«Ο άνθρωπος είναι ένα ολόκληρο σύμπαν»

«Ο άνθρωπος είναι ένα ολόκληρο σύμπαν» Facebook Twitter
0
Μέσα από το Παρτάλι (που σημαίνει «κουρέλι») περνάει όλη η πρώτη μεταπολιτευτική γενιά φοιτητών της Θεσσαλονίκης, μέρος της οποίας υπήρξατε κι εσείς...

Βεβαίως ανήκω κι εγώ. Όταν πρωτοδιάβασα το βιβλίο, αναγνώρισα πάρα πολλούς από εκείνη τη γενιά, με διαφορετικά ονόματα. Και θυμήθηκα ότι τότε για πρώτη φορά άρχισε ο κόσμος να μην να έχει ενοχές για τη σεξουαλική του συμπεριφορά.

Στο βιβλίο, μια παρέα καλλιτεχνίζουσα που βαριέται τις ατέλειωτες συζητήσεις των κομματικών παρατάξεων στο πανεπιστήμιο, οργανώνει τα πρώτα σεξουαλικά όργια και παράλληλα ανακαλύπτει τον Παζολίνι και τον Φασμπίντερ.

Αναφέρεται ο Φοιτητικός Όμιλος Θεάτρου και Κινηματογράφου, όπου είχα δουλέψει μαζί με τους φοιτητές στον Δράκο του Σβαρτς. Γινόντουσαν σπουδαία πράγματα τότε. Τελείωσα τη δραματική σχολή του ΚΘΒΕ την περίοδο που έληξε η δικτατορία και ήμουν ήδη ηθοποιός.

Δεν ήταν η ίδια εποχή που η Ρούλα Πατεράκη ίδρυσε την Επιθεώρηση Δραματικής Τέχνης κι έκανε τις πρωτοποριακές της παραστάσεις;

Ναι, γύρω στο 1977. Η Ρούλα Πατεράκη συμμετέχει κι αυτή κατά κάποιον τρόπο στην παράσταση, μαζί με μια άλλη φίλη, τη Μπέτυ Αρβανίτη, σ’ ένα βίντεο που ετοίμασε ο Χρήστος Δήμας και θα παίζεται στο φουαγιέ. Μιλάνε μαζί με άλλα πέντε άτομα -μεταξύ αυτών ένας πανεπιστημιακό και μια τραβεστί- για το Παρτάλι σαν να πρόκειται για υπαρκτό πρόσωπο.

Σε τι ακριβώς διαφέρει ο μονόλογος αυτός από το βιβλίο ;

Έχει φύγει η παρέα του βιβλίου, αλλά κρατήσαμε τα βασικά γεγονότα της ιστορίας που έζησε το παρτάλι. Στο βιβλίο υπάρχουν δύο παρτάλια, το φανταστικό και το αληθινό. Έπειτα από ένα κενό τριάντα χρόνων, κατά τα οποία έζησε στην Αμερική κι έγινε διάσημη drag queen, αφηγούμενη τη ζωή της σ’ ένα είδος drag show, γυρίζει στην Ελλάδα μετά τον θάνατο του συντρόφου του. Τώρα πια, ως ένας πολύ ωραίος story teller, αφηγείται τη ζωή του στους Έλληνες.

Πρέπει να πούμε ότι το παρτάλι δεν είναι τραβεστί, αλλά ένα παρενδυτικό αγόρι που η μάνα του τον έντυνε κορίτσι στον πόλεμο.

Από τότε που γεννήθηκε παντελόνια δεν φόρεσε στα πόδια του, κι αυτό ξεκίνησε από τη μάνα του, για να μην πάει φαντάρος και σκοτωθεί. Είχε ήδη χάσει τον άντρα της και τ’ αδέλφια της.

Κι έτσι γίνεται αγγελιαφόρος μεταξύ του χωριού και των ανταρτών στα βουνά. Κάπου εκεί αρχίζει και η ερωτική του ιστορία…

Κατά τη διάρκεια της Κατοχής μετέφερε πληροφορίες στους αντάρτες για το τι έκαναν οι Βούλγαροι στο χωριό. Αναφέρει τρεις ερωτικές ιστορίες. Η πρώτη που είναι ο βιασμός του από τον Βούλγαρο διοικητή του χωριού, για τον οποίο ομολογεί ότι δεν ήταν ακριβώς βιασμός, αλλά το ήθελε και λιγάκι, μετά έρχεται ο έρωτας μ’ έναν αντάρτη που συνάντησε κι έπαιζε ακορντεόν, με τον οποίο ανταλλάσσει το πρώτο φιλί στο στόμα που ξύπνησε την καρδιά του ως κοριτσιού, και, τέλος, μιλάει για τον μεγάλο έρωτα που ήρθε από την Αμερική, τον  Έρικ, που εγκαταστάθηκε στο ξενοδοχείο «Λιμάνι» στη Θεσσαλονίκη, όπου και συναντιούνταν, καθώς εκεί ζούσε κι εργαζόταν το παρτάλι.

Πάντως, δεν εκπορνεύεται ποτέ. Απλώς δεν μπορεί να βγάλει τα γυναικεία ρούχα από πάνω του.

Προσπάθησε να ντυθεί αγόρι όσο εργαζόταν σ’ ένα κατάστημα αντρικών ρούχων στην Καβάλα, αλλά δεν μπόρεσε να ξεφύγει. Λέει ότι στις Απόκριες υπέφερε γιατί δεν ήξερε τι να ντυθεί, και όταν ντυνόταν αγόρι τον καταλάβαιναν. Ο Αμερικανός είναι εκείνος που τον παροτρύνει να ντυθεί κανονικά γυναίκα και τον παίρνει μαζί του στην Αμερική, όπου αρχίζει εκεί η περιπέτεια του ως drag queen, για την οποία λέει ελάχιστα. Υπάρχει στην ιστορία του Παρταλιού η πολύ μεγάλη παραδοχή ότι καμιά φορά επιλέγουμε τη ζωή μας κι ότι δεν είναι τυχαίες οι επιλογές μας. Οι άνθρωποι συνηθίζουμε να ρίχνουμε τις ευθύνες στους άλλους για την κατάντια μας, ενώ εδώ υπάρχει μια άλλη ματιά, ενός ανθρώπου που ναι μεν του έτυχαν κάποια μοιραία γεγονότα στη ζωή του, αλλά με κάποιον τρόπο τα διάλεξε και τα’ αποφάσισε, ανάμεσα σε κάποια άλλα. Το καλό αποφάσισε καθώς προς τα εκεί πήγαινε το πράγμα, συμφιλιώθηκε μ’ αυτό, και συνέχισε να ζει και να είναι πολύ καλά με τον εαυτό του. Αυτό μου αρέσει στον συγκεκριμένο ήρωα, ότι δεν είναι μοιρολάτρης, αλλά ένας επιβιώσας, ένας survivor. Υπάρχει ένα είδος ελευθερίας στην ιστορία του, που όλοι οι άνθρωποι έχουμε ανάγκη.

Θα λέγατε ότι μέσα απ’ το «Παρτάλι» περνάει η ιστορία της νεότερης Ελλάδας;

Απόλυτα! Μέσα από την παρενδυσία και το Παρτάλι περνάει όλη η φτώχια της τότε Ελλάδας. Η ιστορία της Κατοχής, του Εμφυλίου και λίγο μετά.

Πού ταυτιστήκατε με την ιστορία του ήρωα; Ποια κοινά βιώματα αναγνωρίσατε;

Καταρχάς, το βίωμα του μικρού χωριού, όπου όλες οι πόρτες ήταν ανοιχτές. Σ’ ένα τέτοιο μεγάλωσα, στο Διδυμότειχο, όπου μας έντυναν όλα τα παιδάκια, αγόρια κορίτσια, με ποδίτσες στο σχολείο. Ξέρω τι θα πει φτώχια, τι θα πει να μοιράζεσαι το φαγητό. Επίσης, ξέρω τι είναι να είσαι δακτυλοδεικτούμενος, χωρίς να έχω υπάρξει ο ίδιος. Θυμάμαι ένα κορίτσι στο χωριό που είχε πάει μ’ έναν δόκιμο αξιωματικό και όλοι την αποκαλούσαν «πουτάνα». Αλλά και ο πατέρας μου, που είχε πάει στο βουνό αντάρτης, δακτυλοδεικτούμενος ήταν. Ήταν εξίσου κακό να είσαι κομμουνιστής.

Άλλη ταύτιση δεν είναι ότι και το παρτάλι είναι ένα είδος ηθοποιού;

Όπως το Παρτάλι πουλάει τη ζωή του, έτσι κι εγώ λίγο-πολύ τον εαυτό μου πουλάω πάνω στη σκηνή όταν παίζω, τα δικά μου βιώματα, στα οποία βασίζομαι για να υποδυθώ έναν ήρωα.

Και, βέβαια, κι εσείς περάσατε μια περίοδο της ζωής σας στη Νέα Υόρκη.

Όπου κατάλαβα τι σημαίνει επιβίωση, δουλεύοντας πάρα πολύ σκληρά. Εκεί κατάλαβα τη μικρότητα και το μεγαλείο του ανθρώπου. Πρόσθεσα μια φράση στο έργο, ότι «ο άνθρωπος είναι ένα ολόκληρο σύμπαν». Οι άνθρωποι είμαστε μέρος του σύμπαντος, άρα είμαστε στο κύτταρο ενός ανθρώπινου οργανισμού, το «τίποτα» επάνω στο κύτταρο, αλλά συγχρόνως είμαστε το σύμπαν. Αυτό κατάλαβα στη Νέα Υόρκη και είπα στον εαυτό μου «εν τέλει, είναι πολύ καλό να ζει κανείς»…

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Θέατρο / Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Περίπου στις 17:30 το απόγευμα του Σαββάτου τόλμησα να ανέβω στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για να συμμετάσχω σε έναν αδιανόητο 24ωρο θεατρικό μαραθώνιο, πλάι στο θηρίο υποκριτικής που ονομάζεται Στεφανία Γουλιώτη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Στο Σώμα της

Θέατρο / Ένα έργο στο Εθνικό Θέατρο για την περίοδο, την εμμηνόπαυση, την κλειτορίδα και τον γυναικείο αυνανισμό

Μαζί με άλλες 22 γυναίκες, η Ελένη Ευθυμίου, η Σοφία Ευτυχιάδου και η Νεφέλη Μαϊστράλη ανεβάζουν ένα έργο για ζητήματα που θεωρητικά μπορούν να συζητηθούν ανοιχτά, αλλά στην πραγματικότητα όχι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Θέατρο / Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Παρά τις προσπάθειές του να το αποφύγει, μια σειρά από συμπτώσεις τον οδήγησε στο θέατρο. Οι «Απαράδεκτοι» δεν συνεχίστηκαν λόγω δικής του απόφασης, το «Στην υγειά μας, ρε παιδιά» σταμάτησε όταν κουράστηκε ψυχολογικά. Ο δημοφιλής κωμικός ηθοποιός είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους

Χορός / Trocks: Η θρυλική και διαφορετική ομάδα μπαλέτου έρχεται στην Αθήνα

Άντρες χορευτές ντυμένοι με τουτού και πουέντ ερμηνεύουν μεγάλα κλασικά αλλά και μοντέρνα μπαλέτα, παρωδώντας τις πολύπλοκες χορογραφίες και τις παραξενιές των μπαλαρίνων της παλιάς, αλλά και της νέας, εποχής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιώργος Καραμίχος: Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε 

Θέατρο / Γιώργος Καραμίχος: «Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε»

Στο θέατρο υποδύεται έναν συγγραφέα που επιστρέφει στον τόπο του για να δηλώσει ανοιχτά την ταυτότητά του στην οικογένειά του. Θα αλλάξει η ζωή και η πορεία των ανθρώπων που αγαπά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Χορός / Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Η ζωή, το έργο και η κληρονομιά του Alvin Ailey, του πρώτου μαύρου χορογράφου σύγχρονου χορού, παρουσιάζονται στην πρώτη μεγάλης κλίμακας μουσειακή έκθεση προς τιμήν του στο Whitney Museum of American Art.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ