ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

O Ρομέο Καστελούτσι και ο σαιξπηρικός του "Ιούλιος Καίσαρας" των 35 λεπτών

O Ρομέο Καστελούτσι και ο σαιξπηρικός του "Ιούλιος Καίσαρας" των 35 λεπτών Facebook Twitter
Επανερχόμενος σ' εκείνη την εικονοκλαστική πρότασή του με το 35λεπτο Julius Caesar. Spared parts, ο Καστελούτσι κρατάει την ιδέα της οπτικής αποτύπωσης, μέσω ενδοσκοπικής κάμερας, του μηχανισμού που παράγει την ανθρώπινη φωνή. Φωτό: c_Luca Del Pia
0

O Ρομέο Καστελούτσι ασχολήθηκε για πρώτη φορά με τη σαιξπηρική τραγωδία Ιούλιος Καίσαρ το 1996 – η πρεμιέρα της παράστασης δόθηκε τον Μάρτιο του 1997 στο θέατρο Fabbricone του Πράτο. Ήταν η δεύτερη φορά που καταπιανόταν με τον κόσμο του Σαίξπηρ, μετά το Άμλετ, η πεισματική φαινομενικότητα του θανάτου ενός μαλακίου του 1992.


Από την αρχή της εκπληκτικής πορείας του ο Καστελούτσι χρησιμοποιεί τα πρωτότυπα έργα ως βάση για να πραγματευτεί ιδέες που τα κείμενα γεννούν. Σ' εκείνον τον πρώτο Ιούλιο Καίσαρα οι ερμηνευτές είναι πρώτα απ' όλα σώματα που πάσχουν (η γυναίκα που ανέλαβε τον Βρούτο ήταν ανορεκτική και ο άνδρας που υποδυόταν τον Αντώνιο είχε κάνει τραχειοτομή). Η επιλογή του ιδιοφυούς δημιουργού, όσο κι αν φαντάζει εκκεντρική, επιμένει στην αλήθεια που μόνο ένας άνθρωπος που έχει πονέσει κι έχει έρθει αντιμέτωπος με το τέλος μπορεί να εκφράσει. Και δηλώνει κάτι καίριο σε σχέση με την υποκριτική, αφού τα σώματα δεν υποδύονται, δεν προσποιούνται, φέρουν το τέλος τους και το δηλώνουν, χωρίς να χρειάζονται λέξεις και στίχοι.


Επανερχόμενος σ' εκείνη την εικονοκλαστική πρότασή του με το 35λεπτο Julius Caesar. Spared parts, ο Καστελούτσι κρατάει την ιδέα της οπτικής αποτύπωσης, μέσω ενδοσκοπικής κάμερας, του μηχανισμού που παράγει την ανθρώπινη φωνή. Ο περφόρμερ βάζει το στέλεχος της κάμερας στο ρουθούνι του. Αυτό ακολουθεί τη φυσική δίοδο μέχρι τη γλωττίδα και τις φωνητικές χορδές. Η δίοδος είναι ίδια και για την αναπνευστική λειτουργία και το σχόλιο για τη σχέση αναπνοής-ομιλίας είναι σαφές. Το αξιοπερίεργο είναι ότι στον ανθρώπινο λάρυγγα υπάρχει ένα αιδοίο: τρόπος του λέγειν, κι όμως οι φωνητικές χορδές μοιάζουν πολύ! Αν συνδεθούν όλα αυτά με τον κόσμο της πολιτικής εξουσίας (στον οποίο η ρητορική δεινότητα αποτελεί μείζον προσόν) μέσω του λόγου που προσπαθεί να εκφωνήσει ο άνδρας που έχει κάνει τραχειοτομή, πολλά ενδιαφέροντα προκύπτουν. Η άλλη όψη της πολιτικής/ρητορικής είναι η φυσιολογική/μηχανική λειτουργία (αηδείς μύες και αδένες, βλεννογόνοι και αγγεία) που επιτρέπει στον άνθρωπο να υπάρχει και να εκφράζεται. Το μυστικό της ζωής βρίσκεται στην τρωτότητα του σώματος.

O Ρομέο Καστελούτσι και ο σαιξπηρικός του "Ιούλιος Καίσαρας" των 35 λεπτών Facebook Twitter
Φωτό: c_Luca Del Pia

Ιnfo:

Romeo Castelucci/ Socioetas Raffaello Sanzio. Julius Caesar.Spared Parts

Εθνικό Θέατρο, Αίθουσα Εκδηλώσεων
17-20 Ιουνίου 19:00
Σημειώνεται ότι στην παράσταση δεν υπάρχουν καθίσματα και αρίθμηση. Οι θεατές παρακολουθούν τη σαραντάλεπτη αυτή παράσταση όρθιοι.
Περιορισμένος αριθμός θεατών.

0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ