Με γέλασε τ’ αστέρι και δε θα βρω το σπίτι σου, Λευτέρη

Με γέλασε τ’ αστέρι και δε θα βρω το σπίτι σου, Λευτέρη Facebook Twitter
0

Όταν έγινε η Μεγάλη Έκλειψη ο ήλιος χάθηκε για τέσσερα λεπτά. Μέσα σε αυτά τα λεπτά οι μισοί κάτοικοι της Γης εξαφανίστηκαν. Κανένας δεν ήξερε τι απέγιναν όλοι αυτοί οι άνθρωποι. Διακτινίστηκαν στο Διάστημα; Μεταφέρθηκαν σε έναν άλλο πλανήτη; Έγιναν εξωγήινοι; 

Οι εναπομείναντες βυθίστηκαν στο πένθος. Έψαχναν τρόπους να αντιμετωπίσουν την αναπάντεχη απώλεια, ενώ παράλληλα συνέχιζαν να ελπίζουν ότι οι εξαφανισμένοι θα επέστρεφαν μια μέρα.

Σε κάθε γειτονιά άνοιξε ένα Κέντρο Φροντίδας και Παρηγοριάς που πρόσφερε στους επισκέπτες τη δυνατότητα, μέσω προηγμένης τεχνολογίας, να στείλουν ένα μήνυμα στο αγαπημένο τους πρόσωπο με την (πιθανή; Απίθανη;) προοπτική ότι θα το λάβει εκεί όπου βρίσκεται. 

Άνδρες και γυναίκες όλων των ηλικιών και των εθνικοτήτων παρελαύνουν από αυτόν τον «θάλαμο μηνυμάτων» για να μοιραστούν με τους απόντες οικείους τους στιγμές από την καθημερινότητά τους ή σπαράγματα από την τραυματισμένη τους καρδιά, χωρίς να γνωρίζουν αν τα λόγια αγάπης και τα παράπονά τους θα φτάσουν ποτέ στον αποδέκτη τους ή θα χαθούν διά παντός στο Διάστημα. Ή, ακόμη χειρότερα, όπως τελικά συνέβη, αν το υπερβολικό φορτίο της θλίψης τους θα αναστείλει την κίνηση των πλανητών, εμποδίζοντας το ενδεχόμενο μιας νέας έκλειψης που θα μπορούσε πιθανότατα (γιατί αυτή, κατέληξαν, ήταν η μόνη λύση) να φέρει πίσω τους αγνοούμενους. 

Το θέατρο ενσαρκώνει, δεν «κουτσομπολεύει». Δεν υπακούει στη λογική τού «μείνετε συντονισμένοι για τις εξελίξεις». Επιδιώκει την αισθαντικότητα των πραγμάτων, το βίωμα του «εδώ και τώρα», όχι τη μηρυκαστική επεξήγησή του.

Με μια ενδιαφέρουσα ιδέα που θυμίζει ταινία επιστημονικής φαντασίας αρχίζει η «Αδελφοσύνη» της Caroline Guiela Nguyen. Στην πορεία, η Γαλλοβιετναμέζα σκηνοθέτις επιχειρεί να διερευνήσει «από πού έρχεται ο πόνος», αν είμαστε φτιαγμένοι από την ίδια ύλη με τα άστρα και πώς συσπειρωνόμαστε ως κοινότητα απέναντι σε μια πρωτόγνωρη κατάσταση αγωνίας, προσμονής και οδύνης που απειλεί να αφανίσει τον ψυχικό μας πυρήνα.

Με γέλασε τ’ αστέρι και δε θα βρω το σπίτι σου, Λευτέρη Facebook Twitter
Άνδρες και γυναίκες, όλων των ηλικιών και των εθνικοτήτων, παρελαύνουν από αυτόν τον «θάλαμο μηνυμάτων» για να μοιραστούν με τους απόντες οικείους τους στιγμές από την καθημερινότητά τους ή σπαράγματα από την τραυματισμένη τους καρδιά. Φωτ.: Christophe Raynaud de Lage

Το υπέδαφος θα μπορούσε να αποδειχθεί εξαιρετικά γόνιμο δραματουργικά και σκηνοθετικά. Δυστυχώς, πολύ νωρίς καταλαβαίνουμε ότι δεν υπάρχει εκ μέρους της σκηνοθέτιδος ούτε η πρόθεση ούτε η ικανότητα να καλλιεργηθούν θεατρικά οι έννοιες της απώλειας, της απουσίας, του εργασίας του πένθους ή της συλλογικής εγρήγορσης απέναντι στο ανεξήγητο, στο μοιραίο, στο απερινόητο.

Μια ασταμάτητη ροή κοινοτοπιών αρχίζει να μας κυκλώνει. Έχασα την κόρη μου, έχασα τη μαμά μου, τώρα ο μπαμπάς μου κλαίει όλη μέρα, σε μισώ μαμά, που είσαι μαμά, ε, όλοι τραβάμε ζόρια, έλα έλα, μπες στον «κύκλο της πίστης», εκεί θα συναντήσεις αυτόν που έχεις χάσει, αρκεί να πιστέψεις αληθινά. Κι αυτός που έμεινε χωρίς σύζυγο και τώρα δεν ξέρει να μαγειρεύει; Ε, ας μάθει να φτιάχνει πίτσα, τι πιο εύκολο από τα «τέσσερα τυριά»...

«Ίσως να φταίω εγώ», λεει το κοριτσάκι που δεν ζωγράφισε σωστά τα μάτια της μαμάς της στο σχολείο. Αχ, κι αυτή η αφηρημένη υπάλληλος ξέχασε όλα τα μηνύματα σε ένα σπίτι, δεν θα τη μαλώσεις; «Έτσι είναι η ζωή, πρέπει να βρούμε λύσεις». «Θέλεις στ’ αλήθεια να σταματήσεις να ζεις;», «Πώς να εξηγήσω στην οκτάχρονη κόρη μου γιατί δεν γύρισε η μαμά της;» Α, να, ο ΜΕΜΟ θα μας σώσει, ο προηγμένος Memory Organizer θα σβήσει από τον εγκέφαλο τις αναμνήσεις μας κι έτσι θα ελαφρύνουν τα σώματά μας και θα ξανατεθεί σε λειτουργία το Σύμπαν και θα γίνει η Δεύτερη Έκλειψη.

Τελικά; Ναι, είναι γεγονός, τα καταφέραμε. Θα γίνει αύριο. Πόσα χρόνια περιμέναμε; Πόσα χρόνια έχουν περάσει; Εκατόν είκοσι πέντε... Γι’ αυτό και όταν θα έρθουν οι αγαπημένοι μας, θα μπορέσουμε να τους δούμε μόνο για λίγα λεπτά. Μετά θα γίνουμε σκόνη.

Με γέλασε τ’ αστέρι και δε θα βρω το σπίτι σου, Λευτέρη Facebook Twitter
Δυστυχώς, πολύ νωρίς καταλαβαίνουμε ότι δεν υπάρχει εκ μέρους της σκηνοθέτιδος ούτε η πρόθεση ούτε η ικανότητα να καλλιεργηθούν θεατρικά οι έννοιες της απώλειας, της απουσίας, του εργασίας του πένθους ή της συλλογικής εγρήγορσης απέναντι στο ανεξήγητο, στο μοιραίο, στο απερινόητο. Φωτ.: Jean Louis Fernandez

Πόσοι διαφορετικοί χρόνοι υπάρχουν και πώς βιώνεται καθένας από αυτούς; Πώς εναρμονίζεται ο κοσμικός χρόνος με τον ανθρώπινο; Τι παθαίνει το σώμα που συστέλλεται από θλίψη; Πώς εκτρέπεται και πώς ανασυντάσσεται; Πώς μετατρέπεται η σκέψη σε ύλη; 

Το θέατρο ενσαρκώνει, δεν «κουτσομπολεύει». Δεν υπακούει στη λογική τού «μείνετε συντονισμένοι για τις εξελίξεις». Επιδιώκει την αισθαντικότητα των πραγμάτων, το βίωμα του «εδώ και τώρα», όχι τη μηρυκαστική επεξήγησή του. Αναζητά τον «θόρυβο του βάθους» (Περέκ) και όχι τα χαζοχαρούμενα τιτιβίσματα της επιφάνειας.

Τα γλυκερά οικογενειακά μικρο-δράματα των ηρώων της «Αδελφοσύνης» μας κρατούν καθηλωμένους σε μια παιδαριώδη κατάσταση, σε ένα υποτυπώδες συναίσθημα, σε μια εξωτερική εκτόνωση, σε μια περιγραφική υστερία, μονίμως στο ίδιο πλάνο, στην ίδια εξαντλητική επανάληψη αδιάφορων δράσεων και διαλόγων ποπ-κορν. 

Ουδέποτε σημειώνονται αλλαγές στις εντάσεις, στην ατμόσφαιρα, στην αίσθηση του χώρου και του χρόνου ή του ρυθμού. Ουδέποτε επιστρατεύονται τα υλικά του θεάτρου προκειμένου να αναδειχθεί το πλέγμα των διασυνδέσεων που ενώνει το σώμα με τα άλλα σώματα και με το Σύμπαν.

Δεν αρκούν τα βίντεο με άστρα και πλανήτες στις οθόνες για να περάσει το «μήνυμα». Πώς συντίθενται οι ταχύτητες και οι συγκινήσεις μεταξύ εντελώς διαφορετικών ατόμων; Πώς αλλοιώνεται το φως και πώς συστέλλεται ο χρόνος όταν συνομιλείς με έναν νεκρό; Τι απογίνονται τα μόρια που δεν φτάνουν έγκαιρα ή φτάνουν, όταν όλα έχουν τελειώσει; Πώς περνάνε μέσα από καταχνιές, κενά και τρύπες;

Με γέλασε τ’ αστέρι και δε θα βρω το σπίτι σου, Λευτέρη Facebook Twitter
Ουδέποτε σημειώνονται αλλαγές στις εντάσεις, στην ατμόσφαιρα, στην αίσθηση του χώρου και του χρόνου ή του ρυθμού. Ουδέποτε επιστρατεύονται τα υλικά του θεάτρου προκειμένου να αναδειχθεί το πλέγμα των διασυνδέσεων που ενώνει το σώμα με τα άλλα σώματα και με το Σύμπαν. Φωτ.: Christophe Raynaud de Lage

Τρεις ολόκληρες ώρες για να ΜΗ διερευνηθεί τίποτα. Τρεις ολόκληρες ώρες «κουτσομπολιού». Ήρθε, δεν ήρθε, έγινε, δεν έγινε, θα γίνει. Ένα ανούσιο, άρρυθμο και ψευτο-συναισθηματικό ονειροπόλημα, το οποίο, παρά τις συμπαθείς ερμηνείες των ηθοποιών, δεν προσφέρει καμία συγκίνηση αλλά και, γενικότερα, κανενός είδους ερέθισμα (αισθητικό, νοητικό ή άλλο) στον θεατή.  

Η μουσική δεν είναι προνόμιο του ανθρώπου. Το σύμπαν, ο κόσμος, είναι επίσης φτιαγμένος από ρεφρέν, λέει ο Μεσσιάν. Μόνο που εμείς προχθές, παρακολουθώντας την «Αδελφοσύνη», δεν ακούσαμε ούτε μία νότα.

Με γέλασε τ’ αστέρι και δε θα βρω το σπίτι σου, Λευτέρη Facebook Twitter
Ένα ανούσιο, άρρυθμο και ψευτο-συναισθηματικό ονειροπόλημα, το οποίο, παρά τις συμπαθείς ερμηνείες των ηθοποιών, δεν προσφέρει καμία συγκίνηση. Φωτ.: Jean Louis Fernandez
Με γέλασε τ’ αστέρι και δε θα βρω το σπίτι σου, Λευτέρη Facebook Twitter
Φωτ.: Jean Louis Fernandez
Με γέλασε τ’ αστέρι και δε θα βρω το σπίτι σου, Λευτέρη Facebook Twitter
Φωτ.: Jean Louis Fernandez
Με γέλασε τ’ αστέρι και δε θα βρω το σπίτι σου, Λευτέρη Facebook Twitter
Φωτ.: Jean Louis Fernandez
Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ