Γυναίκες που αντιστάθηκαν στην πατριαρχία σε μια νέα παράσταση

«Εκπαίδευση εις τα του οίκου δια νεαράς κορασίδας»: Ανατομία μιας δύσκολης διαδρομής γένους θηλυκού σε μια νέα παράσταση Facebook Twitter
Τρεις γυναίκες επί σκηνής ξεδιπλώνουν ιστορίες και αναρωτιούνται μαζί μας πόσο διαφορετική θα ήταν η αφήγηση της ιστορίας αν την είχαμε δει και μάθει μέσα από γυναίκες και κόντρα σε όλα τα στερεότυπα.
0

Στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου «Η εκπαίδευση εις τα του οίκου δια νεαράς κορασίδας» σε σκηνοθεσία των Χάρη Κρεμμύδα και Θανάση Ζερίτη είναι μια παράσταση που αφηγείται μέσα από τα μαθήματα οικιακής οικονομίας και τη λαϊκή κουλτούρα που διαμόρφωσαν και συντήρησαν την υποβαθμισμένη θέση της γυναίκας στο συλλογικό ασυνείδητο, τις –επιμελώς αποσιωπημένες– ιστορίες Ελληνίδων από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα, που αντιστάθηκαν στο παραδοσιακό σχήμα της υποτακτικής συζύγου και νίκησαν.

Τρεις γυναίκες επί σκηνής ξεδιπλώνουν ιστορίες και αναρωτιούνται μαζί μας πόσο διαφορετικό θα ήταν το αφήγημα, αν το είχαμε δει και μάθει από γυναίκες, κόντρα σε όλα τα στερεότυπα. Από γυναίκες όπως η Καλλιρρόη Παρρέν και η Αύρα Θεοδωροπούλου, που έθεσαν τις βάσεις του φεμινισμού στη χώρα μας, μέχρι τις γυναίκες που παλεύουν καθημερινά να αποδείξουν την επάρκεια του φύλου τους.

Η παράσταση είναι ένα ημερολόγιο ενός καθημερινού αγώνα που δίνεται από χιλιάδες ανώνυμες, συχνά υποτιμημένες γυναίκες για να αλλάξει η συνείδησή μας. Η Νεφέλη Μαϊστράλη, η Ελένη Κουτσιούμπα και η Αριστέα Σταφυλαράκη διηγούνται το ταξίδι τους σε αυτήν τη διαδρομή που καθορίζει τον βίο και την κοινωνία μας.

Είναι εντυπωσιακό το ότι οργανώθηκε αυτό το υλικό, της «σωστής νοικοκυράς» που είναι «δούλα και κυρά», έγινε μάθημα στο σχολείο και οι περισσότεροι από εμάς έχουμε μεγαλώσει με τις αρχές και τους τρόπους που διδάσκει. Παράλληλα φαίνεται το πόσο ελλιπής και ανδροκρατούμενη είναι η ιστορία που γνωρίζουμε.

— Ποια είναι η ιδέα της παράστασης και τι μας δείχνει σήμερα;

Νεφέλη Μαϊστράλη: Η παράσταση έχει να κάνει με ιστορίες γυναικών που πήγαν κόντρα στις στερεοτυπικές δομές της ανδροκρατούμενης κοινωνίας και άνοιξαν τον δρόμο για τη γυναικεία χειραφέτηση. Πρόκειται για ιστορίες άγνωστες, στη μεγάλη τους πλειοψηφία, που μας αποκαλύπτουν πολλά για τη θέση και τους αγώνες της γυναίκας τότε και τώρα.

Ελένη Κουτσιούμπα: Η ιδέα ήρθε μέσα από ένα σχολικό εγχειρίδιο οικοκυρικής, στο οποίο, ανάμεσα σε άλλα, περιγράφεται η ιδανική πυρηνική οικογένεια, η θέση των μελών της και ο ρόλος τους, όπως αυτά αποτυπώνονταν εκείνη την εποχή, με επίκεντρο τη γυναίκα, αφού απευθυνόταν σε μέλλουσες συζύγους και μητέρες. Διαβάζοντάς το μπορεί κανείς να δει εξαιρετικά τακτοποιημένα, σχεδόν βήμα βήμα, πώς οφείλει να φέρεται, ποιες είναι οι υποχρεώσεις και τι εξυπηρετεί η γυναίκα-σύζυγος-μάνα.

Είναι εντυπωσιακό το ότι οργανώθηκε αυτό το υλικό, της «σωστής νοικοκυράς» που είναι «δούλα και κυρά», έγινε μάθημα στο σχολείο και οι περισσότεροι από εμάς έχουμε μεγαλώσει με τις αρχές και τους τρόπους που διδάσκει. Παράλληλα φαίνεται το πόσο ελλιπής και ανδροκρατούμενη είναι η ιστορία που γνωρίζουμε.

Αριστέα Σταφυλαράκη: Αυτό το σχολικό εγχειρίδιο οικοκυρικής με αυτό το περιεχόμενο έχει καταργηθεί, αλλά οι άνθρωποι που το διδάξαν και το διδάχθηκαν είναι ακόμα εδώ.

«Εκπαίδευση εις τα του οίκου δια νεαράς κορασίδας»: Ανατομία μιας δύσκολης διαδρομής γένους θηλυκού σε μια νέα παράσταση Facebook Twitter
Η γυναίκα ακόμα αγωνίζεται και ακόμα η κοινωνία δεν αποδέχεται πλήρως την ισότητά  με το άλλο φύλο.

— Ποια ήταν η θέση της γυναίκας και ποια είναι μέχρι σήμερα η εξέλιξή της;

Ν. Μ.: Η γυναίκα της αρχαίας Αθήνας του Περικλή είναι περιουσιακό αντικείμενο του πατέρα ή του συζύγου της, κλεισμένη στον γυναικωνίτη και στερημένη οποιασδήποτε μόρφωσης πέραν των οικιακών. Η γυναίκα των επόμενων αιώνων στην Ελλάδα θα συνεχίσει να ανήκει στους άρρενες συγγενείς της, έχοντας μοναδικό σκοπό τον γάμο και την τεκνοποίηση, με το δικαίωμα της ψήφου να της δίνεται μόλις το 1952 και τον θεσμό της προίκας να καταργείται με νόμο το 1983!

Σ’ αυτό το αχανές ιστορικό διάστημα παρεμβάλλονται πολλές περιπτώσεις γυναικών που αγωνίστηκαν ν’ αλλάξουν αυτό το «παραδοσιακό» σχήμα και να διεκδικήσουν ίσες ευκαιρίες με αυτές των αντρών. Σήμερα η κατάσταση είναι σαφώς καλύτερη και η γυναίκα απολαμβάνει, τουλάχιστον τυπικά, ίσα δικαιώματα με τον άντρα. Ωστόσο, μιλάμε για πολύ πρόσφατη ιστορία και μένει να αποδειχθεί αν αυτή έχει όντως χωνευτεί από τις κοινωνικές δομές και τα μέλη τους.

Ελ. Κ.: Είναι κραυγαλέο το πόσο μακριά βρισκόμαστε ακόμη από την πραγματική ισότητα, την παύση των έμφυλων διακρίσεων και στερεοτύπων και τον ελεύθερο ορισμό της ταυτότητας και της αυτοδιάθεσης.

Αρ. Σ.: Η γυναίκα ακόμα αγωνίζεται και ακόμα η κοινωνία δεν αποδέχεται πλήρως την ισότητά με το άλλο φύλο. Ακόμα διεκδικεί ισότιμη αντιμετώπιση στον επαγγελματικό χώρο. Ακόμα μιλάμε για γυναικοκτονίες, για γυναίκες που θεωρούνται κτήμα ενός άνδρα, για γυναίκες που πρέπει να επιλέξουν ανάμεσα στη μητρότητα και την επαγγελματική καταξίωση.

— Πότε και σε ποιες προσωπικότητες συναντάμε τον πρώτο ελληνικό φεμινισμό;

Ν. Μ.: Με την κυκλοφορία του περιοδικού «Η Εφημερίς των Κυριών», το 1887, που εκδίδεται αποκλειστικά από γυναίκες, σηματοδοτείται η έναρξη των φεμινιστικών διεκδικήσεων στη χώρα μας.  Στόχος της εκδότριας Καλλιρρόης Παρρέν και της συντακτικής ομάδας είναι να κινητοποιήσουν τις Ελληνίδες υπέρ της γυναικείας χειραφέτησης που συζητιέται στην Ευρώπη και την Αμερική.

«Αι γράφουσαι Ελληνίδαι», όπως λέγονταν, ζητούσαν ανήκουστα για την εποχή πράγματα όπως τη μόρφωση και την επαγγελματική εκπαίδευση των γυναικών των λαϊκών στρωμάτων, τη συμμετοχή τους στα οικογενειακά συμβούλια, την κηδεμονία των παιδιών τους. Αξιοσημείωτος είναι, επίσης, ο αγώνας για τη διεκδίκηση της ψήφου που ξεκινά το 1920, με την ίδρυση του «Συνδέσμου για τα Δικαιώματα της Γυναίκας» από τη σημαντική Αύρα Θεοδωροπούλου που αφιέρωσε τη ζωή της στον φεμινιστικό αγώνα.

Ελ. Κ.: Όταν κάποιες Ελληνίδες, έχοντας την οικονομική και κοινωνική δυνατότητα, άκουσαν τι γινόταν στη Δύση, κατάφεραν να δουν καθαρά, να μαζέψουν τις δυνάμεις τους και να συσπειρωθούν.

Αρ. Σ.: Από τις αρχές του 20ού αιώνα οι γυναίκες στην Ελλάδα προσπαθούν να αρθρώσουν λόγο μέσα στην εντελώς ανδροκρατούμενη κοινωνία. Η ιστορία του φεμινισμού στη χώρα μας είναι ένα πολύ ενδιαφέρον κεφάλαιο που είναι εντελώς άγνωστο μιας και δεν υπάρχει καθόλου στην ελληνική εκπαίδευση.

Μέσα από την παράσταση ελπίζουμε οι θεατές να κινητοποιηθούν, να τους εξάψουμε την περιέργεια έτσι ώστε να κάνουν τη δική τους αναζήτηση, μια και ο όγκος πληροφοριών και γεγονότων είναι τεράστιος. Και αυτό από μόνο του είναι συναρπαστικό, είναι σαν να ανακαλύπτεις έναν νέο κόσμο.

«Εκπαίδευση εις τα του οίκου δια νεαράς κορασίδας»: Ανατομία μιας δύσκολης διαδρομής γένους θηλυκού σε μια νέα παράσταση Facebook Twitter
Είναι κραυγαλέο το πόσο μακριά βρισκόμαστε ακόμη από την πραγματική ισότητα

— Πώς η εκπαίδευση των γυναικών διαμορφώνει την κοινωνία μας;

Ν. Μ.: Σε μια ιστορική πραγματικότητα που η επιμόρφωση του γυναικείου φύλου αφορά αποκλειστικά το σπίτι, την ανατροφή των παιδιών και την απόκτηση των αρετών της καλής συζύγου, οποιαδήποτε κίνηση υπέρ της εκπαίδευσης των γυναικών, πέραν των οικοκυρικών, έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην ενδυνάμωση  του κινήματος.

Από τη στιγμή που κατάφεραν να μπουν στα σχολεία κι έπειτα να καταρτιστούν επαγγελματικά, ξεκινά ένα καινούργιο κεφάλαιο για το γυναικείο κίνημα. Η οικονομική τους ανεξαρτησία, αποκτηθείσα με πολύ κόπο, αλλά και η συνείδηση από μέρους των γυναικών ότι όντως μπορούν να δουλέψουν σε αντίστοιχες θέσεις με αυτές των αντρών και να βγάλουν χρήματα στο όνομά τους, άλλαξαν την ιστορία των φύλων, όπως είχε διαμορφωθεί μέχρι τότε.

Ελ. Κ.: Η σχολική-ακαδημαϊκή εκπαίδευση των γυναικών ιστορικά είναι για τη χώρα μας ένα αρκετά πρόσφατο γεγονός. Έστω όμως και τυπικά, αυτήν τη στιγμή έχει επιτευχθεί η δυνατότητα του ίσου δικαιώματος στην επιλογή της σπουδής, αν και ακόμη διαχωρίζονται κάποιες σπουδές και κατ' επέκταση κάποια επαγγέλματα σε αντρικά και γυναικεία.

Το λυπηρό, κατά τη γνώμη μου, είναι πως μέχρι και σήμερα συζητάμε για κάποια εκπαίδευση φύλου. Θα προτιμούσα να εκπαιδεύαμε ανθρώπους. Από κοινού. Θηλυκότητες και αρρενωπότητες με κοινές γνώσεις, κοινά εργαλεία, κοινή ενσυναίσθηση και ίσα δικαιώματα και ελευθερίες. Ίσως στο μέλλον.

Αρ. Σ.: Εκπαίδευση γυναικών σημαίνει ισότιμη εκπαίδευση με αυτή των αντρών. Έχει παρέλθει η εποχή που το κάθε φύλο «προοριζόταν» για κάποιο συγκεκριμένο ρόλο. Κανείς δεν προορίζεται για τίποτα και όλοι έχουν μέσα τους τη δυνατότητα να επιτύχουν υπέροχα πράγματα.

Η εκπαίδευση δεν έχει φύλο, έχει στόχο τη δημιουργία καλλιεργημένων, υπεύθυνων ανθρώπων με κριτική σκέψη. Παρόλα αυτά το εκπαιδευτικό σύστημα δεν παύει να ορίζεται από το πολιτικό σύστημα οπότε μοιραία αυτά τα δύο συναντώνται και το αποτέλεσμα δεν είναι πάντα το καλύτερο δυνατό.

— Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι πιο αποσιωπημένες περιπτώσεις στην ιστορία των γυναικών στην Ελλάδα;

Ν. Μ.: Δεν ξέρω αν υπάρχουν λιγότερο ή περισσότερο αποσιωπημένες ιστορίες. Σίγουρα, υπάρχουν γυναίκες από την αρχαιότητα μέχρι και την πολύ πρόσφατη ελληνική ιστορία που, σ’ έναν πατριαρχικά δομημένο κόσμο, κατάφεραν να διαπρέψουν στην επιστήμη, στην τέχνη, στον αθλητισμό και δεν έχουν λάβει την προσοχή που τους αξίζει .

Ειδικά στην αρχαιότητα η παρουσία των γυναικών είναι τόσο ισχνή που νομίζει κανείς ότι δεν υπήρξαν καν. Όσο ερευνούσαμε τι μπορεί να έκαναν οι γυναίκες τότε, ανακαλύψαμε ότι υπήρχαν πολλά γυναικεία ονόματα που είχαν συμβάλει τα μέγιστα στα μαθηματικά, στην αστρονομία, στην ποίηση, στη φιλοσοφία, κι όμως δεν τα είχαμε ακούσει ποτέ. Δεν τα γράφει το σχολικό βιβλίο.

Ελ. Κ.: Οι πιο αποσιωπημένες περιπτώσεις γυναικών στην ιστορία της Ελλάδας είναι μάλλον τόσο καλά θαμμένες κάπου, που αγνοούμε ακόμη και την ύπαρξή τους. Βρίσκουμε κάποιες αναφορές από την αρχαιότητα, όσο κοιτάμε μέσα στα επόμενα χρόνια βρίσκουμε και κάποια πληρέστερα βιογραφικά στοιχεία τους, μα για να γίνει όλο αυτό πρέπει να θέλει κάποιος πολύ για να τις βρει. Να σκάψει αρκετά βαθιά. Είναι πια κοινή παραδοχή πως η ιστορία έχει γραφτεί κυρίως από αντρικές πένες, και για πολύ καιρό για άντρες αποδέκτες.

Αρ. Σ.: Η Μαρία Δεσίπρη-Σβώλου, η Σοφία Λασκαρίδου, η Αύρα Θεοδωροπούλου, η Θεανώ η Θουρία είναι ένα πολύ μικρό δείγμα. Εγώ προσωπικά δεν ήξερα καμία από αυτές ούτε ως όνομα. Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα γυναίκες έχουν προσφέρει στις επιστήμες, στην πολιτική και στις τέχνες πράγματα που ούτε καν φανταζόμασταν ότι είναι από γυναίκες. Στο σχολείο μαθαίνουμε για τον Πλάτωνα, τον Αριστοτέλη, τον Ευριπίδη, μαθαίνουμε για καμία γυναίκα;

Ναι, οι γυναίκες στην αρχαιότητα δεν είχαν πρόσβαση στην εκπαίδευση. Ή μήπως είχαν; Ή μήπως ήταν περισσότερες από όσο νομίζουμε, αλλά η καταγραφή της ιστορίας τις άφησε απ’ έξω; Ποιος γράφει την ιστορία; Ποιος γράφει τα βιβλία; Οφείλουμε να αναζητούμε όσες περισσότερες πληροφορίες μπορούμε γιατί κανείς δεν μπορεί να αποδείξει ότι η γυναίκα είναι ένα πλάσμα κατώτερο από τον άνδρα –όπως λέει και η φεμινίστρια Αύρα Θεοδωροπούλου–, όσο και αν για πολλούς αιώνες προσπαθούσαν να μας πείσουν για αυτό.

«Εκπαίδευση εις τα του οίκου δια νεαράς κορασίδας»: Ανατομία μιας δύσκολης διαδρομής γένους θηλυκού σε μια νέα παράσταση Facebook Twitter
Οι ιστορίες μας αποκαλύπτουν πολλά για τη θέση και τους αγώνες της γυναίκας τότε και τώρα.

Η εκπαίδευση εις τα του οίκου δια νεαράς κορασίδας

Σκηνοθεσία: Χάρης Κρεμμύδας, Θανάσης Ζερίτης

Συγγραφή και επιμέλεια κειμένων: Νεφέλη Μαϊστράλη

Δραματουργική επεξεργασία: Νεφέλη Μαϊστράλη, Θανάσης Ζερίτης, Χάρης Κρεμμύδας

Σκηνικά-Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα

Μουσική σύνθεση/επιμέλεια: Σταύρος Γιαννουλάδης

Κινησιολογία: Πάνος Τοψίδης

Μουσική διδασκαλία: Ευαγγελία Καρακατσάνη

Παίζουν: Ελένη Κουτσιούμπα, Νεφέλη Μαϊστράλη, Αριστέα Σταφυλαράκη

Θέατρο Νέου Κόσμου - Κάτω Χώρος

13/12 - 18/1

Μέρες & Ώρες Παραστάσεων: Δευτέρα & Τρίτη, 21:15 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πέντε γυναίκες που «τρέχουν» επικοινωνιακά το αθηναϊκό θέατρο σε μια συζήτηση για το πριν και το μετά

Θέατρο / Πέντε γυναίκες που «τρέχουν» επικοινωνιακά το αθηναϊκό θέατρο σε μια συζήτηση για το πριν και το μετά

Οι υπεύθυνες επικοινωνίας Ελεάννα Γεωργίου, Ανζελίκα Καψαμπέλη, Μαριάννα Παπάκη, Ευαγγελία Σκρομπόλα και Μαρία Τσολάκη μιλούν για τη δουλειά τους –στην οποία συχνά χρεώνεται η αποτυχία αλλά, αδίκως, σχεδόν ποτέ η επιτυχία μιας παράστασης– και μοιράζονται τις σκέψεις μετά από έναν χρόνο θεατρικής απραξίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Cry» της Λένας Κιτσοπούλου: Ένα «πάρτι» σφαγής της πλασματικής ευπρέπειας

Θέατρο / «Cry» της Λένας Κιτσοπούλου: Ένα πάρτι σφαγής της πλασματικής ευπρέπειας

Σε ένα σαλόνι, εκεί που όλοι χαμογελούν, ο θάνατος της ευγένειας μάς προετοιμάζει για την αυγή της βίας: Η LiFO είδε στη Γενεύη το νέο έργο της Λένας Κιτσοπούλου, πριν από το ανέβασμά του στο Θέατρο Τέχνης τον Ιανουάριο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ