Η πρώτη στη σειρά παράσταση του Φεστιβάλ Αθηνών 2016 έχει τίτλο REVOLT ATHENΣ και θέμα την καθημερινότητα στην Αθήνα της κρίσης. Πρόκειται για μια περφόρμανς εν εξελίξει της ομάδας ODC, που αποτελείται από τη σκηνοθέτιδα Έλλη Παπακωνσταντίνου, την ηθοποιό Ρόζα Προδρόμου, τον μουσικό Τηλέμαχο Μούσα και τον visual artist Παντελή Μάκκα (15-16 Ιουνίου, Πειραιώς 260).
Ο Γιάννης Καλαβριανός επανέρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών σε συνεργασία με τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου. Το έργο που σκηνοθετεί είναι το "Η τάξη μας" του Ταντέους Σλομποτζιάνεκ, το οποίο αναφέρεται σ' ένα από κείνα τα ιστορικά γεγονότα που η επίσημη Ιστορία των κρατών αποσιωπά: το γεγονός της εξόντωσης των Εβραίων κατοίκων μιας πόλης στην Πολωνία το 1941 από συντοπίτες τους, καθολικούς Πολωνούς. (17-18 Ιουνίου, Πειραιώς 260)
Η ομάδα Vasistas της Αργυρώς Χιώτη θα παρουσιάσει το έργο του Ευθύμη Φιλίππου "Απολογίες 4 και 5", μια συμπαραγωγή με τέσσερα γαλλικά θέατρα. Πρωταγωνιστούν ένας δικαστής, δύο κατηγορούμενοι κι ένας Χορός ενόρκων. Το τραγούδι (πολυφωνικά τραγούδια της Μεσογείου που ερμηνεύει ο Χορός) έχει βασικό ρόλο στη δραματουργία. (20-21 Ιουνίου, Πειραιώς 260)
Αβαρία - Πράγματα που άφησα πίσω είναι ο τίτλος της παράστασης του Βασίλη Μαυρογεωργίου. Το σκηνικό κείμενο προέκυψε από τη συνεργασία σκηνοθέτη και ηθοποιών με θέμα τι κρατά και τι πετά κανείς, τι σημαίνει «ταυτότητα» και πόσο ακριβής και χρήσιμη είναι τελικά στην αποκωδικοποίηση της πραγματικότητας (25 και 26 Ιουνίου, Πειραιώς 260).
Θέατρο της επινόησης με θέμα τη μοναξιά είναι η παράσταση Monaksxà (a lonely planet) της Ειρήνης Φαναριώτη. (30 Ιουνίου-1η Ιουλίου, Πειραιώς 260)
Είναι η πρώτη φορά που θα ζωντανέψει στη σκηνή ο Αμύντας (1745), μια ποιμενική κωμωδία αγνώστου, για πολλά χρόνια, συγγραφέα. Ο Σπύρος Ευαγγελάτος ανακάλυψε έπειτα από έρευνα ότι είναι έργο του ποιητή και ιατροφιλόσοφου από τα Κύθηρα Γεώργιου Μορμόρη (1720-1790) και τώρα θα την παρουσιάσει στο Ηρώδειο. Τους ρόλους θα ερμηνεύσουν ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, η Φαίη Ξυλά, η Βίκυ Βολιώτη, ο Θανάσης Κουρλαμπάς, ο Θανάσης Δήμου κ.ά. Στις 8 Ιουλίου.
Μεταμεσονύχτια και ολονύχτια θα είναι η φετινή πρόταση του Γιάννη Κακλέα για το Φεστιβάλ. Ο λόγος της ξεχωριστής Σάρα Κέιν θα αποτελέσει βάση για μια θεατρική εμπειρία στην οποία σημαντικό ρόλο θα έχει η αλληλεπίδραση ηθοποιών και κοινού. Η λέξη «ψύχωση» του έργου της Κέιν Ψύχωση 4.48 θα ακουστεί στις 4.48 ακριβώς, σ' ένα προκλητικό σκηνικό event προς τιμήν της πρόωρα χαμένης Αγγλίδας συγγραφέως. (8-9 Ιουνίου, Πειραιώς 260)
Ο Βρετανός Ντένις Ρηντ σκηνοθετεί το έργο της Λιν Νότατζ, Ruined, με θέμα μια γυναίκα που προσπαθεί να επιβιώσει μέσα στον εμφύλιο, στην Ουγκάντα, διατηρώντας ένα μπαρ στο οποίο εργάζονται, ως πόρνες, γυναίκες που υπήρξαν θύματα ομαδικών βιασμών. Παίζουν η Γιούλα Μπούνταλη, ο Χάρης Αττώνης, ο Πάνος Μπρατάκος κ.ά. Το βίντεο είναι του Σύλλα Τζουμέρκα. (10-11 Ιουλίου, Πειραιώς 260)
Η δεύτερη παράσταση που θα δούμε στο Ηρώδειο είναι του Κώστα Γάκη και του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Κρήτης κι έχει τίτλο Αριστοφανειάδα. Με την τεχνική του θεάτρου εν θεάτρω ο Αντώνης Καφετζόπουλος, ο Γεράσιμος Γεννατάς, ο Γιώργος Πυρπασόπουλος, ο Θάνος Τοκάκης, η Ευαγγελία Μουμούρη και άλλοι θα αποδείξουν συνοπτικώ τω τρόπω τη διαρκή επικαιρότητα όλων των κωμωδιών του Αριστοφάνη (11 Ιουλίου).
Στις 13 και 14 Ιουλίου, στη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ομάδα ΘΕ.ΑΜ.Α. (που αποτελείται από ηθοποιούς με κινητικές αναπηρίες) θα παρουσιάσει τους Πέρσες του Αισχύλου σε μια ιδιαίτερη ανάγνωση που επικεντρώνει στη μάχη του εαυτού με τις προκαταλήψεις (σκηνοθεσία Βασίλη Οικονόμου).
Και οι ενδιαφέρουσες προτάσεις συνεχίζονται:
Η Σοφία Μαραθάκη και η ομάδα ATONΑλ, μετά την επιτυχία της Ο Φίλιπ Γκλας αγόρασε μια φραντζόλα ψωμί, σκηνοθετεί με πειραματική διάθεση το La dispute του Μαριβώ. (15-16 Ιουλίου, Πειραιώς 260)
Η Ιόλη Ανδρεάδη σκηνοθετεί το Young Lear σε δύο δραματικούς χωροχρόνους (του σαιξπηρικού πρωτοτύπου και μιας σημερινής κατάστασης) με ένα σύνολο νέων σε ηλικία ηθοποιών που ερμηνεύουν όλους τους ρόλους. (17-18 Ιουλίου, Πειραιώς 260)
Ο Χρήστος Θεοδωρίδης (σκηνοθέτης του πιο ενδιαφέροντος Άμλετ που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια) και η ομάδα του (Η ορχήστρα των μικρών πραγμάτων) σκηνοθετούν το εν πολλοίς άγνωστο έργο του Κρίστοφερ Μάρλοου Η σφαγή των Παρισίων με εργαλεία την κίνηση και τη μουσική (18-19 Ιουλίου, Πειραιώς 260).
Η Ελένη Ευθυμίου σκηνοθετεί την Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ με τη Βασιλική Τρουφάκου στον ρόλο της Αντιγόνης, πλαισιωμένη από τον Στέλιο Μάινα, τον Θόδωρο Κατσαφάδο, την Αννέζα Παπαδοπούλου, την Ιωάννα Μαυρέα, τον Φαίδωνα Καστρή, τον Γιώργο Φριντζήλα κ.ά. (21-22 Ιουλίου, Σκηνή Κοτοπούλη/Rex).
H Δανάη Θεοδωρίδου παρουσιάζει μια περφόρμανς με τίτλο One Small Step for a Man: Hello, Goodbye και θέμα το υλικό «ανθρώπινου πολιτισμού» που έστειλε η NASA στο Διάστημα με τα διαστημόπλοια Voyager το 1977. Συμμετέχουν δύο (γυμνοί) περφόρμερ και οι θεατές σε ρόλο εξωγήινων (21-23 Ιουλίου, Πειραιώς 260).
Ο Αλέξης Ρίγλης παρουσιάζει το περίφημο φεμινιστικό έργο της Κάριλ Τσέρτσιλ Τop Girls με επτά ηθοποιούς (Μαρία Κεχαγιόγλου, Θεοδώρα Τζήμου, Έφη Γούση, Αμαλία Αρσένη, Γεωργιάννα Νταλάρα, Νίκη Σερέτη και Δώρα Στυλιανέση) που ερμηνεύουν τους 16 ρόλους του έργου (23-24 Ιουλίου, Πειραιώς 260).
Τρία σχήματα συμμετέχουν στην παράσταση-διάλεξη Τhe dark manifesto, της οποίας το σκηνικό κείμενο βασίζεται στα μεγάλα μανιφέστα του 20ού αιώνα. Οι Blitz, oι Erasers και οι drog_A_tek στήνουν μια συνέντευξη Τύπου με θέμα την κατάρρευση των μεγάλων αφηγήσεων. (27-28 Ιουλίου, Πειραιώς 260)
Ο Δαμιανός Κωνσταντινίδης παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα τα Παραβάν του Ζαν Ζενέ, έργο-καταγγελία των αξιών που υποκριτικά επικαλούνται οι κυβερνήσεις των δυτικών κρατών όποτε τις βολεύει, όταν οι πολιτικές τους στην πράξη τις ισοπεδώνουν. (30-31 Ιουλίου, Πειραιώς 260)
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη LIFO.