«Αριστοφάνης Τώρα» - Η κωμωδία ανέλαβε το καρδιογράφημα της πτώσης

«Αριστοφάνης Τώρα» - Η κωμωδία ανέλαβε το καρδιογράφημα της πτώσης Facebook Twitter
1
Πώς ξεκίνησε η ιδέα της παράστασης;

Η γέννηση του εγχειρήματος εντοπίζεται στα γεγονότα του Συντάγματος. Βέβαια, υπάρχει και μια προσωπική μου προ-εκπαίδευση στα έργα του, χρόνια τώρα, σε πολλαπλά επίπεδα. Από τότε που άρχισα να ασχολούμαι με τον Αριστοφάνη, μεταφράζοντας στα είκοσί μου χρόνια, ως φοιτητής της Παντείου τότε, τις Εκκλησιάζουζες, αποκαλύφθηκε μπροστά μου ένα ανοιχτό σύμπαν – αυτό το έργο ήταν έκτοτε για μένα το ελληνικό Μαχαγκόνι. Οι αναφορές και οι αντιστοιχίες με την αποκαλούμενη «ελληνική κατάρα» που πρώτος θέτει ο Αριστοφάνης είναι ώρες-ώρες ανατριχιαστικές, όπως και ο τρόπος που ο ίδιος κατέγραψε την παρακμή, την αγωνία των πολέμων, την κατάρρευση της αθηναϊκής δόξας. Σάμπως να είχε αναλάβει η κωμωδία, σε τόσο κρίσιμες στιγμές, να κάνει το καρδιογράφημα της πτώσης. Επίσης, υπάρχει κάτι τρομερά πρωτοποριακό στα έργα του, καθώς οι παραβάσεις του, που είναι, προφανώς, προπομπός του μπρεχτικού έργου, σταματούσαν τη δράση και έθεταν κάθε λογής ζήτημα επί τάπητος, και μάλιστα ονομαστικά. Γι' αυτό και επιλέχτηκαν αυτές ως κατεξοχήν μέρος της παράστασης.

Γιατί, όμως, συνήθως υποτιμούν τις παραβάσεις, και τις αφήνουν σχεδόν πάντα απέξω;

Τις υποτιμάμε γιατί δεν ξέρουμε τι να τις κάνουμε μεταφραστικά και ερμηνευτικά. Αν μείνεις στο γράμμα κάθε παράβασης, μπορεί να μη σε αφορούν, αλλά σου αποκαλύπτονται διαφορετικά, αν βρεις τις αντιστοιχίες με το σήμερα. Για παράδειγμα, στους Αχαρνής ο Γεωργουσόπουλος (δηλαδή ο μεταφραστής Κ.Χ. Μύρης) βρήκε πολύ δυνατή αντιστοιχία με τον τρόπο που επίκειται να αναλάβουν οι ποιητές το πλάνο της οικονομικής ανάπτυξης. Κι αυτές οι αναλογίες ήταν, κατά παράδοξο τρόπο, εμφανείς και στους θεατές από τις διάφορες χώρες του εξωτερικού όπου έκανε περιοδεία η παράσταση. Στόχος μας σε αυτό το ενιαίο αριστοφανικό σχέδιο που ενώνει τα κείμενα του Γεωργουσόπουλου, τα χορικά της Λίνας Νικολακοπούλου και τον δικό μου λόγο ήταν να δείξουμε την καθολική γλώσσα του Αριστοφάνη μέσα από τη μουσική, να αποκαλύψουμε τον ήχο, τη μουσικότητα και τη μαγεία των λέξεων πέρα από το ίδιο το νόημα. Δες, για παράδειγμα, πώς μνημονεύεται σε μια παράβαση από τις Νεφέλες το φεγγάρι: «Όπως ερχόμασταν στην Αθήνα βγήκε το φεγγάρι και μας είπε ότι δεν το λαμβάνετε υπόψη, ενώ αυτό σας συμπαραστέκεται σε όλα». Αυτήν τη μουσικότητα ζήτησα από τα παιδιά να αναδείξουν ερμηνευτικά αντί να υποστηρίζουν ψυχολογικά το κείμενο, προβάλλοντας τα καθημερινά, δικά τους δεδομένα. Τους ζήτησα να φορέσουν συμβολικά μια μάσκα στο πρόσωπο –όπως συνέβαινε και στους Αρχαίους– και να φανταστούν πως είναι ένα χαμόγελο που πρόκειται να δει το θαύμα ή, μάλλον, όταν υπόσχεται το θαύμα.

Τι αγαπάς περισσότερο στον Αριστοφάνη;

Την υψηλή ποίηση. Και μια βαθιά πίστη στην αλήθεια που φαίνεται από το πόσο σκληρός μπορούσε να γίνει με τα περισσότερα θέματα: με τους ποιητές που ήταν τότε της μόδας, με την εκπαίδευση, την εξαγορά των δικαστών, τη βαθιά αίσθηση ότι πενία και πλούτος ήταν το ίδιο πράγμα, με την ανακάλυψη ενός ουτοπικού ιδανικού πολιτεύματος αλλά και μιας σκληρής κριτικής στην τότε πολιτική πραγματικότητα – κάτι πολύ απτό και φανερό στις Εκκλησιάζουσες. Ο Αριστοφάνης τα είχε δει κυριολεκτικά όλα και προφανώς αυτό συνέβη ακριβώς επειδή η κοινωνία του τα εμπεριείχε. Μόνο που αναγκάστηκε να «θυσιάσει» κάποιους σπουδαίους άνδρες, όπως ο Σωκράτης και ο Ευριπίδης. Προσωπικά, βέβαια, νομίζω ότι υπήρχε κρυφός έρωτας ανάμεσα στον Αριστοφάνη και τον Ευριπίδη – χαρακτηριστικό είναι το τέλος στις Νεφέλες, που είναι εντελώς «ευριπίδειο». Αλλά και στις Εκκλησιάζουσες υπάρχουν πέντε σειρές τόσο δυνατές, που ακούγονται σαν Ευριπίδης: «Βγες, λοιπόν, είσαι που μας έφερες ως εδώ και είσαι ο αρχηγός τους, και πες τους ένα ψέμα, φτάνει να φανεί καινούργιο».

Αυτή, όμως, δεν είναι η ουσία της τέχνης, το καινούργιο ψέμα;

Σίγουρα οι καλλιτέχνες παίζουμε πάντα με την ψευδαίσθηση, αλλά το θέμα είναι να καταφέρεις να πετύχεις την αλήθεια του πράγματος. Προσωπικά, είχα την ευτυχία να έχω δίπλα μου σε αυτό το εγχείρημα την Αγγελική Στελλάτου – διονυσιακός εγώ, απολλώνια εκείνη, γίνεται μεταξύ μας μια μείξη μαγική και όλα λειτουργούν υπέροχα. Μας αρέσει και στους δυο που δειγματίζουμε κάτι, που παρότι τόσο ποιητικό, δεν «φωνάζει». Αυτό που κυρίως όμως θυμίζει είναι ότι πριν από τρεις χιλιάδες χρόνια στο ίδιο χώμα έχουν γεννηθεί το θέατρο, η φιλία, η δημοκρατία και ο έρωτας.

Τι περιμένει ο Σταμάτης Κραουνάκης φέτος από την Επίδαυρο;

Χαίρομαι  που θα βρισκόμαστε στο μικρό θέατρο της Επιδαύρου που ταιριάζει απόλυτα στην κλίμακα της παράστασης. Ακόμα μεγαλύτερη χαρά έχω όμως με τους συνεργάτες μου, όπως ο βραβευμένος Έλληνας σκηνογράφος, που ζει και εργάζεται στο Λονδίνο, Τάκης Χατούπης (takis), και με τις δύο ημιδιαφανείς οθόνες, πάνω στις οποίες προβάλλονται τα εξαιρετικά δημιουργήματα του video designer Dick Straker, κορυφαίου συνεργάτη της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου.

Πιστεύεις στη λαϊκή ψυχή που κρύβεται στα έργα του Αριστοφάνη;

Μα, ακριβώς αυτό είναι ο Αριστοφάνης: ένα υπαίθριο λαϊκό μετωπικό θέαμα. Απόδειξη ότι δεν πρέπει ποτέ κανείς να υποτιμά το κοινό και ότι αν του δώσει κάτι σωστά, δεν υπάρχει περίπτωση να μην το πάρει. Ο κόσμος είναι σήμερα, όπως και τότε, βαθιά πληγωμένος. Και θέλει να ανέβει ψυχολογικά και πνευματικά, να νιώσει ανυψωμένος. Θεωρώ επομένως αυτήν τη στιγμή υποχρέωσή μου, μέσα από ένα σπουδαίο ποιητή, να του θυμίσω ότι αυτό το αίσθημα μάς χρειάζεται και το έχουμε ανάγκη.

=====

Αριστοφάνης Τώρα

Σταμάτης Κραουνάκης & Σπείρα Σπείρα

Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου

5 & 6 Ιουλίου

www.greekfestival.gr

Θέατρο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ