Η ιστορία του «Κοτζάμπαση του Καστρόπυργου» γίνεται παράσταση από το Εθνικό Θέατρο

Η ιστορία του «Κοτζάμπαση του Καστρόπυργου» γίνεται παράσταση από το Εθνικό Θέατρο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας
0

«Οι Κοτζαμπάσηδες των δυναστών Οθωμανών, ήσαν καταρχήν αντιπαθείς εις τους ομοεθνείς των Έλληνας. Επί πλέον μετεχειρίσθησαν ιδιοτελώς την υπό των Οθωμανών ανειλημμένην εξουσία τους διά να πλουτίσουν εις βάρος των ομοεθνών των Ελλήνων. Σημειωτέον ότι συν τω χρόνω, το αξίωμα του Κοτζάμπαση από αιρετόν κατέστη κληρονομικόν, του πρεσβύτερου υιού διαδεχομένου τον αποθνήσκοντα πατέρα του εις το "κοτζαμπασιλίκι". Τοιουτοτρόπως εις στην Πελοπόννησον εδημιουργήθη μία αριστοκρατία 50 κοτζαμπασικών οικογενειών, συγκεντρώσασα μεγάλον πλούτον και στενώς συνεργαζόμενη τόσο με την Οθωμανικήν Κυβέρνησιν, όσο και με την μειοψηφίαν των εις στην Πελοπόννησον εγκαταστημένων πλουσίων Τούρκων κτηματιών. Παραλλήλως με τους Κοτζαμπάσηδες υπήρχαν οι επίσκοποι της ορθοδόξου χριστιανικής εκκλησίας, οίτινες εποδηγέτουν πνευματικώς το ποίμνιόν των, αλλά και διεμοιράζοντο με τους κοτζαμπάσηδες τη διοίκησιν του ελληνικού στοιχείου, πάντοτε υπό την εποπτείαν της οθωμανικής κυβερνήσεως».


Το παραπάνω απόσπασμα, γραμμένο στην καθαρεύουσα από τον Μ. Καραγάτση, ανήκει σε μια σειρά μελετημάτων για την Ιστορία που έγραψε μεταξύ της επιβολής της αστικής δικτατορίας του Μεταξά το 1936 και την Κατοχή. Ήταν μια περίοδος κατά την οποία πολλοί μελετητές, λόγω της αναζήτησης της ελληνικότητας, είχαν στραφεί σε μια ανασκόπηση της Επανάστασης του '21, ενώ παράλληλα λογοτέχνες της περίφημης γενιάς του '30, πιθανότατα λόγω της σκληρής λογοκρισίας, στράφηκαν στο ιστορικό μυθιστόρημα συχνά για να μιλήσουν έμμεσα για την εποχή τους, αντικατοπτρίζοντας τις δραματικές εξελίξεις της σύγχρονής τους Ελλάδας.

Ο πατέρας του Καραγάτση, ο νομικός και πολιτευτής Γεώργιος Ροδόπουλος, είχε ασχοληθεί επίσης με θέματα που αφορούσαν τη νεότερη ιστορία του ελληνικού έθνους. Στην αυτοβιογραφία του, που έγραψε σε προχωρημένη ηλικία, ανέτρεξε στο μακρύ παρελθόν της οικογένειάς του, φτάνοντας στον ταραχώδη βίο του προ-προπάππου του Μήτρου Ροδόπουλο, ξεχωριστή προσωπικότητα της επαναστατημένης Ελλάδας του 1821, επάνω στην οποία βασίστηκε αργότερα ο Καραγάτσης ώστε να συνθέσει τον χαρακτήρα του Μίχαλου Ρούση, του κεντρικό πρωταγωνιστή στο μυθιστόρημά του Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου.

Η παράσταση έχει τις αιχμές της και δεν έχει αφαιρεθεί η κριτική διάθεση που έχει ο Καραγάτσης για τη ροπή των Ελλήνων στις έριδες και στον εμφύλιο. Ούτε και ο σκοτεινός ρόλος που έχει παίξει η Εκκλησία ή ο ύποπτος των κοτζαμπάσηδων ως άρχουσας τάξη. 


Αυτοτελές μυθιστόρημα και συγχρόνως το πρώτο μέρος του «κυκλικού έργου»-τριλογία που συνεχίζει με τα δύο επόμενα, Αίμα χαμένο και κερδισμένο και Τα στερνά του Μίχαλου, αποπειράται μια κριτική ματιά επάνω στην Ελληνική Επανάσταση, επικεντρώνοντας τη δράση στη σπαρασσόμενη Πελοπόννησο λίγο πριν αλλά και μετά το ξέσπασμά της. Μια εξαιρετική σύλληψη, ορμώμενη από τη ζωή ενός αντιήρωα, όπως υπήρξε ο Μήτρος Ροδόπουλος τόσο στην πραγματική ζωή όσο και στη μυθιστορηματική που του επιφύλαξε ο σημαντικός συγγραφέας, καθώς το ουσιαστικότερο στοιχείο επάνω στο οποίο βασίστηκε συνδέεται με ένα πραγματικό συμβάν, το γεγονός ότι ο Ροδόπουλος πρόδωσε την εθνική του ταυτότητα και τη θρησκεία του.

Πλέκει, λοιπόν, την ιστορία ενός άντρα που τον χαρακτήρισαν ο ηδονισμός και η καλοπέραση, ο ατομικισμός και ο καιροσκοπισμός, που πιθανότατα ελάχιστα τον ενδιέφερε η εξέγερση των Ελλήνων εναντίον του τουρκικού ζυγού, όπως άλλωστε συνέβαινε και με την πλειονότητα των κοτζαμπάσηδων, που δεν ήθελαν να χάσουν τα προνόμιά τους στην τουρκοκρατούμενη Πελοπόννησο των αρχών του δέκατου ένατου αιώνα. Μια συνομοταξία ανθρώπων που βρέθηκαν στη δυσάρεστη θέση, στο άβολο δίλημμα με ποιου την πλευρά να ταχθούν. Γιατί, ανάλογα με τις επιλογές τους, στο τέλος, είτε νικούσε η ελληνική πλευρά είτε η τουρκική, θα έπρεπε να λογοδοτήσουν.

Η ιστορία του «Κοτζάμπαση του Καστρόπυργου» γίνεται παράσταση από το Εθνικό Θέατρο Facebook Twitter
Ο Μ. Καραγάτσης στο γραφείο του, δεκαετία 1940. Αρχείο Μαρίνας Καραγάτση


Ο Μ. Καραγάτσης ξεκίνησε τρεις φορές να γράψει την ιστορία του πρόγονου του και μόνο το 1944, ακριβώς την εποχή που τερματιζόταν η Κατοχή, κατάφερε να το ολοκληρώσει. Πιθανόν ο ζόφος, η εχθρότητα και οι αντιπαλότητες των Ελλήνων μεταξύ τους να προκάλεσαν τον οίστρο του, κάνοντάς τον να απελευθερωθεί και να το γράψει. Πιθανόν η προδοσία του Μίχαλου (Μήτρου Ροδόπουλου) να θύμιζε την παράλογη στάση Ελλήνων που μέσα στη μαυρίλα της Κατοχής ενέδωσαν στον εχθρό, εκμεταλλευόμενοι τη δεινή θέση των συμπατριωτών τους. Ίσως το αφήγημα της Επανάστασης ουσιαστικά να μη διέφερε σε πολλά σημεία από τη σύγχρονη πραγματικότητα ‒ άλλωστε ο εμφύλιος που ακολούθησε αποδεικνύει ότι η Ιστορία επαναλαμβάνεται με ανατριχιαστική ακρίβεια.

Ο Μίχαλος Ρούσης, μαζί με άλλους κοτζαμπάσηδες, στέλνεται στην Τριπολιτσά από τον δεσπότη του Καστρόπυργου, Δωρόθεο, για να αποδείξει στους Τούρκους ότι δεν υπάρχει λόγος να ανησυχούν για τη φημολογούμενη εξέγερση των Ελλήνων. Γίνεται, όμως, γνωστό ότι η εξέγερση έχει ξεκινήσει στα Καλάβρυτα, οι προεστοί νιώθουν εξαπατημένοι και οι Τούρκοι τούς φυλακίζουν με σκοπό να τους εκτελέσουν ως αντίποινα.

Ο Μίχαλος αισθάνεται προδομένος και εξοργισμένος, θεωρώντας ότι πρόκειται για ανειλικρινή κίνηση ως προς το μεγάλο εθνικό όραμα, ότι δεν είναι παρά μια «ληστρική επιχείρηση μερικών ασυνείδητων που θέλουν να λευτερώσουν τους Έλληνες από τη σκλαβιά των Τούρκων, για να τους κάνουν σκλάβους δικούς τους». Μπροστά στην απειλή του θανάτου λέει «στη ζωή αξίζει μονάχα η Ζωή. Και τίποτ' άλλο» και προχωρά σε κάτι πρωτοφανές: αλλαξοπιστεί, τουρκεύει, γίνεται εξωμότης. Αυτό το πιστοποιούν και οι μαρτυρίες του Ιωσήφ Ζαφειρόπουλου στο βιβλίο του Οι αρχιερείς και οι προύχοντες εντός της εν Τριπόλει φυλακής εν έτει 1821 για τον πραγματικό Μήτρο Ροδόπουλο.


Φιλοξενείται από τον φίλο του, γερλίσιο Τούρκο Μουσταφάμπεη στο σεράι του και ξεκινάει η περιπέτειά του. Σε αυτό το όχι και τόσο δημοφιλές μυθιστόρημά του ο Καραγάτσης διαχωρίζει ‒και είναι από τις ελάχιστες φορές στην ελληνική λογοτεχνία‒ τους γερλίσιους Τούρκους, δηλαδή εκείνους που είχαν ριζώσει στην Ελλάδα και είχαν γίνει ένα με τους ντόπιους, από τους τοποθετημένους από την Πύλη, διοικητικούς χαλντούπηδες. Ο Μίχαλος προδίδει τη φυλή του για να σώσει τη ζωή του και ο Καραγάτσης αναλύεται σε ένα ιστορικο-υπαρξιακό κρεσέντο, ανατέμνοντας την ελληνική ψυχοσύνθεση.

Στο μεταξύ, όσο οι Τούρκοι πολεμούν εναντίον των Ελλήνων, ο ήρωάς του με το νέο του όνομα, Εσρέφμπεης, περιφέρεται στο παζάρι και αγοράζει μια δεκαεπτάχρονη Ελληνίδα σκλάβα. Δεν δείχνει να έχει καμία ενοχή από τη θρησκευτική και εθνική του μεταστροφή, προέχει η βολή του. Παρ' όλα αυτά, στην αγορά συνειδητοποιεί πλήρως ότι δεν θα νιώσει ποτέ Τούρκος. Φέρνει μαζί του στο σεράι τη Βαγγελιώ, όπως είναι το όνομα της σκλάβας, και το ίδιο βράδυ την κάνει ερωμένη του. Όταν της αποκαλύπτει την πραγματική του ταυτότητα, εκείνη εξοργίζεται.

Η ιστορία του «Κοτζάμπαση του Καστρόπυργου» γίνεται παράσταση από το Εθνικό Θέατρο Facebook Twitter
Ο Γιώργος Χριστοδούλου υποδύεται τον Μίχαλο Ρούση στην παράσταση «O Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου» του Μ. Καραγάτση σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας


Στη συνέχεια, συνειδητοποιώντας τον κίνδυνο να νικήσουν οι Έλληνες κι εκείνος να βρεθεί σε δεινή θέση, πηγαίνει μασκαρεμένος ως Θεσσαλός μαχητής να πολεμήσει στο πλευρό του Κολοκοτρώνη. Και πάλι μπροστά στον τρόμο του θανάτου αποπειράται να το σκάσει, όμως βρίσκεται αντιμέτωπος με ένα σμήνος Τούρκων, το ασκέρι του Δράμαλη στα Δερβενάκια, και αναγκάζεται να αμυνθεί.

Σε μια σκηνή σαν βγαλμένη από ταινία δράσης, ξεπαστρεύει τον έναν μετά τον άλλον, σφάζοντας όσους του ορμούν. Όταν δεν έχει μείνει ούτε ένας Τούρκος, αναγορεύεται από τον Κολοκοτρώνη σε ήρωα. «Δεν είσαι ούτε προδότης ούτ' εξωμότης. Είσαι Έλληνας! Είσαι ήρωας!» τον καθησυχάζει ο στρατηγός των Ελλήνων, όταν του αποκαλύπτει την πραγματική του ταυτότητα ‒ μια ευκαιρία για τον Καραγάτση να επιδείξει υψηλό φρόνημα εθνοπατριωτισμού και να αναφερθεί στα μεγάλα ιδεώδη της φυλής.

Συγχρόνως, όμως, απομυθοποιεί και σχεδόν χλευάζει την έννοια του «ήρωα», καθώς ο Μίχαλος μόνο ηρωικά δεν εφόρμησε ‒ το έκανε μόνο για να σώσει το τομάρι του. «Έτσι γίνεται κανείς ήρωας;» λέει σαρκαστικά στον εαυτό του. Αργότερα θα ομολογήσει ότι επρόκειτο για «μια τεράστια κωμικοτραγική πλάνη»!

Έτσι, επιστρέφει στον Καστρόπυργο και στη σύζυγό του Ευαγγελία, απαλλαγμένος από την ντροπή της προδοσίας, όπου τον υποδέχονται με τιμές, λάβαρα και ξεφτέρια.

Στη συγκλονιστική σκηνή όπου ο Δωρόθεος τον υποδέχεται φορώντας όλα του τα χρυσά άμφια, όταν ο Μίχαλος σηκώνει εναντίον του το καμτσίκι, τον προλαβαίνει και του ψιθυρίζει: «Πρόσεχε τι κάνεις! Είμαι η Εκκλησία...». Ο ίδιος, αργότερα, στο αρχονταρίκι της αρχιεπισκοπής, θα αφαιρέσει τα άμφια και θα του προσφέρει την ικανοποίηση του ξυλοδαρμού, μακριά από τα βλέμματα του λαού. Στη συνέχεια ο ίδιος, αναφέρεται στην αυταπάτη της Ιστορίας, στον μύθο της Αγίας Λαύρας, του λάβαρου, του λόγου του Παλαιών Πατρών Γερμανού.

«Τι σχέση έχει ο θρύλος με την πραγματικότητα; Η Επανάστασις εξέσπασεν ως έκρηξη οργής κατά της τυραννίας» λέει, και λίγο αργότερα «Επί πολύ ακόμα ο ελληνικός λαός θα είναι έρμαιον των ολιγαρχικών συμφερόντων. Η ημέρα που θα φέρη τας πολιτικάς ελευθερίας εις τον Έλληνα είναι μακράν...» . Μπορεί να εικάσει κανείς ότι εν έτει 1944 επρόκειτο για ρηξικέλευθη τοποθέτηση.

Η ιστορία του «Κοτζάμπαση του Καστρόπυργου» γίνεται παράσταση από το Εθνικό Θέατρο Facebook Twitter
O Δημήτρης Ήμελλος στο ρόλο του Κολοκοτρώνη. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας
Η ιστορία του «Κοτζάμπαση του Καστρόπυργου» γίνεται παράσταση από το Εθνικό Θέατρο Facebook Twitter
Ο γάμος της Βούλας, αδελφής του Ορέστη Μακρή. Κουμπάρος ο Καραγάτσης. Μέσα της δεκαετίας του '50. Αρχείο Μαρίνας Καραγάτση

Ο τίτλος και τα δρώμενα του πρώτου βιβλίου της τριλογίας κυριαρχούν στην παράσταση που ανεβάζει το Εθνικό Θέατρο σε θεατρική διασκευή του Θανάση Τριαρίδη. Μια αποσπασματική αλληλοδιαδοχή 40 σκηνών, όπου ξεδιπλώνεται η πορεία του Ρούση από τα δραματικά γεγονότα στην Τριπολιτσά μέχρι τα πιο εμβληματικά επεισόδια που διανθίζουν τα επόμενα δύο βιβλία και χαρακτηρίζονται περισσότερο από μυθοπλασία και λιγότερο από Ιστορία. Ο στόχος είναι πάντα η ανατομία της Επανάστασης και στο Αίμα χαμένο και κερδισμένο περιλαμβάνεται η άκρως αμφιλεγόμενη προσωπικότητα του Παπαφλέσσα και η θεαματική του αυτοθυσία του στη μάχη του Μανιακίου. Εκεί τον ακολουθεί ο Ρούσης, μια αυτοκτονική επιλογή σε μια a priori χαμένη σύγκρουση. Πράγματι, ενώ «θάβεται» νεκρός-ζωντανός κάτω από πτώματα, τον περισώζει ο πιστός του υπηρέτης Πανάγος.

Συμβολικό ρόλο στο θεατρικό έργο παίζει μια σούφικη λέξη, το «χακ», που συχνά επανέρχεται, ένα μυστικιστικό στοιχείο (που προφανώς παραπέμπει στο Ρόουζμπαντ του Πολίτη Κέιν), το τελευταίο αινιγματικό πράγμα που λέει ο γέρος Μίχαλος λίγο πριν πεθάνει στην πρώτη σκηνή. Η δράση εξελίσσεται σαν ένας εφιάλτης, παρουσία του Όθωνα και της Αμαλίας επί σκηνής, εξόριστοι στο Μπάμπεργκ, οι οποίοι παρακολουθούν, σχολιάζοντας, την εξέλιξη της Ιστορίας από το θεωρείο τους.


Ο σκηνοθέτης της παράστασης Δημήτρης Τάρλοου εξηγεί: «Με αυτό το εύρημα η ανατολίτικη φιλοσοφία συνομιλεί με την ελληνικότητα και ανοίγει ένα πεδίο συνεννόησης μεταξύ των λαών μέσα από μια πνευματικότητα. Αν έχει ένα ενδιαφέρον ο Μίχαλος, είναι ότι εσωτερικά αντιλαμβάνεται τις αντινομίες του και την παλιανθρωπιά του. Αυτό τον καθιστά ντοστογιεφσκικό χαρακτήρα, αλλιώς θα ήταν ένα κάθαρμα και είναι ο λόγος που τον καθιστά εξαιρετικά συγκινητικό σαν πρόσωπο.

Η ιστορία του «Κοτζάμπαση του Καστρόπυργου» γίνεται παράσταση από το Εθνικό Θέατρο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας


Η παράσταση έχει τις αιχμές της και δεν έχει αφαιρεθεί η κριτική διάθεση που έχει ο Καραγάτσης για τη ροπή των Ελλήνων στις έριδες και στον εμφύλιο. Ούτε και ο σκοτεινός ρόλος που έχει παίξει η Εκκλησία ή ο ύποπτος των κοτζαμπάσηδων ως άρχουσας τάξη. Παρ' όλα αυτά, η παράσταση, όπως και το μυθιστόρημα, δεν αναιρεί τις αρετές των Ελλήνων, που συνυπάρχουν με την παθογένεια. Οι οποίες συμβαδίζουν με την αμφιθυμία μας όσον αφορά το ποιοι είμαστε. Το έργο θέτει αυτά τα ζητήματα, αλλά με τρυφερότητα και αγάπη. Η δική μου στάση δεν είναι ποτέ να ακυρώσω ή να κρίνω με δριμύτητα, αλλά να δούμε τον εαυτό μας σε έναν καθρέφτη και μέσα από αυτό να μπορέσουμε να συνδεθούμε με την ιστορία μας με πιο δημιουργικό τρόπο.


Γι' αυτό η παράσταση τελειώνει με ένα ρεμπέτικο. Έτσι, η σύνδεση μας με το σήμερα γίνεται με έναν αρκετά συγκινητικό τρόπο, καθώς όλος ο θίασος τραγουδάει ένα ρεμπέτικο στον Μίχαλο, σαν να του λέει: "Έτσι που τα 'κάνες τώρα, τι να σε κάνουμε; Τώρα, πάει πια". Αυτό όχι ως ένα μάθημα αλλά ως ένα προχώρημα αυτογνωσίας, ένα τρυφερό κοίταγμα στον καθρέφτη. Γιατί σημασία έχει ο τρόπος. Αλλιώς, αν κουνάς το δάχτυλο, είναι σαν να είσαι κάτι διαφορετικό ή να εκφράζεις μίσος απέναντι σε αυτό που σε εξέθρεψε. Μα, αυτό είμαστε, αν δεν το αποδεχτούμε, δεν μπορούμε ούτε να προχωρήσουμε ούτε να αγαπήσουμε ο ένας τον άλλον».

Η ιστορία του «Κοτζάμπαση του Καστρόπυργου» γίνεται παράσταση από το Εθνικό Θέατρο Facebook Twitter
Κατοχή. Στην ταράτσα του σπιτιού του στην οδό Σπάρτης 14 στην Πλατεία Αμερικής. Αρχείο Μαρίνας Καραγάτση

Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου

Μ. Καραγάτση

Διασκευή: Θανάσης Τριαρίδης

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου

Σκηνικά: Θάλεια Μέλισσα

Κοστούμια: Αλέξανδρος Γαρνάβος – Τζίνα Ηλιοπούλου

Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου

Κίνηση: Κορίνα Κόκκαλη

Επιστημονικός σύμβουλος: Στέφανος Καβαλλιεράκης

Παίζουν: Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Κώστας Βασαρδάνης, Ξανθή Γεωργίου, Δημήτρης Ήμελλος: Κολοκοτρώνης, Βίκυ Κατσίκα, Αλκιβιάδης Μαγγόνας: Πανάγος, Κοσμάς, Χρήστος Μαλάκης, Λήδα Μανιατάκου, Μάξιμος Μουμούρης, Γιώργος Μπινιάρης, Δημήτρης Μπίτος, Λεωνή Ξεροβάσιλα, Αρετή ΠασχάληΜελισσάνθη Ρεγκούκου, Γιώργος Χριστοδούλου

Μουσικοί επί σκηνής: Γιώργος Δούσος (κλαρίνο,καβάλ), Κώστας Νικολόπουλος (ηλεκτρική κιθάρα, μπάσο), Γιάννης Αγγελόπουλος (τύμπανα)

Θέατρο Rex - Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη»

Live streaming Σάββατο 20/02/2021, 19:30

Περισσότερες πληροφορίες εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Αφόρητες συνθήκες εργασίας, μισθοί πείνας, εκμετάλλευση»: Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών παλεύει για αλλαγή

Θέατρο / «Αφόρητες συνθήκες εργασίας, μισθοί πείνας, εκμετάλλευση»: Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών παλεύει για αλλαγή

Οι ηθοποιοί Σπύρος Μπιμπίλας (πρόεδρος του ΣΕΗ), Άρης Λάσκος (γενικός γραμματέας) και οι κυρίες Τζένη Διαγούπη, Σάρα Γανωτή και Μυρτώ Γκόνη, μέλη του σωματείου, συζητούν για το έργο του σωματείου, τις διεκδικήσεις τους και τις πρόσφατες καταγγελίες για κακοποίηση.
M. HULOT
«Γυάλινος Κόσμος»: Τα πάντα για το έργο του Τενεσί Ουίλιαμς που κάνει ψηφιακή πρεμιέρα στο Εθνικό Θέατρο

Θέατρο / «Γυάλινος Κόσμος»: Τα πάντα για το έργο του Τενεσί Ουίλιαμς που κάνει ψηφιακή πρεμιέρα στο Εθνικό Θέατρο

Με αφορμή τη νέα παράσταση του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη, που κάνει ψηφιακή πρεμιέρα το Σάββατο 23/1, επιχειρούμε μια αναδρομή στην ιστορία του πασίγνωστου έργου του Αμερικανού δραματουργού.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ