«Τουρνέ» του Ευριπίδη Λασκαρίδη: Ένας ξεκαρδιστικός φόρος τιμής στη θεατρική μας κληρονομιά

«Τουρνέ» του Ευριπίδη Λασκαρίδη: Αυτό το Παρασκευοσάββατο η Μικρή Επίδαυρος θα σειστεί από τα γέλια Facebook Twitter
Μαρία Μοσχούρη, Ευθύμιος Μοσχόπουλος και Ευριπίδης Λασκαρίδης στην «Τουρνέ». Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
0

Το περσινό καλοκαίρι ήταν μάλλον σημαδιακό για τον Ευριπίδη Λασκαρίδη. Ο ιδιοφυής καλλιτέχνης ήταν έτοιμος να παρουσιάσει ένα νέο έργο που θα περιλάμβανε πολλές πρωτιές για τον ίδιο: πρώτη του Επίδαυρος, πρώτη open air πρεμιέρα και, κυρίως, πρώτο έργο που θα περιλάμβανε τον λόγο, κάποιο είδος πρόζας, σε κάποιο συνδυασμό, πάντα, με το πολύ προσωπικό του ιδιόλεκτο. 

Αυτός ο «Ευριπίδης του Ευριπίδη» δεν συνάντησε ποτέ το κοινό – έμελλε να συμπέσει με τις καταστροφικές περσινές πυρκαγιές και να ακυρωθεί. Ποιος ξέρει, μπορεί κάποτε, στο μέλλον, ο ίδιος να κρίνει ότι έχει νόημα και αξία να παρουσιάσει στο κοινό εκείνη του την ιδέα. 

Το υλικό, πάντως, από το περσινό έργο μεταλλάχθηκε, κάποιοι από τους συνεργάτες άλλαξαν, και η εξέλιξή του είναι η «Τουρνέ» που ανεβαίνει επιτέλους φέτος στη Μικρή Επίδαυρο. 

Οι πρωτιές κι εδώ είναι ακριβώς οι ίδιες και πραγματικά, με βάση την πρόβα που παρακολούθησα πριν από λίγες μέρες στην Αθήνα, πιστεύω πως το αργολικό θέατρο θα σειστεί από τα γέλια. Γιατί το χιούμορ, αυτή η μπουφονική αίσθηση της γελοιότητας που τόσο μοναδικά, τόσο αυθεντικά φέρει ο Ευριπίδης Λασκαρίδης και μας τη σύστησε μέσα από τα προηγούμενα έργα του, εδώ λαμβάνει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις, ανάλογες του χώρου στον οποίο παρουσιάζεται η παράσταση. 

Καλοκαίρι ίσον Επίδαυρος και Φεστιβάλ Επιδαύρου – και μεγάλες θεατρικές περιοδείες σε όλα τα ανοιχτά θέατρα της Ελλάδας: Ποιες παραστάσεις θα συνωστιστούν φέτος στα 8-9 Παρασκευοσάββατα του Ιουλίου και του Αυγούστου, ποια θα κάνει περισσότερα εισιτήρια, ποια θα κατηγορηθεί ως βλάσφημη και «ντροπή, τέτοια πράγματα στην Επίδαυρο», ποιοι θα μαλλιοτραβηχτούν μετά στον Λεωνίδα στο Λυγουριό, ποιος θα καταφέρει να προτείνει κάτι πέρα από τους τέσσερις κλασικούς του αρχαίου δράματος, ποιον θα σφάξει η κριτική και ποιον θα αποθεώσει.

Δηλώνοντας μεγάλος θαυμαστής της δουλειάς και της αισθητικής του καλλιτέχνη, ήμουν ειλικρινά περίεργος να δω τι θα σκαρφιζόταν γι’ αυτό το επόμενο βήμα. Η εξέλιξη στα τρία προηγούμενα έργα του ήταν χειρουργικά μελετημένη, γι’ αυτό και τον έφερε μέσα σε διάστημα λίγων ετών στην κορυφή της αληθινής καλλιτεχνικής μας πρωτοπορίας – και σε διαρκείς, ασταμάτητες περιοδείες στα θέατρα όλου του κόσμου. 

«Τουρνέ» του Ευριπίδη Λασκαρίδη: Αυτό το Παρασκευοσάββατο η Μικρή Επίδαυρος θα σειστεί από τα γέλια Facebook Twitter
Στο χωνευτήρι αυτής της «Τουρνέ» περνά όλη η αρχαία ελληνική γραμματεία, η πολιτιστική μας κληρονομιά, αυτή που φέρουμε και διδασκόμαστε και γνωρίζουμε από το σχολείο. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Οι γνήσιες ιδέες αυτού του weirdο, που συνδυάζουν στοιχεία από παραστατικές τέχνες όπως το θέατρο, ο χορός, η περφόρμανς, το τσίρκο, το μπουρλέσκ, αλλά και το animation ή το drag, σε ένα εντελώς δικό του, χειροποίητο μείγμα, εξελίχθηκαν ιδανικά από το αξέχαστο solo του «Relic» στο συγκινητικό ντουέτο των «Τιτάνων» κι έπειτα στη μεγάλη, πολυεπίπεδη κλίμακα του «Ελενίτ». Ο Λασκαρίδης είχε (από)δείξει τα δόντια και τις δυνατότητές του και είχε καταφέρει να εγκαθιδρύσει το δικό του καλλιτεχνικό στίγμα.

Και μετά, τι, όμως; Το «Ελενίτ» στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση ήταν μια μεγαλειώδης παραγωγή, όπου ο Λασκαρίδης φάνηκε να το «τερματίζει», συμπεριλαμβάνοντας σε αυτή ό,τι τον προβλημάτιζε, ό,τι τον ενέπνεε, μένοντας πιστός στο αρχικό του λεξιλόγιο. Το επόμενο βήμα περίμενε απαιτητικό στη γωνία. Κάποια στιγμή ο λόγος, αναπόφευκτα, θα έπρεπε να τρυπώσει στα χείλη των αξιαγάπητων πλασμάτων του. Και η Επίδαυρος απαιτεί, αν μη τι άλλο, λόγο. 

Είναι συγκινητικός ο τρόπος με τον οποίο ψάχτηκε για την «Τουρνέ» του. Και πανέξυπνη η επιλογή του θέματος: Μια παράσταση για το ελληνικό θέατρο, ή, πιο σωστά, για το θέατρο στην Ελλάδα, που ο Ευριπίδης, μέσα από τη θητεία του ως μαθητής και ηθοποιός του Θεάτρου Τέχνης, το κατέχει καλά. 

«Τουρνέ» του Ευριπίδη Λασκαρίδη: Αυτό το Παρασκευοσάββατο η Μικρή Επίδαυρος θα σειστεί από τα γέλια Facebook Twitter
Η εξέλιξη στα τρία προηγούμενα έργα του ήταν χειρουργικά μελετημένη, γι’ αυτό και τον έφερε μέσα σε διάστημα λίγων ετών στην κορυφή της αληθινής καλλιτεχνικής μας πρωτοπορίας. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

Στο χωνευτήρι αυτής της «Τουρνέ», λοιπόν, περνά όλη η αρχαία ελληνική γραμματεία, η πολιτιστική μας κληρονομιά, αυτή που φέρουμε και διδασκόμαστε και γνωρίζουμε από το σχολείο: Ο Αισχύλος και η κριτική του στην εξουσία, ο Σοφοκλής και η αρχετυπική Αντιγόνη του, ο Ευριπίδης (ο άλλος, ο αρχαίος!) και οι θεατρικοί νεωτερισμοί του, ο Αριστοφάνης και τα αδιάκοπα φαλλικά αστεία του και… fast forward, δυόμισι χιλιετίες μετά, στον 20ό μετά Χριστόν αιώνα, τότε που το αρχαίο δράμα άρχισε να εξελίσσεται σε μαζικό πολιτιστικό προϊόν μέσα από τις δουλειές των μεγάλων σκηνοθετών και ηθοποιών μας και μια ολόκληρη καλοκαιρινή κουλτούρα να πλάθεται. 

Καλοκαίρι ίσον Επίδαυρος και Φεστιβάλ Επιδαύρου – και μεγάλες θεατρικές περιοδείες σε όλα τα ανοιχτά θέατρα της Ελλάδας: Ποιες παραστάσεις θα συνωστιστούν φέτος στα 8-9 Παρασκευοσάββατα του Ιουλίου και του Αυγούστου, ποια θα κάνει περισσότερα εισιτήρια, ποια θα κατηγορηθεί ως βλάσφημη και «ντροπή, τέτοια πράγματα στην Επίδαυρο», ποιοι θα μαλλιοτραβηχτούν μετά στον Λεωνίδα στο Λυγουριό, ποιος θα καταφέρει να προτείνει κάτι πέρα από τους τέσσερις κλασικούς του αρχαίου δράματος, ποιον θα σφάξει η κριτική και ποιον θα αποθεώσει, για ποιον η «πρώτη Επίδαυρος θα στεφθεί με επιτυχία», ποιος «καλό θα ήταν να πάει σπίτι του», ποια μεγάλη τραγωδός θα κάνει «συγκλονιστικό comeback», ποια άλλη μεγάλη τραγωδός «έφαγε τα ψωμιά της», ποιος ξένος σκηνοθέτης θα τολμήσει να αναμετρηθεί με το αρχαίο δράμα, το δικό μας αρχαίο δράμα, και «θα του αλλάξει τα φώτα»… 

Οι ηθοποιοί, οι σκηνοθέτες (και οι πολιτιστικοί συντάκτες) της Ελλάδας τα ξέρουν όλα αυτά πολύ καλά, τα ζουν κάθε χρόνο, το τοτέμ της Επιδαύρου είναι ίσως το ιερότερο του ελληνικού πολιτισμού – μαζί με την Ακρόπολη.

«Τουρνέ» του Ευριπίδη Λασκαρίδη: Αυτό το Παρασκευοσάββατο η Μικρή Επίδαυρος θα σειστεί από τα γέλια Facebook Twitter
Δεν είναι ανάγκη να έχεις κάνει διατριβή στο αρχαίο δράμα για να γελάσεις με τον τρόπο που ο Λασκαρίδης το σατιρίζει στην «Τουρνέ» του. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Εδώ όμως ο Ευριπίδης δεν παίζει μόνο με τα inside jokes της ελληνικής θερινής θεατρικής βιομηχανίας – άλλωστε, κάτι τέτοιο ενδεχομένως να προοριζόταν μόνο για εσωτερική κατανάλωση. Ούτε βεβαίως περιορίζεται μόνο σε μια ευφάνταστη παρέλαση από μεταμορφώσεις και κιτς props, ψεύτικα βυζιά, εξωφρενικές περούκες με βοστρύχους, κοθόρνους, χιτώνες, στάχυα, κίονες και ασπίδες – αυτά όλα ξέρουμε ότι τα κάνει εξαιρετικά, όπως και τις ψεύτικες φωνές και τις εκφραστικές μούτες που κατέχει στο κωμικό του οπλοστάσιο. 

Για το κομμάτι του λόγου, που, όπως είπαμε πριν, είναι το καινούργιο, το στοίχημα για τον ίδιο, κοιτάει βαθύτερα στην ουσία του αρχαίου δράματος και τολμά να σχολιάσει και να παρωδήσει τα κείμενα, τη δομή τους, τα κατά ποσόν και κατά ποιόν μέρη, τις παρόδους, τα επεισόδια και τα στάσιμα, τους θρήνους, την έννοια του διονυσιασμού, τον από μηχανής θεό και την αναγνώριση-αποκάλυψη του δράματος, τις αλλεπάλληλες επερωτήσεις στις στιχομυθίες, που, όταν ήμασταν μαθητές στο σχολείο, αδυνατούσαμε να κατανοήσουμε «γιατί καθυστερούν τη δράση, με τόσο αχρείαστο μπλα-μπλα», τα αστεία της αριστοφανικής κωμωδίας που σήμερα, στους μη μυημένους, φαίνονται εντελώς «μη αστεία». 

Δεν είναι ανάγκη να έχεις κάνει διατριβή στο αρχαίο δράμα για να γελάσεις με τον τρόπο που ο Λασκαρίδης το σατιρίζει στην «Τουρνέ» του – και το κάνει με σεβασμό, με τόλμη, χωρίς ίχνος σοβαροφάνειας και με εμφανή, βαθιά αγάπη για το θέατρο συνολικά. Είπαμε, αυτά τα πράγματα είναι μέσα στο DNA μας, στην ιδιοσυγκρασία μας, γι’ αυτό και η σάτιρά του είναι εντελώς «λαϊκή», σχεδόν επιθεωρησιακή, με την έννοια της απεύθυνσης σε ένα ευρύτερο κοινό, σε σχέση με την έως τώρα ιδιοσυγκρασιακή εργογραφία του.

Κι ένα ακόμα απολαυστικό στοιχείο σε αυτή την «Τουρνέ»: Οι υπέρτιτλοι! Άλλο μεγάλο στοίχημα αυτό, πώς να αποδώσεις στα αγγλικά όλη τη σατιρική παράνοια ενός τέτοιου κειμένου, πώς να μεταγράψεις την ουσία και την εσωτερικότητα των αστείων που φαινομενικά αφορούν μόνο τους Έλληνες; Ε, λοιπόν, η παρακολούθηση των υπέρτιτλων είναι από μόνη της μια fun χιουμοριστική προσθήκη – ωστόσο, προσοχή στον δύσκολο συγχρονισμό. Αν νιώσετε ότι «μαρτυρούν» νωρίτερα από ό,τι θα θέλατε το punchline των αστείων, εστιάστε ξανά στη ζωντανή δράση για να μη χαθεί η μαγεία του δύσκολου κωμικού timing που με τόση μαεστρία έχει πετύχει ο Λασκαρίδης.

«Τουρνέ» - Ένα έργο του Ευριπίδη Λασκαρίδη και της Ομάδας OSMOSIS
Σύλληψη - Σκηνοθεσία: Ευριπίδης Λασκαρίδης
Κείμενο - Χορογραφία: Η ομάδα
Ερμηνεία: Ευριπίδης Λασκαρίδης, Ευθύμιος Μοσχόπουλος, Μαρία Μοσχούρη
Κοστούμια: Άγγελος Μέντης
Πρωτότυπη μουσική - Ηχητικός σχεδιασμός: Γιώργος Πούλιος
Σκηνογραφία: Λουκάς Μπάκας
Συνεργάτης σκηνογράφος: Φιλάνθη Μπουγάτσου
Σύμβουλος φωτισμών: Ελίζα Αλεξανδροπούλου
Συνεργάτες φωτιστές: Εβίνα Βασιλακοπούλου (2022), Βαγγέλης Μούντριχας (2021)
Σκηνικά αντικείμενα: Όλγα Βλάσση
Ειδικές κατασκευές: Κωνσταντίνος Χαλδαίος
Σύμβουλος δραματουργίας: Αλέξανδρος Μιστριώτης
Καλλιτεχνικοί συνεργάτες: Αμαλία Κοσμά, Δημήτρης Ματσούκας, Τατιάνα Μπρε
Βοηθός σκηνοθέτη: Δήμος Κλιμενώφ
Βοηθός ενδυματολόγου: Άελλα Τσιλικοπούλου
Τεχνικός διευθυντής: Κωνσταντίνος Μαργκάς
Ηχολήπτες: Γιώργος Χανός (2022), Κωστής Παυλόπουλος (2021)
Φωτογράφος: Ελίνα Γιουνανλή
Μετάφραση υπερτίτλων: Ορφέας Απέργης
Υπεύθυνος παραγωγής: Νίκος Μαυράκης - TooFarEast
Οργάνωση παραγωγής διεθνούς περιοδείας: Simona Fremder - EdM Productions
Συμπαραγωγή: Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, Ομάδα OSMOSIS

Η παράσταση περιέχει τολμηρή γλώσσα - Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους

Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου
29/7 & 30/7, 21:30

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ευριπίδης Λασκαρίδης

PORTRAITS 2022 / Ευριπίδης Λασκαρίδης: «Η ρευστότητα του φύλου των χαρακτήρων μου συμβαίνει χωρίς να τη σκέφτομαι»

Το είδος της παράστασης που κάνει ο Ευριπίδης Λασκαρίδης, κάτι μοναδικά δικό του μεταξύ θεάτρου και χορού, που κατηγοριοποιήθηκε διεθνώς με το όνομά του και έφερε το αβανγκάρντ σε μεγάλες σκηνές, γνωρίζει τεράστια επιτυχία, καλλιτεχνική και εμπορική, σε ολόκληρο τον κόσμο. Τα άφυλα, αλλόκοτα πλάσματά του, που ορίζουν ξανά το queerness, είναι αστεία και σπαρακτικά μαζί, ένα μοντέρνο είδος θεάτρου με αλήθεια, χιούμορ και συγκίνηση.
M. HULOT
Ευριπίδης Λασκαρίδης: «Τα έργα μου είναι φτιαγμένα ώστε να έχουν ανοιχτό νόημα»

Οι Αθηναίοι / Ευριπίδης Λασκαρίδης: «Τα έργα μου είναι φτιαγμένα ώστε να έχουν ανοιχτό νόημα»

Ο σκηνοθέτης και ερμηνευτής Ευριπίδης Λασκαρίδης μιλά για τη ζωή του, την πορεία του στο θέατρο και τη μοναδική αίσθηση του χιούμορ του, που πλέον χαίρει διεθνούς αναγνώρισης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ