Ο γάμος της Μαρίας Μπράουν
του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ
Ο Γάμος της Μαρίας Μπράουν, η θρυλική ταινία του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ με τη Χάνα Σιγκούλα στον ομώνυμο ρόλο, χρησιμοποιεί ως φόντο τη Γερμανία, από το τέλος του πολέμου και την ολοσχερή καταστροφή της χώρας μέχρι την επανεκκίνησή της και τη μεγάλη άνθηση του περίφημου «οικονομικού θαύματος».
Η Μαρία Μπράουν, μια γυναίκα αδίστακτη και κυνική, κοιτάζει προς το μέλλον αρπάζοντας κάθε ευκαιρία που πέφτει στην αντίληψή της ώστε να αποδράσει από τη φτώχεια και να αναρριχηθεί στην κορυφή του πλούτου και της οικονομικής εξουσίας. Με τον άντρα της Χέρμαν δηλωμένο νεκρό στο Ανατολικό Μέτωπο, συνδέεται με έναν βιομήχανο υφασμάτων και δουλεύοντας γι' αυτόν η καριέρα της εκτοξεύεται. Όταν ο Χέρμαν επιστρέφει ζωντανός, τα πράγματα παίρνουν τέτοια τροπή ώστε η αδίστακτη γυναίκα μετατρέπεται σε θύμα του ίδιου της του εαυτού και της ανεξέλεγκτης μοίρας.
Η μεταγραφή του κινηματογραφικού έργου από τον σκηνοθέτη Γιώργο Σκεύα σε θεατρικό έργο επαναφέρει το ενδιαφέρον για την ταινία του 1979 και τις κοινωνικο-πολιτικές παραμέτρους της εποχής στην οποία αναφέρεται.
Θέατρο Οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής», Κυκλάδων 11 & Κεφαλληνίας, Κυψέλη, 210 8217877. Κυρ. 19:00, Τετ. 20:00, Πέμ.-Παρ. 20:30, Σάβ. 21:00
Ο γλάρος
του Αντόν Τσέχοφ
Οι καλλιτεχνικές αγωνίες του νεαρού συγγραφέα Τρέπλιεφ, η φιλόδοξη Νίνα, η μεγάλη ντίβα του θεάτρου Αρκάντινα, ο περίγυρος, οι κωμικές και τραγικές διαστάσεις που παίρνει μια παράσταση ένα καλοκαιρινό βράδυ στην εξοχή, οι εξελίξεις δύο χρόνια μετά κι ένας νεκρός γλάρος.
Το πανέμορφο οικοδόμημα του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά αποτελεί το φυσικό σκηνικό της παράστασης του Γλάρου του Τσέχοφ που υπογράφει σκηνοθετικά ο Γιάννης Χουβαρδάς. Ο ευφάνταστος σκηνοθέτης τοποθετεί τη δράση του πολυπαιγμένου έργου του Ρώσου δραματουργού πάνω και κάτω από τη σκηνή, στην πλατεία και ανάμεσα στα καθίσματα των θεατών, στους διαδρόμους, στις εξόδους και στις εισόδους της πλατείας, χρησιμοποιώντας σχεδόν αποκλειστικά τον εξοπλισμό της, τα φώτα, την αυλαία και τους μηχανισμούς, ακολουθώντας μια γραμμή ακραίας αφαίρεσης με φόντο ένα ευφυές σκηνικό.
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου, Πειραιάς, 210 4143310-20. Σάβ. 17:00, Κυρ. 19:00, Τετ.-Παρ. 20:30, Σάβ. 21:00
Καινούργια σελίδα
του Νιλ Σάιμον
Μια αναπάντεχη παράσταση φέρνει έναν αέρα αισιοδοξίας στη θεατρική Αθήνα. Η παλιά αλλά αειθαλής δραματική κομεντί του Νιλ Σάιμον Καινούργια Σελίδα, που έχει παιχτεί με μεγάλη επιτυχία ως ανάλαφρη ρομαντική κωμωδία στο παρελθόν, στα χέρια του σκηνοθέτη Γιάννη Μόσχου αποκτά νέα πνοή και κάνει το μακρινό '70, δηλαδή την εποχή που γράφτηκε, να μοιάζει σημερινό. Το προξενιό μεταξύ ενός χήρου συγγραφέα και μιας νεαρότερής του πετυχημένης γυναίκας, ο κεραυνοβόλος έρωτας και ο «βιαστικός» γάμος που ακολουθεί γίνονται αφορμές για ένα «μάθημα» αγάπης, όταν καραδοκεί η μοναξιά και η δυσκολία στη συνεννόηση.
Ο Ταξιάρχης Χάνος και η Μαρία Καλλιμάνη, που υποδύονται απολαυστικά το ζευγάρι, περνάνε από σαράντα κύματα και γίνονται μαλλιά-κουβάρια μέχρι να ξαναπιάσουν από την αρχή την άκρη του νήματος που θα τους οδηγήσει στο ξέφωτο. Το δίδυμο συμπληρώνουν δύο αυθεντικά κωμικά ταλέντα, η Άνδρη Θεοδότου και ο Άγγελος Μπούρας, που με το μπρίο τους καταφέρνουν να αποσυμπιέζουν τις εντάσεις, δίνοντας στο έργο μια ευφρόσυνη νότα. Τα ιδιαίτερα κομψά κοστούμια της παράστασης έχει επιμεληθεί η Τίνα Τζόκα.
Γκλόρια Μικρό, Ιπποκράτους 7, κέντρο, 2103642334. Κυρ. 19:15, Τετ. 20:15, Πέμ.-Σάβ. 21:15
Αγριόπαπια
του Χένρικ Ίψεν
Ένα από τα διασημότερα έργα του Χένρικ Ίψεν, η Αγριόπαπια, γραμμένη το 1884, καταπιάνεται με την υποκρισία της αστικής τάξης, όπως αυτή αναπτύσσεται μέσα στην ίδια την οικογένεια, αυτήν τη θερμοκοιτίδα της αυταπάτης, της αυταρέσκειας και του ζωτικού ψεύδους. Ένας νέος άνθρωπος επιστρέφει στον τόπο του μετά από χρόνια απομόνωσης σε ερημικό μέρος, όπου ανέπτυξε μια φιλοσοφία υψηλών ιδανικών. Σκοπός του είναι να αποκαλύψει την τεράστια πλάνη στην οποία ζει ο παιδικός του φίλος όσον αφορά την προσωπικότητα και την οικογενειακή του ευτυχία. Αυτή του η επιδίωξη, της απόλυτης συνειδητοποίησης του ψεύδους, που αποτελεί φιλοσοφικό αίτημα του Ίψεν, ανάγει το ψυχογράφημα αυτό σε ένα από τα σημαντικότερα έργα της διεθνούς δραματουργίας.
Ο Δημήτρης Τάρλοου έστησε μια κλασική παράσταση με σύγχρονη ματιά, έχοντας στη διάθεσή του μια αξιόλογη διανομή με νέους και παλιότερους ηθοποιούς που εντυπωσιάζουν με τις ερμηνείες τους, καθιστώντας τη μία από αυτές που ξεχωρίζουν στον φετινό θεατρικό αθηναϊκό χειμώνα. Παίζουν οι Γιάννος Περλέγκας, Γιάννης Κότσιφας, Θέμις Πάνου, Λένα Δροσάκη, Άννα Μάσχα, Γιώργος Μπινιάρης, Αντίνοος Αλμπάνης και Σίσσυ Τουμάση.
Πορεία at Victoria, Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69, πλ. Βικτωρίας, 210 8210991. Τετ., Κυρ. 19:00, Πέμ.-Σάβ. 20:30
Άμλετ
του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
Ο Άμλετ του Σαίξπηρ από τον σκηνοθέτη Λεβάν Τσουλάτζε, ο οποίος, μετά τη μεγάλη επιτυχία της παράστασης Έγκλημα και Τιμωρία, επέστρεψε στο θέατρο Άνεσις για να παρουσιάσει την κορυφαία και διαχρονική τραγωδία με μια ιδιαίτερη οπτική.
Η ιστορία θέλει τον βασιλιά της Δανίας να πεθαίνει απροσδόκητα και αμέσως να παίρνει τη θέση του ο αδελφός του, αφού πρώτα παντρεύεται τη χήρα βασίλισσα. Ο πρίγκιπας Άμλετ, βαθιά συντετριμμένος από τον θάνατο του πατέρα του και σφόδρα δυσαρεστημένος από την απόφαση της μητέρας του να παντρευτεί το θείο του τόσο γρήγορα, εξοργίζεται. Ο νεκρός πατέρας του εμφανίζεται ως φάντασμα και του αποκαλύπτει την αλήθεια για τα αίτια του θανάτου του. Ο Άμλετ ζητάει εκδίκηση και αποκατάσταση της ηθικής τάξης.
Ο μεγάλος βάρδος με τον Άμλετ πραγματεύεται οικουμενικά ζητήματα σχετικά με την εξουσία και την πολιτική, ενώ παράλληλα σκιαγραφεί μια ερωτική και οικογενειακή τραγωδία. Οι δε φιλοσοφικές και μεταφυσικές του αναφορές οδηγούν σε ένα ψυχογράφημα το οποίο αναδεικνύει μεγάλα υπαρξιακά ερωτήματα. Η διασκευή είναι του Δημοσθένη Παπαδόπουλου και πρωταγωνιστούν οι Τάσος Ιορδανίδης, Άρης Λεμπεσόπουλος, Πέμη Ζούνη, Ιωάννα Παππά, Θοδωρής Κατσαφάδος, Νίκος Πουρσανίδης κ.ά.
Άνεσις, Λεωφ. Κηφισίας 14, Αμπελόκηποι, 2107488881-2. Τετ., Κυρ. 19:30, Πέμ. 20:00, Παρ.-Σάβ. 20:30
Η επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα ΙΙ
του Ζοέλ Πομερά
Όσο περισσότερο φαίνεται ανέφικτο, ειδικά σήμερα, να επανενωθούν οι δύο Κορέες, τόσο αδύνατο είναι κατά τον Ζοέλ Πομερά να συνεννοηθούν η γυναίκα και ο άντρας, οι άνθρωποι γενικότερα, στον ερωτικό τομέα. Γιατί «η αγάπη δεν υπάρχει. Η αγάπη είναι μια επινόηση. Ένα παιχνίδι του μυαλού...», όπως λέει στο υπέροχο έργο του Η επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα που σκηνοθέτησε στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης ο Νίκος Μαστοράκης πέρσι και επαναλαμβάνεται με ανανεωμένη διανομή φέτος.
Έτσι, μέσα από 11 άλλοτε κωμικά και άλλοτε δραματικά σκετς, ξεδιπλώνεται όλη η σύγχρονη παράνοια και το αδιέξοδο των ερωτικών σχέσεων, όπως τις έχει καταγράψει και αναπαραγάγει ο σημαντικός Γάλλος συγγραφέας. Σύντομα και χαρακτηριστικά στιγμιότυπα ενός μωσαϊκού που απαρτίζουν μια εποχή και την παραζάλη του δυτικού μας πολιτισμού. Η μετάφραση είναι της Μαριάννας Κάλμπαρη και ο Μαστοράκης, εκτός από τη σκηνοθεσία, υπογράφει και τις εξαιρετικές μουσικές επιλογές.
Τέχνης «Κάρολος Κουν» - Υπόγειο, Πεσμαζόγλου 5, κέντρο, 210 3228706. Τετ., Κυρ. 20:00, Πέμ.-Σάβ. 21:15
Δείπνο Ηλιθίων
του Φράνσις Βέμπερ
Η γαλλική κωμωδία Δείπνο Ηλιθίων του Φρανσίς Βεμπέρ, γραμμένη το 1993, μετά την τεράστια επιτυχία της στο θέατρο μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο, όπου συνέχισε τη θριαμβευτική πορεία της. Η καθόλου τυχαία αυτή ανταπόκριση βασίζεται σε μια αλάθητη συνταγή.
Ένας πλούσιος μεγαλοεκδότης ζητάει από την παρέα του μία μέρα κάθε εβδομάδα να του φέρνουν για δείπνο έναν «ηλίθιο», ώστε να σπάνε πλάκα μαζί του. Αυτός που θα φέρει τον «τέλειο ηλίθιο» κερδίζει. Μέχρι που πέφτει θύμα της αλαζονείας του. Όντως εμφανίζεται ένας «τέλειος ηλίθιος» κι εκείνος παθαίνει λουμπάγκο. Ξεμένει μαζί του και βρίσκεται στο έλεός του. Οι γκάφες είναι απερίγραπτες και ανελέητες, αλλά οδηγούν τον κακομαθημένο φραγκάτο σε μια απρόσμενη αυτογνωσία.
Το έργο, που πίσω από την κωμική του διάσταση κρύβει μια πικρή έως τραγική αύρα, θίγει τον κοινωνικό ρατσισμό, το bullying ανάμεσα σε ενήλικες, τον υφέρποντα φασισμό των νεοαστών. Η αθηναϊκή παράσταση τυγχάνει μιας ιδανικής διανομής που της έχει χαρίσει sold-out παραστάσεις για δύο σεζόν χάρη στις εξαιρετικές ερμηνείες του Σπύρου Παπαδόπουλου, που υπογράφει και τη σκηνοθεσία, του Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, του Βασίλη Ρίσβα, της Άννας Μενενάκου, της Ξανθής Γεωργίου και του Δημήτρη Μαυρόπουλου.
Κάππα, Κυψέλης 2, Κυψέλη, 210 7707227, 210 8827000. Τετ. 19:00, Σάβ.- Κυρ. 18:00, Πέμ.-Κυρ. 21:00
Οπερέττα
του Βίτολντ Γκομπρόβιτς
Εμπνευσμένος από την Οπερέττα του Βίτολντ Γκομπρόβιτς, ο χαρισματικός ηθοποιός και σκηνοθέτης Νίκος Καραθάνος ανέβασε μια δική του, ευφάνταστη εκδοχή με διαβρωτικό χιούμορ, αιχμηρά πολιτικά, ιδεολογικά και κοινωνικά σχόλια και απολαυστικές ερμηνείες. Κι όλα αυτά με αφορμή ένα έργο που εξακολουθεί να είναι ιδιοφυές, πενήντα χρόνια από τότε γράφτηκε.
Ο σουρεαλιστής Πολωνός αριστοκράτης και συγγραφέας που έζησε τα χρόνια της ωριμότητάς του εξόριστος στην Αργεντινή γελοιοποιεί την τάξη του, απογυμνώνοντάς την, καυτηριάζοντας τη ματαιοδοξία της μόδας και τις κοινωνικές συμβάσεις και κάνοντας τη δική του επανάσταση. Η παράσταση του Εθνικού Θεάτρου στο Ρεξ είναι θεαματική, επενδύεται με υπέροχες μουσικές, τα αλλόκοτα σκηνικά και κοστούμια είναι μαγικά.
Εθνικό Θέατρο Rex - Σκηνή Κοτοπούλη, Πανεπιστημίου 48, κέντρο, 210 3305074. Κυρ. 19:00, Τετ.-Σάβ. 20:00
Πέερ Γκυντ
του Χένρικ Ίψεν
Το δραματικό ποίημα του Ίψεν Πέερ Γκυντ, που γράφτηκε το 1867 και μ' αυτό ο κορυφαίος συγγραφέας «έκλεισε» την πρώιμη περίοδό του, ένα από τα πιο απαιτητικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη. Ο ίδιος κρατάει τον κεντρικό ρόλο, στην πιο προχωρημένη ηλικιακά φάση, ενώ παράλληλα αφηγείται τα 40 χρόνια περιπλάνησης του ήρωα, από την εφηβεία του μέχρι το τέλος. Άλλοι τρεις, διαφορετικών ηλικιών ηθοποιοί, αναλαμβάνουν να τον ενσαρκώσουν επί σκηνής, ώστε να ταξιδέψουμε μαζί τους σε μια διαδρομή που βρίσκεται μεταξύ του πραγματικού και του φανταστικού, του ονειροδράματος και της αναπόλησης.
Σαν ένα υπαρξιακό ταξίδι καταβύθισης στην ανθρώπινη περιπέτεια που ξεκινάει με την ενηλικίωση και φτάνει μέχρι τον θάνατο, περνώντας μέσα από την πλήρη ωριμότητα και συνειδητοποίηση. Εμποτισμένος από τα λαϊκά νορβηγικά παραμύθια, ο Γκυντ κονταροχτυπιέται με τις φαντασιώσεις του, επιμένοντας, με το πείσμα μικρού παιδιού, να ζήσει τη ζωή του «ως αυτοκράτωρ του εαυτού του», μέχρι που συνειδητοποιεί ότι πάντα υποκρινόταν ότι είναι κάποιος άλλος. Η παράσταση έχει στηθεί ως μια φαντασμαγορία με εναλλαγές παραμυθένιων σκηνικών, κινηματογραφικά κοστούμια και ιδιαίτερα ενδιαφέροντα σχεδιασμό φωτισμών.
Εθνικό Θέατρο, Αγ. Κωνσταντίνου 22-24, κέντρο, 210 5288170. Τετ.-Κυρ. 20:00
Ο Παπαγάλλος μου
της Σοφίας Τρικούπη
Παράσταση βασισμένη στο σπάνιο κείμενο του 1903 της Σοφίας Τρικούπη Ο Παπαγάλλος μου, μέσα από το οποίο προβάλλεται το πανόραμα της πολιτικής ζωής του 19ου αιώνα.
Η Σοφία, γεννημένη στο Λονδίνο το 1838, υπήρξε κόρη του Σπυρίδωνος και αδερφή του Χαρίλαου Τρικούπη, διέθετε υψηλή μόρφωση και δυνατή προσωπικότητα και αποτελούσε μέλος της ανώτερης κοινωνικής τάξης της βρετανικής πρωτεύουσας, καθώς ο πατέρας της ήταν πρέσβης της Ελλάδας. Απολύτως αφοσιωμένη στον αδελφό της και στην καριέρα του, έτρεφε τόσο μεγάλο θαυμασμό για εκείνον, που μετά τον θάνατο των γονιών της τέθηκε ολοκληρωτικά στην υπηρεσία του. Έτσι, το σπίτι της ήταν ανοιχτό στον διπλωματικό και πολιτικό κόσμο της εποχής, είτε προερχόταν από την Ευρώπη είτε από την Ελλάδα.
Έγραψε αυτό το κείμενο, πρότυπο θαυμάσιου χειρισμού της ελληνικής γλώσσας, την επομένη του θανάτου του μικρού πουλιού για να παρηγορηθεί. Μέσα από αυτό προβάλλεται μέρος της ζωής του Χαρίλαου Τρικούπη και των ηθών του τέλους του 19ου αι. Η Άννα Κοκκίνου εκφράζει με μοναδικό τρόπο την αισθαντικότητα της εποχής σε μια εξαιρετική παράσταση.
Σφενδόνη, Μακρή 4, Μακρυγιάννη, 215 5158968. 23/12, 18:00 / 26/12, 18:00 & 22:00 / 27/12, 18:00 / 30/12, 18:00 / 2/1, 18:00 & 21:00 / 3/1, 18:00 / 6/1, 18:00 / 7/1, 21:00
The song of Roland: The Arabic Version
Μια υπερμεγεθυμένη μινιατούρα αποτελούμενη από εκατοντάδες ψηφίδες που συνθέτουν τους χάρτες του Χαλεπίου, της Βαγδάτης και της Κωνσταντινούπολης, Άραβες τραγουδιστές και μουσικοί να αφηγούνται τη δική τους εκδοχή του γαλλικού μεσαιωνικού έπους του 11ου αι. Άσμα του Ρολάνδου, μια μάχη ανάμεσα σε Σαρακηνούς και Χριστιανούς.
Ο σημαντικός Αλεξανδρινός πολυπράγμονας εικαστικός Ουάελ Σόκι στήνει μια μουσική παράσταση στην οποία χρησιμοποιεί ποικίλα μέσα, φωτογραφία, σχέδιο, περφόρμανς και την τριλογία ταινιών The Cabaret Crusades, διερευνώντας πραγματικές και φανταστικές ιστορίες, τις αφηγήσεις του αραβικού κόσμου, και αναδιατυπώνοντας από την αραβική σκοπιά το πώς βλέπει η Δύση τον αραβικό κόσμο.
Ένα μεγάλο πολιτικό έπος-παραμύθι από μια μεγάλη ομάδα παραδοσιακών μουσικών με τέσσερις ξεχωριστούς τραγουδιστές που το ερμηνεύουν χρησιμοποιώντας το στυλ του «φιτζέρι», της μουσικής των αλιέων μαργαριταριών, ένα στυλ που σταδιακά εξαφανίζεται. Χρώματα, πανέμορφα σκηνικά και κοστούμια, τραγούδι, όλα συντελούν στο να ζωντανέψει επί σκηνής ένας παλιός, αλλά συνάμα αναγνωρίσιμος πολιτισμός.
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (Κεντρική Σκηνή), Λεωφόρος Συγγρού 107. 28-30/12, 20:30. Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους. www.sgt.gr
Μαυροπούλι
του Ντέιβιντ Χάροουερ
Μια συνάντηση δεκαπέντε χρόνια μετά μεταξύ ενός άντρα 60 χρονών και μιας γυναίκας 33 χρόνια μικρότερής του. Τι τους συνδέει; Ένα ακραία αμαρτωλό παρελθόν που και οι δυο πλήρωσαν ακριβά. Το τίμημα ήταν διαφορετικό για τον καθέναν, αλλά και των δυο η ζωή καταστράφηκε. Έχουν να πουν πολλά. Εκείνος πέρασε κάποια χρόνια στη φυλακή, εκείνη ενηλικιώθηκε στιγματισμένη.
Το δυνατό έργο του Ντέιβιντ Χάροουερ Μαυροπούλι αποδεικνύεται ιδιαίτερα επίκαιρο σήμερα και παρόλο που σοκάρει και δημιουργεί αμηχανία, εν τέλει ευαισθητοποιεί τον θεατή. Καταστάσεις που δεν είναι απαραίτητα ανοίκειες, ένα δωδεκάχρονο κορίτσι που κάποτε προκάλεσε έναν πολύ μεγαλύτερό του άντρα, το ηθικό και το ανήθικο στον έρωτα, η καταδίκη, η παιδεραστία και η αποπλάνηση, η απομόνωση του διαφορετικού από μια υποκριτική, συχνά, κοινωνία.
Άλμα, Ακομινάτου 15-17 & Αγ. Κωνσταντίνου, Μεταξουργείο, 210 5220100. Τετ. 19:30, Πέμ.-Σάβ. 21:15, Κυρ. 20:00
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO