Κατά φαντασίαν ασθενείς

ΤΡΙΤΗ Κατά φαντασίαν ασθενείς Facebook Twitter
Πέρα από την πανδημία, ο βασικός λόγος που παρουσιάζουμε όλοι συμπτώματα υποχονδρίας είναι το ίντερνετ, εκεί που όλοι γκουγκλάρουμε εναγωνίως τα συμπτώματά μας, προχωρώντας σε όποια αυτοδιάγνωση μας βολεύει.
0

Υπάρχει ένας εύκολος τρόπος να καταλάβεις αν κάποιος είναι υποχόνδριος. Είναι αυτός που μόλις τον ενημερώσεις συντετριμμένος ότι έχασες ξαφνικά κάποιον φίλο ή γνωστό, σου κάνει δεκάδες ερωτήσεις που αφορούν την υγεία του εκλιπόντα. Εκεί πρέπει να προσέξεις: οι απαντήσεις σου θα χρησιμοποιηθούν ως παρακαταθήκη. Ο υποχόνδριος αποθηκεύει πληροφορίες για την επόμενη φορά που θα νιώσει μια ενόχληση στο στήθος ή θα βγάλει ένα σπυράκι στο αριστερό μάγουλο.

Βουτηγμένος στο πένθος σου, με τα μάτια τούμπανα από το κλάμα, δέχεσαι αγωνιώδη ερωτήματα. «Τι συμπτώματα είχε;» (δεν με ενημέρωσε πριν καταρρεύσει), «πονούσε στην πλάτη δηλαδή;» (να τον ρωτήσουμε στο διαγαλαξιακό υπερπέραν αν είχε κάποιον σφάχτη). 

Οι υποχόνδριοι δεν έχουν κάποιο κοινό χαρακτηριστικό, συνήθως τους ενώνει μόνο η αγωνία τους. Λουσμένοι στον ιδρώτα από τον φόβο τους, με την καρδιά να χτυπάει δυνατά, αναπτύσσουν απίθανες θεωρίες: κάθε πόνος στο στομάχι σκωληκοειδίτιδα, κάθε σπυράκι μελάνωμα, κάθε βήχας και μια πιθανή πνευμονία.

Στ’ αλήθεια όμως ο υποχόνδριος υποφέρει, νιώθει ευάλωτος, θέλει να βάλει μια τάξη στο χάος, έχει πράγματι ανάγκη από βοήθεια.

Συνήθως χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: η πρώτη είναι οι άνθρωποι που ξημεροβραδιάζονται σε ιατρικά ραντεβού και μιλάνε ακατάπαυστα για τα ιατρικά τους προβλήματα, ζητώντας συμβουλές απ’ όποιον είναι διατεθειμένος να ακούσει. («Δεν έχουμε πει να μη με ξαναπάρεις τηλέφωνο;», είπε κάποια στιγμή μια απαυδισμένη παθολόγος σε μια φίλη μου που την έπαιρνε σχεδόν δύο φορές την εβδομάδα «να της κάνει μια ερώτηση». «Είναι σαν να με χώρισε» μου είπε η φίλη μου, κοιτάζοντάς με με μάτια προδομένου κουταβιού). Η δεύτερη κατηγορία είναι αυτοί που υποφέρουν σιωπηλά στο γραφείο τους σαν τους οσιομάρτυρες, πεπεισμένοι ότι πεθαίνουν από κάποια ανίατη αρρώστια και ότι ο πόνος στα γόνατά τους είναι το τελευταίο στάδιο πριν καταρρεύσουν στον δρόμο ένα φωτεινό πρωινό.  

O πιο διάσημος υποχόνδριος χαρακτήρας του θεάτρου, ο Αργκάν στον Κατά φαντασίαν ασθενή του Μολιέρου, παρουσιάζεται σαν καρικατούρα – ένας μελοδραματικός γέρος που ταλαιπωρεί την οικογένειά του κάνοντας κούρες για αρρώστιες που δεν έχει. Στ’ αλήθεια όμως ο υποχόνδριος υποφέρει, νιώθει ευάλωτος, θέλει να βάλει μια τάξη στο χάος, έχει πράγματι ανάγκη από βοήθεια.

Μετά την πανδημία, μοιάζει να υπάρχει μια έξαρση σε αυτού του είδους τη συμπεριφορά - πράγμα φυσικό, καθώς, μαζί με την υποχονδρία, παρουσίασαν αύξηση όλες οι αγχώδεις διαταραχές. Πέρα από την πανδημία όμως, ο βασικός λόγος που παρουσιάζουμε όλοι συμπτώματα υποχονδρίας είναι το ίντερνετ, εκεί που όλοι γκουγκλάρουμε εναγωνίως τα συμπτώματά μας, προχωρώντας σε όποια αυτοδιάγνωση μας βολεύει. Ψάχνοντας βρήκα πως το φαινόμενο αυτό ονομάζεται cyberchondria - κυβερνοχονδρία (επίσημος ορισμός: ένα συναισθηματικo-συμπεριφορικό μοτίβο όπου οι υπερβολικές διαδικτυακές αναζητήσεις οδηγούν σε αυξημένο άγχος για την κατάσταση της υγείας του ατόμου. Έχει αποδειχθεί ότι σχετίζεται με γενικευμένο άγχος και μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την υγεία και την ευημερία).

Όλοι πια επιδεικνύουμε συμπεριφορά υποχόνδριου. Στο «ελληνικό» ίντερνετ, εκεί όπου τα ιατρικά websites μετριούνται στα δάχτυλα ενός χεριού, είναι τρομακτικό το πού μπορεί να φτάσει κανείς, απλώς πατώντας ένα link κι άλλο ένα link κι άλλο ένα link. Και φυσικά υπάρχει και το απόλυτο εισιτήριο για την κόλαση αν είσαι Έλληνας γονιός: τα «ιατρικά» φόρουμ γονέων, εκεί που μπαίνεις απελπισμένος και ψάχνεις τη λέξη «στρεπτόκοκκος» στις 3 το πρωί.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι προκλήσεις του Covid-19 για τους νέους. Ο εθισμός στο διαδίκτυο, το σεξ και οι επιπτώσεις από τα κλειστά σχολεία

Υγεία & Σώμα / Απομόνωση, εθισμός στο διαδίκτυο και την πορνογραφία: Οι συνέπειες της πανδημίας στους νέους

Η αναπληρώτρια καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής, Άρτεμις Τσίτσικα σχολιάζει της επιπτώσεις της πανδημίας στους νέους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Καρκίνος του μαστού: Μιλώντας χωρίς φόβο για την πρόληψη, αλλά και τα στάδιά του

Radio Lifo / Καρκίνος του μαστού: Μιλώντας χωρίς φόβο για την πρόληψη, αλλά και τα στάδιά του

H πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Γυναικών με καρκίνο μαστού «Άλμα Ζωής», Παρασκευή Μιχαλοπούλου και ο παθολόγος-ογκολόγος, υπεύθυνος Ογκολογικού Τμήματος Euromedica Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Παπαζήσης μιλούν με τη Χριστίνα Γαλανοπούλου, με αφορμή τον Οκτώβριο – Μήνα Πρόληψης για τον Καρκίνο του Μαστού, για όλα όσα θα θέλατε να γνωρίζετε και ίσως φοβόσασταν να ρωτήσετε.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ