Ο William Kentridge μιλά για την περίοδο του απαρτχάιντ στη Νότιο Αφρική. Το θέατρο του παραλόγου, το κουκλοθέατρο, ο χορός, το τραγούδι και το animation ενώνονται σε ένα multimedia θέαμα.
O μέγας Νοτιοαφρικανός σκηνοθέτης και εικαστικός Ουίλλιαμ Κέντριτζ, μετά το Refuse the Hour, επανέρχεται και, σε συμπαραγωγή με τη Στέγη, παρουσιάζει το έργο του, O Υμπύ και η Επιτροπή της Αλήθειας, μια νέα εκδοχή στην ιστορική παράσταση του 1997, ένα απαράμιλλης δεξιότητας και αισθητικής θέαμα και, συγχρόνως, πολιτική πράξη μνήμης και αναστοχασμού, σε συνεργασία με τη διεθνούς φήμης ομάδα κουκλοθεάτρου Handspring Puppet Company.
Ηθοποιοί, κούκλες και κουκλοπαίκτες, βιντεοπροβολές αρχειακού υλικού, ηχητικές μαρτυρίες και, βέβαια, τα μοναδικά «πρωτόγονα» animation του ίδιου του Κέντριτζ συμπρωταγωνιστούν σε αυτό το ευφάνταστο ουμανιστικό χάπενινγκ: ένα ολικό έργο τέχνης με θέμα το απαρτχάιντ και το ρατσισμό, το συλλογικό τραύμα, την ιστορική μνήμη και τη συμφιλίωση.
Το έργο που έριξε το σπόρο για το Νταντά, τον υπερρεαλισμό και το θέατρο του παραλόγου, ο Βασιλιάς Υμπύ (1896) του Alfred Jarry, αποτελεί το σημείο εκκίνησης. Μόνο που εδώ, ο άπληστος αντιήρωας του 19ου αιώνα διακτινίζεται στη Νότιο Αφρική της δεκαετίας του '90 με τη μορφή ενός έκπτωτου καταπιεστή. Έχοντας διαπράξει στυγερά εγκλήματα κατά την περίοδο του απαρτχάιντ, ο Νοτιοαφρικανός αυτός Υμπύ βρίσκεται αντιμέτωπος με τη δικαιοσύνη – συγκεκριμένα, με τις ανακρίσεις της Επιτροπής Αλήθειας και Συμφιλίωσης που συγκρότησε ο Nelson Mandela. Ενόσω ο Υμπύ επιδιώκει την αμνηστία, οργώνει τη σκηνή σαν σαλτιμπάγκος, χορεύει και τραγουδά στη σκιά της συζύγου του, μιας ζηλότυπης... Big Mama Africa, κι έχει για συντροφιά μια κουστωδία από μαριονέτες, εμβλήματα του αυταρχισμού του: τον μυθικό τρικέφαλο Κέρβερο, φύλακα του Άδη, κι έναν κροκόδειλο που κατασπαράσσει τα ντοκουμέντα που δεν πρέπει να βγουν στο φως.
σχόλια