Ο Ομάρ Ρατζέχ εμπνεύστηκε το «#minaret» από ένα βίντεο με drone πάνω από το ισοπεδωμένο Χαλέπι

Ο Ομάρ Ρατζέχ εμπνεύστηκε το «#minaret» από ένα βίντεο με drone πάνω από το ισοπεδωμένο Χαλέπι Facebook Twitter
Η παράσταση δεν είναι ντοκιμαντέρ για μια κατεστραμμένη πόλη αλλά η οπτική μας για την ευθύνη, το μετά, το τι μπορούμε να κάνουμε... Φωτο: Stephan Floss
0

Το 2013, το μεγάλο τζαμί στο Χαλέπι, κατασκευασμένο τον 8ο αιώνα και χαρακτηρισμένο από την UNESCO ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς, μετατράπηκε σε πεδίο μάχης του εμφύλιου πολέμου που θέρισε τη Συρία. Υπέστη εκτεταμένες καταστροφές στο εσωτερικό του, ενώ ο επιβλητικός μιναρές του που δέσποζε στον ορίζοντα της πόλης γκρεμίστηκε. Οι εικόνες προκάλεσαν διεθνή συγκίνηση και οργή.


Ο Λιβανέζος χορογράφος Ομάρ Ρατζέχ πέτυχε στο Facebook ένα βίντεο τραβηγμένο με drone στη Συρία. Όπως μου περιέγραψε σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε με αφορμή το νέο του έργο #minaret, που έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών, το κάδρο ξεκινούσε πάνω από ένα κατεστραμμένο κτίριο και μετά έκανε zoom out με μονοπλάνο, φανερώνοντας χιλιάδες άλλα ισοπεδωμένα κτίρια.


«Ήταν σοκαριστικό. Βρισκόμουν μπροστά στο λάπτοπ μου και για ένα λεπτό δεν ήξερα πώς να αντιδράσω. Να κάνω like, να σχολιάσω, να το αγνοήσω; Είναι περίεργο το πώς επεξεργαζόμαστε αυτές τις καταστάσεις. Προκύπτουν ερωτήματα, όπως τι μπορείς να κάνεις, ή τι πρέπει να κάνεις, ή πώς χειρίζεσαι αυτές τις εικόνες βίας που βλέπεις καθημερινά στο Διαδίκτυο και τα μίντια, πώς μπορείς να συνεχίσεις στην καθημερινότητά σου, όταν αυτές οι εικόνες εισβάλλουν στην προσωπική σου ζωή. Αυτό που μου αρέσει στη δουλειά μου είναι ο αυθορμητισμός: να μπορώ να συνδέω και να αλληλεπιδρώ, μέσω της τέχνης μου, με πράγματα της καθημερινότητας. Ο πόλεμος στη Συρία είχε ισχυρό αντίκτυπο σ' εμένα».

Μέσω του #minaret, ο καλλιτέχνης που έχει ως βάση του τη Βηρυτό επιχειρεί μια εύληπτη σύνδεση ανάμεσα στο Χαλέπι και άλλες κατεστραμμένες πόλεις, των οποίων η Ιστορία περνά μέσα από πολέμους και συγκρούσεις.


Έτσι, ο Ομάρ αποφάσισε να μετατρέψει το μεγάλο τζαμί σε κεντρικό άξονα του έργου του, αναπτύσσοντας παράλληλα την ιδέα του αφανισμού μιας ολόκληρης πόλης ως αποτέλεσμα μιας ανθρώπινης απόφασης. «Όχι ενός φυσικού φαινομένου, ενός σεισμού, μιας φυσικής καταστροφής, αλλά μιας ανθρωπογενούς παρέμβασης» τονίζει. «Ήθελα να εστιάσω σε κάτι ώστε η δραματουργία της παράστασης να μην είναι ρευστή. Κι έτσι προέκυψε το μεγάλο τζαμί, ένα μνημείο της πόλης που αντιπροσωπεύει όχι μόνο τη θρησκεία αλλά και την ιστορία και τον πολιτισμό της».

Ο Ομάρ Ρατζέχ εμπνεύστηκε το «#minaret» από ένα βίντεο με drone πάνω από το ισοπεδωμένο Χαλέπι Facebook Twitter
O Oμάρ Ρατζέχ. Φωτο: Hadi Bou Ayash


Το έργο #minaret έκανε πρεμιέρα τον Σεπτέμβριο στη Ρώμη και έκτοτε έχει παρουσιαστεί σε Βαρσοβία, Σόφια, Ντίσελντορφ, Νυρεμβέργη και Αμβούργο. Μετά την παρουσίασή του στο αθηναϊκό κοινό –είναι η πρώτη φορά που ο Ρατζέχ δείχνει δουλειά του στην Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι έχει πολλούς Έλληνες φίλους, όπως μου λέει, μια και σπούδασε στο Λονδίνο– θα συνεχίσει την περιοδεία του, περνώντας και από τα Μπαλσόι της Μόσχας και φιλοδοξώντας να ευαισθητοποιήσει διαφορετικούς λαούς και ετερόκλητους θεατές.


Μέσω του #minaret, ο καλλιτέχνης που έχει ως βάση του τη Βηρυτό επιχειρεί μια εύληπτη σύνδεση ανάμεσα στο Χαλέπι και άλλες κατεστραμμένες πόλεις, των οποίων η Ιστορία περνά μέσα από πολέμους και συγκρούσεις. «Τα παραδείγματα της Ιστορίας του 20ού αιώνα είναι πολλά, ακόμα και στην Ευρώπη. Οι άνθρωποι καταλαβαίνουν το νόημα αυτής της σύνδεσης και δείχνουν ευαισθησία» σημειώνει.

Στο σημείο αυτό της συζήτησής μας ανασύρω την πρόσφατη καταστροφή από ατύχημα της Νοτρ Νταμ στο Παρίσι και αναρωτιέμαι αν ο Ομάρ θεωρεί πως οι Δυτικοί αντιμετωπίζουν διαφορετικά τις εικόνες καταστροφής όταν συμβαίνουν στη Δύση απ' ό,τι όταν συμβαίνουν στην Ανατολή. «Ξέρεις, δεν μου αρέσει να γενικεύω. Ισχύει και στον Λίβανο αυτό. Κάποιοι είναι πολύ ευαίσθητοι και αντιδρούν νιώθοντας θλίψη, άλλοι θεωρούν ότι δεν τους αφορά, δεν τους νοιάζει. Συμβαίνει παντού» διαπιστώνει.

«Η απόσταση, η κουλτούρα, η δυναμική των πραγμάτων παίζουν σίγουρα ρόλο και μας κάνουν είτε να νιώθουμε περισσότερο δεμένοι με κάποια μνημεία είτε να μη γνωρίζουμε την αξία και τη σημασία κάποιων άλλων. Δεν τίθεται θέμα σύγκρισης. Προφανώς, οι Γάλλοι, αλλά και ο υπόλοιπος δυτικός κόσμος, είναι δεμένοι με τη Νοτρ Νταμ. Νιώθουν την απώλεια. Εκεί, όμως, ήταν ατύχημα. Είναι πιο δύσκολο όταν πρόκειται για ξεκάθαρη απόφαση που οδηγεί στην καταστροφή. Πονάει περισσότερο. Συνειδητοποιούμε κατά καιρούς ότι δεν μπορούμε να διαχωρίζουμε τη θέση μας από τέτοιες καταστάσεις. Πρέπει να αναπτύξουμε ένα αίσθημα ευθύνης, να είμαστε ανοιχτοί και ανεκτικοί. Ευρωπαίοι, Κινέζοι, Άραβες, Βραζιλιάνοι, είναι διεθνές το θέμα, είμαστε όλοι συνδεδεμένοι μεταξύ μας».

Ο Ομάρ Ρατζέχ εμπνεύστηκε το «#minaret» από ένα βίντεο με drone πάνω από το ισοπεδωμένο Χαλέπι Facebook Twitter
Η ομάδα του Ρατζέχ ονομάζεται Maqamat και είναι πολυπολιτισμική, καθώς αποτελείται από άτομα με καταγωγή από την Κορέα, την Αργεντινή, τη Γερμανία, την Ισπανία, τη Βραζιλία και, φυσικά, από τον Λίβανο. Φωτο: Stephan Floss

Στη συνέχεια τον ρωτώ αν μπορεί, μέσω των έργων της διάνοιας, να αναβιώσει πραγματικά μια ισοπεδωμένη ή νεκρή πόλη, ερώτημα βασικό, που θέτει επίσης το έργο του. «Εστιάζω στην κουλτούρα, στη μουσική, στην ποίηση. Ήθελα για αρχή να δουλέψω με τη μουσική κληρονομιά που διαθέτει το Χαλέπι. Ένιωσα όμως ότι δεν θα ήταν σωστό να βάλω τη μουσική αυτούσια στη σκηνή – εφόσον η πόλη καταστράφηκε, χάθηκε μαζί της και η μουσική. Έτσι, προχώρησα συνθέτοντας θραύσματα και προσπαθώντας να φέρω πίσω αυτή την πόλη που δεν θα αναστηθεί ποτέ. Είναι σημαντικό να το καταλάβουμε αυτό: η βία και τα επακόλουθά της αλλά και η αξία όσων μένουν μπορεί να αποτελέσουν κίνητρο για σκέψη. Η παράσταση δεν είναι ντοκιμαντέρ για μια κατεστραμμένη πόλη αλλά η οπτική μας για την ευθύνη, το μετά, το τι μπορούμε να κάνουμε».


Η ομάδα του Ρατζέχ ονομάζεται Maqamat και είναι πολυπολιτισμική, καθώς αποτελείται από άτομα με καταγωγή από την Κορέα, την Αργεντινή, τη Γερμανία, την Ισπανία, τη Βραζιλία και, φυσικά, από τον Λίβανο. «Όμως δεν έχω κανέναν Σύριο καλλιτέχνη σε αυτό το έργο» εξηγεί. «Δεν ήθελα να εκμεταλλευτώ συναισθηματικά την εγγύτητα που θα ένιωθε ένας Σύριος με το θέμα. Είναι ανθρώπινο το θέμα και παγκόσμιο το μνημείο».

Ο Ομάρ ήταν παιδί όταν ο εμφύλιος πόλεμος χτύπησε τον Λίβανο, γι' αυτό οι περισσότερες μνήμες του από εκείνη την εποχή είναι ευχάριστες, όσο κι αν αυτό ακούγεται παράξενο. «Εκείνες τις δύσκολες στιγμές θυμάμαι να βρισκόμαστε όλοι μαζί στα καταφύγια, με τις οικογένειες και τους γείτονές μας. Θυμάμαι την αγάπη, το νοιάξιμο, αναπτύσσονταν διαφορετικές δυναμικές. Όταν καραδοκεί ένας εχθρός έξω, μέσα οι σχέσεις γίνονται πιο στενές και δυνατές. Τα ασήμαντα πράγματα εκμηδενίζονται όταν αντιμετωπίζεις το πρόσωπο του θανάτου. Ψάχνεις την πραγματική αξία των πραγμάτων. Έχω περισσότερες ηχητικές αναμνήσεις, αλλά ευτυχώς δεν είδα με τα μάτια μου την καταστροφή. Δεν χρειάστηκε να εκκενώσουμε το σπίτι μας, για παράδειγμα. Πολλοί άνθρωποι υπέφεραν».

Ο Ομάρ Ρατζέχ εμπνεύστηκε το «#minaret» από ένα βίντεο με drone πάνω από το ισοπεδωμένο Χαλέπι Facebook Twitter
Το έργο #minaret έκανε πρεμιέρα τον Σεπτέμβριο στη Ρώμη και έκτοτε έχει παρουσιαστεί σε Βαρσοβία, Σόφια, Ντίσελντορφ, Νυρεμβέργη και Αμβούργο. Φωτο: Stephan Floss

Πριν από λίγο καιρό έγιναν τα εγκαίνια ενός νέου καλλιτεχνικού κέντρου στη Βηρυτό που τρέχει ο Ρατζέχ και η ομάδα του και που φιλοδοξεί να δώσει μια νέα προοπτική στις παραστατικές τέχνες, φιλοξενώντας, εκτός από χορό, μουσικές συναυλίες και παραστάσεις σύγχρονου θεάτρου. Το χαρακτηρίζει «ρεζερβουάρ για έμπνευση» και μου περιγράφει με ενθουσιασμό όλα τα διαδικαστικά πράγματα που πρέπει να χειριστεί, καθώς βρίσκεται στη φάση του καλλιτεχνικού σχεδιασμού του προγράμματος για το επόμενο διάστημα.


«Η Βηρυτός είναι ανοιχτή πόλη, δεν έχουμε λογοκρισία ή περιορισμούς» θα μου πει όταν τον ρωτώ αν υπάρχουν δυσκολίες και στερεότυπα στην έκφραση μέσω του σύγχρονου χορού στη Μέση Ανατολή. «Οι περιορισμοί είναι οικονομικοί, πράγμα που συμβαίνει και αλλού. Η κυβέρνηση δεν χρηματοδοτεί τη δουλειά μας, δεν υπάρχουν σχετικά προγράμματα. Γι' αυτό φτιάξαμε τον συγκεκριμένο χώρο, για να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες. Ο σκοπός μας δεν είναι κερδοσκοπικός αλλά να συνεχίσουμε να δουλεύουμε και να μη συμβιβαζόμαστε στο καλλιτεχνικό μας όραμα. Εμείς περιοδεύουμε πολύ και αυτό μας βοηθά. Είμαστε τυχεροί που τα φεστιβάλ στην Ευρώπη ενδιαφέρονται για τη δουλειά μας».

Ιnfo:

Omar Rajeh / Maqamat

#minaret

Φεστιβαλ Αθηνων – Χορός

Πειραιώς 260 (Η)

25-26/6, 21:00

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έλενα Τοπαλίδου: η ιστορία της ηθοποιού που διακρίνεται ως «Γιαννούλα η κουλουρού»

Θέατρο / Έλενα Τοπαλίδου: η ιστορία της ηθοποιού που διακρίνεται ως «Γιαννούλα η κουλουρού»

Η εξαιρετική χορεύτρια που μεταπήδησε εξίσου επιτυχημένα στο θέατρο υποδύεται αυτές τις μέρες τη «Γιαννούλα την Κουλουρού» στην τραγική, αληθινή ιστορία που σκηνοθετεί ο Γιώργος Παπαγεωργίου για το Φεστιβάλ Αθηνών
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η «Τραγωδία του βασιλιά Ριχάρδου Γ'» αντικατοπτρίζει το σκοτάδι της εποχής μας

Θέατρο / Η «Τραγωδία του βασιλιά Ριχάρδου Γ'» αντικατοπτρίζει το σκοτάδι της εποχής μας

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Αθηνών το έργο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, με μια διαφορετική προσέγγιση στον μύθο του αμοραλιστή βασιλιά
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
«infini» (άπειρο) του Boris Charmatz: Τι θα συνέβαινε αν οι χορευτές σταματούσαν να μετρούν;

Σύγχρονος Χορός / «infini» (άπειρο) του Boris Charmatz: Τι θα συνέβαινε αν οι χορευτές σταματούσαν να μετρούν;

Μετά το υπέροχο «enfant» που παρουσιάστηκε στο περσινό Φεστιβάλ Αθηνών, ο ταλαντούχος Γάλλος χορογράφος και η ομάδα του παρουσιάζουν σε παγκόσμια πρεμιέρα στην Αθήνα το νέο τους έργο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ