«ΑψURDISM»: Η ομάδα Oper(Ο) παρουσιάζει ένα ψηφιακό παιχνίδι για το θέατρο

«ΑψURDISM»: Η ομάδα Oper(Ο) παρουσιάζει ένα ψηφιακό παιχνίδι για το θέατρο Facebook Twitter
Σ’ αυτή την παράσταση κάναμε πρωταγωνίστρια τη Σπεράντζα Βρανά για να μας πει κι άλλα. Χωρίς να τη νοιάζει το κοινό. Άλλωστε, εδώ κι έναν χρόνο, κοινό δεν υπάρχει.
0

ΜΕ ΕΝΑ ΨΗΦΙΑΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ, δηλαδή «ό,τι πιο κοντινό σε παράσταση», όπως αναφέρουν οι δημιουργοί της, η oμάδα Oper(Ο), μία αναγνωρισμένη κολεκτίβα ανήσυχων δημιουργών που δημιουργήθηκε από το 2008 στην Αθήνα από την Εριφίλη Γιαννακοπούλου και επανεξετάζει διαρκώς τα όρια του μουσικού θεάτρου, της όπερας αλλά και των site-specific performances, παρουσιάζει τη νέα της δημιουργία, το «ΑψURDISM».

Πρόκειται για ένα πρωτότυπο ψηφιακό παιχνίδι, διάρκειας 15 λεπτών, με αρχή, μέση και τέλος, εμπλουτισμένο με αφήγηση και μουσική. 

Πάντα η δημιουργία σύγχρονων παραστάσεων και θεατρικών εμπειριών, που να απαντούν στον προβληματισμό́ τους, για τη θέση της όπερας και της τέχνης στη σύγχρονη κοινωνία, ήταν στο επίκεντρο της δουλειάς τους. Πρόκειται για μια από τις πρώτες ανεξάρτητες ομάδες στην Ελλάδα που ασχολήθηκε με την όπερα και το λυρικό θέατρο, αναζητώντας μια νέα, σύγχρονη γλώσσα σε αυτό το είδος θεάτρου. Aντιμετωπίζουν την όπερα σαν μια multimedia πλατφόρμα στην οποία συνυπάρχουν όλες οι μορφές της τέχνης, επανεξετάζουν τις ισορροπίες μεταξύ τους και αναζητούν μια νέα, σύγχρονη γλώσσα σε αυτό το είδος σκηνικής τέχνης. 

Οι δημιουργοί πιστεύουν ότι το 2021 το ζητούμενο είναι ένα και αφορά την ελευθερία. Την ελευθερία και άρα την αλλαγή, τη ρωγμή, την τομή, το σπάσιμο της υπάρχουσας συνθήκης, την αλήθεια.

«Τη στιγμή που το κοινό μάς αποθεώνει, εμείς νομίζουμε ότι το κατακτήσαμε. Ότι είναι δικό μας. Αλλά το ίδιο κοινό, την άλλη μέρα, με τον ίδιο ενθουσιασμό, θα αποθεώσει κάποιον άλλον. Τελικά εκείνο μας κατακτά. Όχι εμείς εκείνο. Ε, λοιπόν, δεν υπάρχει μεγαλύτερη… "πουτάνα" απ’ το κοινό! Η Σπεράντζα Βρανά τα είπε αυτά. Και μεις σ’ αυτή την παράσταση την κάναμε πρωταγωνίστρια για να μας πει κι άλλα. Χωρίς να τη νοιάζει το κοινό.

Άλλωστε, εδώ κι έναν χρόνο, κοινό δεν υπάρχει. Υπάρχουμε όμως εμείς και οι φίλοι μας, που λυσσάμε να ξαναπατήσουμε το σανίδι και να βρεθούμε σε πρόβες. Λαχταράμε να μιλήσουμε για τον έρωτα, την ελευθερία και την ποίηση με χιούμορ, ειλικρίνεια και θάρρος.

Θέλουμε λοιπόν αυτή την παράσταση να την μοιραστούμε με το κοινό δωρεάν, σαν υπόσχεση πως αργά ή γρήγορα θα βρεθούμε από κοντά να τα ξαναπούμε από σκηνής. Εμάς μας ανακούφισε σ’ αυτήν τη δύσκολη χρονιά η ενασχόλησή μας με το "ΑψURDISM". "Aψού" για να πατάξουμε τον φόβο του ιού και "absurd" για να πατάξουμε τον φόβο γενικά. Ανανεώνουμε το ραντεβού μας στα θέατρα. Πάμε Σπεράντζα! Avandi maestro!» λένε οι δημιουργοί της παράστασης Εριφύλη Γιαννακοπούλου & Ειρήνη Γεωργαλάκη, που έχουν δει όλο αυτό το διάστημα μια ολόκληρη κοινωνία, θεσμικά και μη, να ακυρώνει την τέχνη απόλυτα και ολοκληρωτικά.

«Η τέχνη χέστηκε, ο κόσμος διψάει και εμείς αιωρούμαστε ανάμεσα σε όλα αυτά προσπαθώντας να εξηγήσουμε και να δικαιολογήσουμε, να καταλάβουμε και να βρούμε ένα μέρος να χωρέσουμε» λένε. 

Η ομάδα Oper(Ο) παρουσιάζει στο LIFO.gr το νέο της έργο ένα ψηφιακό παιχνίδι για το θέατρο Facebook Twitter

Οι δημιουργοί πιστεύουν ότι το 2021 το ζητούμενο είναι ένα και αφορά την ελευθερία. Την ελευθερία και άρα την αλλαγή, τη ρωγμή, την τομή, το σπάσιμο της υπάρχουσας συνθήκης, την αλήθεια. Το αίσθημα είναι έντονο βαρύ και σου σπάει το στομάχι. Οι λέξεις όπως ελευθερία, έμπνευση, τέχνη, ποίηση και έρωτας υποτιμώνται ως ρομαντικές και κρίνονται άξιες να ακουστούν μόνο από χείλη αφελών εφήβων σε μια παραλία το καλοκαίρι μαζί μ’ ένα φιλί. 

Στην ενήλικη ζωή και στον χειμώνα ανήκουν λέξεις σοβαρές, άλλες, κυριολεκτικές και τετράγωνες. Λέξεις με κοστούμι και με επιχειρήματα. Με ροή και σοβαρότητα. Λέξεις αντικειμενικές. 

«Εμείς αποφασίσαμε να μείνουμε για λίγο χωρίς κριτική και επιτρέψαμε στους εαυτούς μας να επιστρέψουμε στην αφέλεια, στην παραλία και στο φιλί. Γίναμε φίλοι με τους σουρεαλιστές. 

Έναν αιώνα μετά, η επανάστασή τους είναι απαραίτητη. Ο σουρεαλισμός διακηρύσσει τον απόλυτο μη κομφορμισμό. Κρυφτήκαμε στα λόγια τους και στις λέξεις τους και αρχίσαμε να κάνουμε χορεύοντας ό,τι έχουν κάνει και ό,τι πρόκειται να κάνουν» λένε. 

«Φτιάξαμε μια έκρηξη. Μια έκρηξη προσωπική, συναισθηματική και απελπισμένη. Μια έκρηξη συλλογική, αστεία, καυστική και τρομακτική. Ανατινάξαμε όλα αυτά που θέλουμε από καιρό να εξαφανίσουμε. Γελάσαμε, παίξαμε και αμφισβητήσαμε, πράξεις επαναστατικές – ναι, μην κοροϊδεύεις.

Το "ΑψURDISM" είναι ό,τι πιο κοντά σε μια παράσταση. Κρατάει 12-15’ ανάλογα με τον θεατή, έχει αφήγηση κανόνες και μουσική. Αρχή δική μας, τέλος δικό μας και μια ψευδαίσθηση συμμετοχής στη μέση. Πιστεύουμε στο θέατρο. Το ζωντανό θέατρο. Αυτό με την κόκκινη, βελούδινη κουρτίνα. Η ψηφιακή παράσταση δεν είναι μια παράσταση. Μια βιντεοσκοπημένη παράσταση δεν είναι μια παράσταση. Το "AψURDISM" δεν είναι μια παράσταση. Είναι ό,τι πιο κοντινό σε αυτό μπορούμε να σκεφτούμε».

Η ομάδα Oper(Ο) παρουσιάζει στο LIFO.gr το νέο της έργο ένα ψηφιακό παιχνίδι για το θέατρο Facebook Twitter

Τι βάζει κάποιος μέσα στο κουτί του ψηφιακού θησαυρού το εξηγούν με την αρχή των σουρεαλιστών η Εριφίλη Γιαννακοπούλου & η Ειρήνη Γεωργαλάκη. 

«Το να ζεις και να παύεις να ζεις είναι λύσεις φανταστικές / Βάζουμε μέσα στο κουτί τις φράσεις: η νύχτα των αστραπών, ψηφιακό παραδοτέο, βόμβα, μεγάλη επιχορήγηση, δυναμιτάκια, μικρή επιχορήγηση, όπερα, μπουμ, σουρεαλισμός, υπουργείο, video art, αυτοανάφλεξη και ανάβουμε το φυτίλι. / Η λέξη, κύριοι, η λέξη είναι μία δημόσια υπόθεση πρώτης προτεραιότητας. / 

Φέτος το καλοκαίρι τα τριαντάφυλλα είναι γαλάζια / Μία λέξη και όλα σώζονται, μία λέξη και όλα χάνονται / Αυτό εδώ είναι μια παράσταση / Αυτή εδώ είναι η πραγματικότητα / Ή δεν είναι / Σταματήστε την κίνηση / Θα το πω πάλι / Να το πω πάλι; / Αυτό εδώ είναι μια όπερα / Το να ζεις και να παύεις να ζεις είναι λύσεις φανταστικές / Και τώρα όπως μας ζητήθηκε: Το ΑψURDISM είναι μια ψηφιακή παράσταση - παιχνίδι. Ο παίκτης επιλέγει τι θα βάλει στο κουτί στο κέντρο της σκηνής. Όταν το κουτί γεμίσει, θα ανατιναχτεί. Με την αισθητική του stop motion και της  πρωτότυπης σύνθεσης σύγχρονης πειραματικής όπερας μετατρέπουμε το αίσθημα έκρηξης σε ένα καλλιτεχνικό παιχνίδι και ΧΑΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΧΑΑΧΑΧ / Φτάνει / Αηδίες / Παίξε / 

Καλλιτεχνική διευθυνση & επιμέλεια: Εριφίλη Γιαννακοπούλου 

Σκηνοθεσία: Ειρήνη Γεωργαλάκη 

Εικαστική επιμέλεια: Κατερίνα Χάρου 

Μουσική σύνθεση: Φάνης Ζαχόπουλος 

Μουσική παραγωγή: Ορέστης Πετράκης 

Αφήγηση: Ρωμανός Καλοκύρης

Προγραμματισμός: Γιώργος Σταμούλης

Μπορείτε να παίξετε το θεατρικό παιχνίδι ΑψURDISM εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Λονδίνο ανοίγει τα θέατρα και η Ποντικοπαγίδα, σύμβολο του θεάτρου, ξαναζωντανεύει

Πολιτισμός / Το Λονδίνο ανοίγει τα θέατρα και η "Ποντικοπαγίδα", η μακροβιότερη παράσταση-σύμβολο, ξαναζωντανεύει

Η παράσταση έχει προγραμματιστεί να ξαναρχίσει, μετά από ένα 15μηνο κενό λόγω πανδημίας, στις 17 Μαΐου. Θα σημάνει την έναρξη της νέας κανονικότητας και της επανεκκίνησης της βιομηχανίας του θεάματος που υπέφερε εδώ και ενάμισι χρόνο.
THE LIFO TEAM
ΟΙ 12 ΕΝΟΡΚΟΙ ανοίγουν την πόρτα του θεάτρου ΑΝΕΣΙΣ το φθινόπωρο

Οδηγός Θεάτρου / Οι 12 Ένορκοι ανοίγουν την πόρτα του θεάτρου Άνεσις το φθινόπωρο

Με την έναρξη της 7ης χρονιάς της παράστασης, τρία νέα πρόσωπα εισέρχονται για πρώτη φορά στο δωμάτιο των ενόρκων, ο Διαμαντής Καραναστάσης, ο Μιχάλης Μαρκάτης και ο Βασίλης Φακανάς.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρήστου Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ