Κάθαρση και απαγορευμένες ερωτήσεις

Κάθαρση και απαγορευμένες ερωτήσεις Facebook Twitter
0

Πότε ξεκίνησε η ιδέα για μεταφορά του BloodMoonστην Ελλάδα;

Πριν από οχτώ χρόνια ο Νικόλας Καμτσής επικοινώνησε μαζί μου για το Blood Moon, ένα θεατρικό που είχα γράψει σχεδόν πριν από 20 χρόνια. Δεν ξέρω πώς έμαθε γι' αυτό, αλλά επειδή είμαι μισός Έλληνας και, επειδή το έργο έχει ρίζες στην ελληνική μυθολογία, με ιντρίγκαρε. Και φυσικά, για τους ίδιους λόγους με ιντρίγκαρε η ιδέα να μεταφραστεί το έργο στα ελληνικά. Του το έστειλα και, προς έκπληξη και ευχαρίστησή μου, το ανέβασε στο θέατρο Τόπος Αλλού. Μερικούς μήνες αργότερα μου έστειλε μια βιντεοκασέτα και με μεγάλη χαρά διαπίστωσα ότι η παραγωγή του ήταν συναρπαστική, δυναμική, ολοζώντανη, όλα όσα θα έπρεπε να είναι το θέατρο. Κάποιοι φίλοι μου, που είχαν δει το έργο στη Νέα Υόρκη και τους άρεσε και στη συνέχεια μετακόμισαν στη Θεσσαλονίκη, είδαν την παράσταση του θεάτρου Τόπος Αλλού και μου είπαν ότι ήταν καλύτερη από της Νέας Υόρκης!

Μπορείτε να μου εξηγήσετε τι σημαίνει η έκφραση «Το "όχι" είναι το πιο σημαντικό πράγμα που μπορεί να πει ένας συγγραφέας»;

Κοίταξε, ο Οδυσσέας του Τζέιμς Τζόις, ένα από τα πιο σπουδαία μυθιστορήματα που έχουν γραφτεί ποτέ, τελειώνει με τις λέξη «ναι» σε επανάληψη. Το «ναι», όπως το χρησιμοποιεί ο Τζόις, είναι ένας τρόπος να αγκαλιάσει τη ζωή, να τη φιλήσει, να τη φάει, να τη νοστιμίσει. Έτσι, όταν επαινώ τη λέξη «όχι», δεν προωθώ το αντίθετο αυτού του «ναι». Αλλά το «ναι» μπορεί να έχει και διαφορετική χρήση. Μία με την οποία είμαστε όλοι εξοικειωμένοι -επειδή το χρησιμοποιούμε με αυτό τον τρόπο κυριολεκτικά κάθε μέρα. Κάποιος σου ζητάει να κάνεις κάτι που δεν το θέλεις, αλλά λες «ναι» έτσι κι αλλιώς, επειδή αυτό περιμένουν οι άνθρωποι από σένα. Περιμένουν να είσαι εξυπηρετικός και να συμφωνείς μαζί τους, να τους συμμερίζεσαι και να τους βοηθάς να κάνουν αυτά που έχουν ξεκινήσει. Είναι ευχάριστοι, είναι πνευματώδεις, είναι οι φίλοι μας ή άνθρωποι που σεβόμαστε. Έτσι λέμε «ναι» επειδή αυτό που ζητάνε μας φαίνεται λογικό - είναι πραγματικά λογικό, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να το κάνουμε. Όταν λέμε όχι -«όχι, δεν θα έρθω για δείπνο στο σπίτι σου, όχι δεν θα είμαι στην επιτροπή σου, όχι δεν μπορώ να κάνω αυτό που μου ζητάς»- εκπλήσσουμε τους άλλους και, ακόμα περισσότερο, εκπλήσσουμε τον εαυτό μας. Τραβάμε μια διαχωριστική γραμμή. Ορίζουμε ποιοι είμαστε. «Όχι. Όχι δεν θα το κάνω». Υπάρχει μια δύναμη σ' αυτό και μια ομορφιά, μια σαφήνεια. Μας βοηθάει να θυμόμαστε ότι είμαστε διαφορετικοί και ότι δεν ύπαρχει πρόβλημα με το να είσαι διαφορετικός. Και καθόλου μάλιστα. Με το να είσαι διαφορετικός γιορτάζεις τη ζωή.

Από πού έχετε εμπνευστεί την ιστορία τουBloodMoon;

Την ιστορία της πρώτης σκηνής μου την είπαν όταν ήμουν μαθητής στο κολέγιο. Την άκουσα και δεν μπορούσα να την ξεχάσω. Όταν ήμουν 20άρης έγραψα ένα σενάριο για ταινία βασισμένο στην ιστορία, αλλά δεν μπορούσα να βρω τρόπο να τη φτιάξω. Δέκα χρόνια αργότερα μου ήρθε η δεύτερη σκηνή σαν αποκάλυψη. Έτσι, ήταν αναπόφευκτο να το γράψω.

Πείτε μου μερικά πράγματα για το έργο.

Σε πρώτο επίπεδο το έργο μιλάει για το βιασμό και την εκδίκηση. Μιλάει επίσης για την απώλεια της αθωότητας, τις υποχρεώσεις που είναι αυτονόητες σε μια οικογένεια, τον τρόπο που ο πόνος αντηχεί και η βία περνάει από τον έναν άνθρωπο στον άλλο: Στην εκδίκηση δεν βλάπτουμε μόνο τους άλλους (που το αξίζουν), ζημιώνουμε και τον εαυτό μας.

Είναι η εκδίκηση πιο ενδιαφέρουσα από τη συγχώρεση;

Η εκδίκηση είναι ικανοποιητική. Είναι αυτή που θέλει το κοινό και συνήθως είναι αυτό που θέλουμε και στην πραγματική ζωή, αρχικά, αν κάποιος μας έχει αδικήσει ή μας έχει βλάψει. Η συγχώρεση είναι χριστιανική. Η συγχώρεση δείχνει σοφία, αλλά κάποιες φορές μπορεί να δείχνει αδυναμία. Στο δράμα η εκδίκηση είναι πιο ικανοποιητική, επειδή ολοκληρώνει την ιστορία και επιτρέπει στο θύμα (και πρωταγωνιστή) να θριαμβεύσει - κάτι που το κοινό πάντα αναζητά. Αυτό είναι το ζητούμενο συναισθηματικά, επειδή ξέρουμε (στο σινεμά, στο θέατρο) ότι παρακολουθούμε μια ιστορία. Δεν είναι πραγματικό. Στην πραγματικότητα η εκδίκηση (η οποία συχνά καταλήγει στο φόνο) έχει τρομερά υψηλό κόστος. Στο δράμα δεν έχει κόστος, παρέχει την κάθαρση.

Ποια είναι η πιο έντονη ανάμνηση που έχετε από τον πατέρα σας;

Δεν θέλω να απαντήσω αυτή την ερώτηση. Δεν δίνω συνεντεύξεις για τον Ηλία, για λόγους που ευχαρίστως θα συζητούσα. Πρώτα απ' όλα, είναι εισβολή στην ιδιωτική μου ζωή. Δεύτερον, μου είναι αδύνατο να επιλέξω μόνο μία έντονη ανάμνηση. Τρίτον, υπάρχουν πολλοί άνθρωποι σε θέση όπως η δική μου, που γίνονται ουσιαστικά «παιδιά διασήμων». Ζουν εμμέσως μέσα από τους διάσημους γονείς τους. Δεν το έχω κάνει ποτέ αυτό και για να είμαι ειλικρινής το βρίσκω αηδιαστικό και αξιοθρήνητο, όταν κάποιος κάνει κάτι τέτοιο. Χρειάζεται να ζούμε όλοι τη δική μας ζωή, δεν μπορούμε να ορίζουμε τον εαυτό μας ή να τον περιβάλλουμε με ένα νοερό χιτώνα δόξας επειδή είμαστε στην ουσία μια τυχαία συνάντηση του σπέρματος με το ωάριο... Θα σου πω όμως ότι στον Ηλία άρεσε αυτό το θεατρικό μου, σε αντίθεση με τα σενάριά μου για ταινίες. Είμαι βέβαιος ότι έβλεπε την ελληνική τραγωδία σε αυτό και, παρόλο που τον παρουσιάζουν ως μισογύνη (ως προς τη συμπεριφορά του), νομίζω ότι επίσης γοητεύτηκε από τη γυναίκα πρωταγωνίστρια. Ο Ηλίας αγαπούσε τις γυναίκες, τον ενδιέφεραν πολύ περισσότερο απ' ό,τι οι άντρες. Και φυσικά αγαπούσε την πρωταρχική φύση της ιστορίας.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θέλω οι χορευτές να επιστρατεύουν τη φαντασία τους, όχι να εκτελούν απλώς μια κίνηση»

Portraits 2025 / «Θέλω οι χορευτές να επιστρατεύουν τη φαντασία τους, όχι να εκτελούν απλώς μια κίνηση»

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ