Φθινοπωρινή σονάτα ή ο Πόλεμος των δύο Μπέργκμαν

Φθινοπωρινή σονάτα ή ο Πόλεμος των δύο Μπέργκμαν Facebook Twitter
Οι δύο Μπέργκμαν φίλοι δεν έγιναν ποτέ. Η ατμόσφαιρα μεταξύ τους ήταν σχεδόν εκρηκτική.
0

«Τη στιγμή που σκέφτηκα το σενάριο της "Φθινοπωρινής Σονάτας" είχα ήδη καταλήξει στις δύο γυναίκες πρωταγωνίστριες». Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν δεν εξήγησε ποτέ γιατί θεώρησε την Ίνγκριντ Μπέργκμαν και τη Λιβ Ούλμαν προϋπόθεση για να φτιάξει την ταινία του.

Στα τέλη της δεκαετίας του '70, αυτοεξόριστος στη Γερμανία λόγω των περιπετειών του με τη σουηδική εφορία, αποφασίζει να γυρίσει ένα δράμα δωματίου που ξεκινά με ένα πρελούδιο του Σοπέν και καταλήγει σε σφαγή. Η Σαρλότ, μια πιανίστα διεθνούς φήμης, με ζωή πέρα από κάθε οικογενειακή δέσμευση, επισκέπτεται έπειτα από χρόνια την κόρη της Εύα (η οποία ζει με τον πάστορα σύζυγό της Βίκτωρα) και αναζητά επιβεβαίωση και συναισθηματική κάλυψη από το ταπεινωμένο κορίτσι.

Όχι, δεν πρόκειται για μια ακόμα αναμέτρηση μάνας και κόρης αλλά για έναν φαύλο κύκλο απόδοσης ευθυνών με τη σφραγίδα και την ψυχαναλυτική ερμηνεία του Μπέργκμαν. Κυρίως, όμως, η «Φθινοπωρινή Σονάτα» υπήρξε η μία και μοναδική συνάντηση των δύο συνονόματων γιγάντων του σκανδιναβικού σινεμά.

Μέχρι να ολοκληρωθούν τα γυρίσματα, οι δύο Μπέργκμαν βρήκαν τον τρόπο να παραδοθούν ο ένας στον άλλον. Η σχέση τους είχε αιχμές, αλλά όχι πια σφοδρές συγκρούσεις, λιγότερες δηλητηριώδεις ατάκες και περισσότερα πειράγματα. Είχαν εξασφαλίσει τον σεβασμό αλλά δεν πέρασαν ποτέ στις διαχύσεις.

Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν είχε την ευφυΐα να δώσει τον ρόλο της μητέρας σε μια γυναίκα με σπάνια ερμηνευτική στόφα, που κομμάτιαζε φιλοδοξίες και υποχρεώσεις προκειμένου να νιώθει ελεύθερη, που εν τέλει είχε σατανικά πολλά κοινά με την πρωταγωνίστριά του (μην ξεχνάμε ότι η Ίνγκριντ Μπέργκμαν, εγκαταλείποντας τον Αμερικανό σύζυγό της για χάρη του Ρ. Ροσελίνι, έκανε χρόνια να δει την κόρη από τον πρώτο της γάμο).


Αλλά δεν είχε την υπομονή ή την ψυχραιμία να ανεχτεί την αδιαπραγμάτευτη αυτοδιάθεσή της. Οι δύο Μπέργκμαν φίλοι δεν έγιναν ποτέ. Η ατμόσφαιρα μεταξύ τους ήταν σχεδόν εκρηκτική. Η Λιβ Ούλμαν (που υποδύθηκε την κόρη που ζητάει επιβεβαίωση) σε συνεντεύξεις έχει παραδεχτεί ότι καθόταν οκλαδόν και χάζευε τη Σουηδή ηθοποιό με τις ώρες, προσπαθώντας να ακούσει όσα ο Ίνγκμαρ τη ρωτούσε («ο μόνος που τολμούσε να της κάνει ερωτήσεις») αλλά και κρυφοκοιτάζοντας την οργή του: «Απειλούσε διαρκώς ότι θα ακυρώσει την ταινία, αλλά τελικά δεν το έκανε ποτέ» είχε πει.

Φθινοπωρινή σονάτα ή ο Πόλεμος των δύο Μπέργκμαν Facebook Twitter
Ίνγκριντ Μπέργκμαν (Σάρλοτ), Λιβ Ούλμαν (Εύα) και ο Χάλβαρ Μπγιορκ (Βίκτωρ) σε σκηνή από την ταινία. Φωτο: Arne Carlsson © AB Svensk Filmindustri


Η συνεργασία τους αποδείχτηκε εφιαλτική από το πρώτο λεπτό που συναντήθηκαν με το υπόλοιπο καστ για τις αρχικές αναγνώσεις. Στην αυτοβιογραφία του «Ο μαγικός φανός» (εκδόσεις Ποταμός) ο Σουηδός σκηνοθέτης δεν κρύβει πόσο ανυπόφορη του φάνηκε η ανυπάκουη Ίνγκριντ.

«Είχε ήδη προβάρει τα λόγια της μπροστά στον καθρέφτη και είχε αποφασίσει πώς θα ήταν. Ήταν πραγματικό σοκ. Με έπιασε πονοκέφαλος. Η υπεύθυνη διαλόγων έκλαιγε από την απογοήτευσή της. Τόσο πολλά λάθη σε απαγγελία είχαμε να ακούσουμε από τη δεκαετία του '30. Η σταρ είχε κάνει τις δικές της διαγραφές και αρνιόταν να χρησιμοποιήσει άσεμνα λόγια».

 
Επίσης, μνημειώδης παραμένει η διαφωνία τους για το σημείο του σεναρίου που όριζε πόσα χρόνια είχε να δει την κινηματογραφική της κόρη. Εκείνος ήθελε επτά κι εκείνη επέμενε για πέντε, καθώς η επταετία την καθιστούσε κτήνος εξαρχής!


Η «εκτίμηση» και η ανταλλαγή φιλοφρονήσεων ασφαλώς ήταν αμοιβαία. «Μα, γιατί είσαι τόσο βαρετός όταν γράφεις Ίνγκμαρ; Συνήθως είσαι πολύ διασκεδαστικός» του είπε η Ίνγκριντ, διαβάζοντας σκηνές της ταινίας. Όταν, δε, άκουσε ότι το πρελούδιο του Σοπέν, που ακούγεται στη «Φθινοπωρινή Σονάτα», θα το έπαιζαν δύο φορές, ούρλιαξε: «Θεέ και Κύριε! Σοβαρά μιλάς ότι θα παιχτεί αυτό το πράγμα δύο φορές; Μα, είναι τρέλα, το κοινό θα αποκοιμηθεί. Μπορούσες τουλάχιστον να βρεις κάτι πιο όμορφο και μικρότερο σε διάρκεια, αυτό εδώ καταντά ανιαρό, τρελάθηκα στο χασμουρητό».

Φθινοπωρινή σονάτα ή ο Πόλεμος των δύο Μπέργκμαν Facebook Twitter
Η Λιβ Ούλμαν (που υποδύθηκε την κόρη που ζητάει επιβεβαίωση) σε συνεντεύξεις έχει παραδεχτεί ότι καθόταν οκλαδόν και χάζευε τη Σουηδή ηθοποιό με τις ώρες.


Έτσι κυλούσαν οι πρώτες μέρες. Εκείνη με ύφος αστείο και δηκτικό ειρωνευόταν τη φήμη του ως σκηνοθέτη κι εκείνος απαντούσε με γλυκύτητα: «Λυπάμαι τους σκηνοθέτες που δούλεψαν στο παρελθόν μαζί σου».


Αργότερα, βέβαια, προέκυψαν σοβαρότερα ζητήματα. Μεταξύ αυτών η άρνηση της ασφαλιστικής εταιρείας να κάνει συμβόλαιο στην Ίνγκριντ Μπέργκμαν, καθώς είχε ήδη εγχειριστεί για καρκίνο. Μάλιστα, μία εβδομάδα μετά την έναρξη των γυρισμάτων, σε μια εξέταση ρουτίνας, οι γιατροί εντόπισαν περαιτέρω μεταστάσεις στο σώμα της.

«Αντιμετώπιζε την ασθένειά της με θυμό και ανυπομονησία, αλλά το δυνατό της σώμα ήταν καταβεβλημένο, οι αισθήσεις της διαβρώνονταν. Στο στούντιο είχε σιδερένια πειθαρχία. Μόλις τελείωνε με τις αντιρρήσεις της, συμμορφωνόταν κι έβρισκε διεγερτικό το γεγονός ότι αποφάσιζε κάποιος άλλος» θυμάται ο σκηνοθέτης στην αυτοβιογραφία του.

Φθινοπωρινή σονάτα ή ο Πόλεμος των δύο Μπέργκμαν Facebook Twitter
Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν δίνει οδηγίες στην Λιβ Ούλμαν και την Ίγκριντ Μπέργκμαν κατα τη διάρκεια των γυρισμάτων.

Σε λίγες μέρες αυτό το αριστούργημα του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν ανεβαίνει στο Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας (από τις 26 Ιανουαρίου), σε μετάφραση Ζάννη Ψάλτη και σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη. Tη Σαρλότ, την τόσο επαρκή για τη μουσική και την απολύτως ανεπαρκή για μητέρα, θα ερμηνεύσει η Μπέττυ Αρβανίτη. Την κόρη της Εύα υποδύεται η Δέσποινα Κούρτη και τον Βίκτωρα ο Δημήτρης Ήμελλος.

«Ήθελα πολλά χρόνια να ανεβάσω τη "Φθινοπωρινή Σονάτα" γιατί με ενδιαφέρει ο τρόπος που ο Μπέργκμαν ψάχνει τη γυναικεία ψυχή. Σήμερα νιώθω πόσο οδυνηρό είναι να μπλέκεσαι με κάτι που ακουμπά τα πιο μύχια θέματά σου» λέει η Μ. Αρβανίτη.

«Εγώ αυτήν τη γυναίκα, για να καταφέρω να την ερμηνεύσω, θέλησα να την καταλάβω, όχι να την δικαιολογήσω. Και δεν σας κρύβω ότι υπάρχουν στιγμές που διακρίνω κοινά στοιχεία μεταξύ μας. Δεν νιώθω ότι έχω σχέση με την επιπολαιότητά της αλλά σίγουρα καταλαβαίνω τη σχέση που είχε αναπτύξει με την τέχνη της. Θαυμάζω την αφοσίωσή της και νιώθω τι την κάνει εγωκεντρική. Οι ηθοποιοί, όπως και αρκετοί ακόμα καλλιτέχνες, έχουν ανάγκη να προστατεύσουν τον εαυτό του γιατί είναι το υλικό τους για να κάνουν τέχνη. Όταν, λοιπόν, εσύ είσαι το εργαλείο που θα σε οδηγήσει στη δόξα, τότε θεωρείς ότι είσαι το κέντρο του κόσμου. Η επιτυχία σε λούζει με την ψευδαίσθηση ότι μπορείς να ζεις μόνο μέσω της τέχνης. Γι' αυτό και οι γυναίκες σαν τη Σαρλότ προτιμούν τη φυγή από το να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα. Αυτή η σχέση μάνας και κόρης είναι ολέθρια, ανθρωποφαγική, σχεδόν ερωτική. Όπου υπάρχει διεκδίκηση, υπάρχουν μοτίβα ερωτικής σχέσης».

Φθινοπωρινή σονάτα ή ο Πόλεμος των δύο Μπέργκμαν Facebook Twitter
Tη Σαρλότ, την τόσο επαρκή για τη μουσική και την απολύτως ανεπαρκή για μητέρα, θα ερμηνεύσει η Μπέττυ Αρβανίτη. Την κόρη της Εύα υποδύεται η Δέσποινα Κούρτη και τον Βίκτωρα ο Δημήτρης Ήμελλος.

Η «Φθινοπωρινή Σονάτα» έμελλε να είναι το κύκνειο άσμα της Ίνγκριντ Μπέργκμαν, καθώς λίγα χρόνια μετά πέθανε από καρκίνο. Μέχρι να ολοκληρωθούν τα γυρίσματα, οι δύο Μπέργκμαν βρήκαν τον τρόπο να παραδοθούν ο ένας στον άλλον. Η σχέση τους είχε αιχμές, αλλά όχι πια σφοδρές συγκρούσεις, λιγότερες δηλητηριώδεις ατάκες και περισσότερα πειράγματα. Είχαν εξασφαλίσει τον σεβασμό αλλά δεν πέρασαν ποτέ στις διαχύσεις.


Μέσα σε λίγες σειρές ο Ίνγκμαρ περιγράφει στη βιογραφία του μία από τις τελευταίες, θερμές, δεδομένου του παρελθόντος, συναντήσεις τους. «Ένα απόγευμα βρισκόμασταν παράμερα, πίσω από τα ντεκόρ, και περιμέναμε να ετοιμάσουν τον φωτισμό. Είχε μισοσκόταδο και καθόμασταν σε έναν φθαρμένο δερμάτινο καναπέ, ο καθένας στη δική του άκρη. Η Ίνγκριντ έκανε μια χειρονομία πολύ ασυνήθιστη για μια ηθοποιό: πέρασε το χέρι της πάνω στο πρόσωπό της πολλές φορές. Μετά πήρε μια βαθιά ανάσα και με κοίταξε, δίχως φιλικότητα ή κάποια προσπάθεια επαφής, και είπε: "Ξέρεις ότι ζω σε δανεικό χρόνο"».  

Ιnfo:

Η παράσταση Φθινοπωρινή Σονάτα θα παίζεται στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας (Σκηνή Μπέττυ Αρβανίτη) από 26 Ιανουαρίου.

Πρωταγωνιστούν: Μπέττυ Αρβανίτη, Δέσποινα Κούρτη και ο Δημήτρης Ήμελος.

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Γεννήθηκε και Πέθανε Σαν Σήμερα / Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Η ομορφιά, η σκανδαλώδης -για την εποχή της- σχέση με τον Ροσελίνι, ο ορμητικός χαρακτήρας της κορυφαίας Σουηδέζας σταρ μέσα από ένα ντοκιμαντέρ.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ