Ο άγριος, μαύρος και βίαιος Βασιλιάς Ληρ του Τομάζ Παντούρ

Ο άγριος, μαύρος και βίαιος Βασιλιάς Ληρ του Τομάζ Παντούρ Facebook Twitter
Σε φιλοσοφικό επίπεδο είναι αυτή η περίφημη κατάρα της δυτικής σκέψης, η οποία στηρίζεται στον διαχωρισμό και όχι στην ενοποίηση των πραγμάτων, μαζί με τις διαφορές που μπορεί να έχει μέσα της μια ενότητα...
0

Ο Βασιλιάς Ληρ είναι ένα από τα σπουδαιότερα κείμενα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, στο οποίο αποκαλύπτεται όλη η ανθρώπινη φύση – από τη γέννα μέχρι το τελευταίο λεπτό της ζωής μας. Η μοναξιά, τα όνειρα και τα οράματα, οι πληγές που ανοίγουν και αδυνατούμε να τις αντέξουμε. Είναι ένα έργο για εμάς, για το θέατρο και το πώς κάνουμε θέατρο. Σαν να βρισκόμαστε στη μεγάλη σκηνή που είναι η ίδια η ζωή, η οποία εμπεριέχει όλα αυτά που μας συμβαίνουν όσο διαρκεί – είναι ένα έργο για τις απώλειες». Κάπως έτσι εξηγεί το σκεπτικό του έργου η Λίβια Παντούρ, δραματουργός της παράστασης που ανεβάζει ο Γιώργος Κιμούλης στην Πειραιώς 260, αδελφή και μόνιμη συνεργάτις του Σλοβένου σκηνοθέτη Τομάζ Παντούρ, ενός σκηνοθέτη με πολύ ιδιαίτερο αισθητικό στίγμα, που ζει κι εργάζεται στην Ισπανία. Ο Έλληνας πρωταγωνιστής τον θαυμάζει τόσο, ώστε του πρότεινε να έρθει στην Αθήνα για να στήσουν μαζί το κορυφαίο αυτό έργο του Σαίξπηρ – για τον ίδιο θα είναι ο ένατος σαιξπηρικός ρόλος.

Συνεχώς βιώνουμε την αδυναμία μας να συνυπάρξουμε με άλλους ανθρώπους, σεβόμενοι τις διαφορές που έχουν σε σχέση μ' εμάς και θεωρώντας τες ενωτικά στοιχεία, που δεν θα μας οδηγήσουν στον διαχωρισμό και πολλές φορές σε σύγκρουση με τον άλλον ή, πολλές φορές, και στο να αποκλείσουμε τον άλλον.


Η Παντούρ, την οποία συνάντησα στα παρασκήνια του Κτιρίου Δ του οικοδομικού συμπλέγματος του Φεστιβάλ Αθηνών, μαζί με ολόκληρο το ισπανικό επιτελείο του Παντούρ που ήρθε για τον Ληρ στην Ελλάδα, έχει κάνει τη διασκευή του επικών διαστάσεων έργου που γράφτηκε περί το 1603, αλλά έχει τις καταβολές του σε ένα λαϊκό κέλτικο παραμύθι. Ποια είναι η βασική δομή της δικής της εκδοχής; «Το σημαντικό είναι ότι έχουμε δύο οικογένειες, του Γκλόστερ και του Ληρ. Κρατήσαμε οκτώ χαρακτήρες επάνω στους οποίους επικεντρωνόμαστε. Ένας πατέρας και οι τρεις κόρες του, τις οποίες χάνει, κι ένας δεύτερος πατέρας με τους δυο γιους του, που επίσης χάνει. Με διαφορετικό τρόπο ο καθένας, αλλά με ανάλογη τραγική κατάληξη –ας την πούμε τύφλωση–, εφόσον δεν αναγνώρισαν την αλήθεια. Ο Γκλόστερ δεν αναγνώρισε τη φαυλότητα του ενός γιου του και ο Ληρ δεν αναγνώρισε την αγάπη».

Ο άγριος, μαύρος και βίαιος Βασιλιάς Ληρ του Τομάζ Παντούρ Facebook Twitter
Ο Ληρ καταλαβαίνει ότι δεν μπορεί να άρχει και τότε προσδίδει στον εαυτό του έναν ρόλο αναχωρητή, σε μια ζωή δίπλα στην τρέλα ή στον χώρο της τρέλας, ή σε αυτό που οι άλλοι αποκαλούν τρέλα...


Ο Γιώργος Κιμούλης υπογράφει και τη μετάφραση του σαιξηρικού κειμένου. Ζητάω να μου μιλήσει για τη σημασία του Ληρ σήμερα. Μου απαντάει: «Σε φιλοσοφικό επίπεδο είναι αυτή η περίφημη κατάρα της δυτικής σκέψης, η οποία στηρίζεται στον διαχωρισμό και όχι στην ενοποίηση των πραγμάτων, μαζί με τις διαφορές που μπορεί να έχει μέσα της μια ενότητα. Ο δυτικός άνθρωπος διαχωρίζει τα πράγματα, είναι αυτό που στη φιλοσοφία αποκαλούν separativeness, που θα πει διαχωρισμός, σε αντίθεση με την interconnected διάσταση των πραγμάτων, η οποία έχει ίσως τη βάση της στον ανατολικό τρόπο σκέψης και που τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να επηρεάζει τους Δυτικούς μέσω του μεταμοντέρνου – η μεταμοντέρνα σκέψη σέβεται την ίδια στιγμή την ενότητα μαζί με τις διαφορές της. Αυτό μπορεί να ηχεί θεωρητικό, στη ζωή μας όμως και στην καθημερινότητα δεν είναι καθόλου θεωρητικό. Συνεχώς βιώνουμε την αδυναμία μας να συνυπάρξουμε με άλλους ανθρώπους, σεβόμενοι τις διαφορές που έχουν σε σχέση μ' εμάς και θεωρώντας τες ενωτικά στοιχεία, που δεν θα μας οδηγήσουν στον διαχωρισμό και πολλές φορές σε σύγκρουση με τον άλλον ή, πολλές φορές, και στο να αποκλείσουμε τον άλλον. Στον Ληρ υπάρχει και το κοινωνικοπολιτικό επίπεδο, το οποίο έχει να κάνει με την παράδοση της εξουσίας από την παλιότερη γενιά στη νεότερη. Κατά πόσο αυτή γίνεται με φυσικό τρόπο ή με τη διαδικασία του περίφημου δαχτυλιδιού, κατά την οποία η παλιότερη γενιά δωρίζει στη νεότερη το δαχτυλίδι της εξουσίας, αλλά στο πίσω μέρος του μυαλού της έχει ότι θα συνεχίσει να άρχει και να καθοδηγεί τη νεότερη. Αν η νεότερη είναι λίγο πιο έξυπνη, κόβει το χέρι που της έχει δώσει το δαχτυλίδι. Και τότε δημιουργούνται δράματα, γιατί η παλαιότερη γενιά δεν έχει συμφιλιωθεί με την ιδέα ότι κάποια στιγμή έρχεται κάποιο τέλος».

Ο άγριος, μαύρος και βίαιος Βασιλιάς Ληρ του Τομάζ Παντούρ Facebook Twitter
Όλα τα έργα έχουν έναν κοινό τόπο, την αριστοτελική ακρισία. Ο άνθρωπος ξέρει τι πρέπει να κάνει, αλλά δεν το κάνει...


Μεταφράζοντας o ίδιος το έργο και ερμηνεύοντάς το, φυσικά, μέσα από τις προσωπικές του αγωνίες ή αυτές της εποχής μας, ποιο στοιχείο του πιστεύει πως θα κυριαρχήσει; «Όλα τα έργα έχουν έναν κοινό τόπο, την αριστοτελική ακρισία. Ο άνθρωπος ξέρει τι πρέπει να κάνει, αλλά δεν το κάνει. Αυτή είναι η αγωνία του ανθρώπινου πνεύματος, και σε μια ψυχολογική κριτική ματιά η αντιμετώπιση της τρέλας όχι ως κάτι το οποίο δεν αντέχει στη σημερινή καθημερινή ζωή, αλλά ως μια ζωή που εκτυλίσσεται δίπλα μας. Ως η απόφαση κάποιου να ζήσει μια ζωή δίπλα στη ζωή των άλλων. Επάνω σε αυτό ακριβώς ακούμπησε και η ερμηνεία της παράστασης και η μετάφραση. Ο Ληρ καταλαβαίνει ότι δεν μπορεί να άρχει και τότε προσδίδει στον εαυτό του έναν ρόλο αναχωρητή, σε μια ζωή δίπλα στην τρέλα ή στον χώρο της τρέλας, ή σε αυτό που οι άλλοι αποκαλούν τρέλα. Υπάρχει μια επιστροφή στη φύση, καταλαβαίνει ότι η "πόλις" δεν είναι τίποτε άλλο από μια κατασκευή του ανθρώπου».

Ο Σαίξπηρ προτείνει στον ήρωά του μια εναλλακτική απόδραση, να γίνει ένα με τη φύση. Τρελαίνεται, βέβαια, αλλά η τρέλα δεν έχει όρια, οπότε ζει σε έναν κόσμο απόλυτης ελευθερίας. Ζει την εμπειρία μιας άλλης ζωής και στο τέλος βλέπουμε ένα είδος φιλοσόφου και ποιητή, παγιδευμένου μεταξύ ουρανού και γης...


Ρωτάω γιατί επέλεξε τον Τομάζ Παντούρ. «Για τον τρόπο ανάγνωσης των έργων που επιλέγει, που είναι το κυνήγι ενός ονείρου. Σύμφωνα με αυτόν δεν μας ενδιαφέρει σώνει και καλά η αναπαράσταση μιας ανόητης, πεζής, κυνικής πραγματικότητας. Η αναπαράσταση της πραγματικότητας έχει σχέση με το παρελθόν. Εμάς μας ενδιαφέρει το μέλλον, με μια διάθεση ονείρου, μια λατρεία στην αλλαγή και μίσος και απέχθεια στην προσαρμοστικότητα. Ο Τομάζ είναι ένας σκηνοθέτης που κάνει πράξη την περίφημη φράση του Τσέχοφ "τη ζωή στο θέατρο δεν τη δείχνουμε όπως είναι, ούτε όπως θα έπρεπε να είναι, αλλά όπως εμφανίζεται στα όνειρά μας, ακόμα κι αν αυτά είναι εφιάλτες"».

Ο άγριος, μαύρος και βίαιος Βασιλιάς Ληρ του Τομάζ Παντούρ Facebook Twitter
Σκεφτόμουν ότι ο Ληρ είναι οι συνέπειες όλων των βασιλικών τραγωδιών του Σαίξπηρ, το απόλυτο έργο, ιδιαίτερα άγριο και βίαιο, στοιχεία με τα οποία μπορούμε να ταυτιστούμε σήμερα περισσότερο από ποτέ.


Συναντάω τελευταίο τον Σλοβένο σκηνοθέτη, ο οποίος έχει υπογράψει μερικές από τις πιο ευφάνταστες παραστάσεις της τελευταίας δεκαετίας επάνω σε κλασικά κείμενα τα οποία ανασκευάζει με πολυμέσα και εικαστικές αναφορές. Μου λέει ότι δεν έχει δει ελληνικό θέατρο, αλλά ότι έχει δει όλες τις παραστάσεις του Δημήτρη Παπαϊωάννου. Όταν λίγο καιρό πριν δούλευε τον Ριχάρδο ΙΙ και Ριχάρδο ΙΙΙ σε μια ενιαία παράσταση είχε στο μυαλό του τον Ληρ: «Σκεφτόμουν ότι ο Ληρ είναι οι συνέπειες όλων των βασιλικών τραγωδιών του Σαίξπηρ, το απόλυτο έργο, ιδιαίτερα άγριο και βίαιο, στοιχεία με τα οποία μπορούμε να ταυτιστούμε σήμερα περισσότερο από ποτέ. Νομίζω, μάλιστα, ότι μπορεί να "μιλήσει" ακόμα καλύτερα σήμερα απ' ό,τι όταν γράφτηκε για την ελευθερία και την αποδόμηση του κράτους, πετώντας οτιδήποτε έχει να κάνει με το όνειρο, αφήνοντάς μας στη μοναξιά και στη μελαγχολία. Αυτά είναι τα θέματα για τα οποία πρέπει να μιλήσουμε σε μια εποχή κρίσης συναισθηματικής και διανοητικής, μια εποχή που σημαδεύει την ύπαρξή μας. Γι' αυτό το θέατρο είναι σημαντικό, γιατί εκεί μέσα μπορούμε να χτίσουμε το δικό μας σύμπαν. Ο Σαίξπηρ προτείνει στον ήρωά του μια εναλλακτική απόδραση, να γίνει ένα με τη φύση. Τρελαίνεται, βέβαια, αλλά η τρέλα δεν έχει όρια, οπότε ζει σε έναν κόσμο απόλυτης ελευθερίας. Ζει την εμπειρία μιας άλλης ζωής και στο τέλος βλέπουμε ένα είδος φιλοσόφου και ποιητή, παγιδευμένου μεταξύ ουρανού και γης».


Αναρωτιέμαι πώς είναι να σκηνοθετεί στα ελληνικά. «Έχω μπροστά μου τέσσερα κείμενα. Ένα στα αγγλικά, ένα στα greeklish και δύο ακόμα μεταφράσεις, στα σλοβένικα και στα ισπανικά. Αλλά έχω τη χαρά να συνεργάζομαι με υπέροχους ηθοποιούς που διάλεξα ο ίδιος σε οντισιόν και που μπορώ να πω, χωρίς υπερβολή, ότι είναι κορυφαίοι σε ευρωπαϊκό επίπεδο».

Ο άγριος, μαύρος και βίαιος Βασιλιάς Ληρ του Τομάζ Παντούρ Facebook Twitter
Στον Ληρ υπάρχει και το κοινωνικοπολιτικό επίπεδο, το οποίο έχει να κάνει με την παράδοση της εξουσίας από την παλιότερη γενιά στη νεότερη...


ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΛΗΡ

Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
με τον Γιώργο Κιμούλη, σε σκηνοθεσία Τομάζ Παντούρ

Πειραιώς 260 - Αίθουσα Δ'
Από 16 Απριλίου έως 3 Μαΐου 2015

Παραστάσεις: Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή: 20.30


Σκηνοθεσία: Tomaz Pandur
Διασκευή: Livija Pandur

Μετάφραση: Γιώργος Κιμούλης. Δραματουργική επεξεργασία: Livija Pandur. Σκηνικά: Sven Jonke

Κοστούμια: Felype de Lima

Μουσική: Silence

Video: Dorijan Kolundzija

Φωτισμοί: Juan Gomez Cornejo
Παίζουν: Γιώργος Κιμούλης (Βασιλιάς Ληρ), Στεφανία Γουλιώτη, Γιώργος Γάλλος, Κόρα Καρβούνη, Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Πηνελόπη Τσιλίκα, Αργύρης Πανταζάρας, Χάρης Τζωρτζάκης

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ