«Μετά την πρόβα» – «Περσόνα»: Ένα ονειρόδραμα για τον 21ο αιώνα

«Μετά την πρόβα» – «Περσόνα»: Ένα ονειρόδραμα για τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
Είναι εντυπωσιακός ο τρόπος με τον οποίο ο εξηντάχρονος σκηνοθέτης δημιουργεί ένα σύμπαν αντικατοπτρισμών τοποθετώντας το ένα έργο δίπλα στο άλλο: Πώς συνομιλούν μεταξύ τους; Το δίπτυχο αυτό προκαλεί πληθώρα γόνιμων ερωτημάτων και συνειρμών. Φωτο: Jan Versweyveld
0

«Πότε υπάρχω;» αναρωτιέται στα Μήλα των Εσπερίδων ο Χρήστος Μαλεβίτσης. «Όταν δουλεύω στη βιοτική μέριμνα, όταν διασκεδάζω, όταν θλίβομαι, όταν παίζω, όταν απολαμβάνω, όταν πολεμάω, όταν νικώ, όταν νικιέμαι, όταν αγαπάω, όταν μισώ, όταν ελπίζω, όταν απελπίζομαι, όταν ευτυχώ, όταν δυστυχώ – πότε είμαι ο εαυτός μου, πότε ταυτίζομαι με την αλήθεια μου, πότε ζω την πληρότητα της υπάρξεώς μου;».


Το ερώτημα βασανίζει τους ήρωες του Μπέργκμαν, τόσο στην «Περσόνα» (1966) όσο και στο «Μετά την πρόβα» (1984), κι ας απέχουν χρονικά μεταξύ τους οι δύο ταινίες περίπου μια εικοσαετία.


Ο Χένρικ Βόγκλερ, ήρωας της δεύτερης, υπάρχει μόνο όταν σκηνοθετεί: «Έτσι εκφράζομαι. Είναι ο μοναδικός τρόπος που γνωρίζω... Αληθινός ή όχι... Υποφέρω κι είμαι μόνος» δηλώνει στην Άννα, ένα βράδυ «μετά την πρόβα», όταν η νεαρή πρωταγωνίστριά του επιστρέφει για να βρει το βραχιόλι της.


Ο κόσμος του θεάτρου χρησιμοποιήθηκε κατ' επανάληψη ως ιδανική μεταφορά κι ενσάρκωση της διχασμένης συνείδησης που αναζητά την ολότητά της: το πρόσωπο ενός ηθοποιού είναι ταυτόχρονα η μάσκα του (persona στα λατινικά). Συχνά τα όρια μπερδεύονται.

Ο κόσμος του θεάτρου χρησιμοποιήθηκε κατ' επανάληψη ως ιδανική μεταφορά κι ενσάρκωση της διχασμένης συνείδησης που αναζητά την ολότητά της: το πρόσωπο ενός ηθοποιού είναι ταυτόχρονα η μάσκα του (persona στα λατινικά). Συχνά τα όρια μπερδεύονται.


«Σταμάτα να παίζεις θέατρο στην προσωπική ζωή σου» προειδοποιεί ο Βόγκλερ τη μαθητευόμενη Άννα, κι εκείνη τον ρωτά: «Εσύ είσαι πάντα αληθινός;».

Μπορεί αυτά ν' ακούγονται ελαφρώς τετριμμένα, στην πορεία όμως ο Μπέργκμαν προσδίδει –ειδικά στην «Περσόνα»– πολύ βαθύτερες διαστάσεις στη σύγκρουση/συμφιλίωση μεταξύ είναι και φαίνεσθαι, σώματος και ψυχής, φαντασίας και πραγματικότητας.

Το διαπιστώσαμε εκ νέου συναντώντας τα κείμενα των σεναρίων του κορυφαίου Σουηδού δημιουργού θεατρικώς αναβαπτισμένα από το βλέμμα του φλογερού Βέλγου μινιμαλιστή Ίβο βαν Χόβε.

Είναι εντυπωσιακός ο τρόπος με τον οποίο ο εξηντάχρονος σκηνοθέτης δημιουργεί ένα σύμπαν αντικατοπτρισμών, τοποθετώντας το ένα έργο δίπλα στο άλλο: Πώς συνομιλούν μεταξύ τους; Το δίπτυχο αυτό προκαλεί πληθώρα γόνιμων ερωτημάτων και συνειρμών. Το κλειδί μοιάζει να βρίσκεται στη σχέση των δύο γυναικών.


Η αλκοολική, απεγνωσμένη και ξεπεσμένη σταρ του «Μετά την πρόβα» γίνεται η μυστηριώδης βωβή ασθενής της «Περσόνας» (υπόθεση που ενισχύεται από το γεγονός ότι την υποδύεται η ίδια ηθοποιός, η Marieke Heebink).

Από τη νευρωτική συμπεριφορά των επαναλαμβανόμενων, υπερβολικών κινήσεων, των δακρύων και των εκρήξεων, η ηρωίδα μεταβαίνει ξαφνικά –όπως μας πληροφορεί η γιατρός της– στη σιωπηλή ακινησία, στο «πάγωμα», στην άρνηση της φωνής της.

«Μετά την πρόβα» – «Περσόνα»: Ένα ονειρόδραμα για τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
Δυο φιγούρες με λευκά κομπινεζόν και λυτά, μακριά μαλλιά –η μία το alter ego της άλλης ή μια γυναίκα σε δυο στάδια της ζωής της;– συγκατοικούν σ' έναν άδειο χώρο, μια πλατφόρμα περιτριγυρισμένη από νερό. Φωτο: Jan Versweyveld

Από την εξωστρέφεια της σκηνής επιλέγει την ύστατη εσωστρέφεια, το ερμητικό κλείσιμο στον εαυτό, την απόρριψη της επικοινωνίας μέσω του λόγου. Τα αποποιείται όλα. Φεύγει από την «τραγωδία» αλλά παραμένει μετέωρη, in limbo, όπως η Ηλέκτρα, ο τελευταίος ρόλος της. Ζωντανή και νεκρή ταυτόχρονα.


Σε μια πλήρη αντιστροφή ρόλων, η Άννα, η νεαρή ηθοποιός του πρώτου μέρους (Gaite Jansen) και κόρη της αλκοολικής σταρ, γίνεται στο δεύτερο μέρος η τροφός της – η μητέρα της μητέρας της, αυτή που την περιθάλπει και φροντίζει να την επαναφέρει στη ζωή.

Παραλαμβάνει μια γυναίκα σε ημιάγρια κατάσταση –γυμνή, το σώμα της σε ακαμψία πάνω σ' ένα μεταλλικό κρεβάτι– και σιγά σιγά την εξανθρωπίζει: την ταΐζει, της φοράει ρούχα, της λέει ιστορίες, μοιράζεται τους φόβους και τις επιθυμίες της.

Μακριά απ' το αποστειρωμένο νοσοκομείο, σ' ένα παραθαλάσσιο εξοχικό, οι δυο γυναίκες βιώνουν τώρα τη δική τους Εδέμ, εκεί όπου ο χρόνος έχει σταματήσει, η κοινωνία έχει εξαφανιστεί και μονάχα η Φύση κι οι αναμνήσεις συνθέτουν την καθημερινότητά τους. Μια ξαφνική καταιγίδα αφυπνίζει τις αισθήσεις, απελευθερώνει τα σώματα, φέρνει την ηδονική εκτόνωση, έναν χορό ανέμελης ευτυχίας.


Έτσι μοιάζουν τα πράγματα, σύντομα όμως χάνεται κάθε σιγουριά από μέρους μας. Το «κλεμμένο» γράμμα φανερώνει σκληρότητα, έλλειψη ευγνωμοσύνης. Η σιωπή ίσως συνιστά τελικά πρόκληση, παγίδα, μια μαύρη τρύπα που ρουφάει την ενέργεια της «άλλης».

Ποιος θέλει να καταπιεί ποιον; Είναι η άβγαλτη κοπέλα που ονειρεύεται την αναγνώριση της σταρ; Ή η μεσόκοπη ηθοποιός που διψά για φρέσκο αίμα;

«Μετά την πρόβα» – «Περσόνα»: Ένα ονειρόδραμα για τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
Οι ερμηνείες των ηθοποιών στραφταλίζουν με την ένταση της φυσικότητας, της δύναμης, της ευελιξίας, της εσωτερικότητάς τους. Φωτο: Jan Versweyveld


Ακόμη κι η όμορφη καταιγίδα προκύπτει με μηχανικά μέσα, ο σκηνοθέτης μας δείχνει ξεκάθαρα τα μεταλλικά σπλάχνα της. «Γίνεται να είσαι δυο διαφορετικοί άνθρωποι ταυτόχρονα;» αναρωτιέται η νεαρή νοσηλεύτρια, ενώ αφηγείται μια ακραία σεξουαλική εμπειρία από το παρελθόν στη βωβή σύντροφό της. Γίνεται να είσαι μαινάδα και κατατονική μαζί; Μάνα και κόρη; Γριά και νέα; Άνθρωπος και ζώο;

Δυο φιγούρες με λευκά κομπινεζόν και λυτά, μακριά μαλλιά –η μία το alter ego της άλλης ή μια γυναίκα σε δυο στάδια της ζωής της;– συγκατοικούν σ' έναν άδειο χώρο, μια πλατφόρμα περιτριγυρισμένη από νερό.

Τι υπάρχει μετά την άρνηση των ρόλων; Η συνείδηση δεν αδειάζει ποτέ. Σκοτίζεται, επιστρέφει στη λήθη, σ' εμβρυακή κατάσταση: τις βλέπουμε τώρα κολλημένες μέσα στο νερό, ένα σώμα με δυο κεφάλια.

Ο άνδρας εισβάλλει στιγμιαία στο γυναικείο σύμπαν – κάπου στο βάθος αχνοφαίνεται κι ύστερα εξαφανίζεται. Ο σκηνοθέτης του πρώτου μέρους (Gijs Scholten van Aschat) είναι ο περιττός σύζυγος του δεύτερου. Υπάρχει και δεν υπάρχει.


Ο Ίβο βαν Χόβε συνθέτει μια παρατεταμένη αφήγηση από γεγονότα που είναι και δεν είναι αληθινά: ένα νήμα από πιθανότητες, συνειρμούς, είδωλα, παραλλαγές επάνω στο θέμα του «διπλού»*, που αενάως αναπαράγεται σε διάφορα διπολικά μοντέλα. «Δεν είμαι εσύ!» φωνάζει η Άννα στην «ασθενή» της: ο τρόμος απώλειας του «εγώ» αναδύεται από τα βάθη.

«Μετά την πρόβα» – «Περσόνα»: Ένα ονειρόδραμα για τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
Ο Ίβο Βαν Χόβε είναι ένας σκηνοθέτης που διαχειρίζεται, μοιράζει κι οργανώνει «το ανέκφραστο, το τρομακτικό, το επικίνδυνο» παράγοντας μια μαγευτική θεατρική εμπειρία. Φωτο: Jan Versweyveld


Δύο μέρη, δυο πραγματικότητες: η μία δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς την άλλη. Το πραγματικό έχει ανάγκη το φαντασιακό και αντίστροφα. Σίγουρα, πάντως, ο κόσμος της «Περσόνας» –η διάσταση των εικόνων, συνειδητών η ασυνείδητων– αποδεικνύεται γοητευτικότερος θεατρικά.

Λιτός, αφαιρετικός, με φωτισμούς ονείρου και ψευδαισθήσεων, ένα «νησί», επάνω στο οποίο δυο λευκοντυμένες μορφές σμίγουν και χωρίζουν, παλεύουν και μονοιάζουν, μια αλληγορία για τις διαχρονικές μάχες επιβίωσης, τον ίλιγγο του αφανισμού, τον αγώνα –του καλλιτέχνη αλλά και όλων των ανθρώπων– ενάντια στο «τίποτα».

«Στην ηλικία μου, σκύβεις μπροστά και ξαφνικά το κεφάλι σου βρίσκεται σε μια άλλη πραγματικότητα» λέει ο Βόγκλερ στο «Μετά την πρόβα». «Οι νεκροί δεν είναι νεκροί. Οι ζωντανοί εμφανίζονται ως φαντάσματα. Αυτό που ήταν προφανές πριν από ένα λεπτό, τώρα γίνεται παράξενο, δυσνόητο».

Οι φράσεις αυτές θα μπορούσαν να περιγράψουν την πρόθεση του σκηνοθέτη αλλά και την πορεία που διαγράφει ο θεατής της παράστασης.

Το θέατρο του Ίβο βαν Χόβε αρνείται κάθε πόζα, κάθε επιτήδευση. Η mise en place δεν μαρτυρά καμία ραφή. Οι ερμηνείες των ηθοποιών στραφταλίζουν με την ένταση της φυσικότητας, της δύναμης, της ευελιξίας, της εσωτερικότητάς τους. Ένα θέατρο υπαρξιακό, μεταφυσικό, ποιητικό, όπου άνθρωποι και φαντάσματα συνυπάρχουν δημιουργικά.

Ένας σκηνοθέτης που διαχειρίζεται, μοιράζει κι οργανώνει «το ανέκφραστο, το τρομακτικό, το επικίνδυνο» παράγοντας μια μαγευτική θεατρική εμπειρία.

*φράση της Σούζαν Σόνταγκ από το δοκίμιό της (1967) για την «Περσόνα» του Μπέργκμαν.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ίβο βαν Χόβε: Ο ακούραστος ανατόμος των κλασικών στην Αθήνα με Μπέργκμαν

Θέατρο / Ίβο βαν Χόβε: Ο ακούραστος ανατόμος των κλασικών στην Αθήνα με Μπέργκμαν

Πορτρέτο του Βέλγου σκηνοθέτη, με αφορμή το θεατρικό έργο που εμπνεύστηκε από τις ταινίες «Περσόνα» και «Μετά την πρόβα» και το οποίο θα παρουσιάσει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ