Ερημισμός ή συμβιβασμός

Ερημισμός ή συμβιβασμός Facebook Twitter
A CLUE Επιδιώκω την απόλυτη ροή, όλα να εξηγούνται βάσει ενός στοιχείου. Κάθε ήρωας έχει ένα βασικό ερώτημα σ’ όλο το έργο και κάθε λέξη που λέει και κάθε του κίνηση αναφέρονται σ’ αυτό.
0

«Παλιά έβλεπα πολύ σινεμά και για σκηνοθέτης στον κινηματογράφο πήγαινα. Γι' αυτό και από τη φιλολογία συνέχισα στη Σχολή Σταυράκου. Ήρθαν όμως τα πράγματα κάπως, και βρέθηκα να ασχολούμαι μόνο με το θέατρο. Πρώτα ανέλαβα βοηθός του Καλογρίδηαπό το 1999 έως το 2001, μετά ήμουν βοηθός του Λευτέρη Βογιατζή στο Λαχταρώ, και λίγο στο Καθαροί πια. Σκηνοθέτησα την πρώτη μου παράσταση το 2005, το έργο του Σκωτσέζου Γκάρι Όουεν Ο κόσμος στο βυθόστις Δοκιμές του θεάτρου Αμόρε» λέει ο 32χρονος σκηνοθέτης λίγες μέρες πριν την πρεμιέρα των Βρικολάκων στο Σχολείον. Πέρσι έκανε στον Εξώστη, πάλι στο Αμόρε, το Οι Άγριοι ή ο Άνδρας με τα θλιμμένα μάτια και το χειμώνα που πέρασε τον Ιμπίτου Ζαρί στο Θεατρικό Εργαστήρι του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Το Μάιο του 2008 σκηνοθέτησε τον Τροβατόρεστο Bios με πέντε όργανα και τους τραγουδιστές στα τρία μέτρα, «ένα περίεργο μείγμα αμηχανίας και επιδεξιότητας» λέει o ίδιος, που συζητήθηκε γιατί έδειξε τη δυναμική της ερμηνείας της όπερας εκτός του συμβατικού χώρου και τρόπου.

Έπειτα από μονοσέλιδη πρόταση με πέντε έργα που κατέθεσε στο Φεστιβάλ Αθηνών, οΓιώργος Λούκος επέλεξε τους Βρικόλακες. «Ήθελα να κάνω τους Βρικόλακες πρώτα απ' όλα γιατί είναι τέλειο έργο, ένα αριστούργημα. Με συγκινούσε από παλιά το δράμα του Όσβαλντ. Αργότερα αναγνώρισα άλλα χαρακτηριστικά της δραματουργίας: Τον κωμικό τρόπο που έχει γράψει τον πάστορα και τον Ένγκστραντ, την ειρωνεία με την οποία αντιμετωπίζει τα πρόσωπα. Ας πούμε, ενώ βάζει την κυρία Άλβινγκνα λέει στην αρχή ότι θέλει την ελευθερία της, να ζήσει εκτός κανόνων, στο τέλος τη φέρνει αντιμέτωπη μ' ένα τρομερό δίλημμα που δεν απαντιέται: Αν είναι σωστό να σκοτώνουμε το παιδί μας όταν βασανίζεται ή όχι. Έπειτα, ενώ φαίνεται τόσο συμπαγής η μορφή του, ένα ρεαλιστικό δράμα, νομίζω ότι ο Ίψεν παίζει με τα είδη: την κομεντί, το δράμα, το δικαστικό δράμα, τους αγώνες λόγου της τραγωδίας, το γκροτέσκ. Οι διαφοροποιήσεις είναι ευδιάκριτες όχι μόνο σε επίπεδο συγγραφικής διάθεσης αλλά και γραφής. Πιστεύω δηλαδή ότι ο Ίψεν, ακολουθώντας φαινομενικά τη σύμβαση του τρίπρακτου δράματος, δεν χάνει ευκαιρία να την υπονομεύσει. Ίσως γι' αυτό οι Βρικόλακες έχουν κατηγορηθεί κατά το παρελθόν για «τρύπες» και κενά».

Λέει ότι στην παράσταση εστίασε στο θέμα της θρησκείας, της ανάγκης να πιστέψουμε σε κάτι. «Το έργο προέρχεται και προβάλλει την προτεσταντική κουλτούρα. Ο προτεσταντισμός είναι η κατεξοχήν θρησκεία που βάζει κανόνες στην καθημερινή ζωή. Γι' αυτό και το πυρηνικό ζήτημα που θίγεται είναι, νομίζω, τι γίνεται με το προσωπικό αίτημα της ελευθερίας και πώς περιορίζεται ή και αναιρείται μέσα στην κοινωνική συνθήκη. Είναι χαρακτηριστικό αυτό που λέει σε κάποιο σημείο ο πάστορας: «Άλλο τι πιστεύουμε μέσα στο σπίτι μας κι άλλο όταν ανοίγουμε τα παράθυρα». Μπορεί τελικά να ελευθερωθεί κάποιος από τους κανόνες όταν εξακολουθεί να ζει μέσα στο πλαίσιο της κοινότητας; Ιδανική λύση δεν υπάρχει, κι αν φτάσεις το ζήτημα στα άκρα του, προκύπτει το εξής δίλημμα: ερημισμός ή συμβιβασμός».

Γι' αυτό αποφάσισαν με τη σκηνογράφο Μαγιού Τρικεριώτη το σκηνικό της παράστασης να θυμίζει εκκλησία δυτικού τύπου και δικαστήριο. Οι θεατές θα κάθονται από τη μία και από την άλλη πλευρά και η δράση θα εξελίσσεται στη μέση. «Χρησιμοποιούμε στοιχεία των θρησκευτικών λειτουργιών που ευημερούν στις ΗΠΑ, με τους ιεραπόστολους που κάνουν την κατήχηση σόου. Τα πρόσωπα, με τις σχετικές προσθαφαιρέσεις, είναι σημερινοί άνθρωποι και σε μεγάλο μέρος της παράστασης απευθύνονται στο κοινό. Επιδιώκω την απόλυτη ροή, όλα να εξηγούνται βάσει ενός στοιχείου. Κάθε ήρωας έχει ένα βασικό ερώτημα, ένα βασικό θέλω, σ' όλο το έργο, και κάθε λέξη που λέει και κάθε του κίνηση αναφέρονται σ' αυτό».

Δεν ξέρει την απάντηση στο ερώτημα αν υπάρχουν όρια στην ερμηνεία ενός κλασικού έργου. «Σίγουρα η δομή του πρωτοτύπου είναι η ταυτότητά του, άρα αν επέμβεις πάνω της το έργο δεν είναι το ίδιο. Από την άλλη, αυτή η διαδικασία μόνο μπορεί να αποδειχθεί πολύ γόνιμη -επιπλέον έως ένα βαθμό επιβάλλεται από τις ίδιες τις εξελίξεις στον τρόπο ζωής μας. Χρειάζεσαι δηλαδή ένα άλλο σύστημα για να αφηγηθείς την παλιά ιστορία. Ένας τρόπος είναι να παίξεις με τα είδη, λ.χ. να παρουσιάσεις ένα δράμα σαν παρωδία. Σε κάθε περίπτωση η ιστορία πρέπει να είναι αναγνωρίσιμη ώστε να μπορεί να λειτουργήσει η κόντρα με τα καινούργια στοιχεία της ανάγνωσης» λέει.

Προσπαθώντας να διακρίνουμε γενιές στην ελληνική θεατρική σκηνή, μου λέει ότι δεν βλέπει να υπάρχουν γενιές με συγκεκριμένη ταυτότητα. «Η δική μου σίγουρα δεν έχει κι αυτό είναι νομίζω συνέπεια του γεγονότος ότι δεν υπάρχουν σχολές με ποιότητα και κύρος που να συντηρούν κάποιου είδους διαδοχή από τη μια γενιά στην άλλη, όπως λ.χ. συμβαίνει στηΓερμανία. Εδώ ο νέος σκηνοθέτης προσπαθεί πρώτα να αναπτύξει πολύ έντονα ένα προσωπικό του στοιχείο και να το δείξει προς τα έξω, αρχικά πολύ άγαρμπα. Ε, ναι, υπάρχει πολύ «ατεχνίλα» στην Ελλάδα, η οποία είναι καταρχάς ενδιαφέρουσα, αλλά πρέπει να οργανωθεί, να κωδικοποιηθεί για να μπορέσει να επικοινωνηθεί το έργο. Εμένα, ας πούμε, μου λείπουν πολλές γνώσεις οργάνωσης μιας παράστασης, πρακτικά πράγματα που έπρεπε να είχα διδαχθεί. Όσο για τους παλαιότερους, αναγνωρισμένους σκηνοθέτες, καθένας έχει τον τρόπο του, αλλά όχι σφαιρική πρόταση που να μπορεί να βασιστεί ο νεότερος. Υπάρχουν παραστάσεις που με γοήτευσαν, αλλά που μου άνοιξαν τα μάτια, όχι».

Παρ' ότι ήθελε να ασχοληθεί με τον κινηματογράφο, δεν του αρέσει να συνδυάζει τους δύο κώδικες. «Μισώ το βίντεο στις παραστάσεις. Δεν μου αρέσει καθόλου το κινηματογραφικό παίξιμο. Δεν μ' ενδιαφέρει καθόλου η ψευδαίσθηση, η αληθοφάνεια. Προσπαθώ να διώχνω από το μυαλό μου την οποιαδήποτε σχέση γιατί στο θεάτρο αυτό που μ' ενδιαφέρει είναι ο μη ρεαλισμός του. Όπως και να το κάνουμε μπαίνεις σε μία τελετή όταν κάθεσαι για να δεις μια παράσταση».

Ο Έκτωρ Λυγίζος το χειμώνα θα ασχοληθεί με δύο έργα: ένα καινούργιο ιρλανδέζικο έργο του Έντα Γουόλς που έχει τίτλο Η φάρσα της οδού Γουόλγορθ, μια γκροτέσκ φάρσα με πολλές αναφορές στον Λαμπίς στο Από Μηχανής θέατρο (που ανέλαβε πια ο Άκης Βλουτής) και τις Ευτυχισμένες μέρες του Μπέκετ με τη Μίνα Αδαμάκη στο θέατρο Χώρα. «Αισθάνομαι ευλογήμενος που ασχολούμαι με το θέατρο και τα ζητήματά του, παρ' ότι υπάρχουν άλλες δουλειές που δίνουν μια άλλη ασφάλεια και κανονικότητα, ώρες ώρες ζηλευτή» καταλήγει.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ