Όλοι μας κάτι πουλάμε

Όλοι μας κάτι πουλάμε Facebook Twitter
0

Ποιος είναι ο Ζοέλ Πομερά; Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται έργο του στη χώρα μας.

Ξεκίνησε να γράφει το 1990, ανήκει δηλαδή στη γενιά των νέων δραματουργών της Γαλλίας. Συγγραφέας και σκηνοθέτης, δουλεύει με μία σταθερή ομάδα ηθοποιών. Ολοκληρώνει πάντα τα έργα του στη διάρκεια των δοκιμών, μ' έναν αρκετά ιδιότυπο τρόπο: κατά τη διάρκεια της πρόβας δίνονται κάποιοι θεματικοί άξονες στους ηθοποιούς, πάνω σ' αυτούς δουλεύουν και το ίδιο βράδυ γράφει το κείμενο που προέκυψε από τη συλλογική δουλειά. Την επόμενη μέρα δουλεύουν πια πάνω στο κείμενο. Και έτσι, σιγά σιγά, σκηνή σκηνή, γράφεται το έργο. Οι Έμποροι πρωτοπαίχτηκαν τον Ιανουάριο του 2006 στο Εθνικό Θέατρο του Στρασβούργου. Η παράσταση εντάχθηκε στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ της Αβινιόν του ίδιου χρόνου, όπου παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία.

Και στη Θεσσαλονίκη η παράστασή σας είχε επίσης μεγάλη επιτυχία. Απρόσμενη;

Στη Θεσσαλονίκη το θέατρο ήταν συνέχεια γεμάτο και νομίζω πως σ' αυτό έπαιξε ρόλο το ότι οι παραστάσεις συνέπεσαν με τα γεγονότα του περασμένου Δεκεμβρίου. Ήρθαν στο θέατρο νέοι, πολλοί φοιτητές, που συζήτησαν το έργο και το διέδωσαν. Θίγει βλέπετε και το πρόβλημα της ανεργίας που συμβαίνει να απασχολεί έντονα πολλούς αυτή την περίοδο. Σκεφτείτε ότι κατά, τη διάρκεια των παραστάσεων, είχαν γίνει μαζικές απολύσεις σε κάποια βιομηχανία της Θεσσαλονίκης και βρίσκαμε μπροσούρες στο δρόμο, που ήταν θαρρείς κομμάτια του έργου του Πομερά. Ήταν απρόσμενη η επιτυχία της παράστασης γιατί είναι ένα έργο περιέργο -κυρίως ως προς τη δομή του.

Δηλαδή;

Μια γυναίκα αφηγείται στους θεατές μια ιστορία, που αφορά τη σχέση της με τη καλή της φίλη, η οποία είναι άνεργη. Παράλληλα, το περιεχόμενο της αφήγησης ζωντανεύει ως βουβή θεατρική δράση από 8 ηθοποιούς. Η σκηνική δράση δεν εικονοποιεί την αφήγηση, γιατί σταδιακά οι θεατές αντιλαμβάνονται ότι η πρώτη υπονομεύει τη δεύτερη, άρα υπονομεύει και την ίδια την αφηγήτρια (κάτι μάλλον παράδοξο, καθώς στο θέατρο είθισται ο αφηγητής να είναι απόλυτα έγκυρος). Εδώ, όσα αφηγείται η γυναίκα αμφισβητούνται και τελικά αποδεικνύονται εντελώς διάτρητα, με αποτέλεσμα και το ίδιο της το πρόσωπό της να κατακερματίζεται.

Πώς συμβαίνει αυτό;

Σιγά σιγά αποκαλύπτεται ότι αυτή η γυναίκα έχει κάνει πολλές μικρές παραχωρήσεις, πολλούς μικρούς συμβιβασμούς, τους οποίους έχουμε φτάσει πια στο σημείο να θεωρούμε μέχρι και «φυσικούς». Αυτές οι παραχωρήσεις στον κυνισμό έχουν αντίκτυπο στις σχέσεις μας, τις καταστρέφουν, καταστρέφουν τη ζωή μας. Έχει υπόγεια δύναμη το κείμενο, δεν αποκαλύπτει το νόημά του με τον παραδοσιακό τρόπο κατά τη διάρκεια της παράστασης. Τα κομμάτια του παζλ συνδέονται σταδιακά στο μυαλό μας - ίσως μάλιστα η εικόνα να σχηματίζεται μετά το τέλος της παράστασης. Μοιάζει με βραδυφλεγή βόμβα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ