Άσκοπες προσπάθειες

Άσκοπες προσπάθειες Facebook Twitter
Intenso
1


 

Την Παρασκευή που πέρασε είδα στον Φούρνο τη Σουζάννα (2004) του Νορβηγού Γιον Φος, σε σκηνοθεσία της Λένας Φιλίπποβα. Εν είδει μονολόγου, η Σουζάννα, η γυναίκα του Χένρικ Ίψεν, σε τρεις ηλικιακές εκδοχές (η νεαρή ερωτευμένη, η διαψευσμένη παντρεμένη, μητέρα ενός επτάχρονου αγοριού, η γερασμένη που πενθεί μια ζωή απουσίας), αφήνεται στην αφήγηση της θλιβερής ζωής της δίπλα στον σπουδαίο συγγραφέα. Ο Ίψεν δεν υπάρχει στο έργο παρά μόνο ως ένα τέρας εγωισμού, αποκλειστικός υπαίτιος της δυστυχισμένης ζωής της συζύγου του. Η άλλη πλευρά του «μεγαλείου»: ο μεγάλος συγγραφέας ήταν ένας θλιβερός άνθρωπος.

Πρέπει να είναι δύσκολο να είσαι θεατρικός συγγραφέας στην πατρίδα του Ίψεν. Η φτωχή λογοτεχνική ιστορία μιας χώρας πάντα οδηγεί σε εθνικές καθηλώσεις και ο Φος, γαλουχημένος με τη νορβηγική περηφάνια για το μεγαλείο του Ίψεν και «συνάδελφός» του, μπορεί να ήθελε να εκφράσει με τη Σουζάννα κάποιου είδους αντίδραση στην καταπιεστική σκιά του «μεγάλου» του παρελθόντος. Και στην έξωθεν επιβεβλημένη διαρκή σύγκριση μαζί του.

Αλλά γιατί να πρέπει να αντιμετωπίσω τη μνησίκακη πρόθεση του Φος; Σπουδαία έργα προέρχονται συχνά από δημιουργούς με κρίσιμα ελλείμματα, σωματικά ή/και ψυχικά, από ανθρώπους που προκάλεσαν μεγάλη δυστυχία στους ανθρώπους του στενού τους περιβάλλοντος. Αυτό είναι γνωστό και, εν προκειμένω, με αφήνει εντελώς αδιάφορη. Τα ανυπέρβλητα προβλήματα που αντιμετωπίζουν πολλοί άνθρωποι δίπλα μας αυτή την εποχή καθιστούν μια σκηνική πρόταση σαν τη Σουζάννα εκτός τόπου και χρόνου.

Ήρθα στα ίσια μου νωρίς το επόμενο βράδυ, με την ενδιαφέρουσα σκηνική απόδοση του Ιnsenso του Δημητριάδη από τον Δαμιανό Κωνσταντινίδη στο θέατρο Πορεία. Ο σκηνοθέτης της ομάδας Angelus Novus (από τη Θεσσαλονίκη) ανέθεσε τον φλεγόμενο μονόλογο στον Αναστάση-Δημήτρη Ροϊλό, έναν νέο ηθοποιό του οποίου η πληρότητα της ερμηνείας (ως συνολική σκηνική παρουσία) εντυπωσιάζει. To ότι η Λίβια Σερπιέρι ερμηνεύεται από έναν (όμορφο) άνδρα φωτίζει σημεία του έργου που παρέμειναν αφανή στις άλλες δύο σκηνικές αναγνώσεις του έργου που είδαμε πέρσι, του Εμμανουήλ Κουτσουρέλη και του Μιχαήλ Μαρμαρινού. Αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους που αγαπώ το θέατρο του Δημητριάδη: τα έργα του είναι ανοιχτά σε διαφορετικές αναγνώσεις – είναι κείμενα που αγαπούν οι σκηνοθέτες γιατί επιβεβαιώνουν την έξοχη διατύπωση του Όσκαρ Γουάιλντ: «Αν το έργο ενός ανθρώπου είναι ευκολονόητο, η ερμηνεία είναι περιττή» (Ο κριτικός ως δημιουργός, εκδ. Στιγμή, 1984).

Στις 21:30, το Σάββατο, ωστόσο, μία ακόμη παράσταση μ’ έβαλε πάλι σε σκέψεις: το Τέλος του Παιχνιδιού του Μπέκετ στο Από Μηχανής Θέατρο σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη. Στην άδεια σκηνή ο Άκης Βλουτής υποδύεται τον «αφέντη» Xαμ (το καθηλωμένο –σ’ ένα ανάπηρο σώμα– πνεύμα) και ο Λιγνάδης τον «δούλο» Κλοβ (το αεικίνητο σώμα που υπηρετεί το πνεύμα). Υποκριτικώς και «ενεργειακώς» τίποτα δεν συνδέει τους δύο ηθοποιούς: ο κατά στιγμές στομφώδης «ρεαλισμός» του πρώτου ανακαλεί υποκριτικούς τρόπους παλιού Εθνικού και δεν επικοινωνεί με τη slapstic υποκριτική και τo gestus του Τσάρλι Τσάπλιν που μιμείται ο δεύτερος. Ο σκηνοθέτης δεν τοποθέτησε τους γονείς, τον Χαγκ και τη Νελ, σε κάδους απορριμμάτων κατά τη σύλληψη του Μπέκετ, αλλά σε κουτιά που μοιάζουν με τηλεφωνικούς θαλάμους ή γκισέ εισιτηρίων κινηματογράφου. Φορώντας καρτουνίστικες μάσκες-περούκες, οι δύο μικρότεροι ρόλοι δεν μπόρεσαν να μιλήσουν εκ μέρους των αναλώσιμων ανθρώπων για τη βαρβαρότητα των πολιτισμένων κοινωνιών μας και των «ηθικών αξιών» μας. Η συνολική σύλληψη και οι επιμέρους ερμηνείες δεν συγκρότησαν μια ικανοποιητική σκηνική πρόταση – σε βαθμό που άρχισα να αναρωτιέμαι μήπως η εποχή μας, η καθημερινή πραγματικότητα του 2013, έχει εξουθενώσει το πολύσημο σχόλιο του μπεκετικού μονόπρακτου.

Μπορεί, πάλι, να φταίει η άνοιξη που δεν συμπονά όσους κάνουν πως την αγνοούν, κλεισμένοι σε σκοτεινές αίθουσες. Ή μπορεί να φταίει η συνθήκη της συστηματικής παρακολούθησης παραστάσεων, που μειώνει τον ενθουσιασμό και αυξάνει τις απαιτήσεις μου. Ή πάλι μπορεί το πρόβλημα των πολλών αδιάφορων παραστάσεων που βλέπουμε στην Αθήνα να συνδέεται με την ευκολία που ο καθένας μπορεί πια να κάνει θέατρο σε αυτή την πόλη. Γιατί παρά την κρίση, ο αριθμός των παραστάσεων δεν μειώθηκε. Μειώθηκε, όμως, κι άλλο το κόστος των παραγωγών και εξ ανάγκης (αν και συνήθως παρουσιάζεται ως άποψη) επιβλήθηκε το «γυμνό», φτωχό θέατρο – εξού και ολοένα και συχνότερα οι παραστάσεις μοιάζουν μεταξύ τους.

Αυτό που δείχνουν να αγνοούν οι καλλιτέχνες του θεάτρου είναι ότι το γυμνό/φτωχό θέατρο απαιτεί σπουδαία κείμενα, τέλεια εκπαιδευμένους ηθοποιούς και λειτουργική σκηνοθεσία που να προτείνει, να φωτίζει, να απαντά στα γιατί και τα πώς. Ο πληθωρισμός στην αγορά του θεάτρου δεν αφορά μόνο το ανερμάτιστο πλήθος των παραστάσεων αλλά κυρίως τις πρακτικές του συνέπειες – ότι οι περισσότερες παραστάσεις δεν δικαιολογούν γιατί έγιναν, ποιες πραγματικές ανάγκες καλύπτουν. Κι αν ο κριτικός είναι γενικά αντιπαθής, ας τον συμπονέσουμε λίγο. Πολλά ανοιξιάτικα βράδια πήγαν χαμένα στη ζωή του.

Θέατρο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια