«Crimes of the Future» του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ: Στο μέλλον η εγχείρηση είναι το νέο σεξ

Crimes of the Future Facebook Twitter
Το θρίλερ του δεν προσφέρει πάντα λύσεις, πόσο μάλλον απαντήσεις.
0

Όταν μια ταινία του Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ ξεκινά όχι απλά με τον θάνατο ενός παιδιού, αλλά με τη δολοφονία του από την ίδια του τη μητέρα, σε μια σκηνή χωρίς τεχνο-gore, νιώθουμε πως ο Καναδός σκηνοθέτης στοχεύει στην απελπισία και την προειδοποίηση παρά στον εντυπωσιασμό.

Ο νους του είναι στη σημασία κάτω από μια τεράστια επιφάνεια, γιατί την εδώ και δεκαετίες κατακτημένη φόρμα τη χρησιμοποιεί ως υπονόμευση του αναμενόμενου νατουραλισμού και ως αισθησιακή αλληγορία.

Άλλωστε, στα 79 του, δεν έχει τίποτε να αποδείξει, και το Crimes of the Future, με τίτλο δανεικό από μια ωριαία δική του ταινία από το 1970, με τη συγγένεια ευτυχώς να σταματά εκεί, ανθολογεί τους εικαστικούς του άξονες, επισκέπτεται και ανακεφαλαιώνει τις αγαπημένες του θεματικές και ανελίσσεται με τον αγαπημένο του τρόπο, δηλαδή σαν υπόκωφο αστυνομικό έργο, περιτυλιγμένο σε επιστημονική φαντασία με φόντο τον κόσμο της σύγχρονης τέχνης.

Με μνήμες από το Crash και εικόνες από το eXistenZ, το Crimes of the Future δεν πραγματεύεται την ταυτότητα και τη μεταμόρφωση όπως το Titane που κέρδισε τον περσινό Χρυσό Φοίνικα, αλλά την αγωνιώδη, μεταφυσική προσπάθεια του καλλιτέχνη να βρει την αλήθεια, σε μια εποχή λογοκρισίας, διχασμού και αποσύνθεσης.

Ο βασιλιάς του μεταφορικού σινεμά και, όπως ορθώς έχει χρισθεί από τους μελετητές και διαχρονικούς φαν, πρύτανης της σωματικής φρίκης έχει ως βασικούς πρωταγωνιστές ένα ζευγάρι performers, τον Βίγκο Μόρτενσεν (Σολ)  και τη Λέα Σεϊντού (Καπρίς, η οποία σε κάποια στιγμή επεμβαίνει στο μέτωπό της, όπως πριν από μερικές δεκαετίες έκανε η πρωτοπόρος Ορλάν), κι ένα δίδυμο γραφειοκρατών, τον συμπατριώτη του Ντον Μακέλαρ (ο σουρεαλιστικά αλλόκοτος Γουίπετ) και την πυρετώδη, ντροπαλή αλλά και άτσαλη Κρίστεν Στιούαρτ (Τίμλιν, η groupie της παράνομης επιθυμίας), η οποία ξεφεύγει από το πρωτόκολλο και συναρπάζεται με την παράσταση του Σολ.

Ο Σολ Τένσερ αναπτύσσει καινούρια όργανα στο σώμα του και η Καπρίς εκτελεί live τις επώδυνες αφαιρέσεις τους, μπροστά σε κοινό.

Crimes of the Future Facebook Twitter
Κρίστεν Στιούαρτ, Λέα Σεϊντού και Βίγκο Μόρτενσεν.

Ο πόνος είναι απαγορευμένος, και «η εγχείρηση είναι το νέο σεξ». Μια κυβερνητική υπηρεσία έχει ως αποστολή να πατάξει την εξέλιξη του ανθρώπινου σώματος, ένας καλλιτέχνης και η σύντροφος/συνοδοιπόρος του αναγάγουν τη σάρκα αλλά και το περιεχόμενο που κρύβεται κάτω από αυτήν (σαν μια απόπειρα σύνδεσης με την ψυχή) σε τέχνη, μια ριζοσπαστική ομάδα κινείται παράλληλα και απειλητικά, καταναλώνοντας μοβ γλυκίσματα που παρασκευάζουν εργαστηριακά τα μέλη της, και ο Κρόνεμπεργκ μετατρέπει την, ασφυκτική από τον περσινό καύσωνα και τις πυρκαγιές, Αθήνα σε ένα μουντό δυστοπικό άστυ, ενσωματώνοντας μάλιστα ένα παραλιακό ξέφωτο στην εξαίσια καλλιτεχνική διεύθυνση κι ένα βυθισμένο πλοίο ως οργανικό κομμάτι του σκηνικού παζλ.

Με μνήμες από το Crash και εικόνες από το eXistenZ, το Crimes of the Future δεν πραγματεύεται την ταυτότητα και τη μεταμόρφωση όπως το Titane που κέρδισε τον περσινό Χρυσό Φοίνικα, αλλά την αγωνιώδη, μεταφυσική προσπάθεια του καλλιτέχνη να βρει την αλήθεια, σε μια εποχή λογοκρισίας, διχασμού και αποσύνθεσης.

Ενώνοντας τα επιμέρους στοιχεία και τους παγιδευμένους χαρακτήρες που είτε βιώνουν και μοιράζονται ένα μεγάλο βάσανο, όπως ο Βίγκο Μόρτενσεν σε μια θαρραλέα ερμηνεία, είτε μετά βίας αναπνέουν από τους τιμωρητικούς νόμους, ο Κρόνεμπεργκ επιλέγει έναν διάλογο ανάμεσα στην εθιστική τεχνολογία και την πραγματική ανάγκη για ζωή.

Το θρίλερ του δεν προσφέρει πάντα λύσεις, πόσo μάλλον απαντήσεις. Προτιμά μια «more than meets the eye» κρυπτική αφήγηση, υπογραμμισμένη από το κομψό ηλεκτρονικό σκορ του Χάουαρντ Σορ, ως εμπειρία της μεγάλης μεταφοράς.

Μετά το Maps to the Stars, η επιστροφή του Κρόνεμπεργκ στις Κάννες αποκτά πρόσθετο ενδιαφέρον, αφού αφενός δεν έχει ποτέ τιμηθεί με κορυφαίο βραβείο, αφετέρου πρόεδρος της κριτικής επιτροπής είναι ο Βενσάν Λεντόν, πρωταγωνιστής του περσινού Titane της Ζουλιά Ντικουρνό – η οποία ποτέ δεν έκρυψε την αγάπη της για το σινεμά του Κρόνεμπεργκ και τις επιρροές της ταινίας της από αυτόν.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μαγιού Τρικεριώτη «ντύνει» τη νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ που γυρίζεται στην Αθήνα

Οθόνες / Η Μαγιού Τρικεριώτη «ντύνει» τη νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ που γυρίστηκε στην Αθήνα

Έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως ο Βογιατζής και ο Μαρμαρινός, ενώ έντυσε τον Βίγκο Μόρτενσεν, την Κρίστερν Στιούαρτ και 500 κομπάρσους στο νέο δυστοπικό φιλμ «Crimes of the Future» του αγαπημένου Καναδού σκηνοθέτη, που θα κάνει πρεμιέρα στις Κάννες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Oscar stories: Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Pulp Fiction / Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Από το αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ μέχρι τη σαρωτική διάκριση της Εμίλια Πέρεζ με τις 13 υποψηφιότητες, η πορεία των ξενόγλωσσων ταινιών στα Όσκαρ είναι γεμάτη από σταθμούς που αμφισβητούν και αναμορφώνουν τα όρια του κινηματογράφου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Μυθολογίες / «Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Παραγνωρισμένα διαμάντια, ένας Σουηδός ημίθεος και χαρακτήρες που ξεπερνούν τα βιβλία από τα οποία γεννήθηκαν: ο σκηνοθέτης μοιράζεται τις ταινίες που τον σημάδεψαν καθώς και την αγαπημένη του αφίσα για καθεμιά από αυτές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Οθόνες / 12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Για όσους δεν έχουν αρκετό χρόνο, αλλά θέλουν να τηρήσουν τη σινεφιλική τους δίαιτα, και για παραπονούμενους ότι η διάρκεια των ταινιών «έχει μεγαλώσει πολύ», ξεψαχνίσαμε τις πλατφόρμες και τους καταλόγους τους και παρουσιάζουμε 12 ταινίες που δεν υπερβαίνουν τη μιάμιση ώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ