Η δημοφιλέστερη ίσως αρχαία ελληνική τραγωδία διαχρονικά, αλλά και διεθνώς στη σύγχρονη εποχή, μια και τα θέματα που θίγει δεν έχουν πάψει να απασχολούν τους ανθρώπους από το 415 π.Χ. που πρωτοπαρουσιάστηκε στα Μεγάλα Διονύσια μέχρι σήμερα, οι Τρωάδες του Ευριπίδη, επιστρέφει με ένα νέο ανέβασμά της στα φετινά Επιδαύρια. Το έργο-καταγγελία, εμμέσως πλην σαφώς, του μεγάλου τραγικού ποιητή για την εξόντωση του πληθυσμού της ανυπότακτης Μύλου από τους Αθηναίους το 416 π.Χ. αναφέρεται στην ιστορία της άλωσης της Τροίας και στους εξευτελισμούς που υπέστησαν από τους Αχαιούς οι γυναίκες της Τροίας με φόντο τα συντρίμμια της πόλης τους. Η βασίλισσα Εκάβη που έχασε τον άντρα της και τους γιους της, και στη διάρκεια του έργου θα μάθει ότι θα χάσει και τον εγγονό της, η Ανδρομάχη που της μέλλεται να ακολουθήσει τον Νεοπτόλεμο, τον δολοφόνο του άντρα της, η Κασσάνδρα που προφητεύει το τραγικό μέλλον του Αγαμέμνονα, τον οποίο και αναγκάζεται να ακολουθήσει, η Ελένη και ο Μενέλαος, το ζευγάρι που χρεώθηκε την εκστρατεία των Ελλήνων στο Ίλιον, είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της πολυεπίπεδης και σπαραχτικής τραγωδίας που καθρεφτίζει την ανθρώπινη καταισχύνη σε κάθε εποχή.
Ο συνθέτης και σκηνοθέτης Θοδωρής Αμπαζής, καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, αποπειράται να προσεγγίσει το μεγαλειώδες αυτό έργο όχι απαραίτητα ως μια αντιπολεμική κραυγή αλλά ως την υπέρβαση παντός ορίου στη διαχείριση κρίσεων εκ μέρους των διαχειριστών, δηλαδή των νικητών. Σαν το ξεκίνημα μιας εποχής όπου νικημένοι και νικητές –μελλοντικοί ηττημένοι και οι ίδιοι μέσα από τη θεϊκή τιμωρία που τους περιμένει για την ύβρη που έχουν διαπράξει– στην ουσία ακολουθούν την ίδια τραγική μοίρα της ανθρώπινής τους θνητότητας. Σε αυτήν τη σύγχρονη ανάγνωση των Τρωάδων, στην οποία θα αξιοποιηθεί η μουσικότητα του λόγου, δεκατέσσερις ηθοποιοί θα συνυπάρξουν στην ορχήστρα της Επιδαύρου με τριάντα δύο μουσικούς. Να σημειώσουμε ότι η παράσταση σηματοδοτεί την πρώτη εμφάνιση της σπουδαίας ηθοποιού Άννας Κοκκίνου στο αρχαίο θέατρο στον ρόλο της Εκάβης, ενώ θα ακούγεται και η φωνή του Μιχαήλ Μαρμαρινού ηχογραφημένου ως Ποσειδώνα.
[Από τον Χρήστο Παρίδη για το τεύχος 341 της LiFO]
σχόλια