Τα τραγούδια του ελληνικού λαού μέσα από μια drag οπτική

Τα τραγούδια του ελληνικού λαού μέσα από μια drag οπτική Facebook Twitter
Ο Νίκος Τσιρώνης (Daglara) μεταμορφώνεται σε ένα πλάσμα του μύθου, σχεδόν εξωγήινο. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη
0

Πώς η δημοτική μουσική συναντάει τον Ντεμπισί και ο Γιάννης Κωνσταντινίδης τη σύγχρονη αναζήτηση του φύλου μέσω της drag σκηνής; Δύο ξεχωριστές προσωπικότητες και απαστράπτουσες drag queens, η Νίνα Νάη και η Daglara, υπό τη σκέπη της θεατρικής ομάδας bijoux de kant που ετοιμάζει ένα ορατόριο για το Φεστιβάλ Αθηνών, θα δώσουν τις απαντήσεις. Ή θα θέσουν εκ νέου τις ερωτήσεις.

Ο Μικρασιάτης πιανίστας και συνθέτης Κώστας Γιαννίδης, γνωστός ως Γιάννης Κωνσταντινίδης, αμέσως μετά την Καταστροφή της Σμύρνης βρέθηκε στο Βερολίνο, όπου σπούδασε στην Ανωτάτη Ακαδημία Μουσικής και στο Ωδείο Στερν δίπλα σε σπουδαίους μουσικούς όπως ο Κουρτ Βάιλ και άλλοι. Παρόλο που ήταν αφοσιωμένος στα νέα μουσικά ρεύματα εκείνης της εποχής στη Γερμανία, με το που άρχισε να ανεβαίνει ο ναζισμός επέστρεψε στην Ελλάδα, όπου για να επιβιώσει εργάστηκε από το 1932 έως το 1950 κυρίως στο ελληνικό μουσικό θέατρο ως μαέστρος και συνθέτης. Η επιτυχία ήταν μεγάλη, καθώς υπέγραψε περί τις 50 οπερέτες, μουσικές κωμωδίες και επιθεωρήσεις. Στο μεγάλο φιλόμουσο και φιλοθεάμον κοινό έγινε γνωστός χάρη σε εμβληματικά τραγούδια που ερμήνευσαν η Δανάη και η Βέμπο, όπως και άλλες λαμπερές τραγουδίστριες και θεατρίνες του Μεσοπολέμου. 

Μια μουσική παράσταση με μουσικές που ξεκίνησαν από τα βουνά και τα λαγκάδια μιας Ελλάδας υπό οθωμανικό ζυγό, τις πήρε ένας κοσμοπολίτης Έλληνας συνθέτης του 20ού αι. και τις μεταμόρφωσε σε κάτι τελείως νέο.

Παράλληλα, ως Γιάννης Κωνσταντινίδης έγραψε συμφωνικά έργα, κομμάτια για πιάνο, μουσική δωματίου και πολλά τραγούδια εμπνευσμένα από το ελληνικό δημοτικό τραγούδι. Αυτά ακριβώς τα τραγούδια επιστρατεύει ο σκηνοθέτης Γιάννης Σκουρλέτης για την παράσταση-ορατόριο που θα παρουσιάσει στην Πειραιώς 260 με τίτλο «Τραγούδια του ελληνικού λαού».

Τα τραγούδια του ελληνικού λαού μέσα από μια drag οπτική Facebook Twitter
Γιάννης Σκουρλέτης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν

Ο εικαστικός σκηνοθέτης της ηδυπάθειας και της βλάσφημης ελληνικότητας, λίγο πριν από την πρεμιέρα μίας ακόμα ανατρεπτικής παράστασης, εξηγεί: «Πρόκειται για έργα του Γιάννη Κωνσταντινίδη επάνω στην ελληνική δημοτική μουσική και παράδοση, έργα που εμπνέονται από λαϊκούς ρυθμούς και παραδοσιακές μελωδίες από όλη την Ελλάδα. Τα μετακινεί σε ένα δυτικότροπο μουσικό ύφος, κάτι μεταξύ γερμανικού λιντ και ιμπρεσιονιστικού μουσικού ιδιώματος. Υπήρξε ο κατεξοχήν Έλληνας συνθέτης που δέχτηκε μεγάλη επιρροή από την ευρωπαϊκή μουσική κουλτούρα. Σήμερα διδάσκεται στα ωδεία ως ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες σοβαρής μουσικής». 

«Στην παράσταση θα ακουστούν τέσσερις κύκλοι τραγουδιών ‒της προσμονής, της αγάπης, του ελληνικού λαού και τα ελαφρά‒, καθώς και σπουδές πάνω σε ελληνικούς λαϊκούς ρυθμούς. Είκοσι τραγούδια, ανάμεσά τους τα “Μωρή κοντούλα λεμονιά”, “Τ’ ακούς, μαυριδερούλα μου”, “Τα ματάκια σου τα μαύρα”, “Μα τι το θέλ’ η μάνα σου”, “Ερινάκι” και η “Μαλάμω”, τα οποία θεωρώ ερωτικά μοιρολόγια που έχουν ταξιδέψει σε όλη την ύπαιθρο και νησιωτική χώρα και πολλές περιοχές ερίζουν για την πατρότητά τους. Ένα τραγούδι που το συναντάμε στη Θεσσαλία το συναντάμε και στη Μυτιλήνη και στη Θράκη, κάθε φορά λίγο διαφοροποιημένο. Πρόκειται για μια διαρκή μετακίνηση και μεταμόρφωση. Από εκεί ξεκίνησε η ιδέα της μεταμόρφωσης, δηλαδή του drag. Κι αυτό γέννησε την ιδέα για ένα drag ορατόριο. Για μία ακόμα φορά προσπαθούμε να ανιχνεύσουμε τα όρια και τις ταυτότητές μας, που όσο περνάει ο καιρός πιστεύω ότι γίνονται όλο και πιο ρευστές. Δεν ξέρω καν αν υπάρχουν ταυτότητες, αλλά θέλουμε να διερευνήσουμε ποιες είναι αυτές που συνθέτουν, εκτός από το εθνικό αφήγημα, τις σταθερές αξίες και κάτι έξω από αυτό».

Τα τραγούδια του ελληνικού λαού μέσα από μια drag οπτική Facebook Twitter
Γιώργος Ζιάβρας. Φωτ.: Leander Mundus

Παρόλο που έχουν υπάρξει ηχογραφήσεις των συγκεκριμένων τραγουδιών από τη γνωστή υψίφωνο Σόνια Θεοδωρίδου και άλλες λυρικές φωνές, αυτά τα έργα είναι άγνωστα στο ευρύ κοινό. Θα καταφέρει αυτή η νέα και ουσιαστικά κουίρ παράσταση-κονσέρτο να τα κάνει κτήμα όσων παρευρεθούν; Ο σκηνοθέτης λέει: «Με τον Γιώργο Ιατρού ως Νίνα Νάη, τον Νίκο Τσιρώνη ως Daglara και τον μαέστρο Γιώργο Ζιάβρα που εργάζεται στη Γερμανία, με τον Αλέξανδρο Παπαδόπουλο που έγραψε κείμενα για την παράσταση και τον Κωνσταντίνο Σκουρλέτη στη σκηνογραφία ετοιμάζουμε ένα drag show επάνω σε ένα catwalk, μια πασαρέλα που υπογραμμίζει τη μυθολογία της drag κουλτούρας. Ο Νίκος Τσιρώνης μεταμορφώνεται σε ένα πλάσμα του μύθου, σχεδόν εξωγήινο. Η παράσταση εξελίσσει την προβληματική που είχε ξεκινήσει με το πρότζεκτ “Μια βοσκοπούλα αγάπησα” που είχαμε κάνει στη Λυρική Σκηνή με τον Μάρκελλο Χρυσικόπουλο το 2021, βασισμένο στις αναμνήσεις του Λουί-Αλμπέρ Μπουργκό-Ντικουντρέ από μια μουσική αποστολή στην Ελλάδα το 1875. Ο Μπουργκό-Ντικουντρέ ήταν Γάλλος μουσικός που αφού μελέτησε δημοτικούς παραδοσιακούς ήχους της Ελλάδας με ζουρνάδες και κλαρίνα, όταν επέστρεψε στο Παρίσι, τους μετέγραψε σε δυτικό τρόπο».  

Τα τραγούδια του ελληνικού λαού μέσα από μια drag οπτική Facebook Twitter
Νίνα Νάη. Φωτ.: Παναγιώτης Μάλλιαρης

Αν, λοιπόν, σε εκείνη την παράσταση του ’21 το Παρίσι συναντούσε την ελληνική ύπαιθρο, τώρα είναι σαν η ελληνική ύπαιθρος να συναντάει το Παρίσι. Μια μουσική παράσταση με μουσικές που ξεκίνησαν από τα βουνά και τα λαγκάδια μιας Ελλάδας υπό οθωμανικό ζυγό, τις πήρε ένας κοσμοπολίτης Έλληνας συνθέτης του 20ού αι. και τις μεταμόρφωσε σε κάτι τελείως νέο. Η παράσταση δεν θα μπορούσε να μην αγγίξει τους σύγχρονους προβληματισμούς του μετα-φεμινισμού και των ΛΟΑΤΚΙ+ ακτιβιστικών κινημάτων. Ο Γιάννης Σκουρλέτης συμπληρώνει: «Αυτή η μετακίνηση χρησιμοποιείται ως όχημα για να μιλήσουμε για τις ρευστές ταυτότητές μας, την πατριαρχία, τη μητριαρχία, τα στερεότυπα, το εθνικό αφήγημα, για όλα εκείνα τα ζητήματα που θέτουμε για να καταλάβουμε τι συμβαίνει γύρω μας και μέσα μας».

Δείτε πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τενεσι ντραγκ

Explainer / Τι συμβαίνει με τον νέο anti-drag νόμο στις ΗΠΑ και πώς επηρεάζει τα τρανς άτομα;

Θα γίνουν οι drag queens το πρόσχημα για να ξεκινήσουν διώξεις εναντίον της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας των ΗΠΑ; Πώς ένας νόμος σε μία αμερικανική πολιτεία τρομοκρατεί όσους παλεύουν για τα ανθρώπινα δικαιώματα, την ισότητα και την ορατότητα των τρανς και γκέι ατόμων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ