ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Κριτική της παράστασης «Τρειςευτυχισμένοι» σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά. Aπό την Λουίζα Αρκουμανέα

Κριτική της παράστασης «Τρειςευτυχισμένοι» σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά. Aπό την Λουίζα Αρκουμανέα Facebook Twitter
Συμπαθές το ζευγάρι των παράνομων εραστών (Άλκηστις Πουλοπούλου-Χρήστος Λούλης), αν και ο δεύτερος δεν έχει ακόμη βρει το «κέφι» του. Φωτο: Βάσια Αναγνωστοπούλου
1

Από τον φτωχότερο ως τον πλουσιότερο, κάθε παντρεμένος είναι κερατάς στο μυαλό του Λαμπίς. Φανταζόμαστε μια πόλη με εκατομμύρια ανδρικά κέρατα να διασταυρώνονται στις λαμπερές λεωφόρους, εκεί όπου ανεβαίνουν οι κωμωδίες μπουλβάρ προς τέρψιν των αστών.


Πρέπει να εκτονωθεί η πλήξη και τι καλύτερος τρόπος να επιτευχθεί αυτό από τη σύναψη παράνομου δεσμού; Στην καλή παρισινή κοινωνία, κάθε μέλος παρατηρεί το άλλο και κρυφά συναγωνίζονται στο παιχνίδι των εντυπώσεων: «πολλή απόλαυση, καθόλου σκάνδαλο» είναι το μότο. Οι κανόνες, αυστηροί και οι συμμετέχοντες μονίμως σε επιφυλακή: όποιος αποκαλυφθεί, γίνεται βορά στην κοινωνική αρένα. Στο θέατρο όλοι γελούν δημοσίως εις βάρος του απατημένου συζύγου που αναστενάζει επί σκηνής, ενώ την ίδια στιγμή εύχονται να μη γελούν μαζί τους.


Ο Λαμπίς ανατρέπει τα δεδομένα. Στους Τρειςευτυχισμένους (Le plus heureux des trois, 1870) οικοδομεί μια πραγματικότητα ανάποδη, όπου ο κερατάς αποδεικνύεται τελικά ο πιο ευτυχής. «Δεν είναι και τόσο αξιολύπητοι οι σύζυγοι!» διαμαρτύρεται εξουθενωμένος ο Ερνέστος, που περνάει κάθε μέρα τα πάνδεινα προκειμένου να συναντήσει την αγαπημένη του Ερμάνς, κάτω από τη μύτη του άνδρα της Μαρζαβέλ. «Τους φροντίζουμε, τους χαϊδεύουμε, τους έχουμε στα όπα-όπα... Είναι ροδαλοί, φρέσκοι, χαρούμενοι, άρχοντες!... Ενώ εμείς, οι εραστές, είμαστε χτικιασμένοι, άυπνοι, τρομαγμένοι... σαν κλέφτες». Σε όλο το έργο τον παρακολουθούμε να κρύβεται μέσα στα έπιπλα, να σκαρφαλώνει στις υδρορροές, να πέφτει θύμα εκβιασμών, να εκτελεί τις πιο κοπιαστικές αγγαρείες μόνο και μόνο για να γευτεί «λίγα ψίχουλα», λίγα λεπτά βεβιασμένης ερωτοτροπίας, τυλιγμένης στο άγχος της «σύλληψης» και του ξεμπροστιάσματος.

Εδώ, ένας ευγενής με άψογους τρόπους μπορεί σε κλάσματα του δευτερολέπτου να μεταμορφωθεί σε φετιχιστή παπουτσιών που καταδιώκει την κυρία του σπιτιού για να γλείψει τις βρόμικες σόλες της.


Αστραπιαία σμιξίματα χωρίς ίχνος ρομαντισμού, ανολοκλήρωτες συνουσίες με φόβο τραυματισμού, πόρτες που ανοιγοκλείνουν σαδιστικά, ήρωες που ασθμαίνουν αντιερωτικά, θα έλεγε κανείς πως «υπάρχει κάτι τρομακτικό σ' αυτό τον κόσμο, επειδή υπάρχει κάτι το μανιώδες... Ένα άγγιγμα λες και θα τιναχτούμε στροβιλιζόμενοι στο Διάστημα... Στον ρυθμό της φάρσας κρύβεται ο διάβολος» γράφει ο Eric Bentley στο δοκίμιό του Η ψυχολογία της φάρσας.


Παράλληλα, βέβαια, στον ξέφρενο αυτόν ρυθμό αστράφτει και η χαρά της ζωής. Η ανάγκη του σώματος να απλωθεί, να τεντωθεί, να ανοίξει, να ξεφύγει από την πεπατημένη, να δοκιμάσει τις αντοχές του, περιστέλλοντας τις νοητικές διαδικασίες, να εκφράσει τον πρωτογονισμό του και να πάρει το «προβάδισμα από την ψυχή», όπως το έθεσε ο Bergson με το Γέλιο του.

Κριτική της παράστασης «Τρειςευτυχισμένοι» σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά. Aπό την Λουίζα Αρκουμανέα Facebook Twitter
Η έκπληξη της βραδιάς έρχεται από τον Δημήτρη Τάρλοου στον ρόλο του απατημένου Μαρζαβέλ. Εδώ με τον Λαέρτη Μαλκότση ο οποίος προφανώς διαθέτει όλη τη δυναμική για να απογειωθεί υποκριτικά και θα το καταφέρει, νομίζω, αν προσπαθήσει λιγότερο. Φωτο: Βάσια Αναγνωστοπούλου


Εδώ, ακόμη και τα πιο σοβαρά ηθικά διλήμματα ή παραπτώματα χάνουν τη ζοφερή τους διάσταση: δεν προλαβαίνεις να κλάψεις, όταν πρέπει να σκύψεις, να τρέξεις, να κλειδώσεις, να ξεκλειδώσεις, να ανέβεις, να κατέβεις, να γδυθείς, να ντυθείς, να πληρώσεις τον αμαξά στον έβδομο φανοστάτη, να ψάξεις για το χαμένο διαμάντι στον κήπο και να παραπλανήσεις το υπηρετικό προσωπικό στο κελάρι.

H ταχύτητα είναι σημαντική, με μια προϋπόθεση: η προσπάθεια των ηθοποιών, όσο κοπιώδης ή απαιτητική κι αν στέκεται για τους ίδιους, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να γίνεται αντιληπτή από τους θεατές. Στο φαρσικό πεδίο, βλέπετε, δεν ισχύει ο νόμος της βαρύτητας: όλοι μαζί εκσφενδονίζονται σαν λαστιχένιοι μέσα στον ίλιγγο των συμπτώσεων, ακροβατώντας πάνω στην κόψη των δευτερολέπτων και των αναπνοών, και επιπλέον όλα αυτά πρέπει να φαντάζουν απολύτως φυσικά κι ευχάριστα, ειδάλλως το μοναδικό συναίσθημα που θα εισπράττει το κοινό θα είναι η αγωνία που εκπέμπει η σκηνή. Αν πρόκειται να στροβιλιστούμε όλοι μαζί, αν πρόκειται να χαλαρώσουμε και να γελάσουμε με τα παθήματα των ηρώων, καλό είναι να πιστέψουμε πως βρεθήκαμε σε ένα άλλο σύμπαν, που μοιάζει με το δικό μας, ταυτόχρονα όμως διαγράφεται διαφορετικό, σχεδόν μη ανθρώπινο.

 
«Οι συμπεριφορές, χειρονομίες και κινήσεις του ανθρώπινου σώματος προκαλούν το γέλιο, όσο περισσότερο το σώμα μάς θυμίζει μια μηχανή» γράφει ο Bergson. Η μηχανικότητα, λοιπόν, η αίσθηση ενός σώματος «άδειου» από συναισθήματα που δεν πονάει, δεν υποφέρει, δεν κουράζεται, δεν ιδρώνει, που αιφνιδιάζει τη λογική με την αφύσικη συμπεριφορά του, θα εμπνεύσει τη δική μας φωτεινή ανταπόκριση.


Και νομίζω πως ένα τέτοιο σύμπαν κατάφεραν σε γενικές γραμμές να πλάσουν ο Γιάννης Χουβαρδάς και οι Τρειςευτυχισμένοι του. Εξισορροπώντας την αντιπαλότητα κανονικότητας και παράνοιας, δημιούργησε έναν χώρο όπου όλα μοιάζουν συνηθισμένα (το απαραίτητο «νατουραλιστικό προσωπείο» του Bentley), αλλά η απειλή του εκτροχιασμού καιροφυλακτεί: εδώ, ένας ευγενής με άψογους τρόπους μπορεί σε κλάσματα του δευτερολέπτου να μεταμορφωθεί σε φετιχιστή παπουτσιών που καταδιώκει την κυρία του σπιτιού για να γλείψει τις βρόμικες σόλες της.

Κριτική της παράστασης «Τρειςευτυχισμένοι» σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά. Aπό την Λουίζα Αρκουμανέα Facebook Twitter
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου δείχνει να φέρει αυτό το είδος θεάτρου στο καλλιτεχνικό DNA του. Φωτο: Βάσια Αναγνωστοπούλου


Η έκπληξη της βραδιάς έρχεται από τον Δημήτρη Τάρλοου στον ρόλο του απατημένου Μαρζαβέλ. Ομολογώ πως αγνοούσα το κωμικό ταλέντο του ηθοποιού: αυτός ο παράξενος «αρκούδος», όπως τον αποκαλεί η σύζυγός του, με μεγάλη κοιλιά και αγκυλωμένη μέση, αναδεικνύεται εδώ σε ζωτική πηγή κωμικής ευφροσύνης. Η ένρινη φωνή, το περπάτημα πάπιας, η έκπληξή του όταν συλλαμβάνει τον Ερνέστο μέσα στη φούστα της Ερμάνς, όλα συνθέτουν μια αξιαγάπητη και αστεία περσόνα, μια έξοχη ερμηνεία.


Ο Άγγελος Παπαδημητρίου δείχνει να φέρει αυτό το είδος θεάτρου στο καλλιτεχνικό DNA του. Ως νεκρόφιλος ποδολάγνος Ζομπλέν ξεγλιστράει θριαμβευτικά από το δίχτυ των παρεξηγήσεων που τυλίγει τους ήρωες: με τη βοήθειά του, η χάρη και η κομψότης αναδύονται αναμαλλιασμένες και περιχαρείς από την αγκαλιά του Παραλόγου. «Καταστροφή! Το ψάξιμο στο γρασίδι είναι ακόμα πιο δύσκολο!» αναφωνεί αναστατωμένος, αποδεικνύοντας ότι κατέχει άψογα την τέχνη του εξεγείρεσθαι με πάθος για τις πλέον ασήμαντες αφορμές.


Συμπαθές το ζευγάρι των παράνομων εραστών (Άλκηστις Πουλοπούλου-Χρήστος Λούλης), αν και ο δεύτερος δεν έχει ακόμη βρει το «κέφι» του. Ο Λαέρτης Μαλκότσης αναλαμβάνει τον ακανθώδη ρόλο του Αλσατού υπηρέτη που μιλάει με γερμανική προφορά: προφανώς διαθέτει όλη τη δυναμική για να απογειωθεί υποκριτικά και θα το καταφέρει, νομίζω, αν προσπαθήσει λιγότερο. Σε λιτά μέσα καταφεύγει η Λένα Παπαληγούρα για τη δική της υπηρέτρια, ενώ αμήχανη και ασαφής παρουσιάζεται η Ιωάννα Κολλιοπούλου ως πλούσια ανιψιά της παντρειάς.


Τα ατυχή γκαγκ της αρχής (το ελάφι που μουγκανίζει, το πορτρέτο που ουρλιάζει, το ραδιόφωνο που γελάει) περνούν γρήγορα στο περιθώριο, όσο η δράση προχωράει και οι ρυθμοί πυκνώνουν μέσα στο γοητευτικό σκηνικό περιβάλλον της Εύας Μανιδάκη, αληθινό και ψεύτικο συγχρόνως, σαν ζωντανή χαλκομανία. Δύσκολο είδος η φάρσα και υπάρχουν στιγμές που συνειδητοποιεί κανείς ότι τα σώματα των ηθοποιών χρειάζονται ειδική κατάρτιση για να επιτύχουν την κορύφωση του αποτελέσματος. Ακόμη κι ένα απλό στροβίλισμα –όπως αυτό που επιχειρούν όποτε μπαίνουν στη σκηνή μετά μουσικής– μπορεί να φανεί προβληματικό, όταν δεν είναι απολύτως αφομοιωμένο ως προς την κινησιολογική λογική του. Παρ' όλα αυτά, έχουμε να κάνουμε με μια καλοδουλεμένη και απολαυστική παράσταση που δημιουργεί έναν ολοκληρωμένο, δικό της κόσμο, μέσα στον οποίο μας παρασύρει πρόθυμα. Δεν υπάρχει βάθος εδώ, και ούτε είναι αυτό το ζητούμενο: μονάχα επιφάνεια, αφράτη επιφάνεια και χαριτωμένο, τρυφερό παιχνίδι.

Κριτική της παράστασης «Τρειςευτυχισμένοι» σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά. Aπό την Λουίζα Αρκουμανέα Facebook Twitter
Σε λιτά μέσα καταφεύγει η Λένα Παπαληγούρα για τη δική της υπηρέτρια. Φωτο: Βάσια Αναγνωστοπούλου

Ιnfo:

Οι Τρειςευτυχισμένοι
ΠΟΡΕΙΑ
Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69, πλ. Βικτωρίας, 210 8210991

Τετ., Παρ., Σάβ., Κυρ. 21:00

Μτφρ.: Στρατής Πασχάλης

Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη

Πρωταγωνιστούν: Δημήτρης Τάρλοου, Άλκηστις Πουλοπούλου, Χρήστος Λούλης, Άγγελος Παπαδημητρίου, Λαέρτης Μαλκότσης, Λένα Παπαληγούρα, Ιωάννα Κολλιοπούλου

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Θέατρο
1

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ