Μπέτι Γουάιτ: Παρά τρίχα 100

Παρά τρίχα 100 Facebook Twitter
Ήταν τόσο δημοφιλής παγκοσμίως στην ύστερη και ύστατη φάση της καριέρας της, που ολόκληρο τον 21ο αιώνα έμοιαζε να βρίσκεται διαρκώς παντού. Φωτο: AP Photo/Matt Sayles
0

Η ΞΑΦΝΙΚΗ ΑΠΟΧΩΡΗΣΗ της «σούπερ γιαγιάς» Μπέτι Γουάιτ λίγες μέρες πριν συμπληρώσει το μαγικό νούμερο θα μπορούσε να ερμηνευθεί ως η ύστατη παράσταση μιας επιφανούς διασκεδάστριας που ήθελε να μας πει να χαλαρώσουμε και πως δεν χρειάζεται να είναι όλα στρογγυλεμένα, κραυγαλέα, μνημειώδη και επικά.

Η πρώτη είδηση που είδα να περιφέρεται στο διαδίκτυο το μεσημέρι της Πρωτοχρονιάς, καθώς επιχειρούσα μηχανικά στο κινητό το πρώτο αγουροξυπνημένο σκρολάρισμα του νέου έτους, ήταν ο θάνατος της Μπέτι Γουάιτ, αιώνιου (παρά κάτι μέρες) συμβόλου ακμαιότητας, μακροημέρευσης, χαρούμενης προδιάθεσης και ευζωίας.

Τι κρίμα, σκέφτηκα, όπως και πολύς κόσμος που είχε προετοιμαστεί εδώ και καιρό από τα διάφορα μέσα για την πανηγυρική εκατονταετηρίδα της αγαπητής κωμικού στις 17 τρέχοντος, να χάσει στο νήμα αυτό το ιλιγγιώδες και μαγικό νούμερο που όλοι κρυφά προσδοκούμε για τον εαυτό μας, παρότι γνωρίζουμε πόσο σπάνια φτάνει κανείς μέχρι εκεί.

Η λέσχη των υπεραιωνόβιων μπορεί να μην είναι μόνο για τους προνομιούχους (αυτό βέβαια ίσως αλλάξει στο μέλλον), παραμένει όμως υπόθεση για λίγους και εκλεκτούς, είτε πρόκειται για ορεσίβιους γέροντες είτε για μαυσωλεία της σόου μπίζνες και του Χόλιγουντ.

Ήταν τόσο δημοφιλής παγκοσμίως στην ύστερη και ύστατη φάση της καριέρας της –ως θαλερή «επιζήσασα», ως σούπερ γιαγιά, ως ιδανική γκεστ σταρ, ως πηγή ζωής, υπόδειγμα αντοχής και άγιο πνεύμα της κλασικής τηλεοπτικής κωμωδίας– που ολόκληρο τον 21ο αιώνα έμοιαζε να βρίσκεται διαρκώς παντού.

Η διαφορά είναι ότι αν παραμένεις ενεργός και δημοφιλής στη δημόσια σφαίρα, από μια προχωρημένη ηλικία και μετά γίνεσαι θρύλος, ζωντανό μνημείο, ιδέα, και το κοινό αρχίζει να πιστεύει ότι θα ζήσεις για πάντα ή ότι θα προλάβεις τουλάχιστον να τα «εκατοστήσεις» κυριολεκτικά, είτε είσαι ο Μίκης Θεοδωράκης είτε η Τζόαν Ντίντιον (που μας άφησε την προπαραμονή των Χριστουγέννων) είτε η Μπέτι Γουάιτ.

Και το ειρωνικό είναι ότι δυο μέρες μόλις πριν από τον (αναπάντεχο τελικά) θάνατό της την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, το περιοδικό People είχε κυκλοφορήσει με την ίδια στο εξώφυλλο του εορταστικού του τεύχους και τίτλο «Η Μπέτι Γουάιτ κλείνει τα 100!». Τη ματιάσανε, αλίμονο. Το 2021 πρόλαβε τελευταία στιγμή και την πήρε μαζί του κι έτσι η ηλικία της θα μείνει για πάντα 99 στο σχετικό λήμμα της Βικιπαιδείας, πέντε ολόκληρα χρόνια πίσω από το αστρονομικό ρεκόρ της Ολίβια Ντε Χάβιλαντ που μας άφησε με τα 104 κλεισμένα το 2020.

Αντίθετα όμως από την κορακοζώητη αλλά προ πολλού αποτραβηγμένη σταρ ενός μακρινού, μυθικού Χόλιγουντ, η Μπέτι Γουάιτ την τελευταία εικοσαετία και μέχρι το τέλος, ήταν όχι μόνο πιο δραστήρια από ποτέ, αλλά πιο δραστήρια και πανταχού παρούσα από πολλούς και πολλές συναδέλφους της, αρκετές δεκαετίες νεότερους.  

Ήταν τόσο δημοφιλής παγκοσμίως στην ύστερη και ύστατη φάση της καριέρας της –ως θαλερή «επιζήσασα», ως σούπερ γιαγιά, ως ιδανική γκεστ σταρ, ως πηγή ζωής, υπόδειγμα αντοχής και άγιο πνεύμα της κλασικής τηλεοπτικής κωμωδίας– που ολόκληρο τον 21ο αιώνα έμοιαζε να βρίσκεται διαρκώς παντού.

Μέχρι και τον νυχτερινό κωμικό θεσμό που λέγεται Saturday Night Live είχε κληθεί να παρουσιάσει ζωντανά στα ενενήντα της πριν από μια δεκαετία, λέγοντας (προφητικά ίσως) στον μονόλογό της: «Δεν ήξερα τι είναι το Facebook, και τώρα που έμαθα, πρέπει να πω ότι μου φαίνεται η πιο αδιανόητη σπατάλη χρόνου». Ακολούθως, βεβαίως, θα εξελισσόταν σε ιερή θεότητα των social media και της κουλτούρας των memes, αλλά έτερον εκάτερον.

Μοιάζει συνεπώς με κάποιου τύπου συλλογικής ήττας το γεγονός ότι θα απουσιάζει η ίδια από το μεγάλο «μιντιακό» πάρτι που είχε στηθεί (μεταξύ άλλων θα κάνει πρεμιέρα κι ένα ντοκιμαντέρ με άξονα τη μακρά πορεία της στην ψυχαγωγία) γύρω από τα εκατοστά της γενέθλια.

Από την άλλη, η αιφνίδια αποχώρησή της στο παρατσάκ θα μπορούσε να ερμηνευθεί ως η ύστατη παράσταση μιας επιφανούς διασκεδάστριας που ήθελε να μας πει να χαλαρώσουμε και πως δεν χρειάζεται να είναι όλα στρογγυλεμένα, κραυγαλέα, μνημειώδη και επικά, όπως συχνά επιτάσσει η αγωνιώδης τελετουργική αντίληψη της τρέχουσας κουλτούρας.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ