Πιραντέλο στο Εθνικό

Πιραντέλο στο Εθνικό Facebook Twitter
0

 

 

Νεοαφιχθείς σε μια μεγάλη επαρχιακή πόλη, ο κύριος Πόνζα, υπάλληλος στη  νομαρχία, έχει αναστατώσει την τοπική κοινωνία. Η γυναίκα του δεν βγαίνει ποτέ από το σπίτι – ακόμα και με τη μητέρα της επικοινωνεί από απόσταση. Κάτι περίεργο συμβαίνει μ’ αυτούς τους τρεις, που τροφοδοτεί με ενδιαφέρον υλικό τις συζητήσεις στα σαλόνια. Τρεις κυρίες αποφασίζουν να λύσουν το μυστήριο πάση θυσία και μια άτυπη ανακριτική διαδικασία θα ξεκινήσει. Ο Πόνζα, η πεθερά του και εν τέλει η γυναίκα του θα κληθούν με τη μία ή την άλλη πρόφαση να δώσουν εξηγήσεις.

 

Το πρώτο ερώτημα που προκύπτει είναι αν έχει κανείς το δικαίωμα, ή και την υποχρέωση, να παρεμβαίνει στη ζωή τρίτων, στην περίπτωση που έχει ενδείξεις ότι κάτι κακό συμβαίνει στο σπίτι τους – αν οι υποψίες πρέπει να αντιμετωπίζονται με σιωπή και ανοχή, με ενδεχόμενο να συγκαλύπτουν εγκληματικές συμπεριφορές. Δεν είναι, ωστόσο, αυτό που απασχολεί τον ιδιοφυή Λουίτζι Πιραντέλλο (1867-1936) στο Έτσι είναι (αν έτσι νομίζετε) (1917). Το ζήτημα που τον απασχολεί είναι η σχετικότητα της αλήθειας και η πολυσημία της «πραγματικότητας», άρα το άτοπο των βεβαιοτήτων με τις οποίες οι άνθρωποι ρυθμίζουν τη ζωή τους.

«Μελετάω τους ανθρώπους στις πιο συνηθισμένες ασχολίες τους, μήπως και καταφέρω να ανακαλύψω σ’ αυτούς εκείνο που λείπει από μένα στο καθετί που κάνω: τη βεβαιότητα. Μήπως αυτοί, τουλάχιστον, καταλαβαίνουν αυτό που κάνουν.

Καταρχάς, ναι, μου φαίνεται πως πολλοί την έχουν αυτήν τη βεβαιότητα από τον τρόπο που κοιτάζονται και χαιρετιούνται, καθώς τρέχουν εδώ κι εκεί, πίσω από τη δουλειά ή τα καπρίτσια τους. Όταν σταματάω, όμως, για να τους κοιτάξω για λίγο βαθιά στα μάτια με τα δικά μου, προσεχτικά και σιωπηλά, αμέσως βλέπω τα δικά τους να σκοτεινιάζουν. Μερικοί, μάλιστα, αναστατώνονται τόσο ώστε αν συνέχιζα λίγο ακόμη να τους παρατηρώ, θα με προσέβαλαν ή θα μου επιτίθεντο» γράφει στην αρχή του Κινηματογραφιστή (QuadernidiSerafinoGubbio, operatore, 1925).

«Τι μπορούμε να ξέρουμε πραγματικά για τους άλλους;» αναρωτιέται ο Λαουντίζι, το πλέον κρίσιμο πρόσωπο στην πινακοθήκη του Έτσι είναι, αν έτσι νομίζετε, σύγχρονη εκδοχή ενός σαιξπηρικού τρελού που λέει τις αλήθειες που κανείς δεν θέλει ή δεν μπορεί να δεχθεί. Θα δώσει εμμέσως την απάντηση από την πρώτη κιόλας σκηνή του έργου: αν οι πληροφορίες που μου δίνουν οι αισθήσεις μου δεν συμπίπτουν με τις δικές σου για το ίδιο πράγμα, τότε δεν μιλάμε για την ίδια «πραγματικότητα». Πώς μπορεί να πιστεύει κάποιος ότι ξέρει τι συμβαίνει με τους άλλους, όταν ούτε για τον εαυτό μας δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι (από τη στιγμή που καθένας από τους γύρω μας έχει διαφορετική ιδέα γι’ αυτό που οι ίδιοι νομίζουμε ότι είμαστε, και με δεδομένο ότι η προσωπικότητα είναι διαρκώς εξελίξιμη). Ζωή σημαίνει αλλαγή, μεταβολή, που αφορά εξίσου τον παρατηρητή και τον παρατηρούμενο. «Να είσαι, δεν θα πει τίποτα. Να είσαι, θα πει να γίνεσαι» λέει η «Άγνωστη» σ’ ένα μεταγενέστερο έργο του, στο Όπως με θέλεις (1929-30).

Όσο το έργο εξελίσσεται, θα δοθούν τέσσερις εξηγήσεις/εκδοχές για το τι συμβαίνει στην «πραγματικότητα». Ούτε οι Αρχές με τα λογής πιστοποιητικά τους, ούτε οι μάρτυρες που εντοπίζονται μπορούν να πουν με βεβαιότητα ποια απ’ όλες είναι η «σωστή». Μεταξύ άλλων σημαντικών, δηλαδή, ο Πιραντέλλο θίγει εδώ και το μείζον δράμα της αδυναμίας ασφαλούς διάκρισης του αληθούς από το ψευδές. Ανοίγοντας μια παρένθεση, να θυμίσω ότι ήδη από το β’ μισό του 5ου αι. φιλόσοφοι και σοφιστές/δάσκαλοι της ρητορικής αρνούνταν την ύπαρξη της αντικειμενικής πραγματικότητας, αντιμετωπίζοντας την αλήθεια ως υποκειμενικό φαινόμενο. Τους απασχόλησε το μη αναγώγιμο του πραγματικού στον λόγο (ένα απλοϊκό παράδειγμα: το τριαντάφυλλο είναι κόκκινο – αλλά τι σημαίνει κόκκινο, και μπορείς να το περιγράψεις σ’ έναν τυφλό;)  Έπειτα, μια αισθητή παράσταση μπορεί να είναι εσφαλμένη, όντας αληθινή – τρεις αυτόπτες μάρτυρες δεν θα περιγράψουν όμοια το ίδιο γεγονός. Ο Πρωταγόρας  αρνιόταν την ισχύ του νόμου της αντίφασης και πίστευε ότι όλες οι γνώμες των ανθρώπων είναι αληθινές. Ο Αριστοτέλης του απάντησε: αν δεχθούμε, όμως, ότι καμιά πρόταση δεν μπορεί να είναι αντικειμενικά αληθινή, δεν θα είναι αληθινή και αυτή η πρόταση που λέει ότι δεν ισχύει ο νόμος της αντίφασης.

Μα, τότε, τι γίνεται στο πεδίο της θεσμικής απονομής δικαιοσύνης; Αν η αλήθεια (αυτό που πραγματικά συνέβη), για να νοηθεί ως τέτοια, πρέπει να είναι αληθοφανής και χρειάζεται τις δυνατότητες της Πειθούς και τα ρητορικά τεχνάσματα για να επιβληθεί;.

Δύσκολα ζητήματα. Και πώς να ζήσεις χωρίς βεβαιότητες «ασφαλείας»; Ο Πιραντέλλο μοιάζει να λέει ότι το πρόβλημα ακυρώνεται από τη στιγμή που θα δεχθούμε ότι η αλήθεια δεν είναι μία και ότι καλό και σωστό δεν είναι κατ’ ανάγκην αυτό που εμείς πιστεύουμε ως τέτοιο. Η ζωή συνεχίζεται απρόσκοπτα, αρκεί να σεβόμαστε αυτά που εκφράζουν οι άλλοι, ακόμα κι αν είναι εντελώς διαφορετικά απ’ αυτά που πιστεύουμε εμείς. Κόλαση δεν είναι οι άλλοι, τουλάχιστον όχι περισσότερο απ’ όσο μπορεί να είναι κόλαση ο ίδιος ο εαυτός μας.

Για καλή του τύχη, τα φιλοσοφικά ζητήματα που απασχόλησαν επίμονα τον συγγραφέα στο σύνολο του έργου του ήταν τέτοιας ποιότητας, που βρήκαν στο θεατρικό σανίδι τον ιδανικό τόπο και τρόπο για να εκτεθούν. Πώς να μιλήσεις καλύτερα για τις ψευδαισθήσεις της πραγματικής ζωής, αν όχι μέσα από τις ψευδαισθήσεις της σκηνής; Η θεατρικότητα γίνεται ουσία που ξεπερνά και ενοποιεί τα διαφορετικά επίπεδα ψευδαίσθησης μεταξύ σκηνής/επινόησης και πλατείας/πραγματικότητας. Ο Δημήτρης Καραντζάς αξιοποίησε στην παράστασή του στην Κεντρική Σκηνή αυτό το μείζον χαρακτηριστικό της δραματουργίας του και έστησε το Έτσι είναι (αν έτσι νομίζετε) σαν σκηνικό παιχνίδι που καμία σχέση δεν θέλει να έχει με τον ρεαλισμό. Οι δραματικοί τόποι (σαλόνι και γραφείο) έγιναν μια θεατρική σκηνή εντός της αχανούς μαύρης σκηνής του θεάτρου, στην οποία η ιστορία εξελίσσεται ως φάρσα, ως παιγνιώδης αντιστροφή ενός σοβαρού αστικού δράματος. Οι κινήσεις, οι φωνές, οι συμπεριφορές των προσώπων μεγεθύνθηκαν (ενίοτε σε βαθμό ενοχλητικό): με κάποιες εξαιρέσεις (τον έξοχο Κώστα Μπερικόπουλο στον ρόλο του ρεζονέρ Λαουντίζι, την Ξένια Καλογεροπούλου, την Υβόννη Μαλτέζου), οι ηθοποιοί της παράστασης υπηρέτησαν θαυμάσια την «παράλογη» σκηνοθετική ερμηνεία. Η οποία, αν και συμβατή προς το θέατρο του Πιραντέλλο, επιτρέπει να προβληματιστούμε ως προς το εξής: μήπως πρέπει να εμπιστευτούμε ξανά και να διερευνήσουμε τον ρεαλιστικό τρόπο; Ταλαντούχοι σκηνοθέτες της νέας γενιάς από τους οποίους πολλά περιμένουμε, όπως ο Έκτωρ Λυγίζος και ο Δημήτρης Καραντζάς, αντιμετωπίζουν διαφορετικά έργα με παρόμοιο τρόπο, ομογενοποιώντας τα, με ερμηνείες που αρνούνται να δοκιμάσουν και να δοκιμαστούν στην απόδοση της «πραγματικής» ψευδαίσθησης, της ψευδαίσθησης της πραγματικότητας, όπως θα την αποτύπωνε μια σύγχρονη ρεαλιστική ερμηνεία.

Κατά τ’ άλλα, η παράσταση αποτελεί μια θαυμάσια δουλεμένη, συλλογική εργασία, όπου όλα τα στοιχεία (η υποκριτική, η κίνηση της Σταυρούλας Σιάμου, η μουσική του Κορνήλιου Σελαμσή, τα σκηνικά της Ελένης Μανωλοπούλου, τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη, οι φωτισμοί του Αλέκου Αναστασίου) συμπληρώνουν και αναδεικνύουν το ένα το άλλο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ