Η Μαρία Σκουλά σε μια αιωρούμενη εποχή

Η Μαρία Σκουλά σε μια αιωρούμενη εποχή Facebook Twitter
Το πρόβλημα της εποχής έχει να κάνει με το πώς μπαίνουμε στα πράγματα. Η μόνη λύση είναι να πάμε σε βάθος και να ζητάμε αυτό μας συγκινεί. Αποφεύγουμε αυτό που μας συγκινεί και μας φέρνει σε δύσκολη θέση απέναντι στα εκφραστικά μας μέσα, απέναντι σε αυτό που μας φοβίζει, να μην κάνουμε απλώς μια αναπαραγωγή του εαυτού μας... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
0

«Δουλεύαμε όλοι μαζί και αυτό είχε να κάνει με μια επιθυμία να προχωρήσουμε σε σχέση με το θέατρο. Δεν επιδιώκαμε να βρούμε έναν σκηνοθέτη ή ένα θέατρο. Απλώς συνέβαινε. Ήταν οι συναντήσεις τέτοιες. Γινόταν μόνο του. Δεν ήταν δύσκολο. Αυτή είναι η διαφορά με το σήμερα. Τα πράγματα ήταν πιο εύκολα, πιο ανοιχτά. Συζητούσαμε. Ήμασταν η τελευταία γενιά που είχε μπαμπάδες. Μπαμπάδες πολύ ισχυρούς. Τώρα είναι σαν να περιμένουμε πάλι έναν μπαμπά, να φοβόμαστε να μεγαλώσουμε, να θέλουμε καθοδήγηση. Ίσως η δική μου γενιά να μην είμαστε και καλοί γονείς. Ίσως φοβόμαστε ότι δεν έχουμε να πούμε κάτι. Ότι δεν είναι κάτι ωραίο και σημαντικό. Για μας πολύ γρήγορα ήρθαν εύκολα τα πράγματα. Ήταν ένα όνειρο, ήμασταν πολύ τυχεροί και τα πήραμε όλα απλόχερα. Και δουλέψαμε σκληρά. Αλλά δουλεύαμε για όλα, ενώ σήμερα δουλεύει ο καθένας γι' αυτό που κάνει. Όμως, τότε υπήρχαν οι άνθρωποι που προκαλούσαν αυτήν τη συζήτηση. Μας άφησαν για να ενηλικιωθούμε και οι σχέσεις πρέπει να είναι ισότιμες πια. Οι νεότεροι από εμάς τολμούν και μιλούν, τολμούν να κάνουν λάθος. Γι' αυτό υπάρχει θαυμασμός για τους νεότερους, ακόμα και από εμάς. Παλιότερα, και αναφέρομαι σε ένα παρελθόν το οποίο δεν είναι πολύ μακρινό, πηγαίναμε να ξεπεράσουμε τα όρια, χωρίς φόβο. Αυτήν τη στιγμή είναι σχεδόν σαν να μην είναι ζητούμενο. Θα μπορούσαμε να αναζητήσουμε την αιτία σε πολλούς λόγους. Ακόμα και στο ότι δεν υπάρχουν εκείνοι οι χώροι οι συγκεκριμένοι που υπήρχαν και λειτουργούσαν ως μοντέλα, ένα κέλυφος, μέσα στο οποίο έμπαινες, ελεύθερος να κάνεις πράγματα. Οι χώροι είχαν όρια κι εσύ ήθελες να τα ξεπεράσεις. Και όλο αυτό γινόταν με όλο το ρίσκο, αλλά και με όλη την προστασία.

Είμαι μέσα σε αυτή την υπόθεση που ονομάζεται "θέατρο" και δεν έχω περιθώριο να είμαι και παρατηρητής, να λυπάμαι ή να στενοχωριέμαι. Σήμερα υπάρχει ένας συμβιβασμός. Ποτέ ο συμβιβασμός δε προχωρούσε τα πράγματα.

Το πρόβλημα της εποχής έχει να κάνει με το πώς μπαίνουμε στα πράγματα. Η μόνη λύση είναι να πάμε σε βάθος και να ζητάμε αυτό μας συγκινεί. Αποφεύγουμε αυτό που μας συγκινεί και μας φέρνει σε δύσκολη θέση απέναντι στα εκφραστικά μας μέσα, απέναντι σε αυτό που μας φοβίζει, να μην κάνουμε απλώς μια αναπαραγωγή του εαυτού μας. Αυτό γινόταν παλιά. Το ένιωθα. Αυτήν τη στιγμή φοβάμαι να ξεπεράσω τα όριά μου. Όσες φορές έχω ξεπεράσει τα όριά μου, ακόμα και χρονικά, δουλεύοντας πολύ, δεν υπάρχει περίπτωση αυτό να μην έχει αποτέλεσμα ουσίας. Και δεν μιλάμε μόνο για το αποτέλεσμα μιας καλής παράστασης.

Η Μαρία Σκουλά σε μια αιωρούμενη εποχή Facebook Twitter
Η μοναξιά μου έχει να κάνει με τον προσανατολισμό, με τον «στόχο». Και εννοώ με το πώς προχωράμε όλοι μαζί στο θέατρο... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Σήμερα μπορεί να δουλεύεις σε πολύ καλές δουλειές, με πολύ καλούς ανθρώπους. Η μοναξιά μου έχει να κάνει με τον προσανατολισμό, με τον «στόχο». Και εννοώ με το πώς προχωράμε όλοι μαζί στο θέατρο. Δεν χρειάζεται να βλέπεις και να λες: «Θέλω να πάω εκεί». Απλώς ανοίγεις και πηγαίνεις προς τα κάπου. Αυτό το κομμάτι είναι θολό αυτήν τη στιγμή. Όπως θολό είναι και το πώς επιβιώνεις. Και πρέπει να βρεις ένα τρόπο να βαδίσεις σε μια δύσκολη κατάσταση, χωρίς να αλλάξει το μέσα και η επιθυμία. Μιλάμε για τη σημερινή ανασφάλεια. Παλιά, γιατί θεωρούσαμε ότι ήμασταν ασφαλείς; Στη δουλειά και στον χώρο αυτό είσαι ανασφαλής έτσι κι αλλιώς. Και δεν είναι κακό να είσαι ανασφαλής. Το θέμα είναι να είσαι απόλυτα εκεί, μέσα σε αυτό, και ευτυχισμένος. Αφού υπάρχει η δυσκολία, ας υπάρχει και το ρίσκο.

Νομίζω ότι δεν μιλάμε. Δεν υπάρχει διάλογος. Γίνεται ένας χαμός γύρω μας και δεν μιλάμε. Ούτε καν στις παρέες μεταξύ μας δεν μιλάμε και συνεχίζουμε όπως συνεχίζει και η ζωή μας. Γιατί δεν ανοίγω τη μοναξιά μου, αφού και άλλοι, σίγουρα, νιώθουν μόνοι τους; Και δεν είμαι σίγουρη ότι ακόμα και τώρα λέω την αλήθεια, ότι είμαι απόλυτα ειλικρινής. Γιατί κι εγώ μπορεί να μην αντέχω να το πω το αληθινό πρόβλημα. Γιατί μπορεί να μην είναι μόνο η κρίση. Ίσως δεν μιλάμε γιατί παλιά δεν χρειαζόταν να μιλάμε πολύ, ο δρόμος υπήρχε.

Είμαι μέσα σε αυτή την υπόθεση που ονομάζεται "θέατρο" και δεν έχω περιθώριο να είμαι και παρατηρητής, να λυπάμαι ή να στενοχωριέμαι. Σήμερα υπάρχει ένας συμβιβασμός. Ποτέ ο συμβιβασμός δε προχωρούσε τα πράγματα. Τα πράγματα σήμερα δεν είναι φωτεινά και δεν χρειάζονται απαραίτητα τα χρήματα μόνο για να συμβεί αυτό. Κανείς δεn μπορεί να πει ότι οι άνθρωποι γύρω μας δεν προσπαθούν. Υπάρχει άπειρη δουλειά και καταναλώνεται άπειρη ενέργεια, είναι τόσo πολλά αυτά που γίνονται. Όμως οι άνθρωποι που ξέρουν τι θέλουν αποτελούν μια εξαίρεση. Αυτό να βρούμε, τι ζητάμε. Να καταλάβουμε τι ζητάμε και τι μας ζητούν. Αλλιώς, είναι σαν να έχουμε πεθάνει. Θα είναι απλώς μια δουλειά και μετά μια άλλη δουλειά και μια άλλη δουλειά. Μπορεί να έφτασε η ώρα της ενηλικίωσης όλων μας».

Η Μαρία Σκουλά σε μια αιωρούμενη εποχή Facebook Twitter
Νομίζω ότι δεν μιλάμε. Δεν υπάρχει διάλογος. Γίνεται ένας χαμός γύρω μας και δεν μιλάμε. Ούτε καν στις παρέες μεταξύ μας δεν μιλάμε και συνεχίζουμε όπως συνεχίζει και η ζωή μας... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Η Μαρία Σκουλά γεννήθηκε το 1971. Αποφοίτησε από τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου το 1993. Στο θέατρο έχει συνεργαστεί με τους Λ. Βογιατζή, Κ. Τσιάνο, Γ. Χουβαρδά, Θ. Μοσχόπουλο, Ακ. Καραζήση, Ν. Χατζόπουλο, Β. Γεωργιάδου, Κ. Χένκελ, Μ. Μαρμαρινό, Λ. Μπάουρ, Στ. Τσακίρη, Μ.Φ. Χένινγκ, Έ. Θεοδώρου, Σπ. Ευαγγελάτο, Χ. Φραγκούλη, σε έργα των Σοφοκλή, Ευριπίδη, Σαίξπηρ, Γκαίτε, Λέσινγκ, Σίλερ, Μπίχνερ, Κλάιστ, Μολιέρου, Τσέρτσιλ, Τσέχοφ, Πίντερ, Τ. Ουίλιαμς, Δ. Κεχαΐδη-Ελ. Χαβιαρά, Γ. Διαλεγμένου, Δ. Δημητριάδη, Ακ. Καραζήση, Λ. Κιτσοπούλου.

 

Η Μαρία Σκουλά αυτή την περίοδο κάνει πρόβες για το έργο «Συγχώρεσέ με» των Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη που ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο (27/11) σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ