Out of Necessity: Για την Κύπρο, με απελπισία και αγάπη

Out of Necessity: για την Κύπρο, με απελπισία και αγάπη Facebook Twitter
Αν πάλλεται από κάτι το Out of Necessity, είναι από αγάπη για την Κύπρο και ό,τι κυπριακό, και απ’ την ανάγκη αυτή η κυπριακότητα να διαφυλαχθεί.
0

ΚΑΘΕ ΕΛΛΗΝΑΣ ΟΦΕΙΛΕΙ μια επίσκεψη στην Κύπρο. Όχι για το κάλλος του τόπου –δεν ξέρω πόσο ελκυστικό είναι ούτε το μικρό Ντουμπάι στο οποίο μετατρέπεται με ρωσικό χρήμα η Λεμεσός ούτε το ξεροκάμπι της Λευκωσίας– αλλά για να διαπιστώσει την άγνοιά του για τον λαό που αντανακλαστικά αποκαλεί «αδελφό». Διότι, έπειτα από δεκαετίες συνθηματολογίας και συναισθηματισμού, χαϊδεύοντας τις γάτες του Αϊ-Νικόλα και μηρυκάζοντας το τραύμα του ’74, καλλιεργήσαμε μια υπερβατική σχέση με την Κύπρο, που υπονομεύει τη δυνατότητα ψύχραιμης συνομιλίας με τη μοναδική άλλη ελληνόφωνη δημοκρατία του κόσμου.

Τι ξέρουμε για όσα όντως τεκταίνονται στην κυπριακή κοινωνία; Τι ξέρουμε για τις αντίρροπες δυνάμεις που, άλλοτε υπόκωφα και άλλοτε με σφοδρότητα διχαστική, αναδεύονται και συγκρούονται γύρω από ζητήματα θεμελιώδη, όπως η ταυτότητα και η γλώσσα; Τι ξέρουμε για το ταυτοτικό συνεχές «Έλληνας - Ελληνοκύπριος - Ελληνόφωνος Κύπριος», για το πώς τοποθετούνται επ’ αυτού οι γενιές πριν και μετά το ’74 και για το πού ρέπει σήμερα η κυπριακή νεολαία; Γνωρίζουμε, άραγε, ότι ο εθνικός ύμνος της Κυπριακής Δημοκρατίας είναι ο εθνικός ύμνος μιας άλλης χώρας, της δικής μας; Τι ξέρουμε για την κυπριακή ποικιλία της ελληνικής που, ενώ αποτελεί το φυσικό μέσο έκφρασης των Κυπρίων, έως πριν από δεκαπέντε χρόνια ήταν αποκλεισμένη από τη δημόσια σφαίρα ως «κατώτερη» και ακουγόταν μόνο στο πλαίσιο σατιρικών σκετς, και έχει δεν έχει μια δεκαετία που άρχισε να απενοχοποιείται; Και από μεριάς μας, ως Έλληνες πολίτες, είμαστε πρόθυμοι να αμφισβητήσουμε το εθνικό μας αφήγημα και να συζητήσουμε τις ευθύνες της Ελλάδας για όσα συνέβησαν στο νησί από το ’60 ως το ’74;

Η παράσταση είναι ώριμο τέκνο ενός ένσαρκου και κατά κύριο λόγο υπόκωφου θυμού μιας γενιάς και συνεκδοχικά μιας κοινωνίας σε σύγχυση, κυρίως όμως καρπός της βαθιάς λύπης νέων ανθρώπων που, στην καλύτερή τους ώρα, διαπιστώνουν ότι εξαπατήθηκαν και βλέπουν μπρος τους τοίχο.

Την ίδια στιγμή που γκρινιάζουμε γιατί οι Κύπριοι εισάγονται με προνομιακούς όρους στα πανεπιστήμιά μας και τους φθονούμε για την καλύτερη οικονομική τους κατάσταση – την ίδια στιγμή μπορούμε άραγε να ξεφύγουμε από καταστάσεις όπως αυτή που αποτυπώνει το ρεπορτάζ της «Καθημερινής»¹, όπου, κατά τη βράβευσή του στην Αθήνα ως Κύπριου επιχειρηματία που διακρίθηκε στο εξωτερικό, ο Ανδρέας Δρυμιώτης «ξεκίνησε με τη φράση: “Βραβεία Κυπρίων που διέπρεψαν στο εξωτερικό; Μα από πότε η Ελλάδα είναι εξωτερικό;” για να κερδίσει ένα θερμότατο χειροκρότημα»; (η υπογράμμιση δική μας).

PALABOS
Γιάννης Παλαβός

Ας με συγχωρήσουν οι συντελεστές του Out of Necessity, με αφορμή το οποίο γράφεται αυτό το σημείωμα, που δεν έχω πει ακόμα λέξη για την παράσταση και που, παρότι θέμα μας είναι ένα κυπριακό έργο που ψηλαφεί, με αφετηρία το Σύνταγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας, την κυπριακή ιδιοπροσωπία μέσα από το βλέμμα της νέας γενιάς, μιλώ τόσην ώρα για την Ελλάδα. Αλλά αφενός το έργο, έπειτα από σαράντα sold out παραστάσεις στην Κύπρο και αφού πυροδότησε έναν ζωηρό διάλογο, επιτέλους ανεβαίνει στην Ελλάδα (παρεμπιπτόντως, συγχαρητήρια στο ΚΘΒΕ για την τόλμη του να φέρει την παράσταση κι εύχομαι την ίδια τόλμη να επιδείξει και κάποια αθηναϊκή σκηνή)· και, αφετέρου, η Ελλάδα δεν είναι για την Κύπρο μια οποιαδήποτε χώρα: είτε είναι σάρκα από τη σάρκα της είτε συγγενής πρώτου βαθμού –επανερχόμαστε στο ταυτοτικό συνεχές για το οποίο έγινε λόγος νωρίτερα–, οι δεσμοί που συνδέουν τις δύο χώρες είναι δεσμοί αίματος, του χυμένου αίματος περιλαμβανομένου· είναι δεσμοί οικογενειακοί. Κι όπως σε κάθε οικογένεια, εκτός από την ομοιότητα και την αγάπη, αναφύονται στρεβλώσεις και απωθημένα, οιδιπόδεια, εκατέρωθεν αισθήματα ασφυξίας, αλλά και πράξεις βίας.

Και όσο το Out of Necessity στρέφει, με όχημα το άγιο γαμώτο και τον κλαυσίγελο της νέας γενιάς –επ’ αυτών παρακάτω–, έναν καθρέφτη στην κυπριακή κοινωνία κατοπτρίζοντας τις αντιφάσεις, τις αποσιωπήσεις και τις φαύλες όψεις της, εξίσου στρέφει τον καθρέφτη του και σ’ εμάς. Και μπορεί ο αυτοσαρκασμός και η τρυφερότητα της παράστασης να μην την αφήνουν να γίνει εριστική, όμως το κάτοπτρό της απέναντι στην ελληνική κοινωνία το στρέφει δίχως περιστροφές. Και το αποτέλεσμα για τον Έλληνα θεατή είναι συχνά αποκαλυπτικό.

Out of Necessity: για την Κύπρο, με απελπισία και αγάπη Facebook Twitter
Είναι μια παράσταση θεάτρου της επινόησης που θέτει, με αξιοσημείωτη παρρησία για το κυπριακό θέατρο και μάλλον για την κυπριακή κοινωνία συνολικά, ερωτήματα που είναι στον νου πολλών, σπάνια όμως συζητούνται ψύχραιμα.

Αλλά είναι μάλλον ώρα να μιλήσω πιο συγκεκριμένα. Τι είναι, λοιπόν, το Out of Necessity της ομάδας À vendre, που σκηνοθέτησαν η Μαρία Κυριάκου και η Μαρία Βαρνακκίδου και πρωτοανέβηκε σε Λευκωσία και Λεμεσό το 2021 (πρώτη παραγωγή Fresh Target Theatre); Είναι μια παράσταση θεάτρου της επινόησης που θέτει, με αξιοσημείωτη παρρησία για το κυπριακό θέατρο και μάλλον για την κυπριακή κοινωνία συνολικά, ερωτήματα που είναι στον νου πολλών, σπάνια όμως συζητούνται ψύχραιμα. Σταχυολογώ μερικά: τι σημαίνει «είμαι Κύπριος» και τι συνέχει την κυπριακή ταυτότητα; Γιατί στην Κύπρο αλλιώς μιλούν και αλλιώς γράφουν; Είναι πράγματι η Κύπρος ανεξάρτητη χώρα; Ποιοι είναι οι ομοεθνείς των Ελληνοκυπρίων, οι Έλληνες ή οι Τουρκοκύπριοι; Πώς διδάσκεται η κυπριακή Ιστορία και τι πολίτες διαμορφώνει; Ως πότε η Κύπρος θα ζει σε καθεστώς «Δικαίου της Ανάγκης», σε μια ανωμαλία που τείνει να παγιωθεί και, κυρίως, να νομιμοποιηθεί ως κανονικότητα στη συνείδηση των πολιτών της; Και πώς τα εισπράττουν όλα αυτά οι σημερινοί τριαντάρηδες, εγκλωβισμένοι από τη μια στα κληροδοτημένα τραύματα και μυθεύματα και από την άλλη στην απουσία προοπτικής λόγω της διχοτόμησης και της ύποπτης οικονομίας των ουρανοξυστών και της χρυσής βίζας;

Στα 90 λεπτά της παράστασης, τα ερωτήματα αυτά τίθενται ταχύτατα το ένα μετά το άλλο μέσα από αφηγήσεις και προσωπικές ιστορίες των ηθοποιών, από τις οποίες προέκυψε το κείμενο. Σ’ έναν γυμνό χώρο, με μόνα σκηνικά αντικείμενα έξι κύβους, έναν τηλεβόα και μια προτομή της Αφροδίτης, δύο νέοι και τέσσερις νέες διατρέχουν την εξηντάχρονη ιστορία της Κυπριακής Δημοκρατίας από την ανακήρυξη της ανεξαρτησίας έως σήμερα. Σε μια σειρά από σύντομα επεισόδια-βινιέτες (στη μνήμη χαράσσονται τα επεισόδια με τον βιασμό της Αφροδίτης, την αλληλουχία των ρημάτων και το φινάλε), με σταθερή αναφορά το Σύνταγμα και έναυσμα κάποιο ερώτημα που θέτει ένα μέλος της συντροφιάς, ξετυλίγεται το νήμα της πορείας της Κυπριακής Δημοκρατίας σε διάλογο με βιωμένες ιστορίες και μνήμες των ηθοποιών. Σ’ αυτά τα δύο, στο βίωμα και στις μνήμες, είναι σημαντικό να σταθούμε: το Out of Necessity δεν είναι σχολικό μάθημα Ιστορίας, δεν είναι δοκίμιο πολιτικής ή νομικής θεωρίας ούτε καταγγελτικό δίστηλο σε μορφή devised θεάτρου.

Η παράσταση είναι ώριμο τέκνο ενός ένσαρκου και κατά κύριο λόγο υπόκωφου θυμού μιας γενιάς και συνεκδοχικά μιας κοινωνίας σε σύγχυση, κυρίως όμως καρπός της βαθιάς λύπης νέων ανθρώπων που, στην καλύτερή τους ώρα, διαπιστώνουν ότι εξαπατήθηκαν και βλέπουν μπρος τους τοίχο. Είναι καρπός μιας συλλογικής διάνοιας που έχει περιέλθει σε τέτοιο αδιέξοδο, ώστε δεν της απομένει παρά να βάλει τα γέλια – και να φωνάξει, μπας και κανείς συγκινηθεί, «ως εδώ». Ό,τι μεταστοιχειώνει ένα υλικό που υπό άλλες συνθήκες θα προσφερόταν μόνο για ακαδημαϊκή συζήτηση σε θέαμα που δεξιώνεται τον θεατή, γεννώντας γόνιμα ερωτήματα και δίνοντας ενίοτε άβολες απαντήσεις, είναι το κοίτασμα του βιώματος και η γνήσια αίσθηση ότι τα πρόσωπα που εκπροσωπούν επί σκηνής μια γενιά δεν έχει πού την κεφαλήν κλίνη. Κι επειδή ο αλγόριθμος της παράστασης είναι ακριβώς αυτό το βίωμα και αυτή η διερώτηση γύρω από καταστατικές έννοιες όπως η ταυτότητα και η πατρίδα, εύλογα η παράσταση χρησιμοποιεί την κυπριακή ελληνική: επί του φοβερού βήματος, καλή απολογία γίνεται μόνο στη μητρική γλώσσα. Αν πάλλεται από κάτι το Out of Necessity, είναι από αγάπη για την Κύπρο και ό,τι κυπριακό, και απ’ την ανάγκη αυτή η κυπριακότητα να διαφυλαχθεί.

Out of Necessity: για την Κύπρο, με απελπισία και αγάπη Facebook Twitter
Σ’ έναν γυμνό χώρο, με μόνα σκηνικά αντικείμενα έξι κύβους, έναν τηλεβόα και μια προτομή της Αφροδίτης, δύο νέοι και τέσσερις νέες διατρέχουν την εξηντάχρονη ιστορία της Κυπριακής Δημοκρατίας, από την ανακήρυξη της ανεξαρτησίας έως σήμερα.

Είπα πως η παράσταση δίνει άβολες απαντήσεις· εννοώ ότι, μοιραία, η θέση που λαμβάνει το Out of Necessity επί των ερωτημάτων που διατυπώνει θα ξενίσει μερίδα θεατών. Στην Κύπρο αυτό συνέβη ήδη, κάτι που εξηγεί ως έναν βαθμό και τον θόρυβο που προκάλεσε εκτός θεατρικού μικρόκοσμου – πέρα, βέβαια, από το γεγονός πως πρόκειται για μια άρτια παράσταση που συλλαμβάνει αισθήματα και σκέψεις που φαίνεται πως φωλιάζουν στο συλλογικό κυπριακό ασυνείδητο, ψάχνοντας τρόπο να αρθρωθούν. Είναι βέβαιο πως το ίδιο ξένισμα θα νιώσουν αρκετοί Έλληνες θεατές και μάλιστα σε μεγαλύτερο βαθμό, καθώς εδώ, όπως σημείωσα, δεν έχουμε ιδέα για το τι πράγματι απασχολεί την κυπριακή κοινωνία, ενώ διερωτήσεις και θέσεις όπως αυτές της παράστασης δεν ταιριάζουν στο εθνικό μας αφήγημα και στην απροθυμία μας να το αμφισβητήσουμε.

Το ξένισμα αυτό, ωστόσο, είναι άκρως ωφέλιμο: μας θέτει προ μιας πραγματικότητας με την οποία οφείλουμε να συνομιλήσουμε. Μας ανοίγει ένα προνομιακό παράθυρο στο εδώ και στο τώρα της Κύπρου, προσφέροντάς μας την ευκαιρία να αφουγκραστούμε, δι’ ελέου και φόβου, τι απασχολεί τη χώρα και πώς σκέφτεται το πιο ανήσυχο και δημιουργικό μέρος της κυπριακής νεολαίας. Και, τελικά, μικρή σημασία έχει αν συμφωνεί ή διαφωνεί κανείς με τις θέσεις της παράστασης· το κρίσιμο είναι να ακούσει απροκατάληπτα τι έχει να του πει και να αποδεχτεί την πρόσκληση για διάλογο που, καλοπροαίρετα, με παραπονεμένη αγαθότητα, του απευθύνεται. Εθνικόν δεν είναι το αληθές; Το Out of Necessity, από αγάπη για τον τόπο του κι από απελπισία, αυτό λέει.

¹ Μαργαρίτα Πουρνάρα, «Το “Βραβείο Κυπρίων που διακρίθηκαν στο εξωτερικό” σε έναν δικό μας άνθρωπο», «Η Καθημερινή», 10 Δεκεμβρίου 2022.

Σύλληψη – σκηνοθεσία – δραματουργία: ΜΑΡΙΑ ΚΥΡΙΑΚΟΥ - ΜΑΡΙΑ ΒΑΡΝΑΚΚΙΔΟΥ 
Κείμενο παράστασης: ΜΑΡΙΑ ΚΥΡΙΑΚΟΥ, ΜΑΡΙΑ ΒΑΡΝΑΚΚΙΔΟΥ, σε συνεργασία με τους ηθοποιούς
Επί σκηνής: ΑΝΤΡΙΑ ΖΕΝΙΟΥ, ΕΛΕΝΑ ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ, ΜΑΡΙΝΑ ΜΑΚΡΗ, ΦΟΙΒΟΣ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑΣ, ΛΟΥΚΙΑ ΠΙΕΡΙΔΟΥ

26, 27 & 28 Οκτωβρίου στο Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών (Κολοκοτρώνη 25-27, Σταυρούπολη)
Ώρα έναρξης: 21:00
Διάρκεια: 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Όλες οι παραστάσεις θα έχουν αγγλικούς υπέρτιτλους
*Κατάλληλο για άτομα άνω των 12 ετών

Τιμή εισιτηρίου: €12 και €8 (μειωμένο)
Προπώληση: ntng.gr | more.com | 11876
Πληροφορίες - κρατήσεις στο Τ. 2315 200 200 και στα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ