ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Αρχαία ομοερωτικά ποιήματα από τους άνδρες στους εραστές τους: μια ανθολογία

Αρχαία ομοερωτικά ποιήματα από τους άνδρες στους εραστές τους: μια ανθολογία Facebook Twitter
Τοιχογραφία από τη διακόσμηση, με θέμα το συμπόσιο, του ετρουσκικού τάφου με την ονομασία "Τάφος του Βουτηχτή".
0



“ΟΙ ΕΡΩΤΙΚΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ
της Αρχαιότητας έγραφαν σε μια γλώσσα σπαρταριστά ζωντανή, όχι τόσο για να θαυμαστούν από τους φιλολόγους όσο για να διαβαστούν από τους φυσικούς πελάτες κάθε ερωτικής ποίησης, τους νέους και τους ερωτευμένους” γράφει ο Σπύρος Καρυδάκης στην εισαγωγή του βιβλίου του με  “Καυτό μέλι-Αρχαία Ελληνικά ερωτικά ποιήματα από άντρες για άντρες & ερωτολογικός σχολιασμός”, το οποίο περιλαμβάνει ερωτικά ποιήματα και αποσπάσματα μεγάλων δημιουργών όπως ο Πλάτων, ο Αριστοτέλης, ο Θεόκριτος, αλλά και ανώνυμοι και ελάσσονες. Από τον Όμηρο και την αρχαική εποχή,τον Σόλωνα, τον Αλκαίο, τον Ίβυκο, τον Θέογνι μέχρι τον 4ο μΧ. Το ύφος των αποσπασμάτων ποικίλλει και άλλοτε είναι γλυκόπικρο, άλλοτε εξομολογητικό και άλλοτε σκωπτικό-ο συγγραφέας ευτυχώς δεν φοβάται να αποδώσει με θάρρος αυτούσιες τις έννοιες, ακόμα και αν, κάποιες φορές, τους σύγχρονους φαντάζουν απρεπείς. “Αποδυθήκαμε σ'αυτή την αναβάπτιση στις πηγές με σκοπό να παρουσιάσουμε μια πιο αντικειμενική αλλά και πιο ζωντανή έποψη των αρχαιοελληνικών ομοερωτικών αντιλήψεων με τη σφύζουσα από τη ζωή, αγωνία για τη γνώση και αυτοκριτικό χιούμορ φωνή των ίδιων των Ελλήνων” γράφει χαρακτηριστικά στην εισαγωγή του. Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ευρασία/Στιγμός με τα αποσπάσματα να παρατίθενται τόσο στην πρωτότυπη γλώσσα όσο και τη σύγχρονη απόδοσή τους. 

Επιλογή αποσπασμάτων: Τίνα Μανδηλαρά

καυτο μελιΈπεσα στην παγίδα του Έρωτα, εγώ που μήτε στ’ όνειρο 
δεν ήξερα φλόγα αρσενική να βόσκω στην ψυχή μου. 
Έπεσα στην παγίδα. Κι όχι η λαγνεία για πράγματα κακά, 
μα ένα βλέμμα ντροπαλό, δίχως να φταίξω, με απανθράκωσε. 
Ας μαλακώσει, λοιπόν, των Μουσών ο πολύς κόπος· ο νους μου 
ρίχνεται τώρα στη φωτιά με άχθος γλυκιάς οδύνης.

— Ελλ. ανθ. 12, 99 

Ολόιδια όπως σ’ ανοιξιάτικο μπουρίνι, Διόδωρε, 
κινδυνεύει ο έρωτάς μου στ’ απρόβλεπτο σου πέλαγος. 
Και πότε φέρνεις την πολλή βροχή κι άλλοτε πάλι 
αίθριος, τρυφερά χαμογελώντας, προβάλλεις μπρος στα μάτια μου. 
Τυφλά περδινινίζομαι σαν ναυαγός στο φουσκονέρι, 
τα κύματα μετρώντας αβοήθητος μες στη μεγάλη καταιγίδα. 
Πες μου επιτέλους τον σκοπό σου, αγάπη ή μίσος; 
Να δούμε σε τι κύμα κολυμπάω! 

— Ελλ. ανθ. 12, 156 

Δεν βλέπω τον ωραίο Διονύση. Μην τον άρπαξες, 
Δία μου, να κερνάει κι αυτός τους Αθανάτους;
Αητέ μου, τ’ ομορφόπαιδο φτεροκοπώντας πώς κουβάλησες; 
Μπας κι έχει πουθενά γρατζουνιστεί απ’ τα νύχια σου; 

— Ελλ. ανθ. 12, 67 

Θρασύβουλε, ο έρωτας των αγοριών σ’ έχει ψαρέψει, 
φυσομανάς σαν το δελφίνι, που πεταμένο στη στεριά 
το κύμα λαχταράει. Κι ούτε το ξίφος του Περσέα 
δεν θ’ αρκούσε για να ξεσκίσει το δίχτυ που σε δένει. 

—​​​​​​​ Ελλ. ανθ. 11, 52 

...Και για τα τρυφερά τ’ αγόρια, τραγούδι πες μελένιο 
(γιατί πρέπει να ξέρεις πως) <...> 
όσοι άνθρωποι γεννιούνται δεν μπορούν να ξεφύγουν του θανάτου, 
αν είσαι σοφός  κι έχεις βαθύ μυαλό. 
Ανόητοι! ούτε τρίχα δεν πέφτει χωρίς να θέλει η μοίρα. 
Γι’ αυτό, ξέροντας πως οι θλίψεις όλο αυξάνουν, ας πίνουμε κρασί 
παρέα, αγόρι μου, προτού περάσουμε τον βαθυρρέματο Αχέροντα. 

—​​​​​​​ Αλκαίος, P. Oxy. x. 1233, fr. 8 

Διόνυσε, που ο δαμαστής Έρωτας 
και οι σκοτεινομάτες Νύμφες
 και η ρόδινη Αφροδίτη 
παίζουν μαζί σου και χορεύετε 
στις ψηλές κορφές, στα όρη, 
στα πόδια σου πέφτω, δείξε μου εύνοια, 
έλα ν’ ακούσεις την ευχή μου 
που έφτιαξα να σου χαρίσω· 
στον Κλεόβουλο γίνε σύμβουλος
αγαθός, για να δεχτεί, 
βασιλιά, τον έρωτά μου. 

—​​​​​​​ Ανακρέων, απ. 12 

Στείλε, προσκάλεσέ τον! όλα έτοιμα! όμως αν έρθει 
τι θα κάνεις; Αυτομέδων, ομολόγησέ το στον εαυτό σου! 
Αυτή που την είχες ντούρα, τώρα πιο μαλακή από χόρτο 
νεκροζώντανη κρύφτηκε ανάμεσα στα μπούτια. 
Πολλοί θε να γελάσουνε με σένα αν βάλεις πλώρη 
ξυλάρμενος, δίχως κουπί για να κωπηλατήσεις! 

—​​​​​​​ Αυτομέδων, Ελλ. ανθ. 11, 30 

Σου ’δωσα φτερά για να πετάξεις πάνω από τ’ απέραντο 
πέλαγο και να υψωθείς ανάλαφρα απ’ τη γη, 
σε γιορτές και σε τραπέζια να βρεθείς,
 σε στόματα πολλά που θα λεν για σένα επαίνους, 
και με λυγερόφωνους αυλούς νεαροί άντρες, 
φρόνιμα ερωτιάρηδες, τραγούδια θα λεν για σε 
όμορφα και γλυκά. Κι όταν θα μπεις στο μαύρο χώμα, 
στ’ ανάκτορα του Άδη που βουίζουν απ’ τους θρήνους, 
δεν θα χάσεις τη δόξα, ούτε και τότε που θα ’σαι πεθαμένος, 
μα θα σε τραγουδούν οι άνθρωποι και θα ’χεις όνομα αθάνατο, 
Κύρνε, σ’ όλη την Ελλάδα θ’ αντηχεί και στα νησιά, 
πάνω απ' την ατέλειωτη θάλασσα με τα πολλά της ψάρια 
ταξιδεύοντας όχι σε σέλα αλόγου μα στα φτερά 
που θα σου δίνουν τα δώρα μου των Μουσών 
των στεφανωμένων με γιούλια· και οι κατοπινοί το ίδιο 
θα τραγουδούν για σένα, όσο θα υπάρχουν Γη και Ήλιος. 
Και για όλα τούτα, ούτε που μου δείχνεις λιγάκι σεβασμό,
μα σαν μικρό παιδί με κοροϊδεύεις με τα ψέματά σου! 

​​​​​​​— Θέογνις, 237–254 

 
Βιβλίο
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Η διαμάχη ανάμεσα στην Τζόαν Ντίντιον και την Ιβ Μπάμπιτζ συνεχίζεται και μετά θάνατον σε μια «διπλή» βιογραφία

Βιβλίο / Τζόαν Ντίντιον vs. Iβ Μπάμπιτζ: Μια διαμάχη που συνεχίζεται και μετά θάνατον

Η Ντίντιον και η Μπάμπιτζ πέθαναν με διαφορά έξι ημερών τον Δεκέμβριο του 2021: «Θέλω να πιστεύω ότι η Τζόαν Ντίντιον έζησε μια επιπλέον εβδομάδα από κακία», είχε γράψει τότε μια δημοσιογράφος σε ένα tweet που έγινε viral.
THE LIFO TEAM