηση, ακόμα και η απειροελάχιστη, ακόμα και το λύγισμα ενός δάχτυλου, παράγεται μετά από κοπιώδη άσκηση, προϋποθέτει σύγκορμο συντονισμό και ενέχει σπουδαία σημασία∙ ο φωτισμός δεν εξωραΐζει, το κοστούμι δεν στολίζει, ενώ μια πυκνή λιτότητα είναι το ζητούμενο σε επίπεδο φόρμας.

Κι εμείς, προφανώς, δεν προσερχόμαστε στην αίθουσα επιδιώκοντας ένα είδος συγκίνησης σαν αυτά που έχουμε συνηθίσει∙ δεν περιμένουμε από την πλοκή, τους χαρακτήρες ή το σκηνικό να μας παρασύρουν. Άλλο είναι το ζήτημα εδώ, να βιωθεί η θεατρική πράξη ως μυητική εμπειρία, ως δίοδος προς μια διάσταση σχεδόν μεταφυσική που υπερβαίνει τις ηθικές κατηγορίες και αναζητά έναν μυστικισμό χωρίς θεό.

Με αυτές περίπου τις σκέψεις προσήλθαμε στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, όπου χρόνια τώρα ο Σάββας Στρούμπος πορεύεται με προσήλωση στα χνάρια του δασκάλου του Θεόδωρου Τερζόπουλου, επιθυμώντας να εργαστεί επάνω στη μέθοδο του τελευταίου μαζί με μια νέα γενιά ηθοποιών και θεατών. Με αφορμή το διήγημα του Κάφκα «Αναφορά για μια Ακαδημία», παρακολουθούμε επτά ηθοποιούς (Έλλη Ιγγλίζ, Έβελυν Ασουάντ, Ρόζυ Μονάκη, Άννα Μαρκά-Μπονισέλ, Μπάμπης Αλεφάντης, Γιάννης Γιαραμαζίδης, Ντίνος Παπαγεωργίου) που θα ήθελαν, ίσως, να μας μεταδώσου την τρεμάμενη ενέργεια του «Κόκκινου Πίτερ»: ενός queer πιθήκου-περφόρμερ που μιλάει εκ μέρους των εγκλωβισμένων, των αποκλεισμένων, όλων των ανθρώπινων και μη-ανθρώπινων υπάρξεων που πάσχισαν και πασχίζουν, συχνά υποκύπτοντας στα τραύματά τους, να εξασφαλίσουν την αναγνώριση που τους αξίζει και την ελευθερία που τους αναλογεί.

«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Δυστυχώς, όμως, παρόλες τις καλές προθέσεις και τις γόνιμες στιγμές, το εγχείρημα της ομάδας δεν καταφέρνει να συνθέσει ένα αξιομνημόνευτο σύνολο. Φωτο: © Αντωνία Κάντα

Είναι πολύ ενδιαφέρουσα η προσπάθεια που καταβάλλεται για να αποδοθεί μέσα από μια συλλογική σωματική συναρμογή το καφκικό σύμπαν, όπως αυτό δονείται και ασφυκτιά μέσα στον καφκικό λόγο∙ η προσπάθεια να μιλήσει το ίδιο το σώμα, η προσπάθεια να μας φανερωθεί τι θα πει «αναπνέω», τι σημαίνει να αποκτά σωματικότητα –υλικότητα– ο εκφερόμενος λόγος και πώς αυτή διοχετεύεται σε μεταμορφωτικές ενέργειες που επιδιώκουν να αναστατώσουν τις αισθήσεις του θεατή.

Δυστυχώς, όμως, παρόλες τις καλές προθέσεις και τις γόνιμες στιγμές, το εγχείρημα της ομάδας δεν καταφέρνει να συνθέσει ένα αξιομνημόνευτο σύνολο. Υπάρχει ακόμα μεγάλη απόσταση που πρέπει να διανυθεί ώστε να φτάσουμε σε ένα αποτέλεσμα υψηλού επιπέδου και αξιώσεων. Υπάρχει ακόμα πολύς στόμφος, σημαντική έλλειψη ρυθμού (η εναλλαγή «σοβαρών» μερών και ανάλαφρων ιντερλούδιων ήταν πολύ πρόχειρα δουλεμένη), απλουστευτική υπερ-έκφραση (αυτό το μόνιμο βλέμμα απροσμέτρητου τρόμου), ξύλινη επαναληπτικότητα, πολλά εμπόδια που πρέπει να αντιμετωπιστούν και να εξομαλυνθούν.

Η τεχνική απελευθερώνει, όμως αυτό προϋποθέτει επίπονη προετοιμασία και αδιάκοπο σμίλεμα. Το μέγιστο της σωματικής έντασης πρέπει να δίνεται με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην αποκρύπτεται η εσωτερική ζωή, αλλά το «έξω» να συνιστά τη ροή του «μέσα». Εάν ο ψυχικός/ενεργειακός συντονισμός είχε πετύχει εδώ, τότε τα αγαλματίδια δεν θα χρειαζόταν να πέσουν ή θα έπεφταν ανεπαίσθητα, με μιαν ανάσα (και δεν θα χρειάζονταν τόσο «εξωτερικές», δήθεν απρομελέτητες κινήσεις).

Αλλά και γενικότερα, έμοιαζε πως η τεχνική δεν έχει αφομοιωθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε να μπορέσει να παραγάγει συγκίνηση, ή γνώση, ή να μας κάνει κοινωνούς της εμπειρίας του τι είναι ένα σώμα, τι είναι στόμα, πώς συνδέονται, τι προκαλούν τα φωνήεντα σε ένα σώμα, τι το συν-κινεί, ποια τα κατώφλια και τα όριά του, ποια τα περάσματα στα οποία κινδυνεύει να χαθεί, ποιες οι κατανομές της έντασης που το ηλεκτρίζουν κ.ο.κ.

Αν συνέβαιναν όλα αυτά, αν συνέβαιναν έστω μερικά από αυτά, τότε ακόμη και η «απουσία» του κειμένου (εφόσον ουδέποτε το ακούμε στην πραγματικότητα) θα ήταν μια αποδεκτή «απώλεια». Γιατί τότε το νόημα του εγκλωβισμού και της οδύνης του «Κόκκινου Πίτερ» θα το είχαμε εισπράξει από αλλού στο σώμα μας.

«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Αναφορά για μια Ακαδημία. Φωτο: © Αντωνία Κάντα
«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Αναφορά για μια Ακαδημία. Φωτο: © Αντωνία Κάντα
«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Αναφορά για μια Ακαδημία. Φωτο: © Αντωνία Κάντα
«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Αναφορά για μια Ακαδημία. Φωτο: © Αντωνία Κάντα
«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Αναφορά για μια Ακαδημία. Φωτο: © Αντωνία Κάντα
«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Αναφορά για μια Ακαδημία. Φωτο: © Αντωνία Κάντα
«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Αναφορά για μια Ακαδημία. Φωτο: © Αντωνία Κάντα
«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Αναφορά για μια Ακαδημία. Φωτο: © Αντωνία Κάντα

Δείτε εδώ ώρες και μέρες παραστάσεων

  

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ