I’ll be your mirror: Η Nico μέσα από τον ραγισμένο καθρέπτη

I’ll be your mirror: Η Nico μέσα από τον ραγισμένο καθρέπτη Facebook Twitter
«Το έργο της είναι τόσο σκοτεινό και σύνθετο που σε προκαλεί να βρεις το κουράγιο να το εξερευνήσεις παρότι σε πηγαίνει σε άβολα αλλά συγχρόνως γοητευτικά μέρη». © Elaine Mayes, 1967
0

Μούσα, δημιουργός, επιζήσασα, (αυτό)καταστροφέας... Από την εμφάνιση της στις πασαρέλες ως τοπ μοντέλο και σε ταινίες όπως η Dolce Vita του Φελίνι μέχρι την συμμετοχή της στους Velvet Underground, τη σόλο πορεία της, τα χρόνια που κυκλοφορούσε σχεδόν άγνωστη στο Μάντσεστερ και τον πρόωρο θάνατό της τον Ιούλιο του 1988 στην Ίμπιζα λίγο πριν κλείσει τα πενήντα, η Nico υπήρξε (και παραμένει) μια από τις πιο σαγηνευτικά αινιγματικές φιγούρες της ποπ κουλτούρας.

Τα τελευταία χρόνια πάντως αναγνωρίζεται όλο και πιο έντονα το προσωπικό της έργο πέρα από μέντορες, προστάτες και εραστές, και σ' αυτό το πλαίσιο προέκυψε και η θεατρική παράσταση με τον τίτλο The Nico Project που θα παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ του Μάντσεστερ τον Ιούλιο (10-21) με σκηνοθέτρια την Sarah Frankom και πρωταγωνίστρια την Maxine Peak.

Τριάντα και πλέον χρόνια μετά από τον θάνατό της, είναι πλέον πασιφανής η επιρροή της σε μερικές από τις πιο σημαντικές σύγχρονες γυναίκες δημιουργούς.

Η παράσταση είναι εμπνευσμένη από το παγερό μεγαλείο του άλμπουμ της Nico, The Marble Index που κυκλοφόρησε το 1968 και για χρόνια είχε αγνοηθεί από την κριτική, σήμερα όμως θεωρείται ένα από τα μεγάλα αριστουργήματα της εναλλακτικής ροκ προσέγγισης. Το κείμενο γράφτηκε από την βραβευμένη θεατρική συγγραφέα EV Crowe και η μουσική από την καταξιωμένη συνθέτρια Anna Clyne (η οποία ήταν υποψήφια για Grammy πριν μερικά χρόνια για το κονσέρτο της για δύο βιολιά με τίτλο Prince of Clouds). Η παράσταση είναι δομημένη με βάση τη σειρά των τραγουδιών στο άλμπουμ και στην παράσταση συμμετέχουν δεκαπέντε μουσικοί και δύο τραγουδίστριες.

  

Μιλώντας για το πρότζεκτ στα βρετανικά μέσα, η πρωταγωνίστρια του έργου Maxine Peak δήλωσε μεταξύ άλλων:

«Πάντα με γοήτευε η Nico. Ήμουν φανατική των Velvet Underground αλλά η εμμονή μου με την ίδια ξεκίνησε όταν άκουσα στην εφηβεία μου το Marble Index που με έκανε να νιώσω τόσο περίεργα και άβολα και γιγαντώθηκε αργότερα όταν διάβασα το βιβλίο του James Young [που την συνόδευε στα πλήκτρα στις εμφανίσεις της στα '80s], Nico: Songs They Never Play on the Radio. Η ατμόσφαιρα ήταν τόσο ενδεικτική για το Μάντσεστερ εκείνης της περιόδου...»

«Το έργο της είναι απίστευτο, εξωπραγματικό, απόκοσμο... Είναι τόσο σκοτεινό και σύνθετο που σε προκαλεί να βρεις το κουράγιο να το εξερευνήσεις παρότι σε πηγαίνει σε άβολα αλλά συγχρόνως γοητευτικά μέρη που συνήθως οι περισσότεροι από μας προσπαθούν να αποφεύγουν... Τριάντα και πλέον χρόνια μετά από τον θάνατό της, είναι πλέον πασιφανής η επιρροή της σε μερικές από τις πιο σημαντικές σύγχρονες γυναίκες δημιουργούς...»

I’ll be your mirror: Η Nico μέσα από τον ραγισμένο καθρέπτη Facebook Twitter
Η πρωταγωνίστρια της παράστασης The Nico Project, Maxine Peak

«Τις προάλλες μιλούσα με τον Johnny Marr των Smiths σχετικά με το πρότζεκτ. Όλοι όσοι ήταν στο Μάντσεστερ την δεκαετία του '80 είχαν κάποιου είδους εμπειρία με τη Nico, είτε επειδή την είχαν πετύχει στο μπαρ του [θρυλικού κλάμπ] Hacienda είτε όταν την έβλεπαν να παρκάρει το ποδήλατό της έξω από κάποια παμπ. Ο Johnny θυμήθηκε πως της είχε πιάσει την κουβέντα μια νύχτα στη Hacienda και ήταν σα να μιλάει με κάποιον που μεσολαβεί ανάμεσά τους μια γυάλινη οθόνη. Ήταν πάντα τόσο αινιγματική και μονίμως αποστασιοποιημένη...»

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ