Μένανδρος σαν κωμειδύλλιο

Μένανδρος σαν κωμειδύλλιο Facebook Twitter
0

Ηταν μία από τις καλύτερες παραστάσεις του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου εκείνη η Σαμία που παρουσιάστηκε στην Επίδαυρο το καλοκαίρι του 1993. Είκοσι χρόνια μετά επανέρχεται «ολοκαίνουργια, ολοζώντανη, γεμάτη χαρά, γέλιο, ανοιχτοσύνη, φως, φινέτσα και επίπεδο, να αντισταθεί σε μια εποχή λυπημένη, αγέλαστη, κλειστή, σκοτεινή, αντιαισθητική» λέει ο πρωταγωνιστής της, τότε και τώρα, Αλκίνοος Ιωαννίδης.

Η πρώτη ιδιαιτερότητα της παράστασης έχει να κάνει με το ίδιο το έργο, του είδους της Νέας Κωμωδίας, που σήμερα δεν το γνωρίζουμε καλά. Το υπηρέτησε με 108 κωμωδίες και αυθεντική αττική χάρη ο Μένανδρος από την Κηφισιά (342-291 π.Χ.). Η Σαμία είναι μία από τις τέσσερις που διασώθηκαν, πολύτιμο δείγμα της αλλαγής που σημειώθηκε μέσα σε εκατό χρόνια στο περιεχόμενο και στη δομή της κωμωδίας.

Η δημοκρατία, η πολιτική σάτιρα και το ονομαστί κωμωδείν, ο Αριστοφάνης, ανήκαν σε άλλη εποχή. Η Αθήνα του Μενάνδρου, συγχρόνου του Επίκουρου και του Θεόφραστου (των Χαρακτήρων), γνώρισε την υποταγή στον Κάσσανδρο, την καλή εποχή του Δημητρίου Φαληρέα, τη σκληρή του Δημητρίου του Πολιορκητή. Ανήκε πλέον στην περιφέρεια, δεν ήταν το κέντρο. Τα πολιτικά ήθη είχαν αλλάξει, οι πολίτες δεν είχαν λόγο στις εξελίξεις, το ενδιαφέρον τους είχε στραφεί στο ιδιωτεύειν. Θέατρο κοινωνικής σπουδής πλέον, η κωμωδία στράφηκε στην καθημερινότητα, στα αστικά ήθη, σε πρόσωπα ταπεινά (εταίρες, δούλους, μαγείρους), σε ανθρώπινες καταστάσεις που περιπλέκονται από παρεξηγήσεις, παρανοήσεις, συμπτωματικές εξελίξεις και απροσδόκητα. Οι χαρακτήρες φωτίζονται ευδιάκριτα, με καίρια δραματουργική σημασία στην πλοκή και την εξέλιξη της ιστορίας προς το αίσιο τέλος της – γιατί η Νέα Κωμωδία επιβάλλει το happy end. Οποιαδήποτε πολιτική αναφορά απουσιάζει. Δύο διπλανά σπίτια ο δραματικός χώρος της Σαμίας και ήρωές της οι άνθρωποι που ζουν σε αυτά, με τις αδυναμίες τους, τα πάθη τους, τις δυσκολίες τους. Από δω ξεκινά ο μακρύς δρόμος της αστικής κωμωδίας.

Η δεύτερη ιδιαιτερότητα της παράστασης αφορά την καλή ιδέα του σκηνοθέτη Εύη Γαβριηλίδη να μεταφέρει την ιστορία του Μενάνδρου στην Αθήνα των αρχών του 20ού αι. Σε συζητήσεις με τον ποιητή (και θεατρικό κριτικό) Γιάννη Βαρβέρη κατέληξαν ότι «τα συντηρητικά αθηναϊκά ήθη της κοινωνίας του 320 π.Χ. έχουν αρκετές αναλογίες με τα κοινωνικά ήθη, και άρα και με τον γλωσσικό κώδικα του αθηναϊκού κωμειδυλλίου» (Μενάνδρου Σαμία, μετάφραση και εισαγωγή Γιάννη Βαρβέρη, εκδ. Πατάκη, 1997).

Σε μια εμπνευσμένη στιγμή του, ο μεταφραστής μετέγραψε τη γλώσσα του Μενάνδρου σε μια βατή, εύχαρι καθαρεύουσα που θυμίζει Δημήτριο Κορομηλά – και προσαρμόζεται υφολογικά στους χαρακτήρες (ο Δημέας μιλάει κάπως δικανικά, ο Μοσχίων με αφέλεια και νεανική υπερβολή κ.ο.κ.). Ο Γιάννης Βαρβέρης συμπλήρωσε, ακόμα, τους 140 στίχους που λείπουν (συν άλλους 50 φθαρμένους) από το πρωτότυπο και συμπλήρωσε το σκηνικό κείμενο με στίχους για μια σειρά τραγούδια (της έναρξης, του φινάλε, τα ανάμεσα στις πέντε πράξεις αλλά και τα τραγούδια-πορτρέτα, με τα οποία συστήνονται τα πρόσωπα).

Η Σαμία του ΘΟΚ είναι μία από τις παραστάσεις που αποδεικνύουν πως ο ίδιος ο λόγος οδηγεί τη σκηνοθεσία. Η σκηνή γεμίζει ανθρώπους, ποδήλατα, βρεφικά καροτσάκια, κούκλες κι ηλιοτρόπια (το σκηνικό και τα κοστούμια είναι του Γιώργου Ζιάκα). Ο πολυπρόσωπος θίασος παίζει, τραγουδά, κινείται με ζωντάνια και χαρά (χορογραφία του Ισίδωρου Σιδέρη) στη μουσική του Μιχάλη Χριστοδουλίδη. Κάτι η καλώς αρμοσμένη σκηνική δράση, κάτι η νοσταλγία για τη χαμένη αθωότητα ενός κόσμου που δεν υπάρχει πια, κάτι η χάρη μιας γλώσσας που δεν «υπάρχει» πια, κάτι που το έργο δεν έχει βαθιά νοήματα, μετά από αυτή την παράσταση οι θεατές θα αφήσουν το υπέροχο αργολικό θέατρο μ' ένα αίσθημα ευφορίας κι αισιοδοξίας. Κάτι καθόλου εύκολο στις μέρες – γι' αυτό και ευπρόσδεκτο. 

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ