Διονύσης Καψάλης: Διαθήκη -25 Μαρτίου 1616

Διονύσης Καψάλης: Διαθήκη -25 Μαρτίου 1616 Facebook Twitter
0

Για να τιμήσουν την σημερινή επέτειο, οι Εκδόσεις Άγρα και ο Διονύσης Καψάλης τύπωσαν εκτός εμπορίου αυτό το κείμενο.

Διονύσης Καψάλης: Διαθήκη -25 Μαρτίου 1616 Facebook Twitter

 

 

Γραφή νοτάριου ή δικηγόρου

σε τρία φύλλα folio, γραμμένα 

μόνο στη μια όψη, κι από κάτω,

σε κάθε μια σελίδα, η υπογραφή του

αδιαμφισβήτητη, όπως κι οι λέξεις 

By me, από εμένα: Wiliam Shakespeare.

Το είχα ξαναδεί πολλές φορές

αυτό το έγγραφο, μεταγραμμένο

ή σε facsimile∙ δεν είναι λίγο

να σώζεται ολόκληρη η διαθήκη

του ανθρώπου που έγραψε τον Ληρ, τον Άμλετ,

την Τρικυμία, τ’ Όνειρο, τον Μάκβε,

ή τα Σονέτα του – και μόνο αυτά

θα έφταναν και με το παραπάνω, 

θα γέμιζε η ζωή μας θαυμασμό.

Ναι, τη διαθήκη του την ήξερα,

την είχα μελετήσει κι είχα δει

σε ποιούς μοιράζει τα υπάρχοντα του

ο Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, ένα μόλις μήνα

πριν απ’ το θάνατο του: στη μεγάλη 

κόρη του, τη Σουζάνα, πρώτα απ’ όλους

(ελλείψει πρωτοτόκου γιού: ο Χάμνετ

είχε πεθάνει απ’ το ενενήντα έξι),

στην εγγονή του Ελισάβετ Χωλ,

στην άλλη κόρη, τη μικρή, την Τζούντιθ,

στην αδερφή του και τους ανιψιούς του,

στους φίλους του και στους φτωχούς του 

Στράφορντ∙

και στη γυναίκα του Ανν Χάθαγουευ

το δεύτερο καλύτερο κρεβάτι

με την επίπλωση του: το κρεβάτι 

που πλάγιαζε μαζί της όσο ζούσε

(και όχι, όπως σχολιάζουν κάποιοι

σκανδαλισμένοι ανόητοι, επειδή

ήταν τάχα μισογύνης). Πάντως 

για όλους μεριμνά, όλους φροντίζει,

σ’ όλους αφήνει κάτι ο γλυκός

κύκνος του Αίηβον λίγο πριν σωπάσει

για πάντα.

                   Ασφαλώς την ήξερα, 

την είχα μελετήσει αναδιφώντας 

τη νύχτα τις σελίδες κάποιου τόμου.

Όμως τη μέρα εκείνη στο Λονδίνο,

αργοπορώντας σε μιάν έκθεση

για τη ζωή του Σαίξπηρ – θες που πρώτη

φορά έβλεπα το πρωτότυπο,

θες κάποιος άλλος λόγος, αφανής

(αν όχι ο δύσκολος καιρός, τα χρόνια

που βάρυναν επάνω μου), ή κάτι

στης μέρας το ύφος, με σταμάτησαν

κι έμεινα εκεί διαβάζοντας για ώρα.

Μια φυλαγμένη μέσα μου πληγή

ή μια συγκίνηση που τόσα χρόνια

την κουβαλούσα ανέκφραστη και τώρα

μπροστά σ’ εκείνο το έγγραφο ξεσπούσε,

με θέλησε να σκύβω δακρυσμένος 

επάνω από τη γυάλινη προθήκη

και να διαβάζω πάλι τη διαθήκη 

σαν να την έβλεπα πρώτη φορά

Εις το όνομα του Κυρίου, αμήν.

Εγώ ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ, απ’ το Στράφορντ

της επαρχίας Ουώρικ, gentleman.

Αυτό κυρίως, gentleman, και τ’ άλλα

έπονται: ναι, μερίμνησε για όλους.

 

Το ουσιώδες, θα μου πείτε, είναι άλλο:

ότι έχουμε τον Ληρ, τον Άμλετ, τον Οθέλλο,

την Τρικυμία, τ’ Όνειρο, τον Μάκβεθ 

και τα Σονέτα: τι μας ενδιαφέρει 

τι γράφει στη διαθήκη του, σε ποιόν

αφήνει το αργυρό του κύπελλο,

το δεύτερο καλύτερο κρεβάτι

ή το σπαθί του∙ αφήνω πια που τόσοι

(κι ανάμεσα τους, πες, δυό σοβαροί)

αμφισβητούν αν πράγματι υπήρξε

ο Ουίλλιαμ Σαίξπηρ και δεν ήταν κάποιος

σπουδαίος ευγενής, Κόμης ή Λόρδος,

που έγραψε τα έργα και ζητώντας

να μείνει άγνωστος συνέλαβε

αυτή τη λαμπερή ψευδωνυμία

ή κρύφτηκε πίσω από τ’ όνομα 

ενός επαρχιώτη θεατρίνου,

ενός κακόμοιριου από το Στράτφορντ,

που προφανώς δεν είχε την παιδεία

ή το ταλέντο (που είναι απ’ τον Θεό)

να γράψει τέτοια έργα.

                                    Μιά, ωστόσο 

μιά λεπτομέρεια σ΄όλη τη διαθήκη,

αυτή και μόνο ήταν αρκετή

να τ’ αναιρέσει όλα, να σαρώσει

το ανούσιο κατασκεύασμα του φθόνου

και της μικροψυχίας – και σ’ αυτή 

τη λεπτομέρεια συγκεντρώθηκε

όλη η συγκίνηση μου: ήταν η μνεία,

ανάμεσα στους άλλους κληρονόμους,

του ονόματος των φίλων του και στο Globe,

που πρώτη μου φορά την πρόσεχα:

οι εταίροι μου John Heminges, Richard Burbage,

Henry Condell, να λάβουν ο καθένας

σελίνια είκοσιέξι κι οκτώ πένες 

για ν’ αγοράσουν ένα δαχτυλίδι.

 

Ναι, ήταν αρκετή εκείνη η μνεία

για να στηθεί μπροστά μου, όπως θα ‘ταν,

στα μάτια μου και στη σκηνή του κόσμου,

όλο το πηγαινέλα της ζωής:

τα θέατρα και οι αρκτομαχίες,

το ξύλινο οικοδόμημα της Σφαίρας,

το πλήθος που συνέρεε, οι κράχτες,

οι βλοσυροί Πουριτανοί, οι πόρνες,

οι αυλικοί και οι πορτοφολάδες,

οι λασπωμένοι δρόμοι, οι αποβάθρες,

οι ύβρεις κι οι φωνές των γονδολιέρων,

οι βάρκες που κυλούσαν πάνω-κάτω

στον Τάμεση που μύριζε κατράμι

κι ανθρώπινες ακαθαρσίες –όλα 

ξανάζησαν για μια στιγμή μπροστά μου

χάρη στη μνεία εκείνων των τριών

φίλων και συνεταίρων του στο Globe,

Henry Condell, John Heminges, Richard

Burbage.

 

Όπως το βλέπω εγώ, το ουσιώδες,

το ουσιώδες και το θαυμαστό,

είναι ότι υπήρξε αυτός ο άνθρωπος,

ότι περπάτησε στους ίδιους δρόμους,

κάτω απ’ τον ίδιον ουρανό, και είδε

τον Τάμεση που αέναος κυλούσε

στην ταραχή των ανθρωπίνων κι όπως είναι

το θαύμα της ζωής μας που διαβαίνει,

ίδια για όλους κι όμως άλλη πάντα,

στο μεγαλείο της και στην οδύνη, 

στο δόξα και τη ματαιότητα της.

Το ουσιώδες και το θαυμαστό,

όπως το βλέπω εγώ κι όπως το είδα

την κρύα εκείνη μέρα στο Λονδίνο,

που περπατώντας ώρες ξαναζούσα

μέρη που τα θυμόμουνα και άλλα 

καινούργια, μαγαζιά, δρόμους, ανθρώπους- 

το ουσιώδες είναι ότι υπήρξε 

ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ, γιατί αυτός εδώ

ο κόσμος, ο δικός μας, όπως είναι

ακόρεστος στον πόνο και το δάκρυ,

μπορεί να πλάσει κάποτε ταλέντα

σαν τον φτωχό ετούτο θεατρίνο

από το Στράτφορντ∙ και το ουσιώδες

είναι οι δύο από τους τρεις εταίρους

που ονομάζονται μες στη διαθήκη,

ο Χέμινγκς κι ο Κοντέλλ (γιατί ο Μπέρμπετζ

είχε πεθάνει απ’ το δεκαεννιά),

φορώντας ένα δαχτυλίδι πένθους

στον μέσο τους, όπως συνηθιζόταν,

θα φρόντιζαν μετά να εκδοθούν

σε σχήμα folio όλα τα έργα

του συνεταίρου κι ακριβού τους φίλου

Guiliamus filius Johannes Shakspere,

όπως τον μνημονεύει η βάπτιση του. 

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ