Bijoux de kant LAND: Η γνωστή θεατρική ομάδα δημιουργεί μια νέα ψηφιακή πλατφόρμα

Bijoux de kant LAND – «Mια χώρα, μια γη, ψηφιακή» Facebook Twitter
0

Όταν τον Μάρτιο του 2020 μας βρήκε όλους απροετοίμαστους και έκπληκτους η διεθνής κρίση που προέκυψε εξαιτίας ενός κορωνοϊού από την Κίνα, τα πρώτα «θύματα», μαζί με την εστίαση και τα μπαρ, ήταν τα θέατρα. Έκλεισαν τρεις μέρες πριν κλειστούμε και όλοι οι υπόλοιποι στα σπίτια μας. Ξαφνικά όχι μόνο έπρεπε να μάθουμε όλοι να ζούμε απομονωμένοι και έγκλειστοι και να επικοινωνούμε αποκλειστικά μέσα από τις οθόνες του υπολογιστή μας, αλλά έπρεπε και να αναζητήσουμε νέους τρόπους ψυχαγωγίας και θέασης μορφών τέχνης που μέχρι πρότινος είχαν την ανάγκη την παρουσία ζωντανού κοινού. Το να μεταλλαχτούν σε ψηφιακού τύπου τέχνη, πράγμα που φαινόταν αδιανόητο, αποδείχτηκε ότι ήταν η μόνη λύση.

Η γνωστή θεατρική ομάδα bijoux de kant αναγκάστηκε και αυτή να διακόψει όλες τις προγραμματισμένες της εργασίες. Ωστόσο, βιντεοσκοπημένες της παραστάσεις, όπως «Τα δάση στα γόνατα» του Άκη Δήμου, που είχε ανέβει στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, και η «Βασίλισσα των Ξωτικών» του Henry Purcell της Εναλλακτικής Σκηνής της Λυρικής Σκηνής, παίχτηκαν online. Για πολλούς όμως αυτό δεν ήταν θέατρο, δεν μπορούσε να αντικαταστήσει τη ζωντανή επαφή με το κοινό. Ανάμεσα σε αυτούς ήταν και ο σκηνοθέτης της ομάδας Γιάννης Σκουρλέτης αλλά και οι μόνιμοι συνεργάτες του. Το διάστημα που ακολούθησε, αποφάσισαν να βρουν άλλους τρόπους δημιουργικής χρήσης της ψηφιακής εικόνας και του διαδικτύου, πέρα από την έτοιμη, βιντεοσκοπημένη θεατρική παράσταση. Έτσι προέκυψε η ιδέα της bijoux de kant LAND.

Με αφορμή την επέτειο των 10 χρόνων της που η bijoux γιόρτασε το 2020, αποφάσισαν να εντρυφήσουν σ’αυτήν τη «νέα πραγματικότητα», σε αυτό που οι ίδιοι χαρακτηρίζουν «μια χώρα, μια γη, ψηφιακή». Ωστόσο μια μικρή θεατρική ομάδα δεν ήταν εύκολο να καλλιεργήσει τις αναγκαίες δεξιότητες ή ακόμα περισσότερο να έχει στη διάθεσή της πόρους, όπως ένας μεγάλος πολιτιστικός φορέας. Καθώς όμως δεν υπήρχε επιστροφή (και άλλη επιλογή) σε αυτή τους την απόφαση, προχώρησαν με δημιουργική και ευρηματική διάθεση, διερευνώντας πώς το σώμα, το βασικό εργαλείο επικοινωνίας της θεατρικής τέχνης, θα μπορούσε να ενταχθεί στην ψηφιακή του διάσταση. Σήμερα είναι πια σε θέση να εγκαινιάσουν μια ψηφιακή σκηνή νέου τύπου που μπορεί κανείς να την αναζητήσει στον υπολογιστή, στο κινητό ή στο τάμπλετ. Αυτή η ψηφιακή «χώρα» είναι η LAND, η ψηφιακή σκηνή της bijoux de kant, και θα φιλοξενεί πρωτότυπες δημιουργίες, αντλώντας υλικά από τον κόσμο του θεάτρου. Ελπίζοντας να δώσει απαντήσεις σε ερωτήματα όπως αν μπορούν να υπάρξουν το δραματικό κείμενο, το σώμα του ηθοποιού, η μουσική και η σκηνογραφία μέσα από τα ψηφιακά μέσα. Ποιες μεταμορφώσεις υφίσταται το νόημα μέσα από τον φακό μιας κάμερας; Ποιες συγκρούσεις δημιουργούνται ανάμεσα στο πολυμεσικό ψηφιακό περιβάλλον και τη νωπή φύση της θεατρικής πρακτικής; Ποια είναι τα όρια του «ζωντανού»;

Η πανδημία έδωσε στον Γιάννη Σκουρλέτη και την ομάδα του την ευκαιρία να αναστοχαστούν πάνω στη συμβιωτική σχέση με νέα μέσα και να αναζητήσουν τρόπους με τους οποίους το θέατρο θα συνυπάρξει με την τεχνολογία και την ψηφιοποιημένη εικόνα, όταν μάλιστα οι ακραίες συνθήκες, όπως αυτές που ζούμε στους καιρούς μας, το επιβάλλουν.

Η LAND θα αποτελέσει το πεδίο διερεύνησης όλων των παραπάνω ερωτημάτων και όσων θα προκύψουν στη διαδρομή. Φυσικά δεν πρόκειται να υποκαταστήσει το θέατρο και τις ζωντανές παραστάσεις με κοινό. Το θέατρο, ο χορός, η όπερα, η μουσική άντεξαν τις «δοκιμασίες» της ηχογράφησης, της ομιλούσας εικόνας και της τηλεόρασης, αντάλλαξαν περιεχόμενο και συνεργάστηκαν μεταξύ τους θαυμάσια. Η πανδημία έδωσε στον Γιάννη Σκουρλέτη και την ομάδα του την ευκαιρία να αναστοχαστούν πάνω στη συμβιωτική σχέση με νέα μέσα και να αναζητήσουν τρόπους με τους οποίους το θέατρο θα συνυπάρξει με την τεχνολογία και την ψηφιοποιημένη εικόνα, όταν μάλιστα οι ακραίες συνθήκες, όπως αυτές που ζούμε στους καιρούς μας, το επιβάλλουν.

Bijoux de kant LAND – «Mια χώρα, μια γη, ψηφιακή» Facebook Twitter
Οι 7 θάνατοι της Αντώνας | Bijoux de kant

Το πρώτο έργο το οποίο παρουσίασαν με κοινό στο πλαίσιο του «Πολιτισμός είναι η Αθήνα», με την υποστήριξη του Athens Culture Net στη Νύχτα Πολιτισμού 2021 του Δήμου Αθηναίων στο Ρομάντσο, ήταν «Οι 7 θάνατοι της Αντώνας», μια συρραφή των μονολόγων της Αντώνας, ενός χαρακτήρα της Γλυκερίας Μπασδέκη από το θεατρικό έργο «Αμάραντα», που παρουσιάστηκε στο Faust το 2017. Μια προβολή-καλλιτεχνική δράση που συνδυάζει τη video art και τη θεατρική παράσταση, η «Αντώνα» επανέρχεται για να αφηγηθεί για άλλη μια φορά την ιστορία της. Η πριμαντόνα των μπουλουκιών του περασμένου αιώνα ξεδιπλώνει μια ζωή γεμάτη θεατρικές εμπειρίες και παράδοξα φαινόμενα. Στον ρόλο της Αντώνας η Μπέτυ Βακαλίδου, πιο ώριμη από τη θεατρική παράσταση, σε μια κινηματογραφημένη εκδοχή μαγικού ρεαλισμού και ευφάνταστης εικαστικότητας, με την καθοριστική συμβολή του εικαστικού-σκηνογράφου Κωνσταντίνου Σκουρλέτη.

Το αποτέλεσμα αποτέλεσε ευφρόσυνη έκπληξη για όλους όσοι παραβρεθήκαμε στην πρώτη παρουσίασή του. Με το αναγνωρίσιμο ελληνοκεντρικό περιβάλλον και σε αναζήτηση μιας ξεχασμένης και πεθαμένης Ελλάδας, το κείμενο, η σκηνογραφία και οι ήχοι της μουσικής εκτέλεσης του Βασίλη Ζιάκα αποδείχτηκαν ένα ιδιαίτερα πετυχημένο πάντρεμα της γλώσσας του θεάτρου και της ψηφιακής εικόνας. Απέδειξε ότι αξίζει να συνεχίσουν να πειραματίζονται και να δραστηριοποιούνται ψηφιακά. Όπως εξηγεί ο σκηνοθέτης, «η ιδέα των in-between παραστάσεων μάς έχει γοητεύσει. Οι έννοιες της παροντικότητας και της επιτελεστικότητας αποτελούν το νοηματικό δίπολο το οποίο τροφοδοτεί τη σκέψη μας. Οι in-between παραστάσεις αμφιταλαντεύονται ανάμεσα στην οπτικοακουστική δημιουργία και τις ζωντανές τέχνες». Στα όρια μεταξύ κινηματογράφου και θεατρικής πράξης, οι «7 θάνατοι της Αντώνας» θα είναι πλέον διαθέσιμοι online δωρεάν για έναν μήνα στη LAND.

Bijoux de kant LAND – «Mια χώρα, μια γη, ψηφιακή» Facebook Twitter
Ερωτόκριτος | Bijoux de kant

Διαθέσιμος θα είναι επίσης ο «Ερωτόκριτος travel/στη γη της ομοιοκαταληξίας» σε κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη και μουσική του Πάνου Ηλιόπουλου, με ερμηνευτές τους Δέσποινα Σαραφείδου, Δημήτρη Καραμπέτση και την Ελεάννα Κωνσταντά στο τραγούδι.

Θα ακολουθήσει η ψηφιακή εκδοχή του «Αχ! / (ξανα)διαβάζοντας την Κερένια Κούκλα του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου», επίσης της Γλυκερίας Μπασδέκη, που είναι βασισμένο στο μυθιστόρημα του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου. Δεν πρόκειται για βιντεοσκόπηση παλιότερής τους παράστασης αλλά για μια νέα ανάγνωση. Παίζουν νέοι ηθοποιοί όπως η Μαρία Παπαδάκη, που συμμετείχε στον «Αχιλλέα», την παράσταση που παρουσίασαν στο πρόγραμμα 2021 του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός», η Μαρία Νεφέλη Δούκα, ο Δημήτρης Τσιγκριμάνης και ο Αντώνης Αντωνόπουλος.

Bijoux de kant LAND – «Mια χώρα, μια γη, ψηφιακή» Facebook Twitter
Αχ! / (ξανα)διαβάζοντας την Κερένια Κούκλα του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου | Bijoux de kant | Φωτο: Δημήτρης Τσιγκριμάνης

Παράλληλα, ετοιμάζεται η παράσταση «Τα πεθαμένα αγόρια», σειρά μονολόγων αγοριών από παραστάσεις της bijoux, όπως του Μάρκο και του Ζλάταν από το «Ραμόνα travel», του Αλέκου, του Αντώνη και του Μίλτου από το «Στέλλα travel», του Νίκου και της Κερένιας Κούκλας από το «Αχ!», του Λεφτέρη από το «Μπολιβάρ», του Μέμου από τα «Αμάραντα». Τα αγόρια θα ενσαρκώνουν ο Ιωάννης Αθανασόπουλος, ο Ντένης Μακρής, ο Γιώργος Καφετζόπουλος, ο Κρις Ραντάνοφ, ο Χάρης Αττώνης, ο Δημήτρης Τσιγκριμάνης, ο Αντώνης Χρήστου και ο Αλέξανδρος Σκουρλέτης.

Να σημειώσουμε ότι μπορεί κανείς να δει δωρεάν στην GNO TV της Εθνικής Λυρικής Σκηνής το οπτικοακουστικό αφήγημα σε συνεργασία με τον αρχιμουσικό Μάρκελλο Χρυσικόπουλο «Μια βοσκοπούλα αγάπησα - Αναμνήσεις μιας μουσικής αποστολής στην Ελλάδα του 1875 του Λουί-Αλμπέρ Μπουργκώ-Ντυκουντραί», ενώ σύντομα θα αναμεταδοθεί από το ραδιόφωνο της ΕΡΤ, στο πλαίσιο της πρόσκλησης για τη δημιουργία νέων θεατρικών έργων για το ραδιόφωνο, η πρώτη παρουσίαση του θεατρικού μονολόγου του Άκη Δήμου «Η Λούσυ Πέρλα ξανά κοντά σας» με τραγούδια της Χαρούλας Τσαλπαρά και τη Μαρία Πανουργία στον ομώνυμο ρόλο.

Bijoux de kant LAND – «Mια χώρα, μια γη, ψηφιακή» Facebook Twitter
Τα πεθαμένα αγόρια | Bijoux de kant

BIJOUX DE KANT | Performing Arts Non Profit Company

Website, LAND, FacebookInstagram

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ