Το «Φαγητό» που τέρπει ηθοποιούς και κοινό

Το φαγητό Facebook Twitter
Ξεκινάει μια αντίστροφη μέτρηση σε σχέση με τους δύο άντρες και ξαφνικά αποκαλύπτεται αυτό που υποπτευόμασταν από την πρώτη στιγμή. Φωτ.: Γ. Στριφτάρης
0

Η ίδια η ποιήτρια Μαρία Λαϊνά, που έγραψε καμιά εικοσαριά χρόνια πριν το κείμενο, δεν είχε φανταστεί ποτέ ότι θα μπορούσε να γίνει θεατρική παράσταση, όπως έχει πει σε συνέντευξή της, αλλά κάμφθηκε από τον νεαρό ηθοποιό και σκηνοθέτη Δημήτρη Λιόλιο, ο οποίος αφέθηκε ολοκληρωτικά στη γοητεία του. Και μάλλον είχε δίκιο. Τόσο η σκηνοθετική του προσέγγιση όσο και η προσωπική του ερμηνεία κυοφορούνται από μια ψύχραιμη και εξημερωμένη εμμονή με το έργο, τις λέξεις, τα κρυμμένα του νοήματα. Αυτό καταλαβαίνει κανείς αν παρακολουθήσει την παράσταση «Το φαγητό» στο ΠΛΥΦΑ, έναν χώρο που τα τελευταία χρόνια φιλοξενεί νεανικές ομάδες. Ένας πρώην βιομηχανικός χώρος, μια παροπλισμένη κλωστοϋφαντουργία, η οποία με το που μπαίνεις σε υποβάλλει σε μια σχεδόν μυστηριακή διάθεση. Αυτό συνέβη και με την παράσταση του έργου της Λαϊνά.

Η σκηνή είναι σχεδόν γυμνή, με ελάχιστα έπιπλα να συνθέτουν το σκηνικό και τους φθαρμένους παλιούς τοίχους να σε στοιχειώνουν. Μια πολυθρόνα, δύο καρέκλες, ένας πάγκος που μοιάζει σαν να είναι καλυμμένος με πράσινη βλέννα (στην πορεία το κείμενο αναφέρεται στη σχέση του ανθρώπου με το πράσινο χρώμα) και σχηματίζει ένα «π», μόνο που η επιφάνειά του σπάει στα δύο και τα δύο τμήματα δεν συναντιούνται. Δύο νέοι άντρες, ο ένας ντυμένος με κοστούμι σε αποχρώσεις επίσης του πράσινου, χωρίς πουκάμισο αλλά με γιλέκο, και ο άλλος ντυμένος πιο καθημερινά, στις ίδιες αποχρώσεις. Η εμφάνισή τους δεν παραπέμπει σε κάποια ταυτότητα, δεν γνωρίζουμε τίποτα γι' αυτούς.

Η σύντομη ιστορία της σχέσης των ανθρώπων με το φαγητό μέσα από τον εκρηκτικό αυτό (διπλό) μονόλογο της σπουδαίας ποιήτριας αποκτά εντελώς άλλη διάσταση, την παρανοϊκή και εκρηκτική αντίδραση ενός αινιγματικού ανθρώπου που ίσως κάποτε αγάπησε ολοκληρωτικά.

Ο πρώτος (Σταύρος Λιλικάκης), με το κοστούμι, ξεκινάει να μιλάει με πάθος για κάτι που μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν σου είχε περάσει από το μυαλό ότι συντρέχει λόγος να το αναλύσεις: το φαγητό, την τροφή, την ανάγκη μας να τρώμε, την τέχνη της βρώσης! Ξεδιπλώνει όλον τον κώδικα κοινωνικής συμπεριφοράς που διέπει τη σχέση μας με το φαγητό, τα συναισθήματά μας γύρω από αυτό, τη σχέση μας με τους άλλους, τη σχέση μας με το σώμα μας, τις ανθυγιεινές μας τακτικές, τις σκέψεις που γεννιούνται από την πεποίθηση ότι το φαγητό είναι βασική ανθρώπινη ανάγκη. Αλλά μήπως δεν είναι; Μήπως μας επιβλήθηκε;

Το φαγητό Facebook Twitter
Φωτ.: Γ. Στριφτάρης

Ο άλλος (Δημήτρης Λιόλιος) βρίσκεται σε εντελώς διαφορετική συναισθηματική συνθήκη. Συνομιλεί –νοητά– με την αγάπη του και παρομοιάζει τον κορεσμό από το πολύ φαΐ με ένα τέλμα που αναπόδραστα τον οδηγεί στην απόλυτη αφοσίωση σε αυτήν. Πρόκειται για ένα συναίσθημα που ξεπερνάει τον έρωτα. Γιατί ο έρωτας είναι μία στιγμή, ενώ η αγάπη έχει διάρκεια. Μέχρι που έρχεται ο θάνατος, το τελεσίδικο τέλος, το μη περαιτέρω, η νέκρα. Η αγάπη όμως παραμένει. Αποτελεί μια βεβαιότητα, αυτό τουλάχιστον μεταδίδει στο κοινό όταν, αντικρίζοντας το νεκρό κορμί της, σέβεται την ασάλευτη ψυχρότητά της. Κάθεται όσο πιο κοντά της μπορεί και παρατηρεί. Λέει: «Αν τώρα μου ζητήσεις κάτι, πες μου το, αμέσως πες μου το, γιατί τώρα είναι η στιγμή και τώρα μπορώ να σ’ το δώσω, τώρα, σ’ αυτό το αθόρυβο, ακίνητο, άδειο δωμάτιο που ζήσαμε μαζί σα σε καλύβα κάτω από τ’ αστέρια».

Ο πυκνός λόγος συνεχίζεται με εξοντωτικούς ρυθμούς από τους δύο ερμηνευτές, ένα παραλήρημα κυρίως από τον πρώτο, που μας μιλάει για το φαγητό, και μια ονειρική ενατένιση από τον άλλον, υπηρετώντας με μαθηματική ακρίβεια τον ποιητικό-φιλοσοφικό λόγο που είναι έτσι κι αλλιώς καταιγιστικός, αν και διαθέτει «αναχώματα». Δεν είναι άλλα από τον προσωπικό κώδικα της ποιήτριας και τους ακροβατισμούς των λέξεων που πάνε μπρος-πίσω, άλλοτε υπερκαλύπτοντας κι άλλοτε υποδαυλίζοντας η μία την άλλη. Αλλά και οι έννοιες και οι εικόνες που απορρέουν από αυτές επίσης προκαλούν μέσα από τις φαντασιώσεις των δύο αντρών τη δική μας φαντασία, δηλαδή του κοινού, σε σημείο να φλερτάρει με μια απρόσμενη νοσηρότητα. Γιατί πώς είναι δυνατόν να ακούμε από τη μια πλευρά την ανάλυση ενός μονήρους και παθιασμένου δειπνοσοφιστή κι από την άλλη έναν άνθρωπο που πενθεί με τον πλέον αλλόκοτο τρόπο; Δεν μοιρολογεί, δεν εξανίσταται, δεν πανικοβάλλεται. Αναπολεί. Τότε έρχεται η ανατροπή.

Το φαγητό Facebook Twitter
Φωτ.: Γ. Στριφτάρης

Ξεκινάει μια αντίστροφη μέτρηση σε σχέση με το κείμενο, που μέχρι τότε δεν μας είχε προκαταβάλλει για κάτι τέτοιο, σε σχέση με τους δύο άντρες, και ξαφνικά αποκαλύπτεται αυτό που υποπτευόμασταν από την πρώτη στιγμή. Ότι στην πραγματικότητα δεν πρόκειται για δύο ανθρώπους αλλά μάλλον για έναν διχασμένο. Δύο χαρακτήρες που μιλάνε παράλληλα αλλά εμπεριέχουν ο ένας τον άλλον. Σταδιακά η ταύτιση μέσα από έννοιες και εικόνες λύνει τον γρίφο. Θεατρικά το παιχνίδι κλιμακώνεται από τον δυναμισμό και το κρεσέντο των δύο ηθοποιών και μετατρέπεται σε ένα αδιάλειπτο πινγκ πονγκ φράσεων που πετάγονται πίσω μπρος, συμπληρώνοντας η μία την άλλη μέχρι τελικής πτώσεως.

Οι δύο ηθοποιοί της παράστασης, ο Δημήτρης και ο Σταύρος, σωριάζονται κάτω εξουθενωμένοι και, σαν να ξυπνούν από τον λήθαργο, καλούν ο ένας με το όνομά του τον άλλον. Το φως από έξω εισβάλλει από την τζαμαρία του παλιού κτιρίου στο σκοτάδι που έχει πέσει στη σκηνή. Η σύντομη ιστορία της σχέσης των ανθρώπων με το φαγητό μέσα από τον εκρηκτικό αυτό (διπλό) μονόλογο της σπουδαίας ποιήτριας αποκτά εντελώς άλλη διάσταση, την παρανοϊκή και εκρηκτική αντίδραση ενός αινιγματικού ανθρώπου που ίσως κάποτε αγάπησε ολοκληρωτικά. Και εν τέλει ολοκληρώνεται θεατρικά, κι εμείς έχουμε εξουθενωθεί ως κοινό, αλλά έχουμε κερδίσει την επαφή με ένα ιδιοφυές έργο.

Δείτε εδώ περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια βραδιά με τα τραγούδια της Σωτηρίας Μπέλλου

Μουσική / Τα τραγούδια της Σωτηρίας συγκινούν ένα νέο κοινό

Μικρές ιστορίες που κυλάνε σαν νερό, μια φωνή που πατάει στη Μπέλλου χωρίς να τη μιμείται, κόσμος που δακρύζει ή κρατάει τον ρυθμό με το πόδι του. Ένας θρύλος είναι ζωντανός μπροστά μας χάρη στη Χριστίνα Μαξούρη, στη σκηνή του ΠΛΥΦΑ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
I WAS THERE : ΣΤΡΑΚΑΣΤΡΟΥΚΕΣ 

Θέατρο / «Στρακαστρούκες»: Μετά τα γεγονότα της Θεσσαλονίκης, η παράσταση του Δημήτρη Σαμόλη είναι τρομερά επίκαιρη

Οι «Στρακαστρούκες» έρχονται να προστεθούν σε μια μακρά λίστα queer έργων που έχουν κάνει την εμφάνισή τους στο ελληνικό θέατρο τα τελευταία χρόνια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ακύλλας Καραζήσης: «Μου αρέσει η λογοτεχνία του Θανάση Βαλτινού γιατί δεν ξέρεις ποτέ τι είναι αλήθεια και τι ψέμα»

The Book Lovers / Ακύλλας Καραζήσης: «Μου αρέσει η λογοτεχνία του Θανάση Βαλτινού γιατί δεν ξέρεις τι είναι αλήθεια και τι ψέμα»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Ακύλλα Καραζήση για την αναγνωστική διαδρομή του, που ξεκινάει από τον «Τομ Σόγερ» και τη Θεσσαλονίκη, περνάει από τον ρομαντικό κόσμο της Χαϊδελβέργης και φτάνει στην Αθήνα του θεάτρου και των κειμένων.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ