Κάθαρση και απαγορευμένες ερωτήσεις

Κάθαρση και απαγορευμένες ερωτήσεις Facebook Twitter
0

Πότε ξεκίνησε η ιδέα για μεταφορά του BloodMoonστην Ελλάδα;

Πριν από οχτώ χρόνια ο Νικόλας Καμτσής επικοινώνησε μαζί μου για το Blood Moon, ένα θεατρικό που είχα γράψει σχεδόν πριν από 20 χρόνια. Δεν ξέρω πώς έμαθε γι' αυτό, αλλά επειδή είμαι μισός Έλληνας και, επειδή το έργο έχει ρίζες στην ελληνική μυθολογία, με ιντρίγκαρε. Και φυσικά, για τους ίδιους λόγους με ιντρίγκαρε η ιδέα να μεταφραστεί το έργο στα ελληνικά. Του το έστειλα και, προς έκπληξη και ευχαρίστησή μου, το ανέβασε στο θέατρο Τόπος Αλλού. Μερικούς μήνες αργότερα μου έστειλε μια βιντεοκασέτα και με μεγάλη χαρά διαπίστωσα ότι η παραγωγή του ήταν συναρπαστική, δυναμική, ολοζώντανη, όλα όσα θα έπρεπε να είναι το θέατρο. Κάποιοι φίλοι μου, που είχαν δει το έργο στη Νέα Υόρκη και τους άρεσε και στη συνέχεια μετακόμισαν στη Θεσσαλονίκη, είδαν την παράσταση του θεάτρου Τόπος Αλλού και μου είπαν ότι ήταν καλύτερη από της Νέας Υόρκης!

Μπορείτε να μου εξηγήσετε τι σημαίνει η έκφραση «Το "όχι" είναι το πιο σημαντικό πράγμα που μπορεί να πει ένας συγγραφέας»;

Κοίταξε, ο Οδυσσέας του Τζέιμς Τζόις, ένα από τα πιο σπουδαία μυθιστορήματα που έχουν γραφτεί ποτέ, τελειώνει με τις λέξη «ναι» σε επανάληψη. Το «ναι», όπως το χρησιμοποιεί ο Τζόις, είναι ένας τρόπος να αγκαλιάσει τη ζωή, να τη φιλήσει, να τη φάει, να τη νοστιμίσει. Έτσι, όταν επαινώ τη λέξη «όχι», δεν προωθώ το αντίθετο αυτού του «ναι». Αλλά το «ναι» μπορεί να έχει και διαφορετική χρήση. Μία με την οποία είμαστε όλοι εξοικειωμένοι -επειδή το χρησιμοποιούμε με αυτό τον τρόπο κυριολεκτικά κάθε μέρα. Κάποιος σου ζητάει να κάνεις κάτι που δεν το θέλεις, αλλά λες «ναι» έτσι κι αλλιώς, επειδή αυτό περιμένουν οι άνθρωποι από σένα. Περιμένουν να είσαι εξυπηρετικός και να συμφωνείς μαζί τους, να τους συμμερίζεσαι και να τους βοηθάς να κάνουν αυτά που έχουν ξεκινήσει. Είναι ευχάριστοι, είναι πνευματώδεις, είναι οι φίλοι μας ή άνθρωποι που σεβόμαστε. Έτσι λέμε «ναι» επειδή αυτό που ζητάνε μας φαίνεται λογικό - είναι πραγματικά λογικό, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να το κάνουμε. Όταν λέμε όχι -«όχι, δεν θα έρθω για δείπνο στο σπίτι σου, όχι δεν θα είμαι στην επιτροπή σου, όχι δεν μπορώ να κάνω αυτό που μου ζητάς»- εκπλήσσουμε τους άλλους και, ακόμα περισσότερο, εκπλήσσουμε τον εαυτό μας. Τραβάμε μια διαχωριστική γραμμή. Ορίζουμε ποιοι είμαστε. «Όχι. Όχι δεν θα το κάνω». Υπάρχει μια δύναμη σ' αυτό και μια ομορφιά, μια σαφήνεια. Μας βοηθάει να θυμόμαστε ότι είμαστε διαφορετικοί και ότι δεν ύπαρχει πρόβλημα με το να είσαι διαφορετικός. Και καθόλου μάλιστα. Με το να είσαι διαφορετικός γιορτάζεις τη ζωή.

Από πού έχετε εμπνευστεί την ιστορία τουBloodMoon;

Την ιστορία της πρώτης σκηνής μου την είπαν όταν ήμουν μαθητής στο κολέγιο. Την άκουσα και δεν μπορούσα να την ξεχάσω. Όταν ήμουν 20άρης έγραψα ένα σενάριο για ταινία βασισμένο στην ιστορία, αλλά δεν μπορούσα να βρω τρόπο να τη φτιάξω. Δέκα χρόνια αργότερα μου ήρθε η δεύτερη σκηνή σαν αποκάλυψη. Έτσι, ήταν αναπόφευκτο να το γράψω.

Πείτε μου μερικά πράγματα για το έργο.

Σε πρώτο επίπεδο το έργο μιλάει για το βιασμό και την εκδίκηση. Μιλάει επίσης για την απώλεια της αθωότητας, τις υποχρεώσεις που είναι αυτονόητες σε μια οικογένεια, τον τρόπο που ο πόνος αντηχεί και η βία περνάει από τον έναν άνθρωπο στον άλλο: Στην εκδίκηση δεν βλάπτουμε μόνο τους άλλους (που το αξίζουν), ζημιώνουμε και τον εαυτό μας.

Είναι η εκδίκηση πιο ενδιαφέρουσα από τη συγχώρεση;

Η εκδίκηση είναι ικανοποιητική. Είναι αυτή που θέλει το κοινό και συνήθως είναι αυτό που θέλουμε και στην πραγματική ζωή, αρχικά, αν κάποιος μας έχει αδικήσει ή μας έχει βλάψει. Η συγχώρεση είναι χριστιανική. Η συγχώρεση δείχνει σοφία, αλλά κάποιες φορές μπορεί να δείχνει αδυναμία. Στο δράμα η εκδίκηση είναι πιο ικανοποιητική, επειδή ολοκληρώνει την ιστορία και επιτρέπει στο θύμα (και πρωταγωνιστή) να θριαμβεύσει - κάτι που το κοινό πάντα αναζητά. Αυτό είναι το ζητούμενο συναισθηματικά, επειδή ξέρουμε (στο σινεμά, στο θέατρο) ότι παρακολουθούμε μια ιστορία. Δεν είναι πραγματικό. Στην πραγματικότητα η εκδίκηση (η οποία συχνά καταλήγει στο φόνο) έχει τρομερά υψηλό κόστος. Στο δράμα δεν έχει κόστος, παρέχει την κάθαρση.

Ποια είναι η πιο έντονη ανάμνηση που έχετε από τον πατέρα σας;

Δεν θέλω να απαντήσω αυτή την ερώτηση. Δεν δίνω συνεντεύξεις για τον Ηλία, για λόγους που ευχαρίστως θα συζητούσα. Πρώτα απ' όλα, είναι εισβολή στην ιδιωτική μου ζωή. Δεύτερον, μου είναι αδύνατο να επιλέξω μόνο μία έντονη ανάμνηση. Τρίτον, υπάρχουν πολλοί άνθρωποι σε θέση όπως η δική μου, που γίνονται ουσιαστικά «παιδιά διασήμων». Ζουν εμμέσως μέσα από τους διάσημους γονείς τους. Δεν το έχω κάνει ποτέ αυτό και για να είμαι ειλικρινής το βρίσκω αηδιαστικό και αξιοθρήνητο, όταν κάποιος κάνει κάτι τέτοιο. Χρειάζεται να ζούμε όλοι τη δική μας ζωή, δεν μπορούμε να ορίζουμε τον εαυτό μας ή να τον περιβάλλουμε με ένα νοερό χιτώνα δόξας επειδή είμαστε στην ουσία μια τυχαία συνάντηση του σπέρματος με το ωάριο... Θα σου πω όμως ότι στον Ηλία άρεσε αυτό το θεατρικό μου, σε αντίθεση με τα σενάριά μου για ταινίες. Είμαι βέβαιος ότι έβλεπε την ελληνική τραγωδία σε αυτό και, παρόλο που τον παρουσιάζουν ως μισογύνη (ως προς τη συμπεριφορά του), νομίζω ότι επίσης γοητεύτηκε από τη γυναίκα πρωταγωνίστρια. Ο Ηλίας αγαπούσε τις γυναίκες, τον ενδιέφεραν πολύ περισσότερο απ' ό,τι οι άντρες. Και φυσικά αγαπούσε την πρωταρχική φύση της ιστορίας.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ