Ανακαλύπτοντας το αρχαίο ελληνικό θέατρο μέσα από το Κέντρο Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων Mathesis

Ανακαλύπτοντας το αρχαίο ελληνικό θέατρο μέσα από το Κέντρο Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων Mathesis Facebook Twitter
0

Το αρχαίο ελληνικό δράμα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της θεατρικής ζωής στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Το νέο μάθημα του Κέντρου Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων Mathesis με τίτλο «Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο και Δράμα» έρχεται να εισαγάγει το κοινό στην πολυδιάστατη φύση της αρχαίας ελληνικής θεατρικής ζωής.


Διδάσκων αυτού του μαθήματος είναι ο Καθηγητής στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Θεατρικών Σπουδών του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, Βάιος Λιαπής. Σπούδασε κλασική φιλολογία στα Πανεπιστήμια Αθηνών και Γλασκώβης. Έχει διδάξει ως μέλος του ακαδημαϊκού προσωπικού στα Πανεπιστήμια Κύπρου, Μόντρεαλ και Πατρών, και ως επισκέπτης καθηγητής στην École Normale Supérieure (Παρίσι). Έχει διατελέσει μέλος του Institute for Advanced Study (Πρίνστον) και επισκέπτης ερευνητής στα Πανεπιστήμια του Πρίνστον, του Σινσινάτι και του Τορόντο. Έχει δημοσιεύσει μονογραφίες και άρθρα σχετικά με την τραγωδία του 5ου και του 4ου αιώνα π.Χ., την αρχαία ελληνική σοφιολογική γραμματεία, την αρχαία ελληνική θρησκεία, την επιβίωση της αρχαίας τραγωδίας στους νεότερους χρόνους κ.ά. Τέλος, έχει τιμηθεί με το Κρατικό Βραβείο Απόδοσης Έργου της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας στα Νέα Ελληνικά για τη μετάφραση του Κύκλωπα του Ευριπίδη.

Η σπουδή του θεάτρου, όπως και η σπουδή της λογοτεχνίας, έχει το εξής γοητευτικό: επιτρέπει στον μελετητή να διεισδύσει, νοερά, στο εργαστήριο του δραματουργού· να ανασυνθέσει (με βάση τόσο ιστορικά τεκμήρια όσο και λελογισμένες υποθέσεις) τα στάδια επεξεργασίας και να αναλύσει τη δραματουργική συγκρότηση του έργου· να διαμορφώσει εμπεριστατωμένη άποψη για τις δυνατότητες σκηνικής πραγμάτωσης του δράματος· και να αξιοποιήσει μεθόδους και θεωρητικές προσεγγίσεις προκειμένου να φωτίσει ερμηνευτικά το έργο.


Στη συνέντευξη που ακολουθεί μας ξεναγεί στον κόσμο του αρχαίου ελληνικού θεάτρου και μιλά για τη σημασία των διαδικτυακών μαθημάτων, τις θεατρικές σπουδές, τους νέους και το επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

— Ποιος είναι ο σκοπός του μαθήματος Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο και Δράμα;

Από όλα τα είδη της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, το δράμα είναι μάλλον εκείνο με το οποίο είμαστε περισσότερο εξοικειωμένοι σήμερα. Στην πραγματικότητα όμως το αρχαίο δράμα είναι ένας γνωστός άγνωστος, παρά το γεγονός ότι αποτελεί εδώ και πολλές δεκαετίες αναπόσπαστο (και εν πολλοίς θεσμοθετημένο) τμήμα της θεατρικής ζωής στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Οι σύγχρονες σκηνικές εκδοχές του αρχαίου δράματος, καθώς αναπόφευκτα —και πολλές φορές γόνιμα— ενσωματώνουν σύγχρονα σκηνικά ιδιώματα, ενδέχεται κάποτε να συγκαλύπτουν τη βαθύτατα αλλότρια φύση του αρχαίου δράματος, τόσο ως κειμένου όσο και ως σκηνικής πράξης. Εξάλλου, οι σημερινές παραστάσεις αρχαίου δράματος τείνουν να ευνοούν συγκεκριμένα δραματικά είδη ή συγκεκριμένα έργα, με αποτέλεσμα να μένει σε σχετική αφάνεια ένα σημαντικό μέρος της αρχαίας δραματουργικής παραγωγής: σπάνια παριστάνονται έργα όπως οι Ηρακλείδες του Ευριπίδη ή οι Μίμοι του Ηρώνδα.


Σκοπός του ανοικτού διαδικτυακού μαθήματος «Αρχαίο Ελληνικό Δράμα και Θέατρο», που προσφέρεται στο πλαίσιο των ανοικτών διαδικτυακών μαθημάτων Mathesis, είναι να αξιοποιήσει την εξοικείωση των σημερινών Ελλήνων με το αρχαίο δράμα ως εφαλτήριο, προκειμένου να παρουσιάσει τον πολυδιάστατο χαρακτήρα της αρχαιοελληνικής θεατρικής δραστηριότητας, συμπεριλαμβανομένων και των λιγότερο γνωστών ή ανοίκειων πλευρών της. Το στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί εδώ είναι να γίνει η παρουσίαση αυτή με τρόπο και εύληπτο και επιστημονικά έγκυρο.


Κεντρική θέση στο μάθημα κατέχουν, αυτονοήτως, οι κορυφαίες εκφάνσεις του αρχαιοελληνικού δράματος, δηλαδή η τραγωδία, η κωμωδία και το σατυρικό δράμα· παράλληλα όμως εξετάζονται και λιγότερο γνωστά είδη, όπως ο μίμος και ο παντόμιμος. Το μάθημα όμως δεν περιορίζεται στα δραματικά κείμενα: διερευνά και θέματα που αφορούν τη σκηνική πράξη, τη χωροταξία, τους συντελεστές της θεατρικής πράξης, το θεσμικό και θρησκευτικό πλαίσιο των παραστάσεων κ.ά.

Ανακαλύπτοντας το αρχαίο ελληνικό θέατρο μέσα από το Κέντρο Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων Mathesis Facebook Twitter


— Σε τι διαφέρει το αρχαίο θέατρο από το σύγχρονο, τόσο ως θέαμα όσο και ως βιωμένη εμπειρία;

Οι διαφορές είναι πολυάριθμες και, σε αρκετές περιπτώσεις, προφανείς. Μερικές από αυτές είναι ότι στα περισσότερα είδη του αρχαίου δράματος είναι υποχρεωτική η παρουσία του Χορού και η χρήση προσωπείων, ότι οι παραστάσεις δίνονταν κατά τη διάρκεια της ημέρας με φυσικό φως κτλ. Επιπλέον, ο αρχαίος τραγικός ποιητής, κατά κανόνα (διότι υπήρχαν και εξαιρέσεις), δεν επινοούσε τον μύθο του δράματος εξ υπαρχής, αλλά βασιζόταν σε προϋπάρχον μυθικό υλικό, είτε αυτό ανήκε στην προφορική παράδοση είτε σε προηγούμενες επεξεργασίες του μύθου από τους επικούς ή τους λυρικούς ποιητές. Ο τραγικός δραματουργός λοιπόν ήταν εξαρχής αντιμέτωπος με μια σημαντική πρόκληση: πώς θα κρατήσει ζωντανό το ενδιαφέρον ενός κοινού, το οποίο γνώριζε ήδη, κατά το μάλλον ή ήττον, τα βασικά σημεία της πλοκής; Μία επιπλέον διαφορά είναι ότι ένα αρχαίο θεατρικό έργο έχει αρκετά αυστηρούς δομικούς κανόνες και απαρτίζεται εν πολλοίς από προκαθορισμένα συστατικά μέρη. Ειδικά στην περίπτωση της Παλαιάς Κωμωδίας (του κωμικού είδους που υπηρέτησε, μεταξύ άλλων, ο Αριστοφάνης), αυτή η δομική αυστηρότητα δημιουργεί μια ενδιαφέρουσα αντίστιξη με το φανταστικό, ουτοπικό, οργιώδες περιεχόμενο των κωμικών δραμάτων, όπου μπορούν να συμβούν σχεδόν τα πάντα. Θα μπορούσαμε να πούμε, λοιπόν, ότι το αρχαίο δράμα είναι ένα είδος που χορεύει αλυσοδεμένο.


Υπάρχουν και λιγότερο εμφανείς διαφορές ανάμεσα στο αρχαίο δράμα και στο νεότερο. Ένα θεατρικό έργο σήμερα τείνει να αντιμετωπίζεται, σε πολλές περιπτώσεις (ασφαλώς όχι πάντοτε), ως αυτόνομο αισθητικό γεγονός, χωρίς άμεση και προφανή συνάφεια με τα κοινωνικά ή πολιτικά περικείμενά του. Οπωσδήποτε, κατά τις τελευταίες δεκαετίες αυτή η αντιμετώπιση του θεάτρου έχει υποστεί ρωγμές (και καλώς τις έχει υποστεί), καθώς σπουδαίοι θεατράνθρωποι καλλιεργούν και ενθαρρύνουν ένα πιο παρεμβατικό και μετασχηματιστικό είδος θεάτρου, το οποίο επιδιώκει έμπρακτη εμπλοκή, έντονη παρουσία και ουσιαστική διείσδυση στις τοπικές κοινότητες. Ορισμένα είδη αρχαίου δράματος περιείχαν επίσης στοιχεία πολιτικής παρέμβασης (το προφανές παράδειγμα εδώ είναι οι περισσότερες κωμωδίες του Αριστοφάνη). Πάντως, σε κάθε περίπτωση, το αρχαίο δράμα ήταν γεγονός κατεξοχήν συλλογικό, δηλαδή δεν εξαντλούνταν στο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα που παρουσιαζόταν στους θεατές. Αντίθετα, τουλάχιστον στην Αθήνα του 5ου αιώνα, το θέατρο εντασσόταν σε ένα πλέγμα πολιτειακών και θρησκευτικών εκδηλώσεων με θεσμικό χαρακτήρα, στις οποίες συμμετείχαν κεντρικοί παράγοντες της αθηναϊκής πόλης-κράτους. Και όχι μόνον αυτό: φανταστείτε ότι μόνο στις θεατρικές παραστάσεις και στις χορικές εκτελέσεις των Μεγάλων Διονυσίων θα πρέπει, κάθε χρονιά, να συμμετείχαν περίπου 1.165 Αθηναίοι πολίτες ως μέλη των χορικών συνόλων που εμφανίζονταν είτε σε θεατρικές παραστάσεις είτε σε εκτελέσεις διθυραμβικών ασμάτων. Γνωρίζετε εσείς κανένα σύγχρονο καλλιτεχνικό είδος που να απαιτεί τόσο αθρόα συμμετοχή απλών πολιτών;


— Τι είναι αυτό που θεωρείτε πιο σημαντικό σε αυτά τα διαδικτυακά μαθήματα;

Η σημαντικότερη, κατά τη γνώμη μου, προσφορά των διαδικτυακών μαθημάτων του Mathesis είναι ότι δίνουν τη δυνατότητα σε ένα ευρύ κοινό να μυηθεί, στον δικό του χρόνο και με τον δικό του ρυθμό μελέτης, σε επιστημονικά αντικείμενα που κατά κανόνα απαιτούν πολύχρονες εξειδικευμένες σπουδές και τακτική παρουσία σε πανεπιστημιακά αμφιθέατρα. Παρά τη σχετικά βραχύβια παρουσία του (λειτουργεί από το 2015), το Mathesis έχει ήδη καθιερωθεί ως ένας έγκυρος τρόπος ποιοτικής διάχυσης της επιστημονικής γνώσης, εφάμιλλος των ανοικτών διαδικτυακών μαθημάτων που προσφέρονται από μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού.


Κάτι άλλο εξίσου σημαντικό είναι ότι το Mathesis προωθεί πολύ επιτυχημένα την ιδέα της ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, μια ιδέα με την οποία το ευρύ κοινό ίσως δεν είναι ακόμη εντελώς εξοικειωμένο. Πρόκειται για ένα εξόχως δημοκρατικό, δηλαδή μη ελιτιστικό, μοντέλο ανώτερης εκπαίδευσης, το οποίο κερδίζει έδαφος διεθνώς, καθώς αξιοποιεί τις δυνατότητες που παρέχουν οι νέες τεχνολογίες, χωρίς όμως τον παραμικρό συμβιβασμό ως προς την ποιότητα της παρεχόμενης γνώσης. Αυτό είναι ακριβώς το είδος της εκπαίδευσης που υπηρετούμε στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, όπου άνθρωποι κάθε ηλικίας και με πολύ διαφορετικό επαγγελματικό ή κοινωνικό υπόβαθρο έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν πανεπιστημιακό τίτλο ισότιμο με οποιουδήποτε άλλου αναγνωρισμένου ιδρύματος, χωρίς να χρειαστεί να μετακινηθούν από τον τόπο διαμονής τους.

Ανακαλύπτοντας το αρχαίο ελληνικό θέατρο μέσα από το Κέντρο Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων Mathesis Facebook Twitter


—Τι σας γοητεύει στις θεατρικές σπουδές;

Η σπουδή του θεάτρου, όπως και η σπουδή της λογοτεχνίας, έχει το εξής γοητευτικό: επιτρέπει στον μελετητή να διεισδύσει, νοερά, στο εργαστήριο του δραματουργού· να ανασυνθέσει (με βάση τόσο ιστορικά τεκμήρια όσο και λελογισμένες υποθέσεις) τα στάδια επεξεργασίας και να αναλύσει τη δραματουργική συγκρότηση του έργου· να διαμορφώσει εμπεριστατωμένη άποψη για τις δυνατότητες σκηνικής πραγμάτωσης του δράματος· και να αξιοποιήσει μεθόδους και θεωρητικές προσεγγίσεις προκειμένου να φωτίσει ερμηνευτικά το έργο. Στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Θεατρικές Σπουδές του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, έχω το προνόμιο να συζητώ για όλα αυτά τα πράγματα, και για πολλά άλλα ακόμη, με φοιτητές και φοιτήτριες από όλα τα μέρη της Κύπρου και της Ελλάδας, οι οποίοι/-ες διαπνέονται από γνήσιο ενδιαφέρον για το θεατρικό φαινόμενο.


— Το θέατρο είναι ένα από τα ζωτικότερα και μακροβιότερα λογοτεχνικά είδη. Γιατί ποτέ δεν έπαψε να είναι αντικείμενο μελέτης, σχολιασμού και μίμησης;

Πράγματι, ακόμη και σε περιόδους στις οποίες τα θεατρικά θεάματα ήταν απαγορευμένα, όπως για παράδειγμα στο Βυζάντιο, το αρχαίο ελληνικό θέατρο αποτελούσε κατά κανόνα αντικείμενο μελέτης και σχολιασμού (αν και όχι σκηνικής πραγμάτωσης). Όπως εξηγώ αναλυτικότερα στο μάθημα «Αρχαίο Ελληνικό Δράμα και Θέατρο», ένα από τα πράγματα που διακρίνουν το αρχαίο δράμα, και ειδικότερα την αρχαία τραγωδία, από άλλα είδη θεάτρου είναι η πολυσυλλεκτικότητα. Το δράμα, και κυρίως το τραγικό δράμα, είναι ιστορικά το πρώτο λογοτεχνικό είδος που αποτέλεσε οργανικό, αρμονικό και άρτιο σύνθεμα από ποικίλες καλλιτεχνικές και τελετουργικές παραδόσεις και προϋπάρχουσες μορφές, όπως η παλαιότερη επική, ιαμβική και χορικολυρική ποίηση, ο τελετουργικός θρήνος, ενδεχομένως οι θυσιαστήριες ή οι μυητικές τελετουργίες κ.ά.


Η συγκολλητική ουσία όλων αυτών των παραδόσεων που συνέρρευσαν για να δημιουργήσουν την τραγωδία υπήρξε βεβαίως η μιμητική δράση, η αναπαράσταση. Όπως διέκρινε ο σπουδαίος Γερμανός μουσουργός Ρίχαρντ Βάγκνερ, η αρχαία τραγωδία, και πρωτίστως η τραγωδία του Αισχύλου, ήταν ένα καλλιτεχνικό έργο με καθολικό χαρακτήρα. Νομίζω ότι αυτή ακριβώς η καθολικότητα της τραγωδίας είναι το ειδοποιό γνώρισμα που προσδίδει στο είδος τη διαχρονική ανθεκτικότητα που επισημαίνετε. Η τραγωδία κατορθώνει όχι μόνο να συνενώσει (όπως προανέφερα) διαφορετικές καλλιτεχνικές παραδόσεις και είδη, αλλά και να συγκεράσει το καλλιτεχνικό δημιούργημα με όλες τις κορυφαίες εκφάνσεις του ανθρώπινου βίου: με την πολιτική κοινότητα, η οποία συγκεντρωνόταν για να παρακολουθήσει τις θεατρικές παραστάσεις· με το θρησκευτικό-τελετουργικό βίωμα, εφόσον οι τραγωδίες ήταν μέρος θρησκευτικών εορτών· και με την αλληλεπίδραση και αλληλεξάρτηση ατόμου και κοινωνικού συνόλου.

Ανακαλύπτοντας το αρχαίο ελληνικό θέατρο μέσα από το Κέντρο Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων Mathesis Facebook Twitter


— Ποια συμβουλή θα δίνατε στους νέους που θα μας διαβάσουν;

Δεν αγαπώ τις συμβουλές και τις παραινέσεις, γιατί υπονοούν ότι ο παραινών κατέχει κάποια ξεχωριστή σοφία ή πείρα, την οποία εγώ ασφαλώς δεν ισχυρίζομαι ότι διαθέτω. Αν όμως πρέπει οπωσδήποτε να δώσω μια συμβουλή στους νέους ανθρώπους, αυτή θα ήταν να αφοσιωθούν στην τέχνη, στην επιστήμη ή στο επάγγελμα που τους υπαγορεύουν οι κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους, χωρίς να ανησυχούν αν θα τους προσφέρει οικονομική εξασφάλιση ή κοινωνική επιφάνεια. Το ουσιώδες είναι να κάνει κάποιος τη δουλειά που πραγματικά αγαπάει· τα υπόλοιπα συνήθως έρχονται λίγο-πολύ μόνα τους.


— Πώς κρίνετε το επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σήμερα και ποιες είναι οι απορίες που ακούτε περισσότερο από τους φοιτητές σας;

Δεν θα πω κάτι πρωτότυπο, αν επισημάνω ότι η δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Κύπρο δέχεται, τις τελευταίες δεκαετίες, απαξιωτικές επιθέσεις, κυρίως από ανθρώπους που δεν έχουν σχέση μαζί της. Πρόκειται, δυστυχώς, για ένα είδος αντανακλαστικής αντίδρασης, που θα μπορούσε να συγκριθεί με την εξίσου αυτόματη συνήθεια να φορτώνουμε όλες τις κακοδαιμονίες μας στο απρόσωπο και αορίστως νοούμενο «κράτος». Είναι εδραία πεποίθησή μου ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα και στην Κύπρο στελεχώνεται, σε συντριπτικό ποσοστό, από καταρτισμένο, ικανότατο και ερευνητικά δραστήριο προσωπικό. Πολλά ελλαδικά και κυπριακά πανεπιστημιακά ιδρύματα κατατάσσονται σε αξιοπρεπείς θέσεις στους διεθνείς πίνακες αξιολόγησης, ενώ είναι γνωστό ότι σημαντικός αριθμός αποφοίτων τους ακολουθούν αξιοζήλευτη σταδιοδρομία—και όλα αυτά παρά τη χρόνια υποχρηματοδότηση και τις άλλες παθογένειες που χαρακτηρίζουν το εκπαιδευτικό σύστημα.


Όσον αφορά τις φοιτήτριες και τους φοιτητές μου στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, πρόκειται για ανθρώπους που διαθέτουν ήδη πτυχιακούς (ή και μεταπτυχιακούς) τίτλους σπουδών από συμβατικά πανεπιστήμια και έχουν εισέλθει προ πολλού στον επαγγελματικό στίβο. Κατά συνέπεια, οι ερωτήσεις τους δεν έχουν να κάνουν τόσο με τις προοπτικές της επαγγελματικής αποκατάστασής τους, όπως συχνά συμβαίνει με τους κατά τεκμήριο πολύ νεότερους φοιτητές των συμβατικών πανεπιστημίων. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριές μας έχουν επιλέξει συνειδητά να αφιερώσουν χρόνο και προσπάθεια στη σπουδή εξαιρετικά απαιτητικών επιστημονικών αντικειμένων. Συνήθως, λοιπόν, οι απορίες τους έχουν να κάνουν με εξειδικευμένες πτυχές των γνωστικών περιοχών που συγκροτούν το πεδίο των θεατρικών σπουδών. Πρέπει να πω ότι πάρα πολύ συχνά οι ερωτήσεις αυτές χαρακτηρίζονται από αξιοζήλευτη διεισδυτικότητα και οξυδέρκεια.

  

Δείτε ενδεικτικό βίντεο του μαθήματος:

 
Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ