Η Λουίζα Αρκουμανέα επιλέγει τις 6 καλύτερες παραστάσεις του 2017

Η Λουίζα Αρκουμανέα επιλέγει τις 6 καλύτερες παραστάσεις του 2017 Facebook Twitter
Ο Ρομπέρ Λεπάζ, αφηγούμενος την ιστορίας της οικογένειάς του στο Κεμπέκ της δεκαετίας του εξήντα και του εβδομήντα, έπλεξε το ατομικό με το συλλογικό, το τότε με το τώρα, το ποιητικό με το πολιτικό.. Φωτό: Érick Labbé
0

887

Ρομπέρ Λεπάζ

Ο διάσημος Γαλλοκαναδός καλλιτέχνης που εμφανίστηκε τον Οκτώβριο στη Στέγη μάς παρέσυρε σε ένα συναρπαστικό ταξίδι μνήμης, με οδηγό τον ίδιο ως περφόρμερ- αφηγητή. Αφηγούμενος την ιστορίας της οικογένειάς του στο Κεμπέκ της δεκαετίας του εξήντα και του εβδομήντα, έπλεξε το ατομικό με το συλλογικό, το τότε με το τώρα, το ποιητικό με το πολιτικό.

Συνδυάζοντας αβίαστα την ευελιξία της υψηλής τεχνολογίας με τη γλυκύτητα της μινιατούρας, δημιούργησε το δικό του προσωπικό σύμπαν επιστρατεύοντας τη φαντασία ενός παιδιού και τις γνώσεις ενός «μεγάλου». Με τρυφερότητα, χιούμορ κι ευφυΐα, μας συγκίνησε ξανά και ξανά και μας θύμισε ότι τα έργα τέχνης είναι προορισμένα για ν' αστράφτουν.

Με τρυφερότητα, χιούμορ κι ευφυΐα, μας συγκίνησε ξανά και ξανά και μας θύμισε ότι τα έργα τέχνης είναι προορισμένα για ν' αστράφτουν.

Ήταν όλοι τους παιδιά μου

Γιάννης Μόσχος

Η Λουίζα Αρκουμανέα επιλέγει τις 6 καλύτερες παραστάσεις του 2017 Facebook Twitter
Στην παράσταση αυτή, νοιαζόμαστε για τους ήρωες από τον «πρώτο» ως τον «τελευταίο»: και αυτή η ανθρωπιά, τόσο σε επίπεδο σκηνοθεσίας όσο και υποκριτικής, αποδείχθηκε το πιο συγκινητικό στοιχείο.

Οι ζωές όλων μας προχωρούν αξεδιάλυτα δεμένες μεταξύ τους: Αν το καταλάβουμε αυτό, ίσως υπάρχει ελπίδα... Ένα κλασικό ανέβασμα του έργου του Άρθουρ Μίλερ, στο θέατρο Εμπορικόν, που εντυπωσίασε για τη στιβαρότητα, την απλότητα, τις καλοδουλεμένες εντάσεις, και τις ερμηνείες των ηθοποιών. Στην παράσταση αυτή, νοιαζόμαστε για τους ήρωες από τον «πρώτο» ως τον «τελευταίο»: και αυτή η ανθρωπιά, τόσο σε επίπεδο σκηνοθεσίας όσο και υποκριτικής, αποδείχθηκε το πιο συγκινητικό στοιχείο.

Σπάνια συναντάει κανείς τόσο αρμονική δουλειά συνόλου: Δημήτρης Καταλειφός, Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, Γιώργος Βουρδαμής, Δανάη Επιθυμιάδη, Κώστας Βασαρδάνης, Ευγενία Αποστόλου, Δημήτρης Καραμπέτσης, Γιώργος Τζαβάρας, Ιωάννα Πιατά.

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ 

Greek Freak: All Star Game

Σίμος Κακάλας

Η Λουίζα Αρκουμανέα επιλέγει τις 6 καλύτερες παραστάσεις του 2017 Facebook Twitter
Ο Κακάλας αποδείχθηκε ένας εξαιρετικός κομπέρ, που βουτούσε άφοβα στο κενό αυτοσχεδιάζοντας, αφυπνίζοντας τη μαραμένη διάθεσή μας με τα πειράγματα, τα σχόλια, τα τραγούδια του.

Ένα σύγχρονο βαριετέ που συνδύαζε το τραγούδι με την κωμωδία και τη σάτιρα χάρισε στο κοινό του Φεστιβάλ Αθηνών, το περασμένο καλοκαίρι, μερικές σπάνιες στιγμές ευφορίας και εκτόνωσης. Ο Κακάλας αποδείχθηκε ένας εξαιρετικός κομπέρ, που βουτούσε άφοβα στο κενό αυτοσχεδιάζοντας, αφυπνίζοντας τη μαραμένη διάθεσή μας με τα πειράγματα, τα σχόλια, τα τραγούδια του.

Η υπο-κουλτούρα των celebrities, οι σοβαροφανείς της τέχνης, η «κοινωνία του θεάματος»: ακόμη κι αν δεν επεδείκνυαν όλα τα επεισόδια την ίδια σπιρτάδα, το εγχείρημα του Greek Freak (που τώρα παρουσιάζεται σε νέα εκδοχή) απέπνεε ελευθερία, καθώς και μια αίσθηση ότι όλα είναι εφικτά, αρκεί να τραγουδάμε ανέμελοι, σφύζοντας από ζωή.

Ο Παπαγάλλος μου

Άννα Κοκκίνου

Η Λουίζα Αρκουμανέα επιλέγει τις 6 καλύτερες παραστάσεις του 2017 Facebook Twitter
Η σκηνοθέτις και ηθοποιός επιστρατεύει το δικό της, εξίσου ιδιαίτερο, ψυχικό και φαντασιακό οπλοστάσιο για να συναντήσει τη συγγραφέα στο σήμερα, να αφουγκραστεί τον λόγο και να ανασυνθέσει την ιδιοσυγκρασία της, μέσα από έναν συναρπαστικό, μελαγχολικό μονόλογο. Φωτό: Μαρίλη Ζάρκου

Πώς μπορείς να προσεγγίσεις ένα ιστορικό πρόσωπο που δεν γνώρισες ποτέ; Η Άννα Κοκκίνου ανιχνεύει με σεβασμό κι ευαισθησία τον κόσμο της Σοφίας Τρικούπη, αδελφής του Χαρίλαου Τρικούπη και συγγραφέα του μικρού, τρυφερού και αυτοβιογραφικού «Παπαγάλλου» που απλώνει τα φτερά του στη «Σφενδόνη» (η παράσταση παίζεται ακόμη).

Η σκηνοθέτις και ηθοποιός επιστρατεύει το δικό της, εξίσου ιδιαίτερο, ψυχικό και φαντασιακό οπλοστάσιο για να συναντήσει τη συγγραφέα στο σήμερα, να αφουγκραστεί τον λόγο και να ανασυνθέσει την ιδιοσυγκρασία της, μέσα από έναν συναρπαστικό, μελαγχολικό μονόλογο.

Τρισευτυχισμένοι

Γιάννης Χουβαρδάς

Η Λουίζα Αρκουμανέα επιλέγει τις 6 καλύτερες παραστάσεις του 2017 Facebook Twitter
Μια καλοδουλεμένη και απολαυστική παράσταση, που έστησε έναν δικό της πρόσχαρο κόσμο, στον οποίο εισήλθαμε πρόθυμα. Φωτό: Βάσια Αναγνωστοπούλου

Αφράτη επιφάνεια και χαριτωμένο, τρυφερό παιχνίδι. Αστραπιαία σμιξίματα χωρίς ίχνος ρομαντισμού, ανολοκλήρωτες συνουσίες με φόβο τραυματισμού, πόρτες που ανοιγοκλείνουν σαδιστικά, ήρωες που ασθμαίνουν αντιερωτικά... Μια καλοδουλεμένη και απολαυστική παράσταση, που έστησε έναν δικό της πρόσχαρο κόσμο, στον οποίο εισήλθαμε πρόθυμα.

Ο Άγγελος Παπαδημητρίου εντυπωσίασε ως νεκρόφιλος ποδολάγνος Ζομπλέν, ενώ ο Δημήτρης Τάρλοου, με μεγάλη κοιλιά, αγκυλωμένη μέση, και περπάτημα πάπιας, συνέθεσε μια αστεία και αξιαγάπητη περσόνα απατημένου συζύγου.

Όλα θα πάνε καλά (1) Το τέλος του Λουδοβίκου

Ζοέλ Πομερά

Η Λουίζα Αρκουμανέα επιλέγει τις 6 καλύτερες παραστάσεις του 2017 Facebook Twitter
Μια θαυμαστή ομάδα, μια δουλειά που αρνείται τους εξωραϊσμούς -ιστορικούς, πολιτικούς, θεατρικούς-, γεννημένη από κοπιώδη έρευνα και σφυρηλατημένη με άκρατη αφοσίωση. Φωτο: Elisabeth Carecchio

Μια σύγχρονη μορφή του θεάτρου-ντοκουμέντου που παρουσιάστηκε τον περασμένο Οκτώβριο στη Στέγη, η παράσταση του Γάλλου σκηνοθέτη μετέτρεψε το θέατρο σε Κοινοβούλιο και μετέφερε το κοινό, με τα πιο απλά μέσα, στις πυρωμένες εποχές της Γαλλικής Επανάστασης, όταν οι Γάλλοι βρίσκονταν στα πρόθυρα της ενηλικίωσης και η ιδέα ίδρυσης ενός κράτους χωρίς μπαμπά-βασιλιά προκαλούσε ακόμη τρόμο.

Μια θαυμαστή ομάδα, μια δουλειά που αρνείται τους εξωραϊσμούς -ιστορικούς, πολιτικούς, θεατρικούς-, γεννημένη από κοπιώδη έρευνα και σφυρηλατημένη με άκρατη αφοσίωση.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ