«Μετά την πρόβα» – «Περσόνα»: Ένα ονειρόδραμα για τον 21ο αιώνα

«Μετά την πρόβα» – «Περσόνα»: Ένα ονειρόδραμα για τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
Είναι εντυπωσιακός ο τρόπος με τον οποίο ο εξηντάχρονος σκηνοθέτης δημιουργεί ένα σύμπαν αντικατοπτρισμών τοποθετώντας το ένα έργο δίπλα στο άλλο: Πώς συνομιλούν μεταξύ τους; Το δίπτυχο αυτό προκαλεί πληθώρα γόνιμων ερωτημάτων και συνειρμών. Φωτο: Jan Versweyveld
0

«Πότε υπάρχω;» αναρωτιέται στα Μήλα των Εσπερίδων ο Χρήστος Μαλεβίτσης. «Όταν δουλεύω στη βιοτική μέριμνα, όταν διασκεδάζω, όταν θλίβομαι, όταν παίζω, όταν απολαμβάνω, όταν πολεμάω, όταν νικώ, όταν νικιέμαι, όταν αγαπάω, όταν μισώ, όταν ελπίζω, όταν απελπίζομαι, όταν ευτυχώ, όταν δυστυχώ – πότε είμαι ο εαυτός μου, πότε ταυτίζομαι με την αλήθεια μου, πότε ζω την πληρότητα της υπάρξεώς μου;».


Το ερώτημα βασανίζει τους ήρωες του Μπέργκμαν, τόσο στην «Περσόνα» (1966) όσο και στο «Μετά την πρόβα» (1984), κι ας απέχουν χρονικά μεταξύ τους οι δύο ταινίες περίπου μια εικοσαετία.


Ο Χένρικ Βόγκλερ, ήρωας της δεύτερης, υπάρχει μόνο όταν σκηνοθετεί: «Έτσι εκφράζομαι. Είναι ο μοναδικός τρόπος που γνωρίζω... Αληθινός ή όχι... Υποφέρω κι είμαι μόνος» δηλώνει στην Άννα, ένα βράδυ «μετά την πρόβα», όταν η νεαρή πρωταγωνίστριά του επιστρέφει για να βρει το βραχιόλι της.


Ο κόσμος του θεάτρου χρησιμοποιήθηκε κατ' επανάληψη ως ιδανική μεταφορά κι ενσάρκωση της διχασμένης συνείδησης που αναζητά την ολότητά της: το πρόσωπο ενός ηθοποιού είναι ταυτόχρονα η μάσκα του (persona στα λατινικά). Συχνά τα όρια μπερδεύονται.

Ο κόσμος του θεάτρου χρησιμοποιήθηκε κατ' επανάληψη ως ιδανική μεταφορά κι ενσάρκωση της διχασμένης συνείδησης που αναζητά την ολότητά της: το πρόσωπο ενός ηθοποιού είναι ταυτόχρονα η μάσκα του (persona στα λατινικά). Συχνά τα όρια μπερδεύονται.


«Σταμάτα να παίζεις θέατρο στην προσωπική ζωή σου» προειδοποιεί ο Βόγκλερ τη μαθητευόμενη Άννα, κι εκείνη τον ρωτά: «Εσύ είσαι πάντα αληθινός;».

Μπορεί αυτά ν' ακούγονται ελαφρώς τετριμμένα, στην πορεία όμως ο Μπέργκμαν προσδίδει –ειδικά στην «Περσόνα»– πολύ βαθύτερες διαστάσεις στη σύγκρουση/συμφιλίωση μεταξύ είναι και φαίνεσθαι, σώματος και ψυχής, φαντασίας και πραγματικότητας.

Το διαπιστώσαμε εκ νέου συναντώντας τα κείμενα των σεναρίων του κορυφαίου Σουηδού δημιουργού θεατρικώς αναβαπτισμένα από το βλέμμα του φλογερού Βέλγου μινιμαλιστή Ίβο βαν Χόβε.

Είναι εντυπωσιακός ο τρόπος με τον οποίο ο εξηντάχρονος σκηνοθέτης δημιουργεί ένα σύμπαν αντικατοπτρισμών, τοποθετώντας το ένα έργο δίπλα στο άλλο: Πώς συνομιλούν μεταξύ τους; Το δίπτυχο αυτό προκαλεί πληθώρα γόνιμων ερωτημάτων και συνειρμών. Το κλειδί μοιάζει να βρίσκεται στη σχέση των δύο γυναικών.


Η αλκοολική, απεγνωσμένη και ξεπεσμένη σταρ του «Μετά την πρόβα» γίνεται η μυστηριώδης βωβή ασθενής της «Περσόνας» (υπόθεση που ενισχύεται από το γεγονός ότι την υποδύεται η ίδια ηθοποιός, η Marieke Heebink).

Από τη νευρωτική συμπεριφορά των επαναλαμβανόμενων, υπερβολικών κινήσεων, των δακρύων και των εκρήξεων, η ηρωίδα μεταβαίνει ξαφνικά –όπως μας πληροφορεί η γιατρός της– στη σιωπηλή ακινησία, στο «πάγωμα», στην άρνηση της φωνής της.

«Μετά την πρόβα» – «Περσόνα»: Ένα ονειρόδραμα για τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
Δυο φιγούρες με λευκά κομπινεζόν και λυτά, μακριά μαλλιά –η μία το alter ego της άλλης ή μια γυναίκα σε δυο στάδια της ζωής της;– συγκατοικούν σ' έναν άδειο χώρο, μια πλατφόρμα περιτριγυρισμένη από νερό. Φωτο: Jan Versweyveld

Από την εξωστρέφεια της σκηνής επιλέγει την ύστατη εσωστρέφεια, το ερμητικό κλείσιμο στον εαυτό, την απόρριψη της επικοινωνίας μέσω του λόγου. Τα αποποιείται όλα. Φεύγει από την «τραγωδία» αλλά παραμένει μετέωρη, in limbo, όπως η Ηλέκτρα, ο τελευταίος ρόλος της. Ζωντανή και νεκρή ταυτόχρονα.


Σε μια πλήρη αντιστροφή ρόλων, η Άννα, η νεαρή ηθοποιός του πρώτου μέρους (Gaite Jansen) και κόρη της αλκοολικής σταρ, γίνεται στο δεύτερο μέρος η τροφός της – η μητέρα της μητέρας της, αυτή που την περιθάλπει και φροντίζει να την επαναφέρει στη ζωή.

Παραλαμβάνει μια γυναίκα σε ημιάγρια κατάσταση –γυμνή, το σώμα της σε ακαμψία πάνω σ' ένα μεταλλικό κρεβάτι– και σιγά σιγά την εξανθρωπίζει: την ταΐζει, της φοράει ρούχα, της λέει ιστορίες, μοιράζεται τους φόβους και τις επιθυμίες της.

Μακριά απ' το αποστειρωμένο νοσοκομείο, σ' ένα παραθαλάσσιο εξοχικό, οι δυο γυναίκες βιώνουν τώρα τη δική τους Εδέμ, εκεί όπου ο χρόνος έχει σταματήσει, η κοινωνία έχει εξαφανιστεί και μονάχα η Φύση κι οι αναμνήσεις συνθέτουν την καθημερινότητά τους. Μια ξαφνική καταιγίδα αφυπνίζει τις αισθήσεις, απελευθερώνει τα σώματα, φέρνει την ηδονική εκτόνωση, έναν χορό ανέμελης ευτυχίας.


Έτσι μοιάζουν τα πράγματα, σύντομα όμως χάνεται κάθε σιγουριά από μέρους μας. Το «κλεμμένο» γράμμα φανερώνει σκληρότητα, έλλειψη ευγνωμοσύνης. Η σιωπή ίσως συνιστά τελικά πρόκληση, παγίδα, μια μαύρη τρύπα που ρουφάει την ενέργεια της «άλλης».

Ποιος θέλει να καταπιεί ποιον; Είναι η άβγαλτη κοπέλα που ονειρεύεται την αναγνώριση της σταρ; Ή η μεσόκοπη ηθοποιός που διψά για φρέσκο αίμα;

«Μετά την πρόβα» – «Περσόνα»: Ένα ονειρόδραμα για τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
Οι ερμηνείες των ηθοποιών στραφταλίζουν με την ένταση της φυσικότητας, της δύναμης, της ευελιξίας, της εσωτερικότητάς τους. Φωτο: Jan Versweyveld


Ακόμη κι η όμορφη καταιγίδα προκύπτει με μηχανικά μέσα, ο σκηνοθέτης μας δείχνει ξεκάθαρα τα μεταλλικά σπλάχνα της. «Γίνεται να είσαι δυο διαφορετικοί άνθρωποι ταυτόχρονα;» αναρωτιέται η νεαρή νοσηλεύτρια, ενώ αφηγείται μια ακραία σεξουαλική εμπειρία από το παρελθόν στη βωβή σύντροφό της. Γίνεται να είσαι μαινάδα και κατατονική μαζί; Μάνα και κόρη; Γριά και νέα; Άνθρωπος και ζώο;

Δυο φιγούρες με λευκά κομπινεζόν και λυτά, μακριά μαλλιά –η μία το alter ego της άλλης ή μια γυναίκα σε δυο στάδια της ζωής της;– συγκατοικούν σ' έναν άδειο χώρο, μια πλατφόρμα περιτριγυρισμένη από νερό.

Τι υπάρχει μετά την άρνηση των ρόλων; Η συνείδηση δεν αδειάζει ποτέ. Σκοτίζεται, επιστρέφει στη λήθη, σ' εμβρυακή κατάσταση: τις βλέπουμε τώρα κολλημένες μέσα στο νερό, ένα σώμα με δυο κεφάλια.

Ο άνδρας εισβάλλει στιγμιαία στο γυναικείο σύμπαν – κάπου στο βάθος αχνοφαίνεται κι ύστερα εξαφανίζεται. Ο σκηνοθέτης του πρώτου μέρους (Gijs Scholten van Aschat) είναι ο περιττός σύζυγος του δεύτερου. Υπάρχει και δεν υπάρχει.


Ο Ίβο βαν Χόβε συνθέτει μια παρατεταμένη αφήγηση από γεγονότα που είναι και δεν είναι αληθινά: ένα νήμα από πιθανότητες, συνειρμούς, είδωλα, παραλλαγές επάνω στο θέμα του «διπλού»*, που αενάως αναπαράγεται σε διάφορα διπολικά μοντέλα. «Δεν είμαι εσύ!» φωνάζει η Άννα στην «ασθενή» της: ο τρόμος απώλειας του «εγώ» αναδύεται από τα βάθη.

«Μετά την πρόβα» – «Περσόνα»: Ένα ονειρόδραμα για τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
Ο Ίβο Βαν Χόβε είναι ένας σκηνοθέτης που διαχειρίζεται, μοιράζει κι οργανώνει «το ανέκφραστο, το τρομακτικό, το επικίνδυνο» παράγοντας μια μαγευτική θεατρική εμπειρία. Φωτο: Jan Versweyveld


Δύο μέρη, δυο πραγματικότητες: η μία δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς την άλλη. Το πραγματικό έχει ανάγκη το φαντασιακό και αντίστροφα. Σίγουρα, πάντως, ο κόσμος της «Περσόνας» –η διάσταση των εικόνων, συνειδητών η ασυνείδητων– αποδεικνύεται γοητευτικότερος θεατρικά.

Λιτός, αφαιρετικός, με φωτισμούς ονείρου και ψευδαισθήσεων, ένα «νησί», επάνω στο οποίο δυο λευκοντυμένες μορφές σμίγουν και χωρίζουν, παλεύουν και μονοιάζουν, μια αλληγορία για τις διαχρονικές μάχες επιβίωσης, τον ίλιγγο του αφανισμού, τον αγώνα –του καλλιτέχνη αλλά και όλων των ανθρώπων– ενάντια στο «τίποτα».

«Στην ηλικία μου, σκύβεις μπροστά και ξαφνικά το κεφάλι σου βρίσκεται σε μια άλλη πραγματικότητα» λέει ο Βόγκλερ στο «Μετά την πρόβα». «Οι νεκροί δεν είναι νεκροί. Οι ζωντανοί εμφανίζονται ως φαντάσματα. Αυτό που ήταν προφανές πριν από ένα λεπτό, τώρα γίνεται παράξενο, δυσνόητο».

Οι φράσεις αυτές θα μπορούσαν να περιγράψουν την πρόθεση του σκηνοθέτη αλλά και την πορεία που διαγράφει ο θεατής της παράστασης.

Το θέατρο του Ίβο βαν Χόβε αρνείται κάθε πόζα, κάθε επιτήδευση. Η mise en place δεν μαρτυρά καμία ραφή. Οι ερμηνείες των ηθοποιών στραφταλίζουν με την ένταση της φυσικότητας, της δύναμης, της ευελιξίας, της εσωτερικότητάς τους. Ένα θέατρο υπαρξιακό, μεταφυσικό, ποιητικό, όπου άνθρωποι και φαντάσματα συνυπάρχουν δημιουργικά.

Ένας σκηνοθέτης που διαχειρίζεται, μοιράζει κι οργανώνει «το ανέκφραστο, το τρομακτικό, το επικίνδυνο» παράγοντας μια μαγευτική θεατρική εμπειρία.

*φράση της Σούζαν Σόνταγκ από το δοκίμιό της (1967) για την «Περσόνα» του Μπέργκμαν.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ίβο βαν Χόβε: Ο ακούραστος ανατόμος των κλασικών στην Αθήνα με Μπέργκμαν

Θέατρο / Ίβο βαν Χόβε: Ο ακούραστος ανατόμος των κλασικών στην Αθήνα με Μπέργκμαν

Πορτρέτο του Βέλγου σκηνοθέτη, με αφορμή το θεατρικό έργο που εμπνεύστηκε από τις ταινίες «Περσόνα» και «Μετά την πρόβα» και το οποίο θα παρουσιάσει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ