Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη

Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη Facebook Twitter
0

Η σκηνοθέτις Κατερίνα Ευαγγελάτου διδάσκει στη δραματική σχολή του Ωδείου Αθηνών και κάθε φορά που κατέβαινε την οδό Ρηγίλλης για να πάει στη δουλειά της, αναγκαστικά περνούσε έξω από το περιφραγμένο Λύκειο του Αριστοτέλη, ένα από τα πιο «κρυφά» αξιοθέατα της Αθήνας. Ένας ήσυχος χώρος πρασίνου και περιπάτου μεταξύ της Στρατιωτικής Λέσχης, του Ωδείου Αθηνών και του Βυζαντινού Μουσείου. Σύντομα της κίνησε το ενδιαφέρον, σαν ένα κρυμμένο μυστικό. Λέει γι' αυτήν της την ανακάλυψη: «Διαθέτει ερείπια πολύ χαμηλόφωνα και ταπεινά, χωρίς τον εντυπωσιασμό που σου επιβάλλεται στην Αρχαία Αγορά ή, φυσικά, στον Παρθενώνα. Έχει κάτι που περιμένει να το ανακαλύψεις. Υπάρχουν απομεινάρια της παλαίστρας αλλά και απομεινάρια της ρωμαϊκής εποχής, όπως τα λουτρά, μια δεξαμενή και ένας αγωγός, αλλά και απομεινάρια ενός στρατώνα του 19ου αιώνα. Όλα μαζί συνθέτουν ένα παράξενο τοπίο που η Αρχαιολογική Υπηρεσία επιμελήθηκε ως φόρο τιμής στον Θεόφραστο, μαθητή του Αριστοτέλη και έναν από τους «πατέρες» της Βοτανικής, φυτεύοντας βότανα και φυτά που είχε κι ο ίδιος καταγράψει από την αρχαιότητα. Εκεί ίδρυσε το 335 π.Χ. ο Αριστοτέλης το γυμνάσιό του (ένα από τα τρία αρχαιότερα της πόλης) που ονόμασε Λύκειο και ήταν, φυσικά, η περιπατητική σχολή».

Η παράσταση θα ξεκινάει με τη δύση του ηλίου ως περίπατος, κατά τον οποίο ομάδες θεατών θα συνοδεύονται από οδηγούς-ηθοποιούς σε διάφορα σημεία του χώρου όπου και θα καταλήγουν για να παρακολουθήσουν τη συνέχεια καθιστοί.


Έτσι, σκέφτηκε να στήσει για το Φεστιβάλ Αθηνών μια «περιπατητική παράσταση» και θεώρησε ότι ιδανικό έργο είναι ένα από τα λιγότερο παιγμένα αρχαία δράματα, ο Ρήσος του Ευριπίδη, αν και η πατρότητά του αμφισβητείται έντονα από τους ερευνητές. Εξηγεί: «Οι απόψεις διίστανται ως προς το αν γράφτηκε ή όχι από τον Ευριπίδη, αλλά είναι πιθανόν να γράφτηκε από έναν μεταγενέστερο μιμητή του, κάτι με το οποίο τείνω να συμφωνήσω κι εγώ, γι' αυτό και το ερωτηματικό δίπλα στο όνομα του Ευριπίδη. Το έργο έχει πολλά προβλήματα δραματουργικά και πιστεύω ότι είναι ο λόγος που δεν ανεβαίνει συχνά. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι δεν μπορείς να το κατατάξεις ούτε στην τραγωδία, ούτε στο σατυρικό δράμα, ούτε στην κωμωδία. Ίσως είναι πιο κοντά στα ειρωνικά δράματα του Ευριπίδη. Για μένα είναι μια αντιπολεμική σάτιρα, που πολλές φορές αντιμετωπίζεται και ως παρωδία της Ιλιάδας. Είναι ένα έργο που έχει πολύ και πικρό χιούμορ κάτω από το πρίσμα του τι προξενεί ο πόλεμος στον άνθρωπο – στον ψυχισμό του, στο μυαλό του και στην κρίση του. Μιλάμε για μια στιγμή στην ιστορία η οποία επαναλαμβάνεται και όπου βασιλεύει η αβεβαιότητα και η αδυναμία λήψης αποφάσεων, τόσο στους ηγέτες όσο και στον λαό. Μια κοινωνία εξουθενωμένη μετά από δέκα χρόνια πολέμου στον Τροία».

Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη Facebook Twitter
Η Κατερίνα Ευαγγελάτου σκέφτηκε να στήσει για το Φεστιβάλ Αθηνών μια «περιπατητική παράσταση» και θεώρησε ότι ιδανικό έργο είναι ένα από τα λιγότερο παιγμένα αρχαία δράματα, ο Ρήσος του Ευριπίδη, αν και η πατρότητά του αμφισβητείται έντονα από τους ερευνητές... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ο Ρήσος βασίζεται στη ραψωδία κ της Ιλιάδας. Σε αυτήν ο Δόλωνας στέλνεται από τους Τρώες στο στρατόπεδο των Ελλήνων για νυχτερινή κατασκοπευτική αποστολή και αντίστοιχα οι Έλληνες στέλνουν στο στρατόπεδο των Τρώων τον Οδυσσέα και τον Διομήδη, όπου συναντούν τον βασιλιά της Θράκης και σύμμαχο των Τρώων, Ρήσο και τον θανατώνουν. Η σκηνοθέτις λέει: «Το έργο έχει δύο μύθους. Ο ένας αφορά τον Ρήσο και ο άλλος βασίζεται στη δολώνεια ραψωδία της Ιλιάδας παραλλαγμένη – κι αυτοί οι δύο μύθοι μπλέκουν. Δεν μπορείς να πεις με σαφήνεια για ποιον λόγο έχει επιλέξει ο ποιητής το μπλέξιμο αυτών των μύθων και τι θέλει να πει με αυτό. Έχει ένα άρωμα κατασκοπείας, αλλά ιδωμένο μέσα από το πρίσμα της σάτιρας. Το ντουέτο Οδυσσέας-Διομήδης έχει τη ρίζα του στην κωμωδία. Αυτό το στοιχείο το εντοπίζουμε τόσο στην ταυτόχρονη είσοδό τους κατά τη διάρκεια της οποίας μιλάνε, πράγμα που δεν απαντά σε τραγωδίες παρά μόνο σε κωμωδίες, όσο και στον διάλογο μεταξύ αυτών και των φρουρών των Τρώων που τους καταδιώκουν. Μέχρι σήμερα δεν έχει ανέβει ποτέ ως σάτιρα ή κωμωδία, η δική μας προσέγγιση όμως κλείνει περισσότερο προς τα εκεί, ιδωμένη ωστόσο ως ένα παράξενο όνειρο του Έκτορα. Κεντρικό ρόλο παίζει και η Αθηνά, που κάνει την εμφάνισή της στη μέση του έργου και καθοδηγεί τον Οδυσσέα και τον Διομήδη με ποιον τρόπο να σκοτώσουν τον Ρήσο. Ένα άλλο πρωτόγνωρο στοιχείο εμφανίζεται αργότερα, που η Αθηνά ξαναμεταμφιέζεται σε Αφροδίτη και μιλάει στον Πάρη. Κι αυτό είναι καθαρό γνώρισμα της κωμωδίας, που δεν έχουμε ξανασυναντήσει πουθενά σε τραγωδία. Αλλά για μένα, το κεντρικό θέμα του έργου είναι η βλακεία που προξενεί ο πόλεμος».


Η Ευαγγελάτου, θέλοντας να κάνει τη σύνδεση μεταξύ του χώρου και του κειμένου, πρόσθεσε αποσπάσματα αριστοτελικής σκέψης, όπως από τα Μικρά Φυσικά από τη Ρητορική αλλά και από τα Ηθικά Νικομάχεια, συνθέτοντας μια ενδιαφέρουσα δραματουργία μαζί με τον Ρήσο. Η παράσταση δομείται ως εξής: θα ξεκινάει με τη δύση του ηλίου ως περίπατος, κατά τον οποίο ομάδες θεατών θα συνοδεύονται από οδηγούς-ηθοποιούς σε διάφορα σημεία του χώρου όπου και θα καταλήγουν για να παρακολουθήσουν τη συνέχεια καθιστοί.

Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη Facebook Twitter
«Για μένα είναι μια αντιπολεμική σάτιρα, που πολλές φορές αντιμετωπίζεται και ως παρωδία της Ιλιάδας». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη Facebook Twitter
Η Ευαγγελάτου, θέλοντας να κάνει τη σύνδεση μεταξύ του χώρου και του κειμένου, πρόσθεσε αποσπάσματα αριστοτελικής σκέψης, όπως από τα "Μικρά Φυσικά από τη Ρητορική" αλλά και από τα "Ηθικά Νικομάχεια"... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Info:

Κατερίνα Ευαγγελάτου
Ρήσος, του Ευριπίδη

Λύκειον Αριστοτέλους
1-19 Ιουλίου 2015

Μετάφραση
Κώστας Τοπούζης

Σκηνοθεσία – Δραματουργία
Κατερίνα Ευαγγελάτου

Κοστούμια
Βασιλική Σύρμα

Χορογραφία
Πατρίσια Απέργη

Φωτισμοί
Γιώργος Τέλλος

Σχεδιασμός ήχου – Ηχοληψία
Κώστας Μιχόπουλος

Συνεργάτης θεατρολόγος
Πλάτων Μαυρομούστακος

Συνεργάτις σκηνογράφος
Εύα Μανιδάκη

Βοηθός σκηνοθέτη
Αμαλία Νίνου

Ερμηνεύουν
Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Ορφέας Αυγουστίδης, Νώντας Δαμόπουλος,
Αντριάν Κολαρίτζ, Γιώργος Κουτλής, Ερρίκος Μηλιάρης, Αργύρης Πανταζάρας, Νικόλας Παπαγιάννης, Λευτέρης Πολυχρόνης, Ουσίκ Χανικιάν, Ηλίας Χατζηγεωργίου

Συμμετέχει πλήθος 40 ατόμων

Ώρα: 20:30
Διάρκεια: 90'
Τιμές εισιτηρίων: 20€, 15€ (students, 65+), 5€

Περισσότερες πληροφορίες εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ