Τα τραγούδια του ελληνικού λαού μέσα από μια drag οπτική

Τα τραγούδια του ελληνικού λαού μέσα από μια drag οπτική Facebook Twitter
Ο Νίκος Τσιρώνης (Daglara) μεταμορφώνεται σε ένα πλάσμα του μύθου, σχεδόν εξωγήινο. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη
0

Πώς η δημοτική μουσική συναντάει τον Ντεμπισί και ο Γιάννης Κωνσταντινίδης τη σύγχρονη αναζήτηση του φύλου μέσω της drag σκηνής; Δύο ξεχωριστές προσωπικότητες και απαστράπτουσες drag queens, η Νίνα Νάη και η Daglara, υπό τη σκέπη της θεατρικής ομάδας bijoux de kant που ετοιμάζει ένα ορατόριο για το Φεστιβάλ Αθηνών, θα δώσουν τις απαντήσεις. Ή θα θέσουν εκ νέου τις ερωτήσεις.

Ο Μικρασιάτης πιανίστας και συνθέτης Κώστας Γιαννίδης, γνωστός ως Γιάννης Κωνσταντινίδης, αμέσως μετά την Καταστροφή της Σμύρνης βρέθηκε στο Βερολίνο, όπου σπούδασε στην Ανωτάτη Ακαδημία Μουσικής και στο Ωδείο Στερν δίπλα σε σπουδαίους μουσικούς όπως ο Κουρτ Βάιλ και άλλοι. Παρόλο που ήταν αφοσιωμένος στα νέα μουσικά ρεύματα εκείνης της εποχής στη Γερμανία, με το που άρχισε να ανεβαίνει ο ναζισμός επέστρεψε στην Ελλάδα, όπου για να επιβιώσει εργάστηκε από το 1932 έως το 1950 κυρίως στο ελληνικό μουσικό θέατρο ως μαέστρος και συνθέτης. Η επιτυχία ήταν μεγάλη, καθώς υπέγραψε περί τις 50 οπερέτες, μουσικές κωμωδίες και επιθεωρήσεις. Στο μεγάλο φιλόμουσο και φιλοθεάμον κοινό έγινε γνωστός χάρη σε εμβληματικά τραγούδια που ερμήνευσαν η Δανάη και η Βέμπο, όπως και άλλες λαμπερές τραγουδίστριες και θεατρίνες του Μεσοπολέμου. 

Μια μουσική παράσταση με μουσικές που ξεκίνησαν από τα βουνά και τα λαγκάδια μιας Ελλάδας υπό οθωμανικό ζυγό, τις πήρε ένας κοσμοπολίτης Έλληνας συνθέτης του 20ού αι. και τις μεταμόρφωσε σε κάτι τελείως νέο.

Παράλληλα, ως Γιάννης Κωνσταντινίδης έγραψε συμφωνικά έργα, κομμάτια για πιάνο, μουσική δωματίου και πολλά τραγούδια εμπνευσμένα από το ελληνικό δημοτικό τραγούδι. Αυτά ακριβώς τα τραγούδια επιστρατεύει ο σκηνοθέτης Γιάννης Σκουρλέτης για την παράσταση-ορατόριο που θα παρουσιάσει στην Πειραιώς 260 με τίτλο «Τραγούδια του ελληνικού λαού».

Τα τραγούδια του ελληνικού λαού μέσα από μια drag οπτική Facebook Twitter
Γιάννης Σκουρλέτης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν

Ο εικαστικός σκηνοθέτης της ηδυπάθειας και της βλάσφημης ελληνικότητας, λίγο πριν από την πρεμιέρα μίας ακόμα ανατρεπτικής παράστασης, εξηγεί: «Πρόκειται για έργα του Γιάννη Κωνσταντινίδη επάνω στην ελληνική δημοτική μουσική και παράδοση, έργα που εμπνέονται από λαϊκούς ρυθμούς και παραδοσιακές μελωδίες από όλη την Ελλάδα. Τα μετακινεί σε ένα δυτικότροπο μουσικό ύφος, κάτι μεταξύ γερμανικού λιντ και ιμπρεσιονιστικού μουσικού ιδιώματος. Υπήρξε ο κατεξοχήν Έλληνας συνθέτης που δέχτηκε μεγάλη επιρροή από την ευρωπαϊκή μουσική κουλτούρα. Σήμερα διδάσκεται στα ωδεία ως ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες σοβαρής μουσικής». 

«Στην παράσταση θα ακουστούν τέσσερις κύκλοι τραγουδιών ‒της προσμονής, της αγάπης, του ελληνικού λαού και τα ελαφρά‒, καθώς και σπουδές πάνω σε ελληνικούς λαϊκούς ρυθμούς. Είκοσι τραγούδια, ανάμεσά τους τα “Μωρή κοντούλα λεμονιά”, “Τ’ ακούς, μαυριδερούλα μου”, “Τα ματάκια σου τα μαύρα”, “Μα τι το θέλ’ η μάνα σου”, “Ερινάκι” και η “Μαλάμω”, τα οποία θεωρώ ερωτικά μοιρολόγια που έχουν ταξιδέψει σε όλη την ύπαιθρο και νησιωτική χώρα και πολλές περιοχές ερίζουν για την πατρότητά τους. Ένα τραγούδι που το συναντάμε στη Θεσσαλία το συναντάμε και στη Μυτιλήνη και στη Θράκη, κάθε φορά λίγο διαφοροποιημένο. Πρόκειται για μια διαρκή μετακίνηση και μεταμόρφωση. Από εκεί ξεκίνησε η ιδέα της μεταμόρφωσης, δηλαδή του drag. Κι αυτό γέννησε την ιδέα για ένα drag ορατόριο. Για μία ακόμα φορά προσπαθούμε να ανιχνεύσουμε τα όρια και τις ταυτότητές μας, που όσο περνάει ο καιρός πιστεύω ότι γίνονται όλο και πιο ρευστές. Δεν ξέρω καν αν υπάρχουν ταυτότητες, αλλά θέλουμε να διερευνήσουμε ποιες είναι αυτές που συνθέτουν, εκτός από το εθνικό αφήγημα, τις σταθερές αξίες και κάτι έξω από αυτό».

Τα τραγούδια του ελληνικού λαού μέσα από μια drag οπτική Facebook Twitter
Γιώργος Ζιάβρας. Φωτ.: Leander Mundus

Παρόλο που έχουν υπάρξει ηχογραφήσεις των συγκεκριμένων τραγουδιών από τη γνωστή υψίφωνο Σόνια Θεοδωρίδου και άλλες λυρικές φωνές, αυτά τα έργα είναι άγνωστα στο ευρύ κοινό. Θα καταφέρει αυτή η νέα και ουσιαστικά κουίρ παράσταση-κονσέρτο να τα κάνει κτήμα όσων παρευρεθούν; Ο σκηνοθέτης λέει: «Με τον Γιώργο Ιατρού ως Νίνα Νάη, τον Νίκο Τσιρώνη ως Daglara και τον μαέστρο Γιώργο Ζιάβρα που εργάζεται στη Γερμανία, με τον Αλέξανδρο Παπαδόπουλο που έγραψε κείμενα για την παράσταση και τον Κωνσταντίνο Σκουρλέτη στη σκηνογραφία ετοιμάζουμε ένα drag show επάνω σε ένα catwalk, μια πασαρέλα που υπογραμμίζει τη μυθολογία της drag κουλτούρας. Ο Νίκος Τσιρώνης μεταμορφώνεται σε ένα πλάσμα του μύθου, σχεδόν εξωγήινο. Η παράσταση εξελίσσει την προβληματική που είχε ξεκινήσει με το πρότζεκτ “Μια βοσκοπούλα αγάπησα” που είχαμε κάνει στη Λυρική Σκηνή με τον Μάρκελλο Χρυσικόπουλο το 2021, βασισμένο στις αναμνήσεις του Λουί-Αλμπέρ Μπουργκό-Ντικουντρέ από μια μουσική αποστολή στην Ελλάδα το 1875. Ο Μπουργκό-Ντικουντρέ ήταν Γάλλος μουσικός που αφού μελέτησε δημοτικούς παραδοσιακούς ήχους της Ελλάδας με ζουρνάδες και κλαρίνα, όταν επέστρεψε στο Παρίσι, τους μετέγραψε σε δυτικό τρόπο».  

Τα τραγούδια του ελληνικού λαού μέσα από μια drag οπτική Facebook Twitter
Νίνα Νάη. Φωτ.: Παναγιώτης Μάλλιαρης

Αν, λοιπόν, σε εκείνη την παράσταση του ’21 το Παρίσι συναντούσε την ελληνική ύπαιθρο, τώρα είναι σαν η ελληνική ύπαιθρος να συναντάει το Παρίσι. Μια μουσική παράσταση με μουσικές που ξεκίνησαν από τα βουνά και τα λαγκάδια μιας Ελλάδας υπό οθωμανικό ζυγό, τις πήρε ένας κοσμοπολίτης Έλληνας συνθέτης του 20ού αι. και τις μεταμόρφωσε σε κάτι τελείως νέο. Η παράσταση δεν θα μπορούσε να μην αγγίξει τους σύγχρονους προβληματισμούς του μετα-φεμινισμού και των ΛΟΑΤΚΙ+ ακτιβιστικών κινημάτων. Ο Γιάννης Σκουρλέτης συμπληρώνει: «Αυτή η μετακίνηση χρησιμοποιείται ως όχημα για να μιλήσουμε για τις ρευστές ταυτότητές μας, την πατριαρχία, τη μητριαρχία, τα στερεότυπα, το εθνικό αφήγημα, για όλα εκείνα τα ζητήματα που θέτουμε για να καταλάβουμε τι συμβαίνει γύρω μας και μέσα μας».

Δείτε πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τενεσι ντραγκ

Explainer / Τι συμβαίνει με τον νέο anti-drag νόμο στις ΗΠΑ και πώς επηρεάζει τα τρανς άτομα;

Θα γίνουν οι drag queens το πρόσχημα για να ξεκινήσουν διώξεις εναντίον της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας των ΗΠΑ; Πώς ένας νόμος σε μία αμερικανική πολιτεία τρομοκρατεί όσους παλεύουν για τα ανθρώπινα δικαιώματα, την ισότητα και την ορατότητα των τρανς και γκέι ατόμων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ